Gezongen godslastering

De Muziekkapel Koningin Elisabeth bracht in samenwerking met het label Fuga Libera (Outhere Music), een nieuwe cd uit met Frans-Belgische melodieën, gezongen door de alt Sarah Laulan, begeleid door de gerenommeerde pianist Maciej Pikulski, en met de uitzonderlijke medewerking van het Hermès Quartet.

Verenigd rond de “Danse Macabre” van Saint-Saëns, onthullen die schemerachtige en opzwepende melodieën een miskend aspect van de Franse Mélodie. Aan de hand van soms erg intieme teksten van o.a. Rimbaud, Baudelaire en Verhaeren, werd een reeks atypische of weinig opgenomen stukken naast elkaar geplaatst, waarvan 4 onuitgegeven werken, gecomponeerd door Chaminade, Podlowsky en D’Indy. Werken die reeds een eeuw geleden spraken over de existentiële angsten van de nieuwe mens tegenover de Wereld in Vooruitgang.

Als laureate van de Internationale Koningin Elisabethwedstrijd kon Sarah Laulan zich vervolmaken bij José van Dam dankzij een beurs geschonken door Dhr. en Mevr. Michel Peterbroeck en de hulp van de Muziekkapel. Ze stelt haar zeldzame alt-timbre ten dienste van de ambivalentie van die stukken die één voor één provocerend en introspectief zijn. De cd, vergezeld van een gedetailleerd tekstboekje met illustraties van Félicien Rops, haalt op gretige en emotionele wijze de periode van artistieke aanspraak voor de geest, die nog steeds brandend actueel is.

Op deze cd staan Chaminade: “Les deux ménétriers”, “Danse païenne”, Chausson: “Chanson perpétuelle”, Op. 37, Duparc: “Le Galop Testament”, Dupont, G: “Les Effarés Pieusement”, Enescu: “Désert”, D’Indy: “L’amour et le crâne”, Ravel: “Un grand sommeil noir”, Saint-Saëns: “Violons dans le soir”, “Danse macabre” (Mélodie), “Tournoiement” (No. 6 uit “Mélodies persanes”, Op. 26) en Wieniawska: “Nocturne des cantilènes”. Bijzonder. Een aanrader.

Les Blasphèmes Mélodies de Fin-de-Siècle Sarah Laulan Maciej Pikulski Omer Bouchez Hermès Quartet cd Fuga Libera FUG 741