“Tartini, Violin Concertos” door Chouchane Siranossian en het Venice Baroque Orchestra o.l.v. Andrea Marcon, op het label Alpha, en door Evgeny Sviridov en het Millenium Orchestra, op het label, Ricercar. Fantastisch!

De Franse violiste, Chouchane Siranossian en de Russische violist, Evgeny Sviridov, hebben een programma samengesteld met vijf, virtuoze Concerti die maar weinig barokviolisten aandurven. Dankzij hun technische gave en schitterende partners, allen specialisten in de Italiaanse barokstijl, gingen ze beiden de uitdaging aan met brio.

Giuseppe Tartini (1692-1770) (foto), het best bekend om zijn Duivelstriller-sonate, “La Sonata del Diavolo” (foto), (naam bedacht door Madame Blavatsky), componeerde ca. 200 vioolconcerti. De meeste zijn echter onbekend. In 1721 werd hij als eerste violist aan de Basiliek di Sant’Anonio in Padua, benoemd tot Maestro van de kapel. In hetzelfde jaar richtte hij een vioolschool op, waar leerlingen uit heel Europa onderricht kregen. Tartini had ten minste zeventig buitengewone leerlingen uit verschillende landen, wat hem de benoeming “Maestro delle nazioni” opleverde.

Chouchane Siranossian nam vijf niet-gepubliceerde werken op, waaronder een recente ontdekking door Margherita Canale Degrassi, docente aan het Conservatorio Giuseppe Tartini di Trieste en vooraanstaand lid van het komitee rond de “Edizione Nazionale delle opere musicali di Giuseppe Tartini”. Deze concerti geven een mooi sonoor beeld van de door Tartini uitgevonden, moderne strijkstoktechniek, de combinatietoon, en de vele voorbeelden van tremoli, rubato, toonladders, