Une flûte murmure au fond des bois. “Soir Païen” met Anna Reinhold en Sabine Devieilhe, en de fluitist, Alexis Kossenko, op het label Aparté. Een gespeelde en gezongen droom!

De nieuwste cd van de fluitist Alexis Kossenko is een cd met een programma waarin fluit, piano en zang een prominente plaats innemen. Uitgesproken suggestief en impressionistisch. In het gezelschap van de mezzo, Anna Reinhold en de sopraan, Sabine Devieilhe, de fluitiste, Magali Mosnier en de pianist, Emmanuel Olivier, combineerde de fluitist, Alexis Kossenko, de mélodie (het Frans kunstlied) met kamermuziek in een fascinerend programma dat de verschillende invloeden verkent van Franse muziek in de vroege 20steeeuw. Van het oude Griekenland (met Maurice Emmanuels “Odelettes anacréontiques” of Debussy’s “Syrinx”) tot de Oriënt, met Jacques Ibert en Ravels “La Flûte enchantée”), bieden de musici een kleurenpalet aan, naar het beeld van schilderijen van Monet of Renoir. Het resultaat is een mooi sonoor beeld van de prachtige, Franse muziek ten tijde van Debussy, muziek in al zijn helderheid, verfijning en transparantie. Magnifiek!

Op de cd staat muziek van André Caplet (1878-1925), Claude Debussy (1862-1918), Maurice Charles Delage (1879-1961), Maurice Emmanuel (1862-1938), Philippe Gaubert (1879-1941), Georges Hüe (1881-1948), Jacques Ibert (1890-1962), Charles Koechlin (1867-1950), Maurice Ravel (1875-1937) en Albert Roussel (1869-1937).

De sopraan, Sabine Devieilhe werd geboren in Normandië in 1985 en studeerde aan het Conservatorium van Caen, de universiteit van Rennes en het Conservatoire de Paris, waar ze naast zang, ook cello en musicologie studeerde. Ze werkte met vooraanstaande Franse barokensembles, waaronder Pygmalion, Le Concert Spirituel, Les Musiciens du Louvre, Les Arts Florissants en Le Concert d’Astrée, en maakte in 2012 haar subliem belcanto-debuut als Amina in Bellini’s “La sonnambula”. Ze blinkt uit in coloratuurrollen zoals Mozarts Königin der Nacht (waarmee ze in 2017 debuteerde in het Royal Opera House), Lakmé, Marie in Donizetti’s “La fille du régiment”, en Zerbinetta in Strauss’ “Ariadne auf Naxos”.

Na haar studie aan het Conservatoire de Paris en de Universiteit van Wenen, maakte de mezzosopraan, Anna Reinhold  als onderdeel van zijn academie, “Le Jardin des Voix”, haar podiumdebuut o.l.v. William Christie. Dit werd gevolgd door talrijke engagementen met Les Arts Florissants, in Europa en Amerika. Ze werkt nu regelmatig samen met Leonardo García Alarcón (Cappella Mediterranea), Raphaël Pichon (Pygmalion), Laurence Equilbey (Accentus en Insula Orchestra), Jonathan Cohen (Balearic Islands Simphony Orchestra en het Arcangelo ensemble), Vincent Dumestre (Poème Harmonique), Simon-Pierre Bestion (La Tempête), Ryan Brown (Lafayette Opera), John Butt (Edinburgh Orchestra), Jos van Veldhoven (Bachvereniging), Jonathan Cohen (Orchestre d’Auvergne) en Andrea Marcon (La Cetra Barockorchester Basel).

Alexis Kossenko (°1977) uit Nice, volgde les bij de fluitist, Alain Marion aan het Conservatoire National Supérieur de Paris, waar hij een eerste prijs behaalde, evenals bij Marten Root aan het Conservatorium van Amsterdam, wat hem een ​​solistendiploma opleverde. Kossenko’s carrière als fluitist omvat regelmatige samenwerkingen met prestigieuze ensembles als La Chambre Philharmonique, Le Concert d’Astrée, Stradivaria, het Ensemble Matheus, het Orchestre Révolutionnaire et Romantique, de Barokksolistene, de Philharmonie der Nationen, het Orchestre de chambre de Paris, het Orchestre d’Auvergne, Anima Eterna, het Orchestre Révolutionnaire et Romantique, de Kölner Akademie, La Grande Écurie et la Chambre du Roy, Concerto Copenhagen, het ensemble Capriccio Stravagante Les Paladins, Le Concert Spirituel, Le Cercle de l’Harmonie en het European Union Baroque Orchestra.

Naast zijn carrière als fluitist is Kossenko ook dirigent. Hij was gastdirigent van de ensembles B’Rock (België), Holland Baroque Society, het European Union Baroque Orchestra, Le Concert d’Astrée (Frankrijk) en Arte dei Suonatori (Polen). In 2010 richtte hij “Les Ambassadeurs” op, een internationaal ensemble voor de uitvoering van barokmuziek en klassieke muziek op historische instrumenten. Dit jaar werd hij muziekdirecteur van het Frans orkest, “Grande Écurie et la Chambre du Roy”.

Op zijn nieuwe cd bespeelt Kossenko een heel bijzondere, 19de eeuwse dwarsfluit van Louis Lot (1807 -1896). Samen met Vincent Hypolite Godfroy, construeerde Lot de eerste Franse dwarsfluit naar het voorbeeld van Theobald Böhms ringkleppenfluit.  Op de Wereldtentoonstelling in Parijs in 1867 toonde Lot een nieuw model fluit met een dikkere wand, grotere toongaten en groter mondgat met een stabielere mechaniek met gemodificeerde gis-klep. Dit model is bekend geworden als het „Frans model“. In 1869 maakte hij een gouden fluit voor de fluitist, Jean Rémusat (1815-1880), de oprichter en eerste dirigent van het Symfonieorkest van Shanghai. De gouden dwarsfluit van Rémusat  kwam in 1948 in het bezit van de legendarische, Jean-Pierre Rampal.

Tracklist :

Gaubert: Soir païen voor zang, fluit en piano (tekst, Albert Victor Samain (1858–1900))

Ibert: Deux Stèles orientées (tekst, Victor Segalen (1878-1919))

Caplet: Ecoute mon coeur (uit Corbeille de fruits) (tekst Rabindranath Tagore (1861-1941), vertaald door Hélène du Pasquier)

Caplet: Viens! Une Flute Invisible (tekst, Victor Hugo (1802-1885))

Emmanuel: Odelettes Anacréontiques, op. 13 (tekst, Rémy Belleau (1528-1577) en Pierre de Ronsard (1524-1585))

Ravel: La Flûte enchantée (Shéhérazade nr. 2) (tekst, Tristan Klingsor (1874-1966))

Koechlin: Le Nénuphar (uit “Poèmes d’Automne”, op. 13) (tekst, Edmond Haraucourt (1856–1941))

Koechlin: Sonate voor twee fluiten op. 75

Roussel: Deux Poèmes de Ronsard, op. 26

Roussel: Joueurs de Flûte, op. 27

Delage: Hommage à A. Roussel

Debussy: Syrinx voor fluit solo

Hüe: Soir Païen (uit “Chansons lointaines”) (tekst, André Lebey (1877-1938))

Soir Païen Alexis Kossenko Anna Reinhold Emmanuel Olivier Sabine Devielhe Magali Mosnier cd Aparté AP227

https://www.stretto.be/2019/11/10/lopera-du-roi-soleil-door-sopraan-katherine-watson-en-les-ambassadeurs-o-l-v-alexis-kossenko-op-het-label-aparte-schitterend/