Laura Tunbridge, “Beethoven, een leven in negen composities”, een uitgave van Spectrum. Een must!

Ludwig van Beethoven, voor velen de grootste componist van westerse klassieke muziek ooit. En toch is zijn leven nog altijd een groot mysterie en blijft het beeld van een vuist schuddende maar geniale excentriekeling voortleven. In “Beethoven” geeft Oxford-hoogleraar Laura Tunbridge, een nieuwe kijk op het leven van de Duitse grootmeester. In elk hoofdstuk behandelt ze een periode uit zijn leven, een muziekstuk en een onthullend thema, van familie tot vrienden, van heroïsme tot vrijheid. Het resultaat is een prachtig crescendo van rijke biografische details, een inkijk in de wereld van muziek en verwonderlijk historisch revisionisme, waardoor u op een andere manier naar zijn symfonieën zal luisteren. Zo ontdekken we hoe Beethoven qua zelfpromotie zijn tijd ver vooruit was, hoe zijn manier van componeren werd beïnvloed door veranderingen in instrumenten, en hoe er naar hem werd geluisterd. Zijn Ode “an die Freude” werd meestal niet eens gespeeld bij uitvoeringen van zijn Negende Symfonie!

“Op 2 april 1800 om 18.30 uur, ongeveer acht jaar nadat Beethoven zich in Wenen gevestigd had”, zo lezen we bv., “hield hij zijn eerste ‘Akademie’ in het imposante Burgtheater, het theater bij het koninklijk-keizerlijk hof. Een academie was een benefietconcert dat een kunstenaar kon organiseren om meer naamsbekendheid te krijgen en hopelijk wat geld te verdienen. De kunstenaar droeg de kosten van het evenement en mocht de opbrengst houden. Academies vonden plaats in de ‘donkere’ periodes van het theater, wanneer er vanwege de advent of de vastentijd geen toneelvoorstellingen werden gehouden. De politie en de theaterdirecteur moesten toestemming geven voor een dergelijk concert, wat verklaart waarom het een tijdje duurde voordat Beethoven dit voor elkaar kreeg: hij moest eerst bij de juiste mensen in de gunst komen en zijn waarde bewijzen door te spelen in salons en op andere concerten.” (sic).Na toelichtingen op financiën in Beethovens tijd en op muziektermen, bespreekt Tunbridge 9 thema’s, telkens vanuit een bepaalde compositie, “Succes”: septet op. 20 (1800), “Vrienden”: Vioolsonate nr. 9 op. 47, ‘Kreutzer’ (1803), “Heroïek”: Symfonie nr 3 op. 55, ‘Eroica’ (1804), “Ambitie”: Koorfantasie op. 80 (1808), “Liefde”: ‘An die Geliebte’ WoO 140 (1812), “Vrijheid”: Fidelio op. 72 (1814), “Familie”: Pianosonate nr. 29 op. 106, ‘Hammerklavier’ (1818), “Geest”: Missa solemnis op. 123 (1823), en “Het einde”: Strijkkwartet op. 130 en Grosse Fuge op. 133 (1826).

Dit bijzonder interessant boek viert de 250ste verjaardag van Beethoven en levert een weergaloos levensverhaal en een rijkdom aan nooit eerder verschenen materiaal. Een vernieuwend en menselijk portret van Beethoven en een beknopte kijk op een van ’s werelds meest geniale geesten. “Beethoven, A Life in Nine Pieces” werd vertaald door Paul Janse. Zeker lezen!

Laura Tunbridge is een musicologe wiens onderzoek zich heeft geconcentreerd op de Duitse romantiek, met een bijzondere interesse in vocale en kamermuziek en de receptie ervan door middel van kritiek, uitvoering en compositie. Ze studeerde aan Oxford (BA), Nottingham (MA) en Princeton (PhD) en doceerde aan de universiteiten van Reading en Manchester, voor ze in 2014 aan de muziekfaculteit van Oxford, professor, en Henfrey Fellow en docent muziek aan het St Catherine’s College werd. Laura’s boeken omvatten “Schumann’s Late Style” (Cambridge, 2007), “The Song Cycle” (Cambridge, 2010), en “Singing in the Age of Anxiety: Lieder Performances in New York and London between the World Wars” (Chicago, 2018), de co-editor delen, “Rethinking Schumann” (met Roe-Min Kok, Oxford, 2011), en “German Song Onstage: Lieder Performance in the Nineteenth and Early Twentieth Centuries” (met Natasha Loges, Indiana, 2020). Ze hield een TORCH (The Oxford Research Centre in the Humanities) Knowledge Exchange Fellowship in samenwerking met het Oxford Lieder Festival in 2016, voor het project “Unlocking late Schumann”, en was medeoprichtster met Philip Bullock en Alexandra Lloyd, van het “Oxford Song Network”, dat leesgroepen, studiedagen en workshops over aan het lied gerelateerde onderwerpen organiseert.Laura Tunbridge Beethoven, Een leven in negen composities 269 bladz. geïllustreerd uitg. Spectrum ISBN  9789000373321

http://www.stretto.be/2020/02/17/christine-eichel-der-empfindsame-titan-ludwig-van-beethoven-im-spiegel-seiner-wichtigsten-werke-een-meer-dan-boeiende-uitgave-van-de-duitse-uitgeverij-blessing-zeker-lezen/