Muziek van een 17de eeuwse lady-killer

Alessandro Stradella, de Caravaggio van de muziek, leidde een bijzonder avontuurlijk en kleurrijk leven. Geboren in Nepi in de provincie Viterbo in Latium rond 1639, was hij al een succesvolle componist in Rome toen hij pas 20 jaar oud was. Onder zijn meer avontuurlijke werkzaamheden waren zijn poging om geld van de katholieke kerk te verduisteren, zijn affaires met vrouwen van belangrijke leden van de aristocratie, o.a. met Agnese Van Uffelte, de maîtresse van de Venetiaanse edelman Alvise Contarini, en zijn occasionele behoefte of noodzaak om steden te ontvluchten om te ontsnappen aan zijn agressors.

Achtervolgd door Contarini’s huurmoordenaars vluchtte hij met Agnese naar Turijn. Hoewel zijn achtervolgers hem onderweg te pakken kregen, wist hij zwaargewond te ontkomen en werd hij onder de hoede genomen van de Franse regentes in Turijn, Maria Johanna, wat ontaarde in een diplomatieke rel tussen de Venetiaanse republiek en de Franse Zonnekoning Louis XIV.

Uiteindelijk werd hij in 1682 op de Piazza Bianchi in Genua door een wraak nemende rivaal vermoord. Friedrich von Flotow verwerkte dit gegeven in 1844 tot een opera. Stradella vond als lady-killer desondanks nog de tijd om meer dan 300 composities te schrijven, waaronder 24 schitterende opera’s, prachtige oratoria en rijke instrumentale muziek en kamermuziek. In 1667 trad hij in dienst van Koningin Christina I van Zweden voor wie hij als “servitore de camera”, oratoria en cantaten componeerde, muziek die een krachtig sonoor beeld bood van een fascinerende en belangrijke figuur van de Italiaanse Hoog-Barok.

In zijn in het Italiaans gezongen oratorium volgare “San Giovanni Battista,” uit 1675, deelde hij als modernist een achtstemmig strijkersensemble op in een concertino en een concerto grosso. Daarmee liep hij vooruit op het Concerto grosso van Arcangelo Corelli. Die speelde trouwens als violist mee op de première. U kan het oratorium ontdekken op de cd “Stradella San Giovanni Crisostomo”, eveneens door Harmonices Mundi  o.l.v. Claudio Astronio (Brilliant classics 94847).

De cd “Stradella Duets” brengt 13 vocale duetten van Alessandro Stradella samen. De duetten zijn gecomponeerd voor verschillende paren stemmen, soms op dezelfde toonhoogte (unisono), soms op verschillende. Veel van de werken bevatten nabootsing of echo tussen de twee stemmen. “Si, quella tu sei che Il mio cor semper adorò” is bv. uniek als dialoog tussen twee karakters. Met “Trionfate, invitti colli”, een trio voor twee sopranen en bas (Sergio Foresti) als laatste, brengt de cd twee Early Music diva’s Emma Kirkby en Susanne Rydén, samen in verschillende combinaties. Zij zingen duetten op wereldlijke teksten, een soort miniatuur cantaten over liefde, verdriet, zaligheid en verraad. De instrumentalisten zijn het gewaardeerd ensemble “Harmonices Mundi” o.l.v. barokspecialist Claudio Astronio die ook klavecimbel en orgel speelt. Het bijhorend boekje bevat interessante notities over de componist, de historische violone (Alessandro Palmeri) en over de transcripties die gebruikt werden voor de opname. Een bijzonder mooie cd. Een aanrader. Verder kan u bij het deskundig Label “Brilliant classics” ook terecht om Stradella’s prachtige Italiaanse aria’s, zijn aanstekelijke Sinfonia’s voor strijkers en zijn oratorium “La Susanna” uit 1682 te ontdekken. Niet uitstellen.

Alessandro Stradella Duets Emma Kirkby Susanna Rydén Harmonices Mundi  Claudio Astronio cd Brilliant classics 94343

Stradella Italian Arias Harmonices Mundi Claudio Astronio  2 cd Brilliant classics 94258

Stradella Complete String Sinfonias Ensemble Arte Musica  Marco Piantoni   Nunzia Sorrentino Rebeca Ferri  Francesco Cera cd Brilliant classics 95142

Alessandro Stradella La Susanna Gemma Bertagnolli Susanna Isabel Alvarez Daniele Martin Oro Mirko Guadagnini Sergio Foresti Harmonices Mundi Claudio Astronio cd Brilliant classics 94345