Hemels mooie uitvoering van Brahms’ “Ein Deutsches Requiem”, door het Dresdens Kreuzchor o.l.v. Roderich Kreile, op het label Berlin Classics.

Vanuit Dresden is ons een hemelse uitvoering van ‘Ein Deutsches Requiem nach Worten der Heiligen Schrift für Soli, Chor und Orchester’ (Orgel ad lib.) van Johannes Brahms geschonken. Zelfs al zou u reeds vijf verschillende opnamen bezitten van dit meesterwerk, mag deze nieuwe opname geenszins in uw collectie ontbreken. Ga vlug, vlug luisteren.

Het Dresdens Kreuzchor is betoverd geworden door het symfonisch koorwerk van Brahms. Het meesterwerk is nu een jaarlijks terugkerend onderdeel geworden van het traditioneel programma van de Kreuzkirche en zijn beroemd jongenskoor. Het Requiem is één van de persoonlijkste, muzikale manifestaties van de componist en is een werk dat op dat moment brak met conventies. Brahms, die reeds als jonge twintiger begon aan zijn herdenking van de doden, componeerde geen Requiem in de traditionele zin.

In een bijna revolutionaire stap voor die tijd, vermeed hij de gebruikelijke keuze om de rooms-katholieke requiemmis te gebruiken, en legde in de plaats daarvan het accent op het menselijk aspect. Voor Brahms moest troost voor de nabestaanden, niet klaagzang voor de doden, het centraal thema zijn. Met zelf gekozen passages uit de Bijbel, wou hij troost bieden aan de nabestaanden. Hij slaagde daar op een zo imponerende wijze in dat zijn meesterwerk tot op de dag van vandaag, behoort tot de indrukwekkendste, muzikale kunstwerken aller tijden. Clara Schumann beschreef het Requiem ooit als “een formidabel werk, dat een mens omhelst op een manier die weinig anderen kunnen”, en omschreef het als “diepe nuchterheid, gecombineerd met alle magie van poëzie”.

(Foto Carsten Koall)

“Het uitvoeren van dit Requiem produceert een zielsverwarmend gevoel”, zegt Roderich Kreile, directeur van het Kreuzchor. “Het doorgronden van de grootste werken van het menselijk artistiek streven, resulteert altijd in nieuwe openbaringen. Zo is het niet anders met het Requiem van Brahms”, legt Kreile uit. Zijn “jongens” die nu het werk onder hun in alle opzichten, meest gekoesterde werken tellen, presenteren op deze cd een live opname, gemaakt in de Kreuzkirche in Dresden in november 2013. De jongensstemmen van het Kreuzchor, één van de hoogst gewaardeerde muzikale ensembles in zijn soort, zijn bij uitstek geschikt voor dit Requiem en doordringen het met een speciaal, bewegend timbre. Het koor wordt gesteund door “Vocal Concert Dresden”, een ensemble dat bekend staat om zijn emotionele uitstraling, en het Filharmonisch Orkest van Dresden.

De beide solisten, Sibylla Rubens (foto) en Daniel Ochoa (foto), zorgen met hun uitstekende solostemmen, voor de meerwaarde.“Vocal Concert Dresden” (foto), in 1993 door Peter Kopp (°1967) (foto) opgericht als de ‘Körnerscher Sing-Verein Dresden”, bestaat grotendeels uit afgestudeerden van het “Dresdner Kreuzchor”. Hun repertoire bevat muziek van Schütz, Bach, Händel, Haydn, Mendelssohn en Brahms, tot werken van hedendaagse composities, waarvan zij sommige in première zongen.

Het koor zingt met de Staatskapelle Dresden en de Dresdner Philharmonie en geeft gastoptredens tijdens de Ansbach Bach Week, het Göttingen Händel Festival, de Schlossfestspiele in Potsdam, het Halle Händel Festival en op het Ravello Festival. Daarnaast zingen ze in Polen, Nederland en in de Verenigde Staten. Een opvallend kenmerk van hun programma’s is de muziek van de late 18de eeuw. Hun huidige cd producties voor Carus, cpo, Deutsche Grammophon Gesellschaft en Ars Musici, richten zich dan ook vooral op werken uit de rijke, Dresdense muzikale traditie. 

(Foto Frank Höhler)

Dirigent Roderich Kreile (°1956) uit München, behoort tot de grote specialisten van de Duitse kerkmuziek. Als Kirchenmusikdirektor, lid van de Sächsische Akademie der Künste, stellvertretender Vorsitzender der Neuen Bachgesellschaft, lid van het Internationaal Heinrich-Schütz-Gesellschaft en sedert 1997, 28ste! evangelischer Kreuzkantor van het befaamd Dresdner Kreuzchor, weet hij als geen ander, de juiste accenten te leggen om Brahms’ muzikale wens, troost bij het ‘Verwandelt-Werdens’, optimaal uit te drukken. In Dresden is het in de Kreuzkirche traditie dat het Kreuzchor jaarlijks, “zum Ende eines jeden Kirchenjahres”, een uitvoering brengt van Brahms’ ‘kirchliche Totenmesse’.

Deze Live! opname vanuit de Kreuzkirche in Dresden, is een meer dan adembenemend mooie uitvoering. De devote, Lutherse diepgang, de lieflijkheid en warmte van Brahms’ melodieën, de immense kracht en de ontroering van Brahms’ muziek als “Trost der Hinterbliebenen”, worden door de jongens van het Kreuzchor, (de ‘Kruzianer’ van het ‘Evangelischen Kreuzgymnasium’), de ondersteunende leden van het Vocal Consert Dresden, de Dresdense Filharmonie en de solisten, samen goed voor zo maar eventjes 170 uitvoerders!, op een magistrale en waardige wijze uitgevoerd.

Sopraan Sibylla Rubens mocht evenwel wat gereserveerder en ingetogener klinken, bariton Daniel Ochda daarentegen heeft de gepaste kleur en het gepast timbre om zijn hem door Brahms toegewezen twee gebedsstonden, met het juist ‘Glaubenszuversicht’, als “individuelles spirituelles Bekenntnis” te delen met de ontroerde luisteraar. En ik hoef u waarschijnlijk niet te overtuigen van de engelachtige klank van de stemmen van de jongens van het Kreuzchor, die gewoon zijn in te staan voor de devote maar “feierlichen Verehrung der Kreuzesreliquie”. Hemels!

Johannes Brahms Ein deutsches Requiem Sibylla Rubens Daniel Ochoa Kreuzchor Vocal Concert Dresden Dresdner Philharmonie Roderich Kreile cd Berlin Classics 0300569BC

http://www.stretto.be/2019/03/05/twee-uitzonderlijk-mooie-nieuwe-opnamen-van-brahms-ein-deutsches-requiem-o-l-v-daniel-reuss-en-matthew-christopher-shepard-op-de-labels-glossa-en-centaur-een-must/