Symphonies Nos. 1 and 2, Colas Breugnon Overture, Pathétique Overture en het Vioolconcerto van Dmitry Kabalevski, door het Malmö Symphony Orchestra o.l.v. Darrell Ang, de Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz o.l.v. Karl-Heinz Steffens, en de violist Yuri Revich, op de labels Naxos en Capriccio. Indrukwekkend!

Dmitry Kabalevsky was ondanks zijn vage naamsbekendheid in het Westen, een heel bekende componist van socialistisch-realistische muziek in zijn land, die hem drie Stalin-prijzen en vier Lenin Ordes opleverden. Ontdek op deze cd twee van zijn ouverturen en zijn twee eerste symfonieën.

Dmitry Kabalevski (1904-1987), een zoon van de wiskundige Boris Kabalevski (foto), had als kind reeds artistieke begaafdheid, in het bijzonder voor schilderkunst en poëzie. Vanaf 1912 volgde hij pianoles aan het Skrjabin Muziekinstituut. Op wens van zijn vader studeerde hij wiskunde en economie, maar vanaf 1921 speelde hij als pianist bij stille films in bioscopen. In 1925 ging hij naar het Conservatorium van Moskou, waar hij tot 1930 piano en compositie studeerde bij Nikolaj Mjaskovski. Nadat hij ondertussen naam had gemaakt als componist, werd hij in 1939 zelf leraar compositie aan het Conservatorium van Moskou.

In 1933 componeerde hij zijn 3de symfonie “Requiem ter nagedachtenis aan Vladimir Iljits Lenin”, op. 22, met koor en in 1939 werd hij professor voor compositie. Hij behield deze functie tot 1980. Hij was ook redacteur van het tijdschrift “Sovjetskaja Musyka” en bleef in deze positie actief tot 1946. In 1940 werd hij lid van de Communistische Partij van de Sovjet-Unie. In het besluit van de partij van 1948, waarin het “formalisme” in de werken van componisten als Prokofjev en Sjostakovitsj werd veroordeeld (de zogenaamde “Zjdanovdoctrine”), werd Kabalevski, na aanvankelijke kritiek, uiteindelijk niet tot “formalist” verklaard.

Integendeel, als vooraanstaand lid van de partij, bekleedde hij veel posities en functies. In 1956 was hij bv. functionaris van het Ministerie van Cultuur van de Sovjet-Unie en zette zich vooral in voor muzikale, pedagogische ontwikkeling. Hij werd vele malen onderscheiden, kreeg de “Prijs van de overheid”, en in 1974 kreeg hij de titel “Held van de Socialistische Arbeid”.

Dmitry Kabalevsky was lid van de Russische Vereniging van Proletarische Muzikanten en was actief lid van de Unie van Sovjet componisten. Het was na het Congres van 1948, dat Kabalevsky zijn inspanningen verdubbelde om gedreven, lyrische muziek te componeren, die politiek verdedigbaar was. De verschillende volksliederen die hij in zijn Celloconcerto verwerkte, droegen daar toe bij. Want, ongeveer een jaar na het congres, componeerde de vijfenvijftig jaar jonge Kabalevsky een (eerste) celloconcerto, als eerste van een reeks concerti, bedoeld voor jonge Sovjet musici, waaronder ook een Vioolconcerto en zijn Derde pianoconcerto, dat Vladimir Ashkenazy in 1953 als tiener! in première speelde.

Dmitry Kabalevsky componeerde aanvankelijk nog onder de invloed van zijn leraar Mjaskovski, in totaal vier symfonieën. Hij componeerde zijn twee eerste symfonieën in 1932 en 1934, maar vond binnen de lyrische en folkloristische kenmerken van het socialistisch realisme, zijn eigen stijl en behaalde internationaal succes in 1938, met zijn eerste opera over de Boergondische optimist en levensgenieter, “Colas Breugnon”, op een libretto van Vladimir Bragin, naar de gelijknamige roman uit 1919 van Romain Rolland. De ouverture werd in het Westen al snel opgepikt als een orkestraal pronkstuk.

De Tweede symfonie met haar bitterzoet gevoel voor drama en lyriek, vergelijkbaar met Prokofjev, werd eveneens verdedigd door dirigenten als Arturo Toscanini, Opgedragen aan de 15de verjaardag van de bolsjewistische revolutie, illustreert de Eerste symfonie de voortgang van onderdrukking naar bevrijding, terwijl de latere “Pathétique Overture” uit 1960 een opwindende en zeer effectieve herinnering bleef aan Kabalevsky’s vaardigheid als briljant orkestrator. Hier ontdekt u briljant uitgevoerde muziek, gekenmerkt door vitaliteit en frisheid, maar ook met gevoel voor dramatiek, diepgang en pathos. 

Op de Capriccio cd ontdekt u daarenboven Kabalevsky’s “Rapsodie op het thema van het lied ‘Schooljaren’ voor piano en orkest op. 75 uit 1964, gespeeld door Magda Amara (piano), gewezen leerlinge van Stefan Vladar en docente aan de Hochschule in Wenen, en zijn wondermooi Vioolconcerto uit 1948 met als solist, de begenadigde Russische violist Yuri Revich (°1991). Deze cd werd opgenomen in de Philharmonie in Ludwigshafen.

Sinds december 2016 is Darrell Ang (°1979) uit Singapore, gevormd door o.a. Sir Colin Davis en Lorin Maazel, artistiek directeur en chef-dirigent van het Chinees Sichuan Symphony Orchestra, opgericht in 2002. Hij dirigeert regelmatig het Radio France Philharmonic Orchestra, het Royal Liverpool Philharmonic, het Philharmonia Orchestra, het London Philharmonic Orchestra, het ‘Giuseppe Verdi’ Symphony Orchestra, Milaan, het Munich Radio Orchestra, het NHK Symphony Orchestra, het Queensland Symphony Orchestra, het National Taiwan Symphony Orchestra, de Singapore Symphony en het Mariinsky Theatre in St. Petersburg. Darrell Ang’s opnamen voor Naxos omvatten successen zoals Offenbach Overtures (8.573694), die een MusicWeb International ‘Recording of the Month’ en een AllMusic. com ‘Editor’s Choice’ kreeg. Zijn opname van Lalo’s Symphonie espagnole (8.573067) leverde ‘een geïnspireerde cd op

Zijn opname van Henri Dutilleux’ Symfonie nr. 2 (Naxos-8.573596) was MusicWeb International’ Recording of the Year ‘, met de opmerking ‘Darrell Ang en het Orchestre National de Lille in enkele van de meest opwindendste en levendigste uitvoeringen van deze muziek’. Zijn eerste cd voor Naxos werd genomineerd voor een GRAMMY® Award in 2016 (Zhou Long en Chen Yi’s Symphony’ Humen 1839 ‘op 8.570611). Darrell Ang en het Malmö-symfonie hebben eerder de toneelmuziek van d’Indy opgenomen voor Médée en Karadec, en het symfonisch gedicht Saugefleurie, uitgebracht in mei 2019 (8.573858).

Het Zweeds Malmö-symfonieorkest (“Malmö Symfoniorkester”) presenteerde samen met zijn voormalige hoofddirigent Marc Soustrot, een opnameserie van Saint-Saëns’ symfonieën, concerti en andere orkestwerken voor Naxos. Hun opname van de Eerste en Tweede Symfonie (8.573138) kreeg een ‘Supersonic’-beoordeling van “Pizzicato”: ’De performances van Marc Soustrot in Saint-Saëns zijn perfect gevormd en het spel van het toegewijd Malmö-symfonieorkest voldoet aan de hoogste normen’.  De derde Saint-Saëns cd, met de Symfonie in F, “Urbs Roma”, “La Jeunesse D’Hercule”, op. 50 en “Danse Macabre”, op. 40 (solo viool – Marika Fältskogh) (8.573140), was een ‘Editor’s Choice’ van AllMusic.com : “De uitvoering van “Urbs Roma” door Soustrot met het Malmö Symphony Orchestra, is misschien de enige om deze symfonie een plaats te geven in het standaardrepertoire”.

KABALEVSKY Symphonies Nos. 1 and 2 Colas Breugnon Overture Pathétique Overture Malmö Symphony Orchestra Darrell Ang cd NAXOS 8.573859

Kabalevsky Orchestral Works Yury Revich Magda Amara Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz Karl-Heinz Steffens cd Capriccio C5347

https://www.stretto.be/2020/02/29/tableaux-denfance-een-cd-met-mooie-pianostukken-voor-kinderen-van-kabalevsky-en-katchaturian-door-tristan-pfaff-op-het-label-ad-vitam/