Complete Piano Music, Volume One van Ottorino Respighi door Giovanna Gatto op het label Toccata Classics. Een ontdekking!

De orkestwerken van Respighi zijn relatief bekend. Zijn pianomuziek is daarentegen zo goed als onbekend, en deze nieuwe Toccata Classics-reeks zal de eerste zijn die ze compleet zal presenteren, zowel originele werken als transcripties voor piano solo, piano vierhandig en twee piano’s. Ontdek meteen al op volume I de magistrale Drie Preludes op Gregoriaanse Melodieën, miniatuur symfonische gedichten in de lijn van Liszt met de grandeur van Busoni.

Respighi lijkt piano nooit formeel te hebben gestudeerd, maar in plaats daarvan de orgelklas van Cesare Dall’Olio te hebben gekozen, zijn contrapunt en compositieleraar aan de Liceo Musicale in Bologna. Hij studeerde af in viool, zijn favoriete instrument en in compositie. Desondanks speelde Respighi, zowel als jongeman als in zijn volwassenheid, vaak in het openbaar piano, als begeleider en als solist zijn eigen composities voor piano en orkest.

Volumes I en II zullen worden gewijd aan de gepubliceerde en niet-gepubliceerde originele muziek, en de derde aan transcripties, inclusief Respighis solo-piano transcripties van Frescobaldi en zijn eigen Antiche arie e danze per liuto. Dit project bevat ook enkele partituren die door eerdere pianisten over het hoofd zijn gezien. Een van hen is een recent herontdekt Andante in E groot, p006a 8, die samen met twee andere Andantes, composities uit november – december 1896 – een trilogie vormen uit Respighi’s dagen als student.

Giovanna Gatto is een eclectische en nieuwsgierige Italiaanse pianiste. Ze studeerde af aan het Conservatorium van Piacenza, waar ze studeerde bij Maria Grazia Petrali, en behaalde een eersteklas masterdiploma aan het Conservatorio Giuseppe Verdi in Como, bij Roberto Stefanoni. Na het volgen van post-graduate cursussen aan de Accademia S. Cecilia in Bergamo bij Konstantin Bogino, behaalde ze verdere Masters in Performance en Music Pedagogy bij Patricia Pagny aan de Bern University of the Arts. Ze werd altijd aangetrokken door verschillende repertoires en studeerde daarom ook klavecimbel bij Dirk Börner, orgel bij Benjamin Righetti en pianoforte bij Edoardo Torbianelli. Haar interesse in het verkennen van de mogelijkheden van de piano werd gevoed door cursussen van Alexander Lonquich, Pier Narciso Masi, Konstantin Scherbakov, Rodion Shchedrin, Jeffrey Swann, Andrea Turini en Aquiles Delle Vigne. Onder de andere musici wier lessen en cursussen belangrijk waren in haar ontwikkeling, waren Teodoro Anzellotti, Corinna Belcea, Conradin Brotbek, Peter Bruns, David Eggert, Francesco Gesualdi, Patrick Jüdt, Robert Levin, Ernesto Molinari en Benjamin Schmidt. Ze behaalde ook een bachelorsdiploma in de Economie van de kunst, cultuur en communicatie aan de Bocconi-universiteit in Milaan.

Giovanna Gatto speelde voor tal van organisaties en op festivals in Italië en in Europa, voornamelijk in Kroatië, Frankrijk, Nederland, Slovenië, Spanje en Zwitserland, en dit zowel als soliste als in kamerensembles. De dirigenten met wie ze heeft samengewerkt, zijn Riccardo Bovino, Massimo Merone, Simone Ori en Christopher Warren-Green, met haar concertoptredens met Beethovens derde Piano Concerto, Mozarts Concerti k449 en k466 en de Bach D minor. Haar talrijke prijzen in nationale en internationale competities, zowel als solist als in kamermuziek, omvatten sponsoring door de Inner Wheel Rotary Club; haar onderzoek naar de pianomuziek van Respighi won haar sponsoring van de Iréne Dénéréaz Foundation in Lausanne. Dit Respighi-project heeft haar in staat gesteld nauw samen te werken met de Respighi-autoriteit Potito Pedarra. Ze gaf verschillende eerste uitvoeringen, zowel als solist en als kamermusicus, en nam muziek op van Akaishi, Castelnuovo-Tedesco, Debussy, Prokofiev en Ravel, voor de labels Acustica Records in Duitsland en Tasti’Era Projects in Frankrijk. Ze werkt met het Gamo Ensemble en het Festival van Maggio Musicale Fiorentino en speelt hedendaagse muziek, vaak in wereldpremières.

Haar interesse in nieuwe uitvoeringen leidde tot het spelen van elektronische bewerkingen van haar broer Vito Gatto van klassieke meesterwerken, zoals een versie van Debussy’s “Claire de Lune” uitgebracht door Decca in 2017. Een andere ongewone interesse is haar werk in het ontwikkelen van nieuwe composities en transcripties voor accordeon en piano, resulterend in een aantal eerste uitvoeringen, van o.a. Carlo Galante en Fergus Johnstone. Het project, genaamd ’88keysfortwo’, gaf haar de kans op sponsoring van Pro Helvetia, Fondation Suisa en Zwitserse artiesten SIG tijdens de Classical: NEXT-bijeenkomst in Rotterdam in 2018. Giovanna Gatto doceert piano- en kamermuziek in muziekacademies in het kanton Solothurn in Zwitserland en de Franco Vittadini en Giacomo Puccini Conservatoires in Pavia en Gallarate in Italië.

Op de cd staan de Piano Sonata in F minor, Preludio in B flat minor, P043, Piano Suite, P. 043: No. 1, Preludio in B-Flat Minor en Preludio in D minor, P043a, Toccata in D Dorian, P105b, Andante in F, Andante in E major, P006a en Andante in D, en Three Preludes on Gregorian Melodies. De cd werd opgenomen in de in Acustica Studio, Lottstetten-Nack in Baden-Württemberg,

Respighi Complete Piano Music, Volume One Giovanna Gatto (piano) cd Toccata Classics TOCC0405

http://www.stretto.be/2017/12/11/vetrate-di-chiesa-de-trittico-botticelliano-en-il-tramonto-van-respighi-met-sopraan-anna-caterina-antonacci-op-het-label-bis/