“Igor Stravinsky”, pianistiek vuurwerk op 2 piano’s, door het Piano Duo, Silver-Garburg, op het label Berlin Classics. Fantastisch. Niet te missen!

Ruige kracht en nostalgische speelsheid beschrijft het nieuwste album van het Silver-Garburg pianoduo het beste. Op het programma staan Igor Stravinsky’s eigen bewerkingen van zijn balletten Le Sacre du Printemps en Petrouchka. Hiermee gaan de pianisten Sivan Silver en Gil Garburg een enorme uitdaging aan, want het is onvermijdelijk om tijdens het beluisteren, de muziek niet te vergelijken met de magistrale orkestversies. Moeilijk, maar ze bewijzen met glans dat het niet onmogelijk is.

Igor Stravinsky’s Le Sacre du Printemps (foto) en Petrouchka zitten bij menig luisterliefhebber goed in de oren. Zeker voor de eerste is het orkest een ongecontroleerde machine geworden. Niet de melodie, maar het ritme staat centraal. Onregelmatige ritmes, onverwachte accenten en een dynamiek, die vaak als dynamiet inslaat, zorgden ervoor dat de pers kort na de première, de compositie als een ‘slachting van het trommelvlies’ beschreef. Vandaag heeft het merendeel er een andere mening over, maar toch schetst deze pejoratieve beschrijving prima het geweld, dat in dit werk gevat is. Een orkest heeft het vaak al lastig om een overtuigende uitvoering van dit werk te realiseren. Als deze dan wordt vervangen door “slechts” twee pianisten, is het duidelijk dat het pianoduo Silver-Garburg voor een moeilijke uitdaging stond.

Sivan Silver en Gil Garburg kiezen resoluut om de onregelmatige ritmes en de percussie van Le Sacre du Printemps goed te laten horen. Dit gaat deels ten koste van de paar zeer bekende melodieën, bijvoorbeeld de beroemde fagot solo aan het begin van de compositie, maar dit is eerder te wijten aan de beperking van de piano als instrument, dan aan het immens talent van de musici. Niet zelden transformeert de piano zich in een heus slagwerkinstrument. Maar het is nooit overdadig. De balans is steeds goed en Silvers en Garburgs interpretatie van dit ballet is zo transparant, dat ze een geraffineerd klankenspel realiseren. Het pianoduo past de verschillende ritmische lagen, die soms boven elkaar liggen, mooi in elkaar.De pop van stro wordt in deze pianoversie van Petrouchka onmiddellijk tot leven gewekt. Net zoals in Le Sacre du Printemps, slagen de pianisten erin om de verschillende gevoelens, in het bijzonder de hoop, de liefde en de pijn, te vertolken. De interpretatie van het pianoduo is glashelder. Net zoals in Le Sacre du Printemps worden de binnenste stemmen niet bedolven onder enkele prominente melodieuze lijnen. De gekozen tempi zijn nooit te snel, maar ook niet te traag, waardoor de muziek haar lichtvoetig, speels karakter behoudt. Schitterend!Hungrandioze interpretatie van zowel Le Sacre du Printemps als Petrouchka, barst van de creativiteit. Hoewel de piano niet alle klankkleuren, die een orkest kan maken, evenaart, weten Silver en Garburg de juiste sfeer keer op keer op te roepen. Hun interpretatie van deze vierhandige versies van Stravinsky’s balletten biedt dan ook een compleet nieuwe luisterervaring. Deze cd is fantastisch en mag niet ontbreken in uw platenkast.

Petrouchka Le Sacre du Printemps Silver-Garburg Piano Duo cd Berlin Classics 0300588BC

http://www.stretto.be/2020/09/16/brahms-piano-concerto-after-op-25-haydn-variations-door-het-silver-garburg-piano-duo-en-de-wiener-symphoniker-o-l-v-florian-krumpock-op-het-label-berlin-classics-fenomenaal/