From Baroque to Fado – A Journey Through Portuguese Music, nieuwe cd bij Naxos. Buitengewoon!

Live opgenomen in het spectaculair Grande Auditório van de Fundação Gulbenkian in Lissabon, biedt deze uitzonderlijke cd de unieke gelegenheid de stemmen van o.a. de sopraan Ana Quintans en de populaire fadozanger Ricardo Ribeiro samen te beluisteren in een schitterende, exotische reis door plaats en tijd.

Fado, het nostalgisch, Portugees levenslied, ontstaan rond 1829 in Alfama, Bairro Alto, en Mouraria, de arme wijken van Lissabon, en in Coimbra, combineert hier barokke klanken met de kenmerkende klank van de Portugese gitaar. De muziek bevat stilistische elementen uit de Arabische en Galicische muziek, variërend van middeleeuwse cantigas tot traditionele fado in zijn puurste vorm. Het resultaat is een levendig portret van de Portugese muzikale identiteit van de 13de eeuw tot vandaag. Magnifiek. Uitvoerders zijn o.a. Miguel Amaral, Jarrod Cagwin, Marcos Magalhães, Marco Oliveira, Ana Quintans en Ricardo Ribeiro.

De Portugese sopraan, Ana Quintans, studeerde in 1998 af in beeldhouwkunst. Daarna studeerde ze zang aan het Conservatorium van Lissabon bij José Manuel Araujo en studeerde ze af aan de Workshop La Musique des Mémoires van de Franse componiste Claire Renard van de Calouste Gulbenkian Foundation. Ana Quintans staat bekend om haar speelse lichtheid van stem en beweging en om haar ontroerende en diepgaande interpretaties. Ze nam deel aan de Zomerschool voor Jonge Zangers OPERAPLUS in België en in het seizoen 2005-06 studeerde ze aan de Operastudio Vlaanderen (vandaag International Opera Academy) in Gent. Haar repertoire omvat onder meer Amore uit L’Incoronazione di Poppea, Atalante uit Serse en Pamina uit Die Zauberflöte. Ze werkt regelmatig samen met dirigent William Christie en zijn ensemble Les Arts Florissants waarmee ze debuteerde op het Festival van Aix-en-Provence in de rol van Jonathas uit David et Jonathas van Charpentier – een productie die ook te gast was op het Edinburgh International Festival, in de Opéra Comique (Parijs) en in de Brooklyn Academy of Arts (New York). Ze zong verder o.a. de titelrol in De Almeida’s Ippolito op het Festival van Ambronay en in het Casa da Musica in Porto en in concerten met Les Musiciens du Louvre onder leiding van Marc Minkowski.

Miguel Amaral kwam als zesjarige voor het eerst in contact met muziek als piano leerling van Magdalena Leite de Castro. Hij studeerde daarnaast Portugese gitaar bij Samuel Cabral en José Fontes Rocha. De voorbijgaande jaren wijdde Amaral zich aan een solocarrière en vervolmaakte hij zich bij Pedro Caldeira Cabral. Hij studeerde tevens analyse, harmonie en contrapunt bij Daniel Moreira en compositie bij Dimitris Andrikopoulos. Hij nam ook deel aan een masterclass compositie en orkestratie aan de ESMAE (Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo). In 2013 bracht Amaral zijn debuutalbum ‘Chuva Oblíqua’ uit, gewijd aan het solistisch repertoire dat hij ondertussen had ontwikkeld. Sinds 2010 maakt Miguel Amaral deel uit van de band die het werk Sombras van Ricardo Pais uitvoert. Dit doet hij aan de zijde van muzikanten als Mário Laginha, Carlos Alves, Mário Franco en Paulo Faria de Carvalho.

“Os Músicos do Tejo” (De muzikanten van de rivier de Taag) is een Portugees ensemble voor oude muziek opgericht in 2005. De oprichters en vaste dirigenten van het ensemble zijn de klavecinist Marcos Magalhães en de klaveciniste Marta Araújo. De programma’s van het ensemble omvatten ‘Foi Por Mim’, ‘As Árias de Luísa Todi’ en ‘Sementes do Fado’. Eerder brachten ze “Francisco António de Almeida. La Spinalba ovvero il Vecchio Matto (Dramma comico, Lisbon 1739)” uit (3 cd’s – Naxos 8.66031921).

