Met de cd “La Venezia di Anna Maria” stak het label Berlin Classics, de violiste Midori Seiler, in het kleedje van…“Anna Maria dal Violin”. Niet te missen!

Moederloos grootgebracht in een Venetiaans weeshuis, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde viool virtuoze, behandeld door Antonio Vivaldi als zijn gelijke. In Concerti van Vivaldi, Galuppi en Albinoni, komt “Anna Maria dal Violin”, alias Midori Seiler, opnieuw tot leven, het resultaat van een vruchtbare samenwerking tussen Antonio Vivaldi, Anna Maria/Midori Seiler en Concerto Köln.

“Anna Maria dal Violin” wordt in de bestanden van het “Pio Ospedale della Pietà” in Venetië vermeld zonder familienaam, omdat ze daar als de meeste kinderen, werd opgevoed als een wees. Het internaat was verbonden aan een conservatorium voor meisjes, waarvan het beroemdste tijdperk te danken was aan het werk van de vioolvirtuoos en componist Antonio Vivaldi. Anna Maria was zijn leerlinge. In 1720 werd ze op 24-jarige leeftijd, “Maestra”. Ze was niet alleen een violiste, maar speelde ook cello, theorbe, luit, mandoline, klavecimbel en viola d’amore. Vivaldi componeerde voor haar wel 31 viool concerti en ten minste twee concerti voor viola d’amore. Deze werden in de titel voorzien van “AMore”. De twee hoofdletters, eigenlijk de initialen van Anna Maria, wezen op het feit dat Anna Maria de uitvoerende soliste van die concerti was.

In het eerste groot, Duits muzieklexicon van Johann Gottfried Walther (Leipzig 1732), werd Anna Maria, samen met Dorothea van Ried, Elisabeth Claude Jacquet de la Guerre ( “Jaquier”), Vittoria Aleotti en Barbara Strozzi (“Strozza”), vermeld als getalenteerde instrumentaliste en componiste.

Haar hele leven lang woonde en werkte Anna Maria (1696-1782) in het “Ospedale della Pietà”. Het Venetiaans weeshuis voor meisjes bood weliswaar meer dan alleen maar een thuis en een toevluchtsoord voor meisjes die door hun moeders in de steek waren gelaten. Het was tegelijkertijd een school en een toeristische attractie, en een bloeiend onderdeel van de economie van de stad, waarin Anna Maria al snel een ster werd. Het weeshuis vormde de springplank voor een carrière, anders werd een vrouwelijke wees in de samenleving van het 18de-eeuws Italië niet aanvaard.

Als maestro di concerto van het Ospedale, van 1703 tot 1716, nam Antonio Vivaldi, Anna Maria onder zijn hoede. Begonnen als haar mentor en leraar, componeerde hij uiteindelijk wel dertig Concerti speciaal voor haar. Zij van haar kant beheerste op uitmuntende wijze het vioolspel en een aantal andere instrumenten, en werd geprezen als de ware belichaming van alles wat goed en mooi was, als een wezen uit het Paradijs. Al snel wilde iedereen haar zien en horen en het was grotendeels aan haar talent te danken, dat Vivaldi’s instrumentale concerti opbloeiden.

In een verzamelalbum noteerde Anna Maria een verscheidenheid aan concerti die ze speelde in de Chiesa dell’Ospedale. Op de 160 bladen aan genoteerde muziek in haar handschrift is niet alleen de partituur te zien, maar ook ornamenten van haar hand. Deze geven inzicht in de speelstijl en openen de muzikale toegangspoort tot het Venetië van bijna 300 jaar geleden.

Vier van de “Concerti per Anna Maria” zijn geselecteerd voor dit album, samen met telkens één concerto van Vivaldi’s tijdgenoten Galuppi en Albinoni. Op de twee cd’s staan 3 concerti voor strijkers en continuo, 3 concerti viool, strijkers en basso continuo in g op. 11 Nr. 4 RV 308, in E RV 270 “Il Riposo” “…per il S. Natale” en in d RV 248, het Concerto a quattro nr. 1 in g, de Sinfonia in F RV 140 en het Concerto a 5 Bes op. 10 nr. 1.

Als lid van de Berlijnse “Akademie für Alte Musik” maakte Midori Seiler (°1969) van 2005 tot 2014, deel uit van de internationale doorbraak van het ensemble. Na haar opleiding bij Helmut Zehetmair en Sándor Végh, en een periode als docente aan het Mozarteum in Salzburg, werd ze professor aan het Franz Liszt-conservatorium in Weimar. Als houder van de Saksische Mozart prijs heeft ze een lange samenwerking met Concerto Köln genoten. Het orkest is al meer dan 30 jaar één van de leidende ensembles op het gebied van historische uitvoeringspraktijken. Barokspecialiste Midori Seiler en Concerto Köln bieden hier een virtuoze weergave van het artistiek teamwerk tussen Anna Maria en Vivaldi. Met deze uitgave werpen Midori Seiler en Concerto Köln een uniek licht op Venetië als een bloeiend, muzikaal centrum. Schitterend. Niet te missen!

Vivaldi La Venezia di Anna Maria Midori Seiler Concerto Köln 2 cd Berlin Classics 0301052BC