“Rembrandts Portret van een jonge man” van Jan Six, en Gabri van Tussenbroek over “Amsterdam en de Nachtwacht”, twee heel, heel bijzondere uitgaven van Prometheus.

Jan Six neemt u in zijn boek op meeslepende en erudiete wijze mee in de spannende ontdekkingstocht en jongensdroom die werkelijkheid werd en laat het “Portret van een jonge man” zien door het oog van zijn ontdekker. Gabri van Tussenbroek vertelt in zijn boek over een werk dat voorbestemd was om het beroemdste schilderij van Nederland te worden. 

Toen het oog van kunsthandelaar Jan Six op het “Portret van een jonge man” in een veilingcatalogus van Christie’s viel, wist hij meteen dat het niet een werk uit de kring van Rembrandt was, maar dat de meester het zélf rond 1634 had geschilderd. Het schilderij heeft een afmeting van 94,5 bij 73,5 centimeter en is waarschijnlijk een fragment van een groot dubbelportret. Het werd bij Christie’s aangeboden door een adellijke Britse familie, die het werk al zes generaties in bezit had. De toeschrijving van Six werd bevestigd door de gerenommeerde Rembrandt-kenner, Ernst van de Wetering, die sedert 1968, het werk van Rembrandt bestudeert. De laatste keer dat een totaal onbekende Rembrandt werd ontdekt was overigens in 1974 (“De doop van de eunuch/kamerling”), nu in het Museum Catharijneconvent in Utrecht.

In zijn boek “Portret van een jonge man” gaar het over hoe je de wereld overtuigt van zo’n ontdekking? Bestaat er zoiets als een absoluut oog? Hoe bijzonder is dit schilderij in verhouding tot het overig werk van Nederlands beroemdste schilder? U leest alle antwoorden in het spannend en uitermate interessant boek van Jan six.

Weinig Nederlandse schilderijen zijn zo bekend als Rembrandts “Nachtwacht”. Tientallen miljoenen mensen hebben het schilderij in de Eregalerij van het Rijksmuseum met eigen ogen aanschouwd. Ontelbare miljoenen anderen kennen het uit tijdschriften, van tv of internet. Sommigen weten dat de Nachtwacht niet de officiële naam van het schilderij is, en een enkeling kent de naam van kapitein Frans Banninck Cocq, die zich samen met luitenant Willem van Ruytenburch, gereedmaakt om er met zijn compagnie op uit te trekken.

Maar waarom besloten zeventien mannen zich rond 1640 door Rembrandt van Rijn te laten vereeuwigen en wie waren zij? Wat waren hun lotgevallen en hoe verhielden zij zich tot elkaar? En wat voor stad was Amsterdam, op het moment dat de hoofdrolspelers zich met enkele streken van de kwast lieten vastleggen en daarmee onbewust maar definitief de geschiedenis ingingen als onlosmakelijk onderdeel van de Nederlandse identiteit?

Gabri van Tussenbroek vertelt ook over de stad van Rembrandt, in de tijd dat hij er zijn meesterwerk schiep. Een meesterwerk dat voorbestemd was om het beroemdste schilderij van Nederland te worden. Een vlot geschreven en uitermate boeiend en informatief boek, met als meerwaarde, een leerzaam beeld van het Amsterdam van de 17de eeuw. Niet te missen!

Jan Six (°1978) studeerde kunstgeschiedenis en werkte bij het veilinghuis Sotheby’s in Londen en Amsterdam, als hoofd van de afdeling Oude Meesters. Sinds 2008 is hij kunsthandelaar en heeft hij zijn eigen bijzondere galerie, gespecialiseerd in schilderijen en tekeningen van Hollandse en Vlaamse Oude Meesters. Sinds 2000 is Jan Six (XI) als rechtstreekse afstammeling van de door Rembrandt in 1654 geschilderde Jan Six (foto), curator van de fenomenale Stichting “collectie Six” (Amstel 218 in Amsterdam).

http://nl.collectiesix.nl/

Gabri van Tussenbroek (°1969) is bouwhistoricus bij Monumenten en Archeologie van de gemeente Amsterdam en hoogleraar stedelijke identiteit en monumenten, in het bijzonder van de stad Amsterdam, aan de UvA. Eerder schreef hij o.a. Amsterdam in 1597. Kroniek van een cruciaal jaar (2009, tiplijst AKO Literatuurprijs) en De Toren van de Gouden Eeuw (2017, shortlist Libris Geschiedenisprijs). Zeker lezen!

Rembrandts Portret van een jonge man 144 bladz. Uitgeverij Prometheus ISBN 9789044638202

Gabri van Tussenbroek  Amsterdam en de Nachtwacht 160 bladz. Uitg. Prometeus ISBN 9789044638585