“Sacred Choral Music” van Carl Philipp Emanuel Bach o.l.v. Hermann Max op 5 Capriccio cd’s. Schitterend!

Na de reeds schitterende 5 cd-release van het label Capriccio met religieuze koormuziek van Telemann (C7215), gaat het label verder met de opname van indrukwekkende cantaten en oratoria van Carl Philipp Emanuel Bach o.l.v. Hermann Max. Sinds drie decennia levert Hermann Max een heel belangrijke bijdrage aan de historische uitvoeringspraktijk.

Verschillende uitstekende opnamen hebben al meer dan voldoende aangetoond dat de bekendste onder de Bach-zonen niet hoefde onder te doen voor de meesterwerken van zijn beroemde vader. CPE Bach bewandelde zijn compositorisch pad toen de westerse, muzikale wereld verschoof naar het classicisme. De Duitse dirigent, Hermann Max, studeerde muziek aan de Berlin Musikhochschule en musicologie aan de universiteit van Keulen. Hermann Max is actief als redacteur van oude muziek en leidt o.a. regelmatig, internationale interpretaties voor koordirectie en koorzang in Romainmôtier in Zwitserland. Zonder zijn inspanningen zouden we een onvolledig beeld hebben van een belangrijke periode in de muziekgeschiedenis, de midden-Duitse muziek rondom J.S. Bach, zijn zonen, hun relaties, collega’s en studenten.

Hoogtepunten in de box zijn het Magnificat en “Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu”. Hoewel er geen sluitend bewijs is, lijkt het waarschijnlijk dat Bach zijn Magnificat in de zomer van 1749 heeft gecomponeerd als een visitekaartje, met het oog op de opvolging van zijn zieke vader als Thomaskantor in Leipzig. Hij dong naar de post na het overlijden van Johann Sebastian in 1750, en opnieuw in 1755, maar telkens zonder succes. Drie decennia later, nu hij muziekdirecteur was in Hamburg, herzag Philipp Emanuel zijn Magnificat voor een uitvoering in 1779, waarbij hij trompetten en pauken aan toevoegde, hoornpartijen uitbreidde en een nieuw “Et misericordia” componeerde.

Deze opname volgt de herziene versie maar behoudt het aangrijpend “Et misericordia” uit de versie van 1749. Op één niveau is het meesterwerk van Emanuel een eerbetoon aan het Magnificat van zijn vader, nl. in de euforie van de stralende opening, het gespierd arpeggio-motief ter illustratie van “Fecit potentiam”, en het bijna letterlijk citaat op “Deposuit potentes”, waarvoor hij, net als zijn vader, een stortvloed van tuimelende toonladders componeerde. In de gigantische, laatste beweging, beginnend als een fuga in de oude stijl op “Sicut erat in principio”, maar zich uitbreidend naar een majestueuze dubbel fuga met een nieuw contra subject op het woord “Amen”, ontvouwde Emanuel, net als eertijds zijn vader, zijn knap, contrapuntisch meesterschap.

Reeds in 1760 schreef Karl Wilhelm Ramler, “de Duitse Horatius”, het libretto van “Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu”,.als derde deel van een trilogie van oratoria na “Der Tod Jesu” (ook getoonzet door o.a. Karl Heinrich  Graun) en “Die Hirten bei der Krippe zu Bethlehem”. Telemann zette het libretto nog datzelfde jaar op muziek. De eerste uitvoering van Bachs toonzetting, vond privé plaats in Hamburg op Paaszondag van het jaar 1774. Vermoedelijk had Bach het werk in de maanden ervoor gecomponeerd. De eerste openbare uitvoering was pas in maart 1778 in het concertgebouw “Auf dem Kamp” in Hamburg. Tussen deze twee uitvoeringen had Bach zijn oratorium herzien. Met de herziening van het werk, in samenwerking met de librettist Ramler, ging hij door tot 1784. De eerste locaties suggereren dat Bach het oratorium vanaf het begin, bedoeld had voor uitvoering in het concertgebouw en niet in de kerk. Bovendien bevat het werk geen koraal, wat zeer ongebruikelijk zou geweest zijn voor de kerkmuziek in die tijd.

cd 1

Klopstocks Morgengesang am Schöpfungsfeste Wq 239 (Leipzig 1784)

Auf, schicke dich recht feierlich Wq 249 (1775)

Anbetung dem Erbarmer Wq 243 (vor 1784)

Heilig Wq 217 (1776)

cd 2

Gnädig und barmherzig ist der Herr Wq 250 (1785)

Wer ist so würdig als du Wq 222 (Hamburg 1774)

Der Herr lebet Wq 251

Cd 3

Magnificat Wq 215 (1749)

Der Gerechte, ob er gleich zu zeitlich stirbt (H 818)

Cd’s 4 + 5

Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu Wq 240 (1777/78)

Gott hat den Herrn auferwecket Wq 244 (1756) “Paascantate”

Uitvoerders zijn Barbara Schlick, Johanna Koslowsky, Hilke Helling, Elisabeth Scholl, Ruth Sandhoff en Martina Lins als vocale solisten, de Rheinische Kantorei, Das kleine Konzert, Dresdner Kammerchor, La Stagione en Michael Schneider (Magnificat). Dirigent is Hermann Max. Schitterende muziek, schitterend uitgevoerd. Niet te missen.

CARL PHILIPP EMANUEL BACH SACRED CHORAL MUSIC RHEINISCHE KANTOREI DAS KLEINE KONZERT HERMANN MAX  LA STAGIONE FRANKFURT MICHAEL SCHNEIDER 5 cd Capriccio C7221

http://www.stretto.be/2018/03/25/telemanns-passions-oratorium-seliges-erwagen-en-zijn-religieuze-koormuziek-op-de-labels-aparte-en-capriccio-een-immense-ontdekking/