“Welcome home Mr Dubourg”, ontdek muziek van Matthew Dubourg door het Irish Baroque Orchestra o.l.v. Peter Whelan, op het label LINN.

Matthew Dubourg, een leerling van Francesco Geminiani, was een charismatische virtuoos en componist die volgens Peter Whelan erkend moet worden als één van de invloedrijkste musici van Ierland.

Op de cd staan de Vioolsonate op. 5 nr. 9 in A van Corelli, het Concerto, op. 3 nr. 5 ‘Con due Violini obligati’, RV 519 van Vivaldi, en negen composities van Dubourg, “Ciste no stor” (viool solo), “Dubourg’s Maggot”, “Eileen Aroon with variations set by Mr. Dubourg” (klavecimbel solo), “Hibernia’s sons, your voices raise”, “Now the mingling hosts engage”, Ode for Dublin Castle (‘Crowned with a more illustrious light’), “Soft the breathes the melting flute”, Trumpet tune en zijn Vioolconcerto in D.

De uitvoerders zijn Sophie Gent (foto), Huw Daniel en Claire Duff, viool, Philippe Grisvard, klavecimbel, Edward Grint, bas, Anna Devin, sopraan (foto), Sarah McMahon, cello, Carles Cristobal, fagot, Simon Munday, trompet, en Rachel Kelly, mezzo.

Matthew Dubourg (1703-1767) was een Engelse violist, dirigent en componist die het grootste deel van zijn leven in Ierland doorbracht. Dubourg leidde er o.a. als “the Lord Lieutenant’s bandmaster”, in 1742 het orkest bij de première van “Messiah” van Händel. Händel was nl. in Dublin uitgenodigd door William Cavendish, 3de hertog van Devonshire en stadhouder van Ierland (“Lord Lieutenant of Ireland”) (foto). Dubourg werd geboren in Londen, als de onwettige zoon van een hofdansmeester. De identiteit van zijn moeder is onbekend. In 1712, op 9-jarige leeftijd, speelde hij een Corelli-sonate staande op een stoel bij de kolenhandelaar en concertpromoter, Thomas Britton.

Op 11-jarige leeftijd, in 1714, zette hij zijn studie verder onder de beroemde Italiaanse violist, componist en muziektheoreticus Francesco Geminiani (foto). Hij speelde een sonate in het Queen’s Theatre in maart 1714, een benefietconcert in mei in Hickford’s room evenals vele andere uitvoeringen tijdens het Londense seizoen. Op 17 juni 1727 trouwde hij met Frances, de dochter van muzikant Bernard Gates in Stanmore, Middlesex. Ze hadden een kind, een dochter genaamd Elizabeth, die op 22 september 1753 huwde met hoboïst Redmond Simpson.

Dubourg was van 1728 tot 1764 concertmeester in Dublin. Zijn officiële titel was “Chief Composer and Master of the Music attending His Majesty’s State in Ireland” in Dublin Castle. Hij speelde een belangrijke rol in het muzikaal leven van Dublin, samen met Geminiani, die zijn leraar en vele jaren zijn vriend was. Dubourg had al in 1719 in Londen met Händel gewerkt. De première van Messiah vond plaats in “Mr Neale’s Music Hall” in Dublin op 13 april 1742. De toestemming om koorleden uit de kathedralen van Dublin te gebruiken was verleend door de decaan van de St. Patrick’s Cathedral, Jonathan Swift (1667-1745) die vandaag beter bekend is als de auteur van “Gulliver’s Travels”.

Händel leidde de uitvoering van “Messiah” van aan het klavecimbel en Dubourg dirigeerde als concertmeester het orkest. Van een concert in 1742, uitgevoerd door Händel, werd de volgende anekdote verteld, Dubourg speelde een cadens waarin hij ver van het thema afdwaalde en complex moduleerde. Toen hij eindelijk terugkeerde naar het oorspronkelijke thema, zei Handel: “Welcome home, Monsieur Dubourg”.

Na de première van “Messiah” reisde Dubourg met Händel naar Londen en voerde nog enkele andere werken met hem uit in Covent Garden, waaronder “Samson”, “L’Allegro ed il Penseroso” en de Londense première van “Messiah” in 1743. In 1752 werd Dubourg “Master of the Royal Chapel” in Londen, een functie die hij tot zijn overlijden in 1767 bekleedde. Eén van zijn passies was om beroemde Ierse deuntjes in barokstijl te veranderen, bijvoorbeeld zijn “Variations of Druid Tunes” of zijn hier opgenomen variaties (“ornamentations”) op de sonate op.5 nr. 9 van Corelli.

Omdat veel van zijn composities nog maar net opnieuw aan het licht zijn gekomen, worden de meeste hier voor het eerst gepresenteerd, inclusief de wereldpremière van de ode ‘Crowned with a more illustrious light”.

Het eclectisch programma toont een componist wiens muziek doordrongen is van menselijke charme, virtuositeit en humor. De werken omvatten arrangementen van Ierse traditionele melodieën, muziek gecomponeerd voor koninklijke vieringen en virtuoze vioolsolo’s in de modieuze Italiaanse stijl. Een Vioolsonate van Corelli en een Dubbelconcerto voor twee violen van Vivaldi geven een beeld van het muzikaal landschap waarin de creativiteit van Dubourg bloeide. Deze opname is een spannende herontdekking van vergeten, maar schitterende muziek uit het muzikaal verleden van Ierland. Warm aanbevolen.

Welcome Mr Dubourg Irish Baroque Orchestra Peter Whelan cd LINN KD 532