Religieuze koorwerken van Francis Poulenc 

Francis Poulenc (1899-1963) wordt beschouwd als één van de meest lyrische componisten van de 20ste eeuw. Het was weliswaar zijn individuele en herkenbare harmonische taal die zijn muziek zo persoonlijk en uniek maakte.

Zijn religieuze muziek werd echter tijdens zijn leven en de jaren na zijn overlijden vaak over het hoofd gezien. Ze was nochtans de uitdrukking van zijn ernstige zijde en was door de dood van zijn hechte vriend, de Franse componist Pierre-Octave Ferroud (1900-1936), de muzikale wederopbouw van zijn religieus geloof. Deze nieuwe opname van het befaamd vocaal ensemble “The Sixteen” richt zich op de thema’s conflict en verzoening, die zowel de intense interne strijd van Poulenc als de turbulentie van het leven in Frankrijk in het midden van de 20ste eeuw weerspiegelen.

De precisie van het koor is legendarisch en de opnamekwaliteit van de warme koorklank is prachtig. De volheid van het koorgeluid combineert ritmisch opwindend de combinatie van verdriet en hoop. Dit is een genuanceerde en getrouwe versie van o.a. Poulencs motetten over verzoening en strijd. De muziek klinkt sereen en oprecht devoot. Robert Quinney speelt orgel. Heel bijzonder.

Op de cd zijn opgenomen Poulencs “Un soir de neige” (1944, tekst van Paul Eluard), Litanies à la Vierge noire pour chœur de femmes et orgue (1936), Messe en sol majeur pour chœur mixte a cappella (1937), Quatre motets pour un temps de pénitence (1938-39), “Quatre motets pour le temps de Noël” (1951), “Salve Regina” (1941) en “Ave verum corpus” (1952). Prachtig! Niet te missen!

Francis Poulenc Mass in G Un soir de neige Litanies à la Vierge Noire Quatre motets pour le temps de Noel Quatre motets pour un temps de pénitence The Sixteen Robert Quinney Harry Christophers cd Coro COR16149

http://www.stretto.be/2019/10/06/poulenc-stabat-mater-desenclos-requiem-door-het-vlaams-radio-koor-en-brussels-philharmonic-o-l-v-herve-niquet-op-het-label-evil-penguin-magistraal/