Ricardo Ribeiro is één van de opvallendste nieuwe sterren aan het fadofirmament. Sinds zijn 15de treedt hij op in de bekendste fadohuizen van Portugal. Hij won ook twee keer de hoogste onderscheiding van de Amalia Rodrigues Stichting. Ricardo Ribeiro is een Portugese fado-zanger met een traditionele stijl. Geboren in 1981, in Lissabon, werd hij voornamelijk beïnvloed door de fado legende Fernando Maurício. Hij debuteerde in 2004 met het album Ricardo Ribeiro, gevolgd in 2010 door Porta do Coração. Tussendoor was hij in 2007 te zien en te horen naast een aantal van de allergrootste fadista’s in de film “Fados” van Carlos Saura. Met het meesterwerk “Largo da Memória” uit 2013 vestigde hij zijn naam als één van de meest getalenteerde fadozangers van zijn generatie. Er volgde internationale erkenning bij pers en publiek. Sindsdien zet ‘de Pavarotti van de fado’ zijn steile opmars naar de absolute top verder.

Terwijl veel van zijn tijdsgenoten de pure fado opsmukken met pop- en jazz elementen, volgt Ribeiro zijn eigen weg, puur en ongepolijst, met veel respect voor de traditie, en toch eigentijds. Zijn krachtig vocaal timbre en zijn ontroerende interpretaties geven de typische saudade een geheel eigen invulling. Hij heeft een stem van een extreme schoonheid en kracht en een buitengewone gevoeligheid. Na “Carminho” (CCHA, 2016) en “Gisela Joao” (CCHA, 2017), verscheen recent zijn cd “Hoje é Assim, Amanhã Não Sei”.

U ontdekt traditionele, anonieme Fado do Alentejo, Fado Menor, Fado Corrido en Fado Cravo, en schitterend en authentiek gezongen, vocale muziek, begeleid op Portugese gitaar, viola de fado en orgel, en door een kamerensemble. De Fado Barroco muziek, veelal uit de Biblioteca Nacional de Portugal e da Câmara Municipal de Lisboa, werd gecomponeerd door Carlos Paredes, António da Silva Leite, Johann Sebastian Bach, Francisco Antonio de Almeida, António Cláudio Pereira, José Palomino, Alain Oulman (die voor Amália Rodrigues componeerde), en Carlos Gonçalves.

Op deze bijzondere cd staan “Verdes Anos”, “Minuete” en “Luz de Outono” door Miguel Amaral, Como Déus fez vinno d’agua ant’ Arquetecrinno” (“Cantigas de Santa Maria: No. 23 (fragment)), “Te Deum: V. Venerandum, Il trionfo d’amore: In queste lacrime, Arsindo specchiasti”, “La Spinalba, ovvero Il vecchio matto: Un cor, ch’ha per costume”, “Entremez das Regateiras Zelosas: Duetto de Marujo e Regateira”, “Com Que Voz” (Arr. M. Magalhães) en “O Pastor” (Arr. M. Magalhães) door Ana Quintans, “Mer hahn en neue Oberkeet”, BWV 212 “Bauernkantate”: I. Sinfonia door Os Músicos do Tejo, “Soneto de Amor, Destino Marcado (Fado Menor)”, “Olhos Estranhos (Fado Corrido)”, “De Loucura em Loucura (Fado Cravo)”, “Fado do Alentejo, Os Efeitos da Ternura (Lundum)” en  “Romance” (Arr. M. Magalhães) door Ricardo Ribeiro, Sinfonia in D door Os Músicos do Tejo, en “Hei de Amar-te Até Morrer!” door Marco Oliveira. Arrangementen, orgel en algemene leiding Marcos Magalhães. Buitengewoon. Warm aanbevolen!

FROM BAROQUE TO FADO – A Journey Through Portuguese Music Quintans Ribeiro Amaral Oliveira Os Músicos do Tejo Magalhães cd Naxos 8.573875