“Incantation” door Virgil Boutellis-Taft en het Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. Jac van Steen, op het label Aparte. Magnifiek!

De violist Virgil Boutellis-Taft heft op deze nieuwe cd de sluier op van de geheime, bezwerende krachten van zijn instrument. Hij koos daarvoor werk van Saint-Saëns, Ernest Bloch, Chausson, Max Bruch, Tsjaïkofski, Tomaso Vitali en Shigeru Umebayashi. Magnifiek!

De bezwering bevat veel mysteries, gezongen en gefluisterde herhalingen, die leiden tot trance, charme, tot zelfs betovering. Soms gewelddadig en koortsachtig, zoals in Saint-Saëns’ “Dans macabre”, soms liefkozend en golvend, in Bruch en Tsjaikofski, doorkruist de bezwering de hele geschiedenis, van de mysterieuze Chaconne van Vitali tot de parel van de cinema, met het ‘Thema van Yumeji’, uit de film “In the Mood for Love”. Religieus, wrekend, magisch en zelfs kwaadaardig, bleef het componisten inspireren tot hun aantrekkelijkste werken. Virgil Boutellis-Taft biedt een topprestatie, begeleid door het Royal Philharmonic Orchestra onder leiding van Jac van Steen. Deze werken verleiden door hun lyriek en Virgil Boutellis-Tafts lyrische poëzie. De cd werd opgenomen in de Henry Wood Hall in Londen.

Op de cd staan “Kol Nidrei” van Max Bruch, Chaconne en sol klein van Tomaso Antonio Vitali, “Danse macabre” van Camille Saint-Saëns, “Sérénade mélancolique”, op. 26 van Tsjaikofski, “Nigun” (uit “Baal Shem”) van Ernest Bloch, “Poème pour violon et orchestre”, op. 25 van Ernest Chausson, en “Yumeji’s Theme”, een innemende Valse lente met pizzicato begeleiding als muziek uit de film “In the Mood for Love” van de Japanse componist, Shigeru Umebayashi (°1951). “In the Mood for Love” is een Frans-Chinese film uit 2000 van regisseur Wong Kar-Wai, die zich afspeelt in het Hong Kong van 1962. Het hier opgenomen thema kwam weliswaar reeds voor in de film, “Yumeji” uit 1991, van de Japanse regisseur, Seijun Suzuki, een film over de Japanse schilder en dichter, Takehisa Yumeji (1884-1934).

Virgil Boutellis-Taft begon op 6-jarige leeftijd viool en piano te studeren. Hij ging op 9-jarige leeftijd naar het Conservatorium in Tours in de klas van Gilles Lefèvre, een leerling van Christian Ferras. Virgil behaalde zijn eerste prijs op 16-jarige leeftijd aan het Conservatoire supérieur in Parijs in de klas van Suzanne Gessner en vervolgde zijn muzikale carrière in het buitenland, uitgenodigd door Géza Kapás, student van Semyon Snitkovsky, aan de Franz-Liszt Muziekacademie in Boedapest. Vervolgens kreeg hij les van Itzhak Rashkovsky aan het Royal College of Music in Londen. Na het behalen van zijn “Artist Diploma” ging hij op uitnodiging van de Universiteit van Tel Aviv als onderdeel van een postdoctoraal programma, studeren bij Hagai Shaham, en volgde masterclasses van violisten en pedagogen zoals Ida Haendel, Zakhar Bron, Ivry Gitlis, Shlomo Mintz, Igor Oïstrakh, Haim Taub, Almita Vamos, Michèle Auclair, Olivier Charlier, Miriam Fried en Boris Kuschnir.

Virgil gaf zijn eerste concerten op 9-jarige leeftijd met pianiste Fanny Raust, een gewezen klasgenote en kamermuziekpartner van de violiste, Ginette Neveu. Beschouwd als een jonge artiest ‘van buitengewoon talent’ die schitterende en hemelse muziek aanbiedt, treedt Virgil regelmatig op als solist en kamermusicus in Europa en de Verenigde Staten. Hij treedt op in zalen zoals Carnegie Hall, Salle Gaveau, Théâtre des Champs-Elysées , Benaroya Hall Seattle, Harvard Club van New York,  Wigmore Hall, Halle aux Grains in Toulouse, Arsenal Metz, Tel Aviv Opera House, en speelde met het Dayton Philharmonic Orchestra, het Springfield Symphony Orchestra, het Israel Emeritus Chamber Orchestra, Sinfonia Varsovia, het Pelléas Chamber Orchestra en het Mid Atlantic Symphony Orchestra.

Hij speelde ook op grote internationale festivals, waaronder Bowdoin Music Festival (VS), Eilat en Red Sea-Valery Gergiev (Israël), Valdres (Noorwegen), Prussia Cove (Engeland), Les Violons de legende, Clairvaux, Festival de La Roque- d’Anthéron, La Folle Journée en “Les Moments Musicaux” van het prestigieus Hôtel “Barrière Le Royal” (foto) in La Baule. Op het Festival van Avignon presenteerde hij in 2011 een opmerkelijke voorstelling, in het toneelstuk ” Maman revient pauvre orphelin”, van Jean-Claude Grumberg, geregisseerd door Stéphane Valensi. Virgil Boutellis-Taft speelt op een Venetiaanse Domenico Montagnana “ex Régis Pasquier” viool, uit 1742. Ontdek ook zijn cd “Entre Orient & Occident” met Guillaume Vincent, piano, op het label Evidence (foto).

Jac van Steen (°1956) is een gedreven, talentvolle Nederlandse dirigent ut Eindhoven. Hij studeerde orkestdirectie, koordirectie en muziektheorie aan het Brabants Conservatorium en is hoofdvakdocent orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij begon als dirigent en muzikaal leider van het Bachkoor Nijmegen en als muzikaal leider en chef-dirigent van het Nationale Ballet in Amsterdam. Na zijn carrière in Nederland en Duitsland als dirigent van veel toporkesten, dirigeerde hij ook het BBC Philharmonic Orchestra in Manchester en het BBC Symphony Orchestra in Londen en maakte met deze orkesten vele opnamen.

Incantation Virgil Boutellis-Taft Royal Philharmonic Orchestra cd Aparte AP234