Ontdek “Francesco Maria Cattaneo Violin Concertos (Dresden, 1730/40)” door L‘arpa festante en violist, Anton Steck, op het abel Accent.

 

De Concerti van Cattaneo geven een mooi sonoor beeld van de rijkdom van de instrumentale muziek aan het Hof in het Dresden van rond 1756.

Francesco Maria Cattaneo werd rond 1697 geboren in Lodi in Noord-Italië. De sopraan Maria Santina Cattaneo was zijn jongere zus. In 1717/18 werkte Cattaneo in de hofkapel van de Beierse keurvorst Maximilian II Emanuel (foto), “den blauen König“ in München. Cattaneo kreeg zijn eerste baan aan het Saksisch-Poolse hof in 1721 in de privékapel van graaf Jacob Heinrich von Flemming (foto). Cattaneo verbleef verschillende keren in de Poolse residentie in Warschau en in de hofkapel van Dresden bij de Saksische keurvorst Friedrich August (foto).

Met de overname in 1733 van de regering door de keurvorst Friedrich August II (als koning van Polen, August III) (foto), de hoogst artistieke zoon van August II de Sterke en Christiane Eberhardine van Brandenburg-Bayreuth, werd Cattaneo kamerviolist. Na het overlijden in 1755 van de oude concertmeester van de hofkapel, Johann Georg Pisendel (foto met Vivaldi), werd Cattaneo concertmeester. Francesco Maria Cattaneo was herhaaldelijk in Venetië, samen met zijn zus Maria Santina, die haar zangopleiding kreeg aan het Ospedale della Pietà.

Dit was dankzij de nauwe relatie tussen de Saksische residentie en de lagunestad en de bijbehorende culturele overdracht. Waarschijnlijk had Cattaneo er contact met Vivaldi. Terwijl verschillende leden van de hofkapel, tijdens het uitbreken van de Zevenjarige Oorlog (1756-1763), August III. volgden naar Warschau, bleef Cattaneo in Dresden. Francesco Maria Cattaneo overleed in december 1758.

Na het einde van de Zevenjarige Oorlog werden handschriften gesorteerd en in enveloppen gestopt met kenmerkende, gedetailleerde titels en gedeponeerd in een archiefkast, de zogenaamde “Schranck No: II” in de hofkerk in Dresden. De inhoud van “Schranck No: II” vertegenwoordigt het rijk instrumentaal repertoire van Dresden uit het midden van de 18de eeuw met een volume van ongeveer 1.800 composities.

Deze schat met muziek van o.a. Vivaldi, Albinoni, Telemann, Händel, Johann Joachim Quantz, de broers Graun, Johann Ignaz Beyer en Domenico Elmi, werd pas na het midden van de 19de eeuw herontdekt door de hofkapelmeester, Julius Rietz (foto). De muziekkast (“Notenschrank”) bestaat niet meer maar de unieke collectie behoort vandaag tot de verzameling van de Saksische Staatsbibliotheek van Dresden.

Op de cd staan vijf concerti van Cattaneo uit deze “Schrank”, o.a. het “Gradual Concerto” en “Schwerin concerto”, twee anonieme Sinfonia’s en een Ouverture. De bezetting is telkens viool solo met strijkers en basso continuo. Eén bepaald Concerto van Cattaneo is voor viool en fagot, hier gespeeld door Wouter Verschuren, en in een ander concerto krijgen de strijkers het gezelschap van twee hobo’s, hier gespeeld door Henriette Boehm en Johannes Knoll. Een verruimende en bijzonder fijne uitvoering die u geenszins mag missen.

Francesco Maria Cattaneo Violin Concertos (Dresden, 1730/40) L‘arpa festante Anton Steck, cd Accent ACC 24364

http://www.stretto.be/2019/10/15/xenia-loffler-the-oboe-in-dresden-een-nieuwe-cd-op-het-label-accent/

http://www.stretto.be/2017/10/19/alfredo-bernardini-en-joachim-schafer-brengen-muziek-uit-het-18de-eeuwse-dresden/