Bobbi Fischers “Missa Latina” en Palmeri’s “Misa a Buenos Aires” op de labels Carus en Capriccio. Aanraders.

Beide opvallende composities presenteren zich op een kleurrijke en levendige manier in de opnamen door het festivalkoor CH.O.I.R. o.l.v. Klaus Brecht, het ensemble “Academy Collective 21”, het Bach-Koor uit Siegen en het Tango Orkest “El Arroyo”.

De “Missa latina” is de toonzetting van de complete Latijnse mis voor solosopraan, groot gemengd koor (SATB gediviseerd en solisten van het koor), en een band bestaande uit viool, bandoneon (accordeon), piano, contrabas, drums en percussie. Het woord ‘latina’ verwijst niet alleen naar de Latijnse tekst, maar ook naar de muziekstijl die gebruik maakt van Latijns-Amerikaanse ritmen. Aldus staan elementen uit Argentijnse tango’s zij aan zij met Caribische ritmen en latin-jazz, met ruimte voor instrumentale improvisaties. De soliste Anabel Pérez Real (foto) en de bandoneon speler Raúl Jaurena (foto) zetten de pittige kroon op de opname. Naast de Missa Latina (2016) is ook Fischers Magnificat (2017) opgenomen. Heel bijzonder.

Bobbi Fischer, eigenlijk Karl Albrecht (°1965), is een muzikant die jazz, pop, muziek van andere culturen en traditionele muziek bij elkaar wil brengen. Hij werkt als componist, arrangeur en pianist voor film en theater en werkt veel samen met jongeren, onder meer in de Landesakademie Baden-Württemberg. De cd is dan ook een initiatief van de Landesakademie Baden-Württemberg in Ochsenhausen, waarvoor Bobbi Fischer immers al verschillende composities realiseerde. Het koor C.H.O.I.R. telt ongeveer 150 zangers uit Baden-Württemberg en de partnerregio’s, Bosnië en Herzegovina, Italië, Portugal, België, Japan, Spanje, Canada, Frankrijk, Taiwan, Groot-Brittannië, Saksen en Polen. Internationaler kan niet. De koorleider, Klaus Brecht, is betrokken bij zang in heel Europa en is ook de organisator van het koorfestival van de Landesmusikakademie Baden-Württemberg in Ochsenhausen.

De uitvoerders zingen en spelen begeesterd. Het koor, de instrumentalisten en de soliste gaan op in hun rol. Het koor klinkt jong, gedreven en levendig en samen vervullen ze hun doel. Ze inspireren nl. jongeren voor muziek en brengen jongeren uit verschillende landen samen om samen te musiceren.

Martin Palmeri: Misa a Buenos Aires

Palmeri’s voorouders kwamen uit Italië en Denemarken. Hij studeerde compositie in Argentinië en Italië bij Daniel Montes, Marcelo Chevalier, Rodolfo Mederos, Virtú Maragno en Edgar Grana (in New York), koordirectie bij Antonio Russo en Nestor Zadoff, directie bij Mario Benzecry, zang bij Amalia Estévez en José Crea en piano bij Eduardo Páez en Orlando Tripodi. Palmeri woont in Paraná in de provincie Entre Ríos.

Veel werken van deze Argentijnse componist zijn geïnspireerd door de stijl van de ‘Tango Nuevo’ in termen van vorm en harmonie, zoals ook het geval is met zijn tango “Misa a Buenos Aires”, gecomponeerd in 1996. Deze nieuwe Argentijnse tangomuziek, uit de jaren 1950, van o.a. Astor Piazzolla, was ten opzichte van het klassiek “Orquesta Típica”, door o.a. zijn gebruik van saxofoon en elektrische gitaar, eerder luistermuziek dan dansmuziek. In zijn “Misatango” combineerde de componist de tekst van de Latijnse mis met de traditionele muziek van zijn thuisland, waardoor de klassieke, rooms-katholieke mis, zoals die al eeuwen getoonzet wordt, in een nieuw kleedje verschijnt.

Het werk werd gecomponeerd tussen september 1995 en april 1996 en ging in première op 17 augustus 1996 in het Teatro Broadway, in Buenos Aires, door het Orquesta Sinfónica Nacional de Cuba, o.l.v. Fernando Álvarez. Martin Palmeri werd in 2011 bekroond met de Eerste Prijs op de Choral Arrangement Competition, georganiseerd door AAMCANT (“Asociación Argentina para la Música Coral America Cantat”), en won de Eerste Prijs op de Nationale Choral Arrangement Competitie van de Nationale Universiteit van Rosario. In 2003 kende het Nationaal Fonds voor de Kunst hem de eerste prijs toe in het genre “Symfonisch werk” op de compositiewedstrijd “Juan Carlos Paz” voor zijn “Concierto de Danzas” voor cello en orkest. Verschillende van zijn werken zijn opgenomen en hij neemt regelmatig deel aan de jurering van koorfestivals door heel Europa.

Het is passend, gelet op Palmeri’s stilistische invloeden, dat het ensemble onder leiding van Ulrich Stotzel, ervoor heeft gekozen om werk van Astor Piazzolla (“Oblivion” & “Milonga sin Palabras”) en van de bij ons veel te weinig bekende Argentijnse bandoneonspeler, componist en arrangeur Ismael Spitalnik (1919-1999) (“El Troesma”), te combineren met Palmeri’s uitzonderlijke Mis.

De Misa a Buenos Aires werd in 2009 gespeeld op het Festival “Europa Cantat” in Utrecht, in het kader van een atelier voor dirigenten, solisten en orkesten. Martin Palmeri bracht samen met het koor van de Dom van Keulen en de Roma Sinfonietta, de Misatango op oktober 2013 op een concert ter ere van paus Francis, georganiseerd door de Fondazione Pro Musica e Arte Sacra in Rome in de Basiliek Sant’ignazio. De uitvoerders zijn Dagmar Linde (mezzo-sopraan) (foto), Rocco Heins (bandoneon) (foto), Peter Scholl (piano), het Bach-Chor Siegen en het Tango Orchester El Arroyo o.l.v. Ulrich Stotzel. Aanraders.

Bobbi Fischer Missa Latina and Magnificat Anabel Pérez Real Raúl Jaurena Festivalchor C.H.O.I.R. The Academy Collective 21 Klaus Brech cd Carus CAR 83483

Martin Palmeri Misa a Buenos Aires Dagmar Linde Rocco Heins Peter Scholl Bach-Chor Siegen Tango Orchester El Arroyo Ulrich Stotzel cd capriccio C 5343