“Thomas Adès, In Seven Days” door Kirill Gerstein (piano) en het Tanglewood Music Centre Orchestra, op het label Myrios.

Op de cd staan “Powder Her Face, Concert Paraphrase”, de Berceuse uit “The Exterminating Angel”, Mazurka’s voor Piano, op. 27 en “In Seven Day”s.

Thomas Adès (°1971) (foto) studeerde piano en compositie aan de Guildhall School of Music and Drama en aan King’s College en werd bekend toen zijn kamersymfonie uit 1990, door de BBC Philharmonic in samenwerking met het Ensemble Modern, in 1980 voortgekomen uit de Junge Deutsche Philharmonie, uitgevoerd werd. Sindsdien wordt hij als een van de toonaangevende componisten van de jongere generatie beschouwd. Zijn eerste opera, “Powder Her Face” (op. 14), op een libretto van Philip Henscher,  componeerde hij op verzoek van de Almeida Opera. Het werk ging in 1995 in première op het Cheltenham Festival en werd nadien ook opgevoerd in Londen en in Duitsland, Berkeley, het Aspen Festival, Brisbane en New York. In 2015 volgde de première in Brussel in een regie van Mariusz Trelińsky.

“In Seven Days, Concerto for Piano with Moving Image” werd gecomponeerd in opdracht van het Southbank Center en de Los Angeles Philharmonic. Het ging in wereldpremière door de pianist Nicolas Hodges en London Sinfonietta onder Adès in de Royal Festival Hall in april 2008. Het onderwerp van de kameropera “Powder Her Face”, op. 14 (1995), is de “Dirty Duchess”, over Margaret Campbell, hertogin van Argyll, wiens seksuele heldendaden in 1963 tijdens haar echtscheidingsprocedure, in Groot-Brittannië, tot schandalen en roddels kwamen. De opera is expliciet in taal en detail. Het werd voor het eerst uitgevoerd op 1 juli 1995 in Cheltenham, met Jill Gómez in de hoofdrol. De recensies waren over het algemeen goed, maar de opera werd berucht vanwege de muzikale weergave van fellatio. Het Brits radiostation Classic FM vond het trouwens ongeschikt voor uitzending. De Duitse première was in 1996 in Magdeburg. Irena Sylya vertolkte de rol van de hertogin. Zij zong ook deze rol in de productie van Long Beach, CA, in 2001.

“The Exterminating Angel” is een opera in drie bedrijven, op een libretto van Tom Cairns in samenwerking met Adès. De opera is gebaseerd op de gelijknamige film “El ángel exterminador”, uit 1962, van Luis Buñuel. De opera, Adès derde, was een gezamenlijke commissie van de Salzburger Festspiele, het Royal Opera House, Covent Garden, de Metropolitan Opera en de Royal Danish Opera. De opera, zijn allereerste opdracht voor de Salzburger Festspiele, ging in 2016 in wereldpremière in het Haus für Mozart in Salzburg. Deze Salzburgse productie kende vier uitvoeringen. De Britse première was in april 2017 in het Royal Opera House, Covent Garden. De Amerikaanse première vond plaats in oktober 2017 in de Metropolitan Opera. Voor al deze ensceneringen was Cairns de regisseur, met decors en kostuums van Hildegard Bechtler, belichting door Jon Clark, videografie van Tal Yarden, en de choreografie van Amir Hosseinpour.

Kirill Gersteins jarenlange relatie met de Britse componist en pianist Thomas Adès wordt weerspiegeld in deze nieuwste release in de reeks van van myrios klassiekers. Opgenomen in o.a. de Symphony Hall in Boston, zijn de drie Mazurka’s voor piano solo te horen naast de wereldpremière opnames van de Berceuse uit “The Exterminating Angel” en de concertparafrase op “Powder Her Face” voor twee piano’s, uitgevoerd met de componist. Samen met deze werken ontdekt u “In Seven Days” voor piano en orkest dat vooruitliep op Adès recent pianoconcerto en, dat net zoals Berceuse, speciaal voor Kirill werd gecomponeerd. Dit live concert werd opgenomen in de Seiji Ozawa Hall als onderdeel van het Tanglewood Music Festival 2018, met Adès als dirigent van het Tanglewood Music Center Orchestra.

Kirill Gerstein (° 1979), winnaar van de Gilmore Artist Award, werd geboren in de voormalige Sovjet-Unie. Hij heeft de Amerikaanse nationaliteit en woont in Berlijn. Van 2007-2017 leidde hij de pianoklas van de Musik Hochschule in Stuttgart. In 2018 werd hij professor piano aan de Hanns Eisler Hochschule in Berlijn, naast het Sir András Schiff Performance Program for Young Artists van de Kronberg Academie. Gerstein werd geboren in Voronezh in het zuiden van Centraal-Rusland, in een Russisch-joodse familie. Hij begon op tweejarige leeftijd piano te spelen en op 12-jarige leeftijd won hij zijn eerste wedstrijd, de Internationale Bachwedstrijd in Gorzów in Polen. Hoewel hij formeel klassieke piano studeerde, leerde hij ook jazz spelen door naar de platencollectie van zijn ouders te luisteren. Op 14-jarige leeftijd ontmoette hij de jazzvibrafonist Gary Burton (°1943) (foto), die begin jaren ’60, met George Shearing en Stan Getz speelde, op een festival in St. Petersburg.

Dit leidde tot een beursaanbieding om jazzpiano te gaan studeren aan het Berklee College of Music in Boston. Gerstein was de jongste leerling die ooit tot de school werd toegelaten. Na zijn tijd bij Berklee ging Gerstein naar de Manhattan School of Music in New York, waar hij bij Solomon Mikowsky studeerde, en waar hij in vier jaar tijd, zowel zijn bachelor als masteropleiding Music behaalde. Hij vervolgde zijn studie in Madrid bij Dmitri Bashkirov aan het Queen Sofía College of Music en in Boedapest bij Ferenc Rados. Kirill Gerstein maakte zijn orkestdebuut in september 2000 met Brahms’ Pianoconcerto nr. 1 met het Tonhalle-Orchester Zürich o.l.v. David Zinman en heeft sindsdien een grote carrière opgebouwd als internationale concertpianist.

Adès In Seven Days Kirill Gerstein (piano), Thomas Adès (piano/conductor), Tanglewood Music Centre Orchestra cd Myrios MYR027