Satie op een hoogst originele manier

Pianiste Tamar Halperin bracht samen met Guy Sternberg een hoogst originele hulde aan de grootmeester van het muzikaal absurdisme. Satie zoals u hem nog nooit gehoord heeft. Ga vlug luisteren.
Veelzijdig artistiek en intellectueel
Tamar Halperin (°1976), groeide op in Israël en bouwde een carrière uit als… tennisster. Ze studeerde muziek aan de Universiteit van Tel Aviv en vervolgde haar muzikale opleiding aan de Schola Cantorum in Bazel. Aan de Juilliard School of Music in New York City behaalde ze haar doctoraat over Johann Sebastian Bach.

Met een repertoire dat vijf eeuwen overspant, speelde ze in Europa, Noord-Amerika, Israël, Japan, Korea en Australië met solisten als klavecinist Laurence Cummings (speelde bij Les Arts Florissants, The Sixteen Choir, Gabrieli Consort en het Orchestra of the Age of Enlightenment) en toetsenist Idan Raichel, en met orkesten als de New York Philharmonic en het Engels Concert Baroque Orchestra. Als klaveciniste en dirigente op hetzelfde moment werkte ze o.a. samen met het podium Festival Orchestra en The Engels Concert.

Barok en hedendaags

In aanvulling op barokmuziek wijdt Tamar Halperin zich ook aan het hedendaags repertoire. In samenwerking met jazzpianist Michael Wollny (°1978) nam ze in 2009 de veelgeprezen, magische cd ‘Wunderkammer’ op waarvoor ze de ECHO ontving als de beste piano cd van 2010. Met pianist Jim McNeely (°1949) die tussen 1976 en 1981 opnamen maakte met Ted Curson, de gewezen trompettist van Charles Mingus, en de hr-Bigband, nam ze ‘Wunderkammer XXL” op. Met haar echtgenoot, de contratenor Andreas Scholl, bracht ze in 2012 de cd” Wanderer ” uit. Dat was een cd met liederen van Haydn, Mozart, Schubert en Brahms.

Satie op verschillende instrumenten
Nu koos ze voor Satie. De instap of invalshoek is de volgende. Na de dood van Satie in 1925 betraden zijn vrienden voor de eerste keer in lange tijd opnieuw zijn appartement. Ze waren verrast daar talloze paraplus te vinden en in een chaotische wirwar…twee op elkaar gestapelde vleugelpiano’s. Dit beeld inspireerde de cd van pianiste Tamar Halperin en producer Guy Sternberg van de LowSwing studio in Berlijn. Tamar Halperin demonteert composities van Satie, speelt zijn muziek op verschillende instrumenten en monteert ze opnieuw. En door dit te doen op zowel piano, klavecimbel, glockenspiel, Hammond orgel, Wurlitzer piano als met computer, stellen Halperin en Sternberg zich als het ware de vraag hoe Satie’s muziek vandaag geklonken zou hebben.

Grensverleggend
Tegelijkertijd weerspiegelen hun interpretaties de invloed van Satie op verschillende generaties kunstenaars. Satie is uiteindelijk veel meer dan het archetype van de pianistische minimalist. Hij heeft als componist de grens tussen klassieke kunstmuziek en niet-klassieke, populaire stijlen verlegd en introduceerde verschillende esthetische begrippen als minimalisme, dadaïsme, onzin of surrealisme in de muziek. Daarmee heeft hij heeft op zijn beurt zijn sporen nagelaten in verschillende kunsten.
Miles Davis en Man Ray
De “Gnossienne # 2” noemt Halperin bv. “Freddie Free” in navolging van het legendarisch nummer van Miles Davis “Freddie Freeloader” op zijn album “Kind of Blue”. Haar “Freddie” opent met dezelfde harmonische progressie. “Gnossienne # 1″ wordt “De café scene”, omdat het stuk door de film ‘Feu Follet’ van Louis Malle een herhaaldelijk gebruikte standaard voor soundtracks van films werd. »Manière de Commencement” is voor haar als Man Ray, omdat de Amerikaanse kunstenaar een reeks litho’s naar Satie’s “Trois morceaux en forme de poire”, “Erik Satie’s Peer” noemde.
Beeltenis naar Toulouse-Lautrec
De opvallende en bijzonder mooie cover van de cd is geïnspireerd door de schilder Henri de Toulouse-Lautrec. Tamar Halperin werd nl. gefotografeerd door Gregor Hohenberg in een kostuum uit de tijd van Satie. Hohenberg is fotograaf van Elle, Vogue en The New York Times Style Magazine en is de man achter de prachtige foto’s in het boek “Traditional Couture, Folkloric Heritage Costumes”. Zeker bekijken. De foto werd dan door graficus en Coverart kunstenaar Dirk Rudolph knap bijgewerkt tot een intrigerend beeltenis dat qua esthetiek veel weg heeft van stijlelementen van Toulouse-Lautrec. De Israëlische pianiste en klaveciniste Tamar Halperin kreeg veel aandacht door haar samenwerking met jazzpianist Michael Wollny voor het album ‘Wunderkammer’ (ACT). Haar repertoire omvat werken van meer dan vijf eeuwen muziekgeschiedenis. Als soliste werkt en werkte ze met verschillende internationale ensembles zoals de New York Philharmonic Orchestra.

Intiem en origineel
Op de cd staan “Son Binocle” uit „Les trois valses distinguées du précieux dégoûté“ , En plus uit „Trois morceaux en forme de poire“, uitvoeringen en bewerkingen van Satie’s beroemde Gymnopédies en Gnosiennes, de eerste twee Pièces froides uit zijn „Danses de travers“ , Songe-creux , Désespoir agréable, Manière de commencement uit „Trois morceaux en forme de poire“ , een bewerking van „Trois morceaux en forme de poire“ en Choral. Haar versies klinken intiem en verfijnd en bieden een heel andere en nieuwe sonore kijk op het merkwaardig oeuvre van Satie. Het is een bijzondere cd en een originele hulde aan Satie. Een aanrader. Bravo.
 Erik Satie Tamar Halperin cd Berlin Classics 885470007595