Bernsteins Complete Solo Piano Music door Michele Tozzetti op het label Piano Classics.

Bernsteins muziek verklankte en weerspiegelde enerzijds in werken als “Touches” (1981), beïnvloed door Aaron Coplands netelige pianovariaties, de verschillende facetten van zijn veelzijdige persoonlijkheid, en aan de andere kant, zijn vaak tedere, sentimentele verjaardagen, miniaturen gecomponeerd als herinnering aan belangrijke mensen in zijn leven.

Samen vormden zijn pianowerken quintessential Bernstein, een muzikaal dagboek dat zijn ervaringen en ideeën traceerde. In kleinere pianostukken bekeek hij vaak grotere dingen die nog moesten komen. Vier van zijn “Five Anniversaries” (1949-51) verschenen bv. als thema’s in zijn Serenade voor viool, strijkers, harp en slagwerk, naar Plato’s ‘Symposium’.

Hoewel niet echt compleet, staan op de cd Bernsteins Pianosonate (1938), Touches (1980-1981), Four Sabras (1950), 4 Anniversaries (1948), 5 Anniversaries (1949-1951), 7 Anniversaries (1942-1943), “Non troppo presto”, Music for the Dance No. 2 (1938), en 13 Anniversaries (1964-1988).

De persoonlijke herdenkingen die Bernstein creëerde waren niet zozeer portretten als zelfportretten, maar onthulden verschillende aspecten van zijn eigen veelzijdige persoonlijkheid. Om deze werken goed te kunnen spelen, is dan ook een goed begrip van de verschillende elementen nodig die de Bernstein-persona vormden. De Italiaanse pianist Michele Tozzetti brengt de oprechte tederheid aan het licht van de meeste van deze hommages, de joodse elementen en de dansritmes.

In de Anniversary, opgedragen aan Aaron Copland (in “Seven Anniversaries”, 1943), vatte Bernstein de klank en de geest van Copland (foto’s) als ‘mijn eerste vriend in New York, mijn meester, mijn idool, mijn wijze, mijn psychiater, mijn gids, mijn counsellor, mijn oudere broer, en mijn geliefde vriend. De pianist onthult een delicaat gevoel van sonoriteit samen met fijne dynamische controle in “For Paul Bowles”, en brengt een idiomatische sfeer in “For Sergei Koussevitzky” (foto). Hij injecteert ook jeugdige kracht in Bernsteins Sonata (1937), een indringend werk rijk aan contrapunt, gecomponeerd toen de componist nog student was.

Op de cd ontdekt u ook “Non Troppo Presto”, een manuscript ontdekt in het archief van Leonard Bernstein in de Library of Congress, en “Touches: Chorale, Eight Variations and Coda”, gecomponeerd in opdracht van de Van Cliburn Piano Competition in 1981. Het blues achtig koraal is identiek aan “Virgo Blues”, gecomponeerd voor zijn dochter, Jamie op haar zesentwintigste verjaardag in 1978. Bernstein droeg dit werk op ‘aan mijn eerste liefde, het toetsenbord ‘. In Michele Tozzetti’s handen is die liefde prachtig gerealiseerd. Bernsteins composities waren even veelzijdig als de man zelf was.

Zijn “Touches” werden beïnvloed door de netelige en fel dissonante klanken van de variaties van Copland, terwijl de “Anniversaries” ontroerende en soms zelfs sentimentele herdenkingen waren van belangrijke mensen in zijn leven. Bernsteins pianowerken worden op deze nieuwe opname op een prachtige Fazioli-vleugel F278 gespeeld door de jonge, talentvolle Italiaanse pianist, Michele Tozzetti. In het bijbehorend boekje leest u een tekst van de vooraanstaande pianist, componist en lector, Stuart Isacoff, bekend van o.a. zijn teksten in The Wall Street Journal. Isacoff schreef “When the World Stopped to Listen: Van Cliburn’s Cold War Triumph and its Aftermath”, “A Natural History of the Piano: The Instrument, the Music, the Musicians—From Mozart to Modern Jazz and Everything in Between”, en “Temperament: How Music Became a Battleground for the Great Minds of Western Civilization”.

Michele Tozzetti (°1991) werd in Rome geboren. Op zijn vijfde begon hij met piano spelen en op 13-jarige leeftijd begon hij te studeren aan de Anton Rubinstein muziekschool in Rome bij Sara Matteo en Andrea Feroci. Hij studeerde vervolgens aan het conservatorium “Santa Cecilia” in Rome, bij Piero Tramoni, Donatella Di Paolo, en kamermuziek bij Monica De Matteis, Roberto Galletto en Giuseppe Massimo Sabatini. In 2017 volgde hij een masteropleiding bij Elisabetta Pacelli.

Hij nam deel aan vele Masterclasses voor piano en kamermuziek, bij musici als Paul Badura-Skoda, Claudio Martinez Mehner, Jeffrey Swann, Boris Berman, Andrzej Pikul, Bruno Canino, Michele Marvulli, Roberto Cappello, Marje Lohuaru en Carmen Mayo. In 2013 won hij een beurs om aan het Conservatorium van Brussel te studeren, waar hij les kreeg van Johan Schmidt, Yoko Kikuchi en Daniel Rubenstein. Hij volgt sinds 2015 de jaarlijkse Masterclasses bij Roberto Prosseda en Alessandra Ammara, die hij als zijn mentoren beschouwt. In 2016 werd hij samen met vijf andere Italiaanse pianisten geselecteerd om het tv-programma “Dentro la Musica” op te nemen met Roberto Prosseda, uitgezonden op SKY Classica in 2017. Hij speelde Kamermuziek met Riccardo Schioppa, Gianmarco Corinto, Ilario Fantone, Misia Sophia Jannoni Sebastianini, Ana Aranda en Samuele Telari, en in 2018 creëerde hij als artistiek directeur, een muziekfestival in Rome genaamd “La Domenica Che si Nota”.

Bernstein Complete Solo Piano Music Michele Tozzetti piano cd Piano Classics PCL10174

https://www.stretto.be/2018/01/27/de-sublieme-biografie-van-leonard-bernstein-door-michael-horowitz-bij-amalthea/