“Traces” door Ardemus Quartet, op het label Cobra. Een mooie diversiteit aan timbres.

Deze cd volgt het pad dat het Ardemus Quartet de afgelopen jaren heeft bewandeld. Voor het Ardemus Quartet zijn de hier opgenomen werken van Ligeti, Sjostakovitsj, Glazoenov, Debussy, Piazzolla, Biedenbender en Bach, mijlpalen in hun carrière. Ze herinneren hen aan prachtige concerten en inspirerende coaching sessies, maar ook aan inspanningen en uitdagingen.De muziek op deze cd maakte het Ardemus Quartet tot het ensemble dat het nu is en gaf alle vier de jonge musici de kans om als groep en als individuen te groeien. Hoewel ze allen uit verschillende landen komen, vonden ze door deze werken een gemeenschappelijke taal. “Trace”, het vinden of ontdekken van een pad of een spoor, vat perfect samen waar dit programma over gaat, een ontdekkingsreis. “In Traces”, vertelt het kwartet, “proberen we samen te brengen wat er in onze identiteit, onze muziek en onze aanpak zit. De cd opname is voor ons een manier om dierbare herinneringen te eren en om ons debuut als een internationaal kamermuziekensemble werkelijkheid te laten worden.“

Het Ardemus Quartet (lat.: wij branden), presenteert op deze cd verschillende muziekstijlen, zowel originele stukken als transcripties. Elk van de zes bagatelles uit 1953, oorspronkelijk voor blaaskwintet maar afgeleid van pianostukken (Musica ricercata) van György Ligeti, presenteert een ander muzikaal idee en technische uitdaging. Deze compositie in de lijn van Bartók en Stravinsky, biedt het ensemble de gelegenheid om hun kunde volledig te etaleren. Het Saxofoonkwartet, II Canzona variée, op. 109 uit 1932 van Alexander Glazoenov (1865-1936) is een paradepaardje van het klassiek saxofoonrepertoire. Het was overigens één van de eerste stukken die voor deze formatie zijn gecomponeerd. Het bestaat uit een Thema, gevolgd door Variatie I, Variatie II, Variatie III (à la Schumann), Variatie IV (à la Chopin) en Variatie V (Scherzo).

De Twee Stukken voor strijkkwartet, Elegie en Polka, uit 1931 van Sjostakovitsj, verkennen tegengestelde emoties in twee korte bewegingen. Deze twee korte stukken werden in één nacht gecomponeerd en zijn beide arrangementen. De eerste is een transcriptie van Katerina’s aria uit scène 3 van zijn opera ‘Lady Macbeth of the Mtsensk District’ op. 29. Het resultaat is een delicate wals voor kwartet. Het tweede stuk is een versie van de beroemde en komische polka uit de Music Hall-scene uit zijn ballet ‘The Golden Age’ (“Zolotoi vek”) op. 22 uit 1930.

De dromerige “Rêverie” uit 1890, oorspronkelijk voor piano solo van Debussy, brengt alle kleuren van de saxofoons tot leven en roept door abrupte wisselingen in de dynamiek, een sfeer op van mijmering. “You’ve been talking in your sleep”, gecomponeerd in opdracht van het PRISM Saxophone Quartet, van de jonge, Amerikaanse componist, performer, dirigent, educator, en interdisciplinary collaborator, David Biedenbender (°1984) (foto), laat dan weer de “wilde side” van het ensemble horen. Eén van de meest uitgevoerde stukken van de Argentijnse componist Astor Piazzolla, “Oblivion” uit 1982, rondt het programma af. “Oblivion” (vergetelheid) werd in 1984 gecomponeerd voor de film Enrico IV (foto) met Marcello Mastroianni en Claudia Cardinale, naar Luigi Pirandello, van de Italiaanse regisseur, Marco Bellocchio. De andere muziek in de film was van de hand van de Griekse componist, Dimitri Nicolau, bekend van “musica da strada” en “La melodia ritrovata” op. 41 uit 1975.

De verschillende composities zijn op de cd “Traces” aan elkaar verbonden door arrangementen van 5 vierstemmige koralen van Johann Sebastian Bach die als een rode draad doorheen het programma lopen. Men koos voor “Allein Gott in der Höh sei Ehr”, BWV 260, “Ach Gott, erhör mein Seufzen und Wehklagen”, BWV 254, “Ach, was soll ich Sünder machen”, BWV 259, “Als vierzig Tag nach Ostern war’n”, BWV 266, en “Ach lieben Christen, seid getrost”, BWV 256. Een heel mooie cd, een aanrader.

De cd werd geproduceerd door Tom Peeters van Mediatrack, de Kroatische dichteres, Ivana Bodrožić (°1982), schreef een verhaal voor het boekje, en Smiljka Boskov uit Belgrado, maakte de foto’s voor de cover. De cd werd opgenomen in november 2018 in de Westvest90-kerk in Schiedam (foto).Het Ardemus Quartet, Lisa Wyss, sopraansaxofoon, Lovro Merčep, altsaxofoon, Jenita Veurink, tenorsaxofoon en Deborah Witteveen, baritonsaxofoon, finalist van de prestigieuze Dutch Classical Talent Award 2017/2018, werd gevormd door Arno Bornkamp en Sven Arne Tepl aan het Conservatorium van Amsterdam en aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie bij Marc Danel en Gilles Millet (Quatuor Danel). Ze volgden masterclasses bij Luc-Marie Aguera (Ysaÿe Quartet), Prof. Eberhard Feltz (HfM Hans Eisler Berlin), Petr Prause (Talich Quartet), Stefan Metz (Orlando Quartet), Donald Grant (Elias Quartet) en Misha Amory (Brentano Quartet). Sinds de oprichting in Amsterdam (2014) heeft het Ardemus Quartet diverse prijzen bij nationale en internationale concoursen gewonnen: Boris Papandopulo Competition in Zagreb (2015), Grachtenfestival Concours in Amsterdam (2016), International Competition for Young Musicians Ferdo Livadić in Samobor (2016), en was in de halve finale van de Osaka International Chamber Music Competition in Japan (2017).

Traces Ardemus Quartet Ligeti Sjostakovitsj Glazoenov Debussy Piazzolla Biedenbender Bach cd COBRA0071