Symphoniae sacrae van Heinrich Schütz

In de veelgeprezen opname van de volledige werken van Heinrich Schütz verschenen nu ook de Symphoniae Sacrae III. Daarmee wijden het Dresdense Kammerchor o.l.v. Hans-Christoph Rademann en gerenommeerde solisten, zich opnieuw aan topwerk van de vroege Duitse barokmuziek. Een echte muzikale sensatie, modern, vol muzikale ideeën, tonale pracht, complexiteit en sensualiteit.

Schütz in Venetië

In 1609 kon vorst Maurits van Hessen-Kassel Schütz overhalen om voor twee jaar in de vrije republiek Venetië in de leer te gaan bij Giovanni Gabrieli, de musicus, componist en kapelmeester van de San Marco. De studie werd door Schütz’ vorstelijke weldoener betaald. Giovanni Gabrieli was nl. bekend voor twee belangrijke technieken, contrapunt en de cori spezzati-techniek met twee of meer tegenover elkaar opgestelde ensembles van zangers en instrumentalisten. Schütz wist zijn studieverblijf in Venetië te verlengen, maar keerde uiteindelijk in 1612 naar Duitsland terug vanwege het overlijden van zijn Italiaanse leermeester. Hij sloot zijn opleiding in Venetië af met het componeren van een verzameling van wereldlijk-vocale zangstukken die als “Primo libro di Madrigali” in Venetië werden uitgegeven.

Schütz en Gabrieli

In 1597 verscheen een eerste collectie van Giovanni Gabrieli’s Sacrae symphoniae. Het werk bevatte instrumentale en vocale composities voor de liturgie en werd voor een groot deel geschreven voor cori spezzati. Ongetwijfeld schreef Gabrieli een groot deel van deze composities voor de San Marcobasiliek of voor de broederschap van San Rocco. In 1615 verscheen er een tweede bundel met dezelfde naam en gelijkaardige werken. Het eerste volume uit 1597 werd ook uitgegeven in de Duitssprekende gebieden. Veruit de roemrijkste naam onder Gabrieli’s leerlingen was Heinrich Schütz, die uitgroeide tot de grootste Duitse componist uit de vroege Barok. Heinrich Schütz zou drie gelijknamige bundels uitgeven, als eerbetoon aan zijn leermeester.

Hoogtepunt en keerpunt

Wat Heinrich Schütz (1585 -1672) in 1650 publiceerde onder de titel “Symphoniae sacrae. Tertia Pars. Opus Duo-minimum. Deutsche Geistliche Konzerte für Fünf bis acht obligate Stimmen (Singstimmen und Instrumente), Complementum ad libitum (Singstimmen und Instrumente) und Basso continuo” bleek een hoogtepunt en een keerpunt in de muziekgeschiedenis. Een keerpunt in twee opzichten. Als een verzameling werken die de weg naar de toekomst wees en als een samenvatting van het verleden.

Stuttgart Schütz editie

De Symphoniae sacrae zijn een reeks van drie volumes religieuze composities die Schütz aan het begin van de 17de eeuw componeerde in drie delen, en elk op een ander tijdstip publiceerde, 20 Symphoniae sacrae in Boek 1 (Venetië, 1629), 27 Symphoniae sacrae in Boek 2 (Dresden, 1647) en 20 Symphoniae sacrae in Boek 3 (Dresden, 1650). De 27 concerten van het Symphoniae sacra II bv. waren mijlpalen in de ontwikkeling van het Duits Geistliches Konzert voor virtuoze solozangers, instrumenten (voornamelijk violen) en basso continuo. Gepubliceerd een jaar voor de Geistliche Chormusik van 1648, lieten ze een andere artistieke kant van Schütz horen, naast de traditionele vocale polyfonie voor grote ensembles van zijn Cantiones sacrae, Kleiner geistlichen Concerten, geistliche Gesänge en Geistliche Chor-Music. In de Stuttgart Schütz Editie worden de werken nu voor het eerst gepresenteerd in een editie op basis van een uitgebreid nieuw onderzoek naar de bronnen die de gedifferentieerde bronnen rechtvaardigen, en tegelijkertijd gericht is op muzikale praktijk. De editie bevat gedetailleerde verklarende teksten.

Subliem!

Onder de deskundige leiding van Hans-Christoph Rademann brengen gerenommeerde solisten, het Dresdner Kammerchor en het Dresdner Barockorchester deze religieuze meesterwerken van Heinrich Schutz opnieuw tot leven. Uitvoerders/solisten zijn Dorothee Mields, sopraan, Isabel Jantschek, sopraan, David Erler, contratenor, Georg Poplutz, tenor, Tobias Mäthger, tenor en Felix Schwandtke, bas. Niet te missen. Subliem!

Heinrich Schutz  Symphoniae Sacrae I-III Dorothee Mields Isabel Jantschek, sopraan, David Erler, contratenor, Georg Poplutz, tenor, Tobias Mäthger, tenor, Felix Schwandtke, bas Dresdner Kammerchor Dresdner Barockorchester Hans-Christoph Rademann cd Carus  CAR 83273

 http://www.stretto.be/2019/01/28/prachtige-madrigale-hochzeitsmusiken-van-heinrich-schutz-volume-19-in-de-complete-uitgave-o-l-v-hans-christoph-rademann-op-het-label-carus/#more-15244

 http://www.stretto.be/2019/07/08/psalmen-friedenmusiken-de-prachtige-afsluiter-van-de-fenomenale-reeks-van-het-compleet-werk-van-heinrich-schutz-op-het-label-carus/