“L’AMOROSO E CRUDO STILE” van Luca Marenzio door RossoPorpora o.l.v. Walter Testolin op het label ARCANA. Subliem!

Luca Marenzio (ca.1553-1599) was de briljante vertegenwoordiger van de sublieme madrigaal kunst in de laatste twintig jaar van de 16de eeuw. Terwijl de stijl van zijn vroeg werk eerder licht, en transparant was, evolueerde Marenzio later naar meer complexiteit en introspectie, waardoor hij de meest emblematische, muzikale exponent werd van de melancholie van de late Renaissance.

Marenzio werkte in dienst van verschillende aristocratische Italiaanse families, onder wie Gonzaga, Este en Medici, en bracht het grootste deel van zijn carrière door in Rome. Hij produceerde tussen 1580 en 1589, wel zeventien boeken madrigalen, waaronder enkele van de meest expressieve, gevarieerde en belangrijkste werken uit het gehele madrigalen repertoire. Luca Marenzio was erg invloedrijk op componisten in Italië, maar ook in de rest van Europa, vooral in Engeland, aangezien zijn madrigalen uit de jaren 1580 tot de favorieten behoorden van Engelse componisten, die van zijn techniek van woordschilderkunst, textuurcontrast en chromatiek, een Engels idioom maakten.

Toen de zanger en uitgever Nicholas Yonge (Young) bv. in 1588 zijn “Musica transalpina” in Engeland publiceerde, de eerste verzameling Italiaanse madrigalen met Engelse vertaling, had Marenzio het op één na grootste aantal madrigalen in de collectie, na Alfonso Ferrabosco de oudere. De uitgave bevatte in totaal 57 madrigalen. De tweede verzameling Italiaanse madrigalen die in Engeland werd gepubliceerd, “The First Set of Italian Madrigals” uit 1590, had meer werken van Marenzio dan wie dan ook. Deze uitgave was tevens voorzien van gedichten van Thomas Watson en twee toonzettingen van zijn gedicht “This sweet and merry month of May”. Watson was de auteur van “The Hecatompathia or Passionate Century of Love”, meer dan 100 Franse en Italiaanse sonnetten. Yonge publiceerde overigens in 1597 een tweede bundel Italiaanse madrigalen.

Enkele Engelse componisten die de expressiviteit van Marenzio bewonderden en van hem leerden, en daarmee geleidelijk hun eigen stijl ontwikkelden, waren Thomas Morley, John Wilbye en Thomas Weelkes. Buiten Engeland beïnvloedden de madrigalen van Marenzio ook componisten als Hans Leo Hassler in Zuid-Duitsland en Jan Pieterszoon Sweelinck in de Lage Landen.

“De amoroso & crudo stile” bevat 18 van zijn mooiste madrigalen. Ze verklanken intieme emotionaliteit met buitengewone schoonheid en intense menselijkheid. Met emotionele intensiteit en diepgaand respect voor de poëtische teksten, exploreert “RossoPorpora” hier met hun eerste opname, het madrigaal, de oudste manifestatie van de sublieme, Italiaanse muzikale identiteit. De uitvoerders (samen “RossoPorpora”), zijn de sopranen Francesca Boncompagni en Alicia Amo, de alten Elena Carzaniga, en Matteo Pigato, de tenoren Massimo Altieri en Giacomo Schiavo, en de bas, Mauro Borgioni, en Massimo Lonardi en Michele Pasotti, luit. Het geheel staat o.l.v. Walter Testolin. De mooie teksten kan u in het bijbehorend boekje volgen in het Italiaans en in het Frans. Zeker doen. Schitterend!

LUCA MARENZIO L’AMOROSO E CRUDO STILE RossoPorpora Walter Testolin cd ARCANA A 449