“Mari”, de schitterende debuut cd van violiste Mari Samuelsen op het label Deutsche Grammophon. Origineel, nieuw en verrassend!

De Noorse violiste Mari Silje Samuelsen (°1984) is de zus van cellist Håkon Samuelsen, met wie ze vaak optreedt in Noorwegen en Europa. Mari Samuelsen groeide op in Hamar en begon viool te spelen op driejarige leeftijd aan een plaatselijke muziekschool, iets buiten de stad. 

Toen ze vier was, werd ze een leerlinge van violiste Arve Tellefsen, die Mari en Håkon “tot de grootste snaarmuziektalenten in Noorwegen” noemde. Ze studeerde bij Tellefsen in Oslo en speelde bijna tien jaar samen met hem. Ze studeerde later aan het Barratt Due Institute of Music in Oslo bij de violist Stephan Barratt-Due. Voor de laatste tien jaar is Mari een studente van de wereldberoemde Russische professor en violist Zakhar Bron en ze behaalde in 2012 twee Masters aan de Zürich University of the Arts in Zwitserland.

Max Richter zei over Samuelsen: “Behalve dat ze een geweldige violiste is, heeft Mari een instinctief begrip van mijn compositorische wereld en een vaardigheid om mijn intenties te communiceren.” In 2014 voerden Mari en Håkon de wereldpremière uit van Pas de Deux uit, dubbelconcerto dat ze aan James Horner hadden opgedragen om te componeren. Haar debuut soloalbum voor het label Deutsche Grammophon bevat voornamelijk moderne en minimalistische stukken, die ze uitvoert met het Konzerthausorchester Berlin o.l.v. Jonathan Stockhammer. Het album omvat onder meer werken van Max Richter, Johann Sebastian Bach, Brian Eno en Philip Glass. Haar uitvoering van Richters compositie “November” uit Memoryhouse (2002) werd uitgebracht als single voor ‘Mari’ werd uitgebracht.

Het debuut van de Noorse violiste Mari Samuelsen onderzoekt de tegenstellingen van het hedendaagse leven – het feit dat, ondanks de opwinding van het stadsleven en het gemak van directe communicatie en snel reizen, velen van ons nog steeds de behoefte hebben aan de rust en vrede van de natuur. Mari is zelf geboren in het landelijke Noorwegen en gaat zo vaak terug naar de familieboerderij als haar schema toestaat. Ze was er daarom op gebrand een selectie muziek te kiezen die de tegenstrijdige aantrekking van onze tijd en energie weergaf.

Op het emotionele hart van het album staat Bach’s Chaconne in D-mineur, wiens sereniteit Samuelsen heeft gekozen om het hoofd te bieden aan de nerveuze opwinding van “Knee Play 2” van Philip Glass’ “Einstein on the Beach”. De rest van het programma van haar DG-debuut groeide organisch uit de zaden van Bach en Glass, en traceerde thema’s van verandering en vernieuwing, van de steeds complexere variaties van de Chaconne tot de uitgebreide melodische ontwikkeling van Clarks Mammal Step Sequence. Het album combineert ook bekend repertoire met gloednieuwe stukken van een aantal van de meest vooraanstaande hedendaagse componisten en musici.

Mari testte verschillende combinaties uit, en dacht na over de manier waarop ze verband hielden met elkaar. De opname bevat stukken die heel divers zijn zoals bv. Vladimir Martynovs The Beatitudes, Peter Gregson’s Sequence (Four), arrangementen van Heptapod B van Jóhann Jóhannsson en Brian Eno’s song By this River, en Vientulais Engelis van Pēteris Vasks (“Lonely Angel”). De mix bevat ook vier werken van Max Richter, met wie ze op regelmatige basis samenwerkt, waaronder Vocal, voor solo-viool en het wonderbaarlijk hypnotiserend November.

Mari respecteert de meesterwerken uit het verleden, maar is onbevreesd avontuurlijk als het gaat om nieuw repertoire en innovatieve muzikale partnerschappen. Als voorstander van creatieve communicatie en aandachtig luisteren, begrijpt ze dat we allemaal verlangen naar momenten van stille contemplatie. “De behoefte om naar een kamer te gaan en gewoon naar geluid te luisteren – bijna als geluidstherapie – is groter dan ooit,” merkt ze op. “Mensen hebben er honger in en ik wilde mijn creativiteit gebruiken om samen te werken en te experimenteren met enkele van de geweldige mensen die vandaag de dag leven. Vertragen en mensen die hun drukke leven achter zich laten, worden alleen maar belangrijker, dus er zal meer ruimte zijn voor dit type samenwerking, en dit soort muziek, in de komende jaren.”

Mari Mari Samuelsen J.S. Bach Vasks Clark Jóhannsson Hopkins Eno Glass Gregson M. Richter Abrahams 2 cd Deutsche Grammophon 4835869