Suites voor klavecimbel van Jean-Baptiste Loeillet door Jan Devlieger op het label Phaedra. Een ontdekking!

Jean-Baptiste Loeillet van Londen (1680-1730), ook bekend als John Loeillet, was een Zuid-Nederlandse barokcomponist uit Gent die blokfluit, dwarsfluit, hobo en klavecimbel speelde. In de magnifieke reeks “In Flanders’ Fields” verscheen als Vol. 99 ! een cd met zes van zijn klavecimbel suites uit 1723. De cd is de eerste volledige opname van deze schitterende maar onbekende, 18deeeuwse, muziek voor klavecimbel.

Jean-Baptiste was een telg uit de vooraanstaande, Gentse muzikale familie Loeillet. Naast Jean Baptiste Loeillet (“John Loeillet of London”) waren er Jacques (Jacob) Loeillet en Jean–Baptiste Loeillet (de Gant). Vooral John Loeillet was tijdens zijn leven internationaal befaamd. Het grootste deel van zijn professionele carrière was hij nl. werkzaam in Londen. Jean-Baptiste Loeillet voegde “van Londen” toe aan zijn familienaam om de verwarring die ontstond met zijn gelijknamige neef Jean-Baptiste Loeillet (van Gent) te vermijden. De fluitist Jean-Baptiste Loeillet van Gent, bijgenaamd “L’Oeillet de Lyon”, werkte het grootste deel van zijn leven in dienst van de aartsbisschop van Lyon. De hoboïst Jacques Loeillet was werkzaam in dienst van Maximiliaan II Emanuel van Beieren in München en maakte deel uit van de chambre du roi van Lodewijk XV in Versailles.

Sommige van de werken van Jean-Baptist (foto) werden gepubliceerd onder de naam John Loeillet. Hij studeerde eerst in Gent en Parijs voor hij naar Londen trok. Rond 1705 werd hij er hoboïst aan het Queen’s Theatre (Haymarket) (foto). Hij componeerde opera’s, werd muziekleraar, en verkreeg er als leraar en virtuoos grote faam. In zijn huis in Londen organiseerde hij concerten, waarop o.a. Corelli’s concerti grossi in première werden gespeeld.

Als enige van de Loeillet dynastie componeerde Jean-Baptiste ook klaviermuziek. In Londen verschenen twee klavierbundels voor klavecimbel of spinet. De eerste bundel uit ca. 1712 was nog schatplichtig aan de Suites en Fantasy’s van Purcell en John Blow, terwijl de bundel uit 1723, met Franse grandeur en elegantie en Italiaanse zwier en lichtvoetigheid, in een meer persoonlijke stijl werd gecomponeerd. De Allemandes, Courantes, Sarabandes, Gavottes of Airs, Menuetten en Gigues uit de op deze cd opgenomen zes suites uit 1723, zijn daarvan mooie voorbeelden.

Als klavecinist, organist, blokfluitspeler en zanger heeft Jan Devlieger (°1967) samengespeeld met vooraanstaande ensembles als Ex Tempore, Ardalus, Het Kamerorkest, Het Symfonieorkest van Vlaanderen en Aquarius Soloists. Hij is ook medeoprichter van het barokensemble “Les Goûts-Authentiques” en van het Renaissance-ensemble “O Felici”. Hij is leraar blokfluit, klavecimbel, instrumentaal ensemble, begeleidingspraktijk en muziektheorie aan het Stedelijk Conservatorium van Brugge en de academies van Deinze en Geraarsbergen, en is docent begeleidingspraktijk aan de hogeschool Gent. Jan Devlieger bespeelt een instrument van Andrew Wooderson (Bexley, Kent, 2001), gebouwd naar een voorbeeld van Ruckers, uit zijn eigen verzameling. De cd, die opgenomen werd in het Conservatorium van Gent, is zowel door de hoogstaande kwaliteit van de muziek, als door de hoogstaande kwaliteit van uitvoering, een belangrijke herontdekking. De cd is een heuse verrijking voor de 18deeeuwse klavecimbel muziek in het algemeen, en voor de geschiedenis van de Vlaamse muziek in het bijzonder. Een aanrader.

Jean-Baptiste Loeillet Six Suites For Harpsichord Jan Devlieger cd In Flanders’ Fields Vol 99 Phaedra PH 92099

http://www.stretto.be/2020/12/16/in-vain-the-amrous-flute-songs-grounds-and-instrumental-pieces-by-purcell-co-door-les-gouts-authentiques-o-l-v-jan-devlieger-op-het-label-etcetera/