“Firenze 1350” door het Sollazzo Ensemble o.l.v. Anna Danilevskaia, op het label Ambronay. Schitterend!

Voor zijn nieuwe cd voor het label Ambronay, neemt het Sollazzo Ensemble u mee naar de jaren 1350 in Florence, waar een handvol musici heeft bijgedragen om van de Toscaanse stad, een uniek cultureel centrum te maken. Choix de france musique.

Het Zwitsers Sollazzo Ensemble gaat terug in de tijd en hun interpretaties zijn alweer fascinerend. Na hun cd’s “En Seumeillant, dreams and visions in the Middle Ages”, “Leuven Chansonnier”, de herontdekking van het Leuvens manuscript uit de jaren 1450/1475, en “Parle qui veut, Moralizing Songs of the Middle Ages”, brengen ze dit keer muziek van het Italiaans Trecento. Componisten schreven toen zowel wereldlijke liederen als religieuze muziek voor één, twee of drie stemmen. Deze nieuwe cd cultiveert als het ware een soort middeleeuwse tuin. Op de cd staan 17 vocale en instrumentale composities van Paolo da Firenze, Donato di Firenze, Francesco degli Organi (Francesco Landini), Giovanni di Firenze, Bartolino da Padova, Andrea da Firenze, Vincenzo da Rimini, en Lorenzo da Firenze.

Onder de wereldlijke vocale stukken vierde Paolo da Firenze (ca. 1355-ca. 1436) in “Godi Firenze” euforisch de overwinning van de Florentijnse strijdkrachten de Visconti uit Milaan. Het onderwerp hoofse liefde werd op velerlei manieren behandeld. Zo baseerde Andrea da Firenze (? -1415) zich op het geweeklaag van Dido, één van de eerste muzikale uitingen van het lamento van de koningin van Troje. Het lied ‘”Ay schonsolato” van Vincenzo da Rimini (actief rond 1350) biedt een gelijkaardige klacht. Een ander voorbeeld is “Conviens ‘a fede” van Francesco degli Organi, bekend als Landini (ca.1325-1397) (foto), waarin “het raadzaam is trouw te zijn aan de trouwe minnaar”. In een heel ander veld is ”A poste messe” van Lorenzo da Firenze (? -1372), een jachtlied op een canon voor drie stemmen, dat met veel onomatopeeën en in een steeds razender tempo, de onverwachte verrassingen van een jachtfeest verklankt.

Als voorbeeld van religieuze muziek is er ”Creata fusti o vergine Maria” van Francesco degli Organi een driestemmig lauda, een lofzang op de Maagd Maria. Dit soort lofliederen werd destijds beoefend door de ”laudesi”, broederschappen van gelovigen die regelmatig bijeenkwamen en een culturele invloed kregen wanneer ze professionele muzikanten vroegen om hen te begeleiden. “Benedicamus domino” (Prijs de Heer) is een kort gezang met geen andere woorden dan de lovende woorden, “Deo gratias”. Het wordt hier in drie versies gegeven om de verschillen aan te tonen die één enkel stuk konden hebben. De versie van Paolo da Firenze onthult een complex contrapunt op de grens van dissonantie.

Het Sollazzo Ensemble biedt met zijn bijzondere vocalisten, een meesterlijke ervaring van deze middeleeuwse muziek. De zuiverheid van de vier stemmen, Perrine Devillers, Yukie Sato (sopranen), Andrew Hallock (contratenor) en Vivien Simon (tenor), is een waar genoegen. De vijf instrumentalisten zijn Anna Danilevskaia en Sophia Danilevskaia (vedel – vièle à archet), Christoph Sommer (luit), Franziska Fleischanderl (psalterium) en Roger Helou (organetto). De opname, in de abdij van Ambronay, zorgde voor een sfeervolle en ruimtelijke weergave.

Sollazzo Ensemble, opgericht in 2014 in Bazel, brengt musici samen met een sterke interesse in het laatmiddeleeuws en vroegrenaissance-repertoire. Het ensemble wordt geleid door Anna Danilevskaia (foto) (vedel) en wordt gekarakteriseerd door de verschillende, muzikale achtergronden van de leden. Sommigen komen uit het milieu van de oude muziek, anderen hebben hun roeping gevonden via moderne klassieke muziek, theater of zelfs musical. De leden van Sollazzo studeerden allen aan instituten die bekend staan om hun specialisatie in oude muziek, zoals de Schola Cantorum Basiliensis, de Esmuc in Barcelona en de CNSM in Parijs, die hen de verschillende manieren boden om het middeleeuws repertoire te benaderen. Ze genoten er eerst van een constante stroom van ideeën en invloeden, voor ze een autonoom pad vonden om hun eigen werk, samen voort te zetten.

Sollazzo won in 2014 “Vier Jahreszeiten”, een interne kamermuziekwedstrijd van de Schola Cantorum in samenwerking met de stichting August Pickhardt, en werd kort daarna geselecteerd voor het jong ensembleprogramma “eeemerging”, ondersteund door Creative Europe, wat hen de kans gaf om zich volledig te concentreren op muzikale aangelegenheden tijdens artistieke residenties in de abdij van Ambronay, het Collegio Ghislieri en het Seviqc Brežice Festival. Afgezien van zijn concertactiviteit, heeft het ensemble samengewerkt met de Italiaanse Fondazione Franceschini (Florence) en Fondazione Cini (Venetië), in het kader van internationale seminars en symposia om musicologen, filologen en specialisten op het gebied van Italiaanse middeleeuwse muziek samen te brengen. Sollazzo won in 2015 de York Early Music International Young Artists Prize en werd door het publiek beloond met de Friends of York Early Music Festival Prize. Het won daarnaast de Cambridge Early Music Prize.

Firenze 1350 Un jardin médiéval florentin/A medieval Florentine Garden Sollazzo Ensemble – Anna Danilevskaia cd Ambronay AMY055

http://www.stretto.be/2019/05/20/francesco-landini-locchio-del-cor-en-parle-qui-veut-liederen-uit-het-italiaans-trecento-door-la-reverdie-en-sollazzo/