Rameau en Voltaire, “Le Temple de la gloire” door Les Agréments o.l.v. Guy van Waas, op het label Ricercar.

Guy van Waas nam met het ensemble Les Agréments en het kamerkoor van Namen, Rameau’s Opéra-ballet “Le Temple de la gloire” op. Samen met de solisten is het resultaat ronduit schitterend! 

Na de opname van de 2 Suiten uit “Le Temple de la Gloire” door het English Chamber Orchestra o.l.v. Raymond Leppard, heeft Guy Van Waas nu de integrale opera opgenomen. “Le Temple de la Gloire” is een Opéra-ballet bestaande uit een proloog en 3 akten of “entrées” (gebundelde dansen), “Bélus et Erigone”, “Bacchus” en “Trajan”. De tekst is van Voltaire en de première was in 1745 in Versailles.

“Le Temple de la Gloire” was de enige opera op een libretto van Voltaire die in de loop van de 18de eeuw aan het hof in Versailles en vervolgens in de Opera van Parijs werd opgevoerd. Voltaire kreeg de opdracht om met zijn tekst de militaire overwinning van Louis XV in Fontenoy (1745) te vieren. De slag bij Fontenoy, tussen Doornik en Bergen, was een onderdeel van de Oostenrijkse Successieoorlog en van de Franse verovering der Zuidelijke Nederlanden. Rameau volgde met een groot orkest, waarvoor hij enkele van zijn meest originele en krachtigste stukken componeerde.Als historiograaf van Frankrijk, kreeg Voltaire sedert 1744 de titel van” gentilhomme ordinaire de la chambre du roi”. Als onderdeel van zijn taken schreef hij een lyrisch gedicht over De slag van Fontenoy en een libretto voor een opera ter ere van de glorie van de koning. Zijn libretto werd op muziek gezet door de componist die hij “l’Euclide-Orphée” noemde.Samen met het opéra-ballet”, Les Fêtes de Polymnie”, en de acte de ballet, “Les Fêtes de Ramire”, betekende “Le Temple de la Gloire” in 1745, het begin van Rameau’s tweede operacarrière. Na een eerste poging in 1733 tot samenwerking met Rameau rond het personage van Samson (uiteindelijk gecensureerd, het muzikaal materiaal werd hergebruikt in zijn volgende opera’s), bood Voltaire, Rameau een nieuwe tekst aan. Het werd uiteindelijk de prachtige, allegorische ballet opera “De tempel van de glorie”.De opera bezit alle kenmerken van een opéra-ballet. Het personage Lydia zingt Italiaans gevocaliseerd, van klaagzang tot woede, er is een pastoraal ballet, een groot gedanst bacchanaal, er is een lange tragische scène, er zijn gavottes en rigaudons, plechtige koren en grandioze effecten, en er is een pastoraal lied met imitatie van zangvogels. Met deze opname doen het ensemble en het koor, de solisten, de dirigent en last but not least koorleider Thibaut Lenaerts, hun reputatie opnieuw alle eer aan. Het resultaat schittert naar de betekenis van de titel. Dit is Franse laat barok ten voeten uit, zowel dynamisch, poëtisch, dansant, humoristisch als plechtig. Niet te missen!De Brusselaar Guy van Waas (°1948) is dirigent, organist en klarinettist. Hij speelde in het “Orchestre des Champs-Élysées”, l’Akademie für Alte Musik Berlin en in het Orkest van de 18de eeuw. Sedert 2001 dirigeert Guy van Waas “Les Agrémens”, het schitterend barokorkest van de Belgische, Franstalige Gemeenschap. Hij doceert tevens kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium van Mons. De cd’s worden naar gewoonte gepresenteerd in een bijzonder mooi met kleurfoto’s geïllustreerd boek waarin het libretto en alle nodige achtergrondinformatie zijn opgenomen. Magnifiek!

Jean-Philippe Rameau Le Temple de la Gloire Les Agrémens Choeur de Chambre de Namur Guy Van Waas boek + cd  Ricercar RIC 363