Koningin Elisabeth Wedstrijd voor cello 2017 op cd. Su-subliem!

Ooit sprak violist Eugène Ysaÿe de wens uit dat er in Brussel naast de vioolwedstrijd, ook een gelijkaardige wedstrijd voor cello had moeten zijn. Dit jaar speelden 68 cellisten uit 22 landen met hart en ziel om voor de eerste keer in de geschiedenis van de wedstrijd, de eerste prijs voor cello te winnen op de prestigieuze, Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België. Op de avond van 3 juni 2017 hoorden we als eerste de naam van Victor Julien-Laferrière (°1990), de jonge, formidabele, Franse cellist die meer dan terecht, als eerste, de eerste Koningin Elisabethwedstrijd voor cello won, een historisch moment!

Na hem volgden de namen van Yuya Okamoto uit Japan, Santiago Cañón-Valencia uit Colombia, Aurélien Pascal uit Frankrijk, Ivan Karizna uit Wit Rusland en als zesde, Brannon Cho uit de Verenigde Staten. De jury bestond dit jaar uit de crème de la crème onder de cellisten. Arie Van Lysebeth was dit jaar nl. voorzitter van Gautier Capuçon, Marta Casals-Istomin, Henri Demarquette, Roel Dieltiens, David Geringas, Natalia Gutman, Marie Hallynck, Frans Hemerson, Gary Hoffman, Anssi Karttunen, Mischa Maisky, Antônio Meneses, Truls Mørk, Jian Wang en Pieter Wispelwey!

Tijdens de voorrondes speelde elk van de geselecteerde kandidaten de eerste beweging van de Sonate voor cello solo van Eugène Ysaÿe, een sonate van Luigi Boccherini, begeleid door een tweede cello en een compositie met pianobegeleiding, te kiezen uit de eerste beweging van de Sonate in a D 821 (“Arpeggione”) van Schubert, twee stukken uit de “Fünf Stücke im Volkston” op. 102 van Schumann, “Rondo” op. 94 van Antonín Dvořák of de “Variations concertantes” op. 17 van Felix Mendelssohn-Bartholdy.

Tijdens de halve finale speelden de cellisten, verdeeld in twee sessies, een Concerto van Boccherini of Haydn en speelden ze een recital met het verplichte werk “Chacun(e) sa Chaconne” van de knappe, Belgische componiste Annelies Van Parys (°1975). Elke kandidaat bereidde voor deze ronde twee programma’s voor waaruit de jury er één koos met telkens, minstens drie bewegingen uit één van de zes Suiten voor cello solo van Sebastian Bach. Op de finale in het Paleis voor Schone Kunsten, speelde elke finalist dan het verplicht werk en een zelfgekozen concerto met de Brussels Philharmonic o.l.v. Stéphane Denève. Het verplicht werk was dit jaar “Sublimation” voor cello en orkest van de Japanse componist Toshio Hosokawa (°1955).

Dit jaar werd als primeur ook de volledige! eerste ronde van alle geselecteerde kandidaten opgenomen. En vanzelfsprekend zijn fragmenten van deze eerste ronde te vinden in de alweer magnifieke, jaarlijkse 4 cd-box. Dit extra repertoire vormt een verrijking voor de box die zoals elk jaar, sowieso de absolute hoogtepunten van de wedstrijd bevat. De jonge, getalenteerde laureaten zijn daarnaast te horen in hun kamermuziekprogramma van de halve finale, in hun vertolkingen van de Concerti van Haydn en Boccherini met het “Orchestre Royal de Chambre de Wallonie” o.l.v. Frank Braley, en in de concerti tijdens de finale met de “Brussels Philharmonic”, meesterlijk gedirigeerd door de Franse dirigent Stéphane Denève (°1971), gewezen assistent van Georg Solti, Georges Prêtre en Seji Ozawa!

De “4 cd-box Cello 2017” werd zoals altijd tot stand gebracht in een recordtijd van zes dagen, maar beantwoordt desondanks 100 % aan de hoge, technische en artistieke normen. Niet uitstellen! Su- subliem!

Queen Elisabeth Competition Cello 2017 4 cd QEC 2017

http://www.stretto.be/koningin-elisabethwedstrijd-kew-2013/#more-2141

http://www.stretto.be/koningin-elisabethwedstrijd-2015/#more-2144

http://www.stretto.be/de-koningin-elisabeth-wedstrijd-2016-op-cd/#more-2148