Mozarts Pianoconcerti door Kristian Bezuidenhout

Kristian Bezuidenhout (°1979) heeft zijn reputatie als één van de beste toetsenspelers van vandaag te danken aan zijn historisch inzicht en zijn expressieve en communicatieve stijl. Sinds zijn befaamd debuut in Carnegie Hall en de Symphony Hall van de Boston Globe met Beethovens “Keizerconcerto” speelde hij met toonaangevende ensembles zoals het Orkest van de 18de eeuw o.l.v. Frans Brüggen, Concerto Köln, het Freiburger Barockorchester, het Chamber Orchestra of Europe, het Australisch Brandenburgs Orkest en de Handel & Haydn Society. Kamermuziek speelde hij onder andere met Pieter Wispelwey, Daniel Hope, Giuliano Carmignola, Petra Müllejans, Paul O’Dette en Malcolm Bilson. Hij speelt ook regelmatig Lied recitals met o.a. Carolyn Sampson, Mark Padmore en Jan Kobow.

Bezuidenhout werd in 1979 geboren in Zuid-Afrika maar startte op tienjarige leeftijd zijn studie in Australië. Hij studeerde bij Rebecca Penneys, Paul O’Dette, Malcolm Bilson, Robert Levin en Arthur Haas en rondde zijn studie summa cum laude af aan de “Eastman School of Music” in Rochester/New York. Op 21-jarige leeftijd won hij in 2001 de prestigieuze eerste prijs evenals de Publiekprijs op de prestigieuze Fortepiano Wedstrijd in Brugge, een dubbele eer want het was slechts de derde keer in de geschiedenis van de wedstrijd dat de prijs werd toegekend. In 2007 won hij de Erwin Bodky prijs voor klavecimbel in Boston.

Bezuidenhout is een veelzijdig musicus en toetsenspeler. Hij speelt zowel pianoforte, klavecimbel als moderne piano, en dit op schitterende concerten in Noord-Amerika, Europa, Groot-Brittannië, Australië en Azië. Hij speelde op muziekfestivals voor Oude Muziek in Barcelona, Boston, Brugge, Venetië, Utrecht en St. Petersburg en speelde op het Cork Chamber Music Festival in Ierland, de Duitse Brühler Schlosskonzerte, het Menuhin Festival in Zwitserland, het Michelangeli Festival, het Haydn Festival in Eisenstadt en het Vermont Mozart Festival. Hij was assistent aan de Eastman School of Music waar hij fortepiano en 18de -eeuwse uitvoeringspraktijk doceerde.

In januari 1783 adverteerde Mozart in Wenen de publicatie van drie nieuwe, onlangs voltooide pianoconcerti, die, zo stelde hij, zelfs enkel met kwartetbegeleiding konden worden gespeeld, waardoor een breder publiek kon worden bereikt. Op dezelfde manier vertelde hij zijn vader in een brief “dat de concerti heel briljant en aangenaam waren voor het oor. Hier en daar zullen alleen kenners tevreden zijn op zodanige wijze”, schreef hij, “dat ook de niet kenners tevreden zullen zijn zonder te weten waarom”.

Kristian Bezuidenhout speelt Mozarts aandenken voor J.C. Bach in de langzame beweging van het K.414 Concerto met het citaat van het thema uit de ouverture tot “La calamita de cuori” van Christian Bach, met ontroerende eenvoud. Johann Christian Bach overleed op 1 Januari 1782 in Londen. In andere bewegingen reageert Bezuidenhout uitstekend op de hoge eisen en uitdagingen van Mozarts muziek. De klank van de pianoforte is afgerond van toon, hij speelt zingend legato in de langzame bewegingen en met scherpe articulatie waar de partituur er om vraagt. De cd met de drie concerti brengt de concerti samen die Mozart in 1783 componeerde nadat hij besloot in Wenen te blijven wonen. Het waren deze concerti die hij speelbaar achtte met enkel een strijkkwartet of met een voltallig orkest met houtblazers en, in het geval van het C Groot Concerto K.415, zelfs met feestelijke trompetten en pauken ter ere van de keizer. Keizer Joseph II woonde in 1783 de première effectief bij en was volgens Mozart heel tevreden.

Aan Bezuidenhouts interpretatie ontbreekt niets aan bravoure. Het is weliswaar de intimiteit van Bezuidenhouts legato spel in de gevoelige, langzame bewegingen en zijn perfect samenspel met de Freiburgers die hier de grootste meerwaarde zijn. Schitterend! Elke cadens is van Mozart zelf.

Dit zijn een schitterende uitvoeringen. Met vereende krachten speelt het subliem Freiburger Barockorchester o.l.v. violiste Petra Müllejans op de cd met de vroeg-Weense Klavierkonzerte KV 413-415 uit 1782-1783 en op de cd met de concerti K. 453 (1784) en 482 (1785) o.l.v. violist Gottfried von der Goltz, op hun historische instrumenten, elk concerto met een maximum aan communicatieve vitaliteit. Samen met Kristian Bezuidenhout als briljante solist schonken ze ons buitengewoon memorabele en pleziervolle Mozart opnamen met de boeiende, dynamische en bijwijlen dramatische gedrevenheid van de “Sturm und Drang” stijl (periode 1765-1785). Authentiek, historisch verantwoord, niet te missen! Magnifiek! Bravo!

Mozart Klavierkonzerte K. 413, 414, 415 Kristian Bezuidenhout  Freiburger Barockorchester Petra Müllejans cd Harmonia Mundi HMC902218

Mozart Klavierkonzerte KV 453 & 482 Kristian Bezuidenhout  Freiburger Barockorchester Gottfried von der Goltz cd Harmonia Mundi HMC902147