“Bach, Redemption”, Aria’s en koren uit Bachs cantaten, door Anna Prohaska en Lautten Compagney o.l.v. Wolfgang Katschner, op het label Alpha. Een bijzonder mooie, hoopvolle cd.

Aan het begin van de coronaviruscrisis, vroeg Anna Prohaska nl. aan Wolfgang Katschner en de Lautten Compagney, of ze in deze periode niet spontaan een muzikaal samenzijn moesten organiseren. Dit resulteerde in de cd, “Redemption”, met muziek, geselecteerd uit Bachcantates, samengesteld in overeenstemming met de conceptuele associatie van Verlossing.Verlossing kan meerdere betekenissen hebben. Bij het samenstellen van het programma, vroegen de musici zich af, kan muziek troost bieden in tijden van ziekte en crisis, kan het emotionele en contemplatieve ruimtes openen, is het verlossend voor musici om de “instrumenten” te zijn bij het voortbrengen van muziek en spiritualiteit? Naast Anna als soliste en drie andere zangers, zijn er zo’n twintig instrumentalisten aanwezig. Deze musici begeleiden vakkundig de aria’s die Anna zingt en vertegenwoordigen ook het concept van menselijke interactie en een gedeelde collectieve ervaring, die gezien het bedreigend virus, vandaag noodgedwongen ontbreekt.Voor Bach betekende Verlossing, vertrouwen en hoop in de wederopstanding. Anna Prohaska neemt u als luisteraar weliswaar mee voorbij het Luthers piëtisme van Bachs, en maakt de muziek zowel tijdloos als relevant voor de huidige crisis. Deze opname is dan ook net zo actueel als de opgenomen muziek, tijdloos is. De meeste fragmenten zijn afkomstig uit Bachs kerkcantates, maar een van de bekendste, “Schafe können sicher weiden”, vaak geassocieerd met Jezus, de goede herder, hier gespeeld in een instrumentaal arrangement, komt uit een wereldlijke cantate, gecomponeerd ter ere van een menselijke herder, nl. voor de 31ste verjaardag Christian, hertog van Saksen-Weissenfels, “Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd” (bekend als de “Jagdkantate”) BWV208.

De lyrische sopraan, Anna Prohaska (foto’s), in 1983, geboren in Neu-Ulm in Duitsland, studeerde in Berlijn aan de Hanns Eisler Muziekacademie. Prohaska debuteerde in 2002 bij de Komische Oper in Harry Kupfers productie van Brittens “Turn of the Screw”. In 2003 werd ze geselecteerd voor de Académie européenne de musique in Aix-en-Provence, en in 2006 voor de Internationale Händelakademie in Karlsruhe. In 2006 werd ze aangesteld als lid van het permanent ensemble van de Staatsopera van Berlijn o.l.v. Daniel Barenboim en sinds 2007 werkt ze nauw samen met de Berliner Philharmoniker. Naast haar breed standaardrepertoire is ze specialiste in moderne en oude muziek. Prohaska zong bv. de wereldpremière van Wolfgang Rihms “Mnemosyne” in 2009 met het Scharoun Ensemble en “Requiem-Strophen” in 2017, met het Beiers Radio Symfonie Orkest. In 2012, zong ze Inanna in de wereldpremière van Jörg Widmanns “Babylon”, met de Beierse Staatsopera o.l.v. Kent Nagano. Anna Prohaska wordt op de cd, voor de uitvoering van de one-to-a-part koren, bijgestaan door de alt, Susanne Langner, de tenor, Christian Pohlers en de bas, Karsten Müller. Deze heel mooie cd werd opgenomen in de evangelische Christuskirche in Berlijn-Oberschöneweide.

De Duitse luitist en dirigent, Wolfgang Katschner (°1961) (foto), uit Kyritz, in de Duitse deelstaat Brandenburg, is dirigent van de ensembles Capella Angelica en Lautten Compagney (foto), beide gespecialiseerd in barokmuziek, met name in de opera’s van Händel. Katschner studeerde gitaar aan de Muziekacademie Hanns Eisler in Berlijn en luit aan de Universiteit voor Muziek en Podiumkunsten in Frankfurt am Main. De Lautten Compagney won in 2012 de Rheingau Muziekprijs. In 2013 speelden ze de jaarlijkse Marienvespers van het Rheingau Musik Festival in de abdij Eberbach, Monteverdi’s Vespers, met het ensemble Amarcord en vijf gastzangers. Katschner leidde ook het Philip Glass Ensemble en de Lautten Compagney voor verschillende opnames van composities van Philip Glass.

Tracklist:

Cantate BWV115 ‘Mache dich, mein Geist, bereit’: Bete aber auch dabei!

Cantate BWV25 ‘Es ist nichts Gesundes an meinem Leibe’: koor, Es ist nichts Gesundes an meinem Leibe

Ach Herr, mich armen Sünder, BWV 135: VI. koraal “Ehr sei ins Himmels Throne”

Cantate BWV57 ‘Selig ist der Mann’: aria, Ich ende behende mein irdisches Leben

Cantate BWV208 ‘Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd!’: Schafe konnen sicher weiden

Sie werden euch in den Bann tun, BWV 44: VI. Air “Es ist und bleibt der Christen Trost”

Herr, gehe nicht ins Gericht mit deinem Knecht, BWV 105: III. Air “Wie zittern und wanken”

Excerpt,Bach, J S: Cantata BWV150 ‘Nach dir, Herr, verlanget mich’

  1. Sinfonia
  2. Chorus “Nach dir, Herr, verlanget mich”

Wenn mein Stündlein vorhanden ist, BWV 430: I. Chorale

Der Himmel lacht! Die Erde jubilieret, BWV 31: VIII. Air “Letzte Stunde, brich herein”

Wenn mein Stündlein vorhanden ist, BWV 430: II. Chorale

Siehe zu, daß deine Gottesfurcht nicht Heuchelei sei, BWV 179: V. Air “Liebster Gott, erbarme dich”

Nach dir, Herr, verlanget mich, BWV 150: IV. Chorus “Leite mich in deiner Wahrheit”

Excerpt,Cantata BWV82 ‘Ich habe genug’

  1. Air “Ich habe genug”
  2. Air “Ich freue mich auf meinen Tod”

Herr, gehe nicht ins Gericht mit deinem Knecht, BWV 105: VI. Chorale “Jesu, der du meine Seele”

Die Seele ruht in Jesu Händen from Cantata 127

Cantate BWV202 ‘Weichet Nur, betrübte Schatten’ (Huwelijkscantate): Weichet Nur, betrübte Schatten (aria)

Nach dir, Herr, verlanget mich, BWV 150: VII. Chorus “Meine Tage in dem Leide”

Cantate BWV115 ‘Mache dich, mein Geist, bereit’: Bete aber auch dabei!Bach Redemption Anna Prohaska Lautten Compagney Wolfgang Katschner ALPHA 658