Pianomuziek van Kate Loder, de Jane Austen van de muziek. 

Kate Loder (1825-1904) was een muzikaal begaafd kind uit een zeer gecultiveerde familie van musici in Bath, in het zuidwesten van Engeland. Haar tante was de zeer beroemde pianiste Lucy Philipot-Anderson (1797-1878). Zij was bevriend met Hummel en Moscheles en was gehuwd was met de violist George Frederick Anderson, Master of the Queen’s Music.

Tante Lucy (bovenstaande foto) was de pianolerares van de kinderen van koningin Victoria. Kate Loder was één van de eerste studenten aan de “Royal Academy of Music” in Londen en werd als pianiste één van Engelands eerste en jongste virtuozen. Haar tante was de eerste vrouwelijke pianiste die concerten speelde voor de prestigieuze “Philharmonic Society”. Kate Loder speelde op haar beurt Mendelssohns Pianoconcerto in sol klein in “Hanover-square Rooms” (foto), opgericht in 1774 door Johann Christian Bach en Carl Friedrich Abel, wanneer ze nog maar 17 jaar oud was.

Kate Loder, en met haar de pianist Ian Hobson, veroverden hun plaats in de legendarische geschiedenis van de Engelse pianoschool. Hummel (1778-1837) uit Presburg (nu Bratislava), kreeg bv. in Londen vier jaar onderricht van Muzio Clementi. Clementi (1752-1832) was weliswaar de zoon van een welvarende goudsmid uit Rome maar vertrok in 1766 naar Londen. Daar werd hij opgeleid tot pianist en componist en werd er de stuwende kracht achter verschillende muziekuitgeverijen. Hij nam de pianofabriek van “Longman & Broderip” over en bracht die tot bloei. Vanaf 1802 reisde hij door Europa, samen met John Field, één van zijn leerlingen, die eerder als verkoper in zijn pianowinkel had gewerkt. Clementi overleed in het toen mondaine Evesham in Worcestershire.

Johann Baptist Cramer (1771-1858) (bovenstaande foto) werd op zijn beurt als zoon van een violist van de “Mannheimer Kapelle” geboren in Mannheim, maar het gezin verhuisde naar Londen.  Cramer kreeg hij van 1782 tot 1784 als kind les van Muzio Clementi. In 1781 maakte hij zijn publiek debuut als pianist op een benefietconcert van zijn vader en vanaf 1785 kreeg hij les in compositie en theorie van Karl Friedrich Abel, de oprichter van “Hanover-Square Rooms”.

Belangrijke, Victoriaanse waarden stonden Kate Loder een veelbelovende carrière in de weg. Haar echtgenoot, de zeer erudiete chirurg/uroloog Sir Henry Thompson (1820-1904), 1st Baronet en notoir Fellow van de “Royal Colleges of Surgeons” (foto)die ooit nog bij koning Leopold I van België de nierstenen verwijderde, liet haar niet toe om in het openbaar te spelen. In plaats daarvan werd ze als “Lady Thomson” een belangrijke lerares en voorname, gecultiveerde gastvrouw en componeerde ze o.a. twee reeksen studies in een stijl die het midden hield tussen de stijl van bepaalde studies van Chopin en de Biedermeyer klaviermuziek van Franz Schubert.

Op 10 juli 1871 vond de eerste Engelse uitvoering van het Deutsches Requiem van Brahms, privé plaats in het huis van de Loders in Wimpole Street in Londen. Het werd uitgevoerd in de versie voor piano duet die bekend werd als de “Londense Versie”. Brahms baseerde deze versie op een arrangement voor piano uit 1866. De pianisten waren Kate Loder en Cipriani Potter, die toen 79 jaar oud was. Hij overleed in september. Potter had ooit nog het eerder vermeld Pianoconcert in sol klein van Mendelssohn uitgevoerd o.l.v. de componist zelf! Richard Wagner die in het seizoen van 1855 dirigent was van de Royal Philharmonic Society in Londen, prees Potters laatste symfonie. Cipriani Potter bezat een prachtig gedecoreerde, kleine Stradivarius viool uit 1683 van onschatbare waarde die nu zijn naam draagt (foto).

Kate leed naderhand aan verlamming. Ze had twee dochters en een zoon. Haar zoon Herbert werd advocaat en een bekend Egyptoloog.
Op de cd staan naast haar twee boeken met elk twaalf studies, haar 2de Romance in As (uit ”Three Romances”), haar “Pensée Fugitive” in As, “Voyage Joyeux” in A en twee Mazurka’s. Deze buitengewoon originele cd werd opgenomen in de indrukwekkende “Foellinger Great Hall” van het “Krannert Center for the Performing Arts”, in Urbana, Illinois. Een heuse pianistische en muziekhistorische ontdekking. Niet te missen!

Ian Hobson (°1952) is een Engelse toppianist en dirigent, en is professor aan de Florida State University. Zijn pianistisch repertoire strekt zich uit van barokmuziek tot hedendaagse muziek, maar hij specialiseert zich in het romantisch repertoire. Hobson werd in Wolverhampton in de “Black Country” van de West Midlands geboren. Hij studeerde aan de Royal Academy of Music, aan het Magdalene College in Cambridge en aan Yale University in de Verenigde Staten. Zijn leraars waren Claude Frank, Ralph Kirkpatrick en Menahem Pressler! Hobson maakte zijn debuut in Londen in 1979. Hij won zilveren medailles op de Arthur Rubinstein Wedstrijd en de Beethoven Wedstrijd in Wenen en won in 1981 de vermaarde “International Piano Competition” in Leeds. Zijn debuut in de Verenigde Staten was in 1983. Sindsdien speelt en dirigeert hij overal ter wereld concerten en recitals. Hij dirigeert trouwens vaak vanaf het klavier.

Kate Loder Piano Music Ian Hobson cd Toccata Classics TOCC0321

http://www.stretto.be/2019/03/05/twee-uitzonderlijk-mooie-nieuwe-opnamen-van-brahms-ein-deutsches-requiem-o-l-v-daniel-reuss-en-matthew-christopher-shepard-op-de-labels-glossa-en-centaur-een-must/