“Double” door Michel Portal, Paul Meyer en het Orchestre Royal de chambre de Wallonie, op het label Alpha.

De legendarische klarinettist en de muzikant op het kruispunt van klassiek, jazz en filmmuziek, Michel Portal, ontmoet op deze nieuwe cd, Paul Meyer, een vriend voor het leven en een andere uitzonderlijke ambassadeur van de klarinet. Ze kozen muziek van Carl Philipp Emanuel Bach, Mendelssohn, Johann Stamitz, Tsjaikofski en Telemann.De 18de-eeuwse muziek op deze cd werd veelal oorspronkelijk gecomponeerd voor chalumeau, een houten volksinstrument uit de barok dat, net als de klarinet, als mondstuk, een enkel rietblad had. Het instrument wordt algemeen beschouwd als de voorloper van de klarinet. De instrumentenbouwer Johann Christoph Denner (1655-1707) en zijn zoon Jacob (1681-1735), brachten verbeteringen aan, waardoor het echt klarinettype ontstond.

Componisten gaven aanvankelijk de voorkeur aan de chalumeau, maar de klarinet haalde het al snel in qua repertoire en tegenwoordigheid. Estienne Roger in Amsterdam bv. publiceerde in 1706 een reeks duetten voor twee chalumeaux, voorafgaand aan de eerste duetten voor klarinet. En in 1716 bracht dezelfde uitgever zes delen duetten uit voor chalumeau. In de eerste decennia van de 18de eeuw was de chalumeau vooral populair aan het Habsburgs hof, zoals blijkt uit chalumeau-partijen in meer dan veertig opera’s en oratoria. De beide Denners hadden veel bestellingen voor chalumeaux van royalty’s uit heel Europa. Componisten als Fux, de gebroeders Bononcini, Zelenka, de Rossi, Vivaldi, Telemann en Hasse componeerden voor de chalumeau, maar partijen voor chalumeau waren niet meer gebruikelijk in de tweede helft van de eeuw.Graupner componeerde wel nog uitgebreid voor chalumeau van alle maten en presenteerde het instrument, vaak in groepen van twee of drie, in talrijke Ouverture-suites, concerti, kerkcantates en triosonates. Tijdens de korte heropleving van de chalumeau na 1760, voegde Florian Leopold Gassmann, een chalumeau-partij toe in twee stukken. Chalumeau-partijen werden in de jaren 1770 ook nog opgenomen in verschillende balletten. Latere vertolkingen van deze stukken hebben de chalumeau-partijen weliswaar vervangen door de klarinet of de fluit.Zij aan zij en begeleid door het Kamerorkest van Wallonië, bieden ze een programma aan dat hun zielsverwantschap laat horen, of het nu gaat om barok, het galant of het romantisch repertoire. Zo wordt aan het Concerto in re klein voor 2 chalumeaux en strijkers van Telemann, het Concerto n ° 4 voor twee klarinetten van Stamitz toegevoegd, terwijl de Konzertstücke n° 1 & 2 van Mendelssohn, samen gaan met duetten van Telemann en C.P.E. Bach. Elk werk, alles gespeeld op klarinet, vormt een dialoog waarin woorden muzieknoten zijn bij een gevoelige ontmoeting van twee verschillende parcours.

Tracklist:

Stamitz, J: Clarinet Concerto in B flat Major

Telemann: Concerto TWV 52:d1 in D minor for 2 chalumeaux, strings & b.c.

Telemann: Duo TWV 40:102 in D major (Op. 2 No. 2)

Tchaikovsky: Herbstlied for Clarinet & String Quartet (arr. Takemitsu)

Mendelssohn: Concert Piece No. 1 in F major for clarinet, basset horn, & piano/orchestra, Op. 113

Mendelssohn: Concert Piece No. 2 in D minor for clarinet, basset horn & piano/orchestra, Op. 114

C.P. E. Bach: Duo for Two Clarinets, Wq. 142 (H636)

Double Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, Paul Meyer (clarinet et direction), Michel Portal (clarinet) cd Alpha 403033