Heel bijzondere “Marais meets Corelli” door het ensemble “musica narrans”, op het label Pan Classics.

Door de fictieve competitie tussen hun twee instrumenten, gamba en viool, illustreren de gambist Jakob Rattinger en de violiste Lina Tur Bonet, de verschillende aspecten van de evolutie van de twee bijzondere instrumenten. 

Op hun cd staan een Vioolsonate van Biber en van Corelli, “A Soldier’s Galiard” en “Harke, harke” van Captain Hume, “Pièces de Viole” van Forqueray en Marin Marais, “La Sonnerie de Ste. Genevieve du Mont de Paris” van Marais, en een chaconne van Jacques Morel. Als finale, de adembenemende Folia-variaties van Marais, gearrangeerd voor kamerensemble. De uitvoerders zijn Jakob Rattinger (gamba), Lina Tur Bonet (viool) en het Ensemble musica narrans.

De Franse gambist Marin Marais (1656-1728) werkte het grootste deel van zijn leven aan het hof in Versailles en componeerde veel voor viola da gamba (basse de viole) en basso continuo. Hij begon zijn loopbaan als zanger in het koor van de Saint-Chapelle en leerde gambaspelen bij Nicolas Hotman en Monsieur de Sainte-Colombe. Hij bekwaamde zich verder bij Lully en speelde in het orkest van de Académie Royale de Musique, dat onder leiding stond van Lully. In 1676 kwam hij als musicus in dienst van het koninklijk hof, werd drie jaar later ‘Ordinaire de la chambre du roy pour la viole’, en in 1685 volgde zijn benoeming tot solist. Marais componeerde tussen 1686 en 1725, vijf boeken, getiteld “Pièces de Violes”, een verzameling van wel meer dan 550 stukken, de meeste voor zijn eigen instrument.

Kapitein Tobias Hume (ca.1569-1645) was een Brits officier en amateurcomponist. Hij publiceerde in 1605 “The First Part of Ayres”, en in 1607, “Captain Humes Poeticall Musicke”. Hume had een bijzondere voorliefde voor de viola da gamba, en voerde hierover een dispuut met John Dowland, die de luit verkoos. In zijn hier opgenomen “Harke, harke,” uit zijn “First Part of Ayres”, vroeg hij “to drum with the backe of your bow”, het eerste voorbeeld van col legno spel (met het hout van de strijkstok). Jacques Morel (1641-1715) componeerde rond 1709, “Tombeau de Mademoiselle” en een “Livre de pièces de violle” met de hier opgenomen chaconne, en een “Trio pour une flûte traversiere”. Spectaculair en verbazingwekkend gespeeld. Warm aanbevolen.

Marais Meets Corelli Jakob Rattinger Lina Tur Bonet Ensemble musica narrans cd Pan Classics PC10395

http://www.stretto.be/2020/11/22/marin-marais-alcione-tragedie-lyrique-1706-door-le-concert-des-nations-o-l-v-jordi-savall-op-het-label-aliavox-magnifiek/