Magistrale “Grands Motets” van Michel-Richard de Lalande o.l.v. Olivier Schneebeli, op het label Glossa.

Ontdek op deze cd de fantastische Grand Motets van de Lalande, de beroemde musicus van de Kapel van de Zonnekoning, bekend om zijn “Symphonies pour les Soupers du Roy”. De cd werd opgenomen in de koninklijke kapel van het kasteel van Versailles, o.l.v. Olivier Schneebeli, na een tournee door Frankrijk en de Tsjechische Republiek, als onderdeel van de samenwerking met Collegium Marianum. Men koos voor “Venite, exultemus Domino” (1700), “De profundis” (1689, rev. 1720) en “Dominus regnavit” (1704).

De uitvoerders zijn Chantal Santon-Jeffery, dessus, Reinoud Van Mechelen, haute-contre, François Joron, taille, Lisandro Abadie, basse-taille, Les Pages & les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles en het Collegium Marianum, het geheel o.l.v. Olivier Schneebeli. De cd werd opgenomen in de kapel/Chapelle royale van het kasteel van Versailles.

Toen Lodewijk XIV, de nieuwe kapel van het Paleis van Versailles in 1710 in gebruik nam, was de organist en componist, Michel-Richard de Lalande (1657-1726), de opvolger van Lully, als Surintendant de la Musique de la Chambre, reeds lang de almachtige musicus van de koning. Met de opdrachten die hij sedert 1683 had als “Sous-Maître de la Musique de la Chapelle”, was hij als grote ordonnateur verantwoordelijk voor de gewone en buitengewone ambten aan het hof.

Dit programma kenmerkt de mooiste Grands Motets van de Lalande voor liturgische diensten ten tijde van de nieuwe kapel. Bedacht voor de specifieke akoestiek van de nieuwe kapel, behoren de motetten tot de meesterwerken van de Franse religieuze muziek die tot het einde van de jaren 1760, uitgevoerd werden in Versailles en Parijs. Deze cd is een unieke gelegenheid om de motetten van de Lalande te horen door een koor van kinderstemmen, zoals toen gebruikelijk was in de kapel van de koning.

Hoewel de nieuwe kapel pas in 1710 werd ingewijd, werden deze sublieme motetten met verschillende koor- en solo-toonzettingen van psalmteksten met instrumentale begeleiding, bedacht met de architecturale en akoestische kenmerken van de kapel in gedachten. Thomas Leconte, van de CMBV (Centre de musique baroque de Versailles), schreef een verhelderende tekst over de historische achtergrond in het bijbehorend boekje.

Er is veel gedetailleerde informatie uit de tijd van Lalande bekend over de uitvoeringen, inclusief het aantal gebruikte instrumenten en de latere herzieningen van zijn muziek door hem zelf. Aan de kwaliteit van de voorbereiding van de “CMBV maîtrise” kan de aanwezigheid worden toegevoegd van een kwartet van vocale solisten die ervaring hebben en erg vertrouwd zijn met de stijl van deze muziek, Chantal Santon-Jeffery, Reinoud Van Mechelen, François Joron en Lisandro Abadie. Op dezelfde manier biedt het Collegium Marianum van Jana Semerádová, een voorbeeldige instrumentale ondersteuning.

“Collegium Marianum” is een Tsjechisch ensemble uit Praag dat in 1997 werd opgericht door de fluitiste, Jana Semerádová. Ze studeerde af aan het conservatorium van Praag en de filosofische faculteit van de Karelsuniversiteit, waar ze theorie en uitvoeringspraktijk van oude muziek studeerde, en voltooide haar studie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Wilbert Hazelzet (°1948), de gewezen fluitist van het ensemble Musica Antiqua Köln o.l.v. Reinhard Goebel en het Amsterdam Baroque Orchestra, in 1979 opgericht door Ton Koopman. In de jaren 2008-2011 doceerde ze de traverso en leidde ze masterclasses. Semerádová is ook programmadirecteur van de concertcyclus Baroque Soirées en de jaarlijkse “Letní slavnosti staré hudby” (“Zomervieringen van Oude muziek”).

Olivier Schneebeli werd bekend met het “Ensemble Vocal Contrepoint”. Sinds 1991 dirigeert hij het koor “Les Pages et les Chantres” van het centrum voor barokmuziek van Versailles. Het was omwille van zijn vaardigheden in de uitvoering van oude muziek en in het opleiden van kinder- en volwassen stemmen, dat Vincent Berthier de Lioncourt, samen met Philippe Beaussant, de oprichter in 1987 van het prestigieus “Centre de Musique Baroque de Versailles”, Olivier Schneebeli in 1991 uitnodigde om de “Pages & Chantres van de Centre de musique baroque de Versailles” te leiden. De biografie Jean-Baptiste Lully, Lully ou le musicien du soleil (Éditions Gallimard, 1992), lag overigens in 2000 aan de basis van de film “Le Roi Danse”.

Aan het hoofd van het koor is Schneebeli ook verantwoordelijk voor de “Ecole Maîtrisienne”, die een professionele opleiding op hoog niveau biedt aan volwassen zangers, en speciale klassen organiseert binnen het Frans schoolsysteem voor kinderen. Het bijzonder karakter van dit uniek instituut, op het kruispunt van productie en educatie, profiteert ook van de nauwe samenwerkingsverbanden die in de loop der jaren ontstaan en gegroeid zijn met de afdeling Oude muziek van het “Conservatoire à Rayonnement Régional de Versailles” en de “Ecole Nationale de Musique et de Danse de Vallée de Chevreuse” (Orsay).

Michel-Richard de Lalande Grands Motets Chantal Santon-Jeffery Reinoud Van Mechelen François Joron Lisandro Abadie Les Pages & les Chantres du Centre de musique baroque de Versailles Collegium Marianum Olivier Schneebeli cd Glossa GCD 924301

http://www.stretto.be/2018/04/22/michel-richard-delalande-en-pelham-humfrey-twee-grootheden-uit-de-17de-eeuw-op-de-labels-alpha-en-pan-classics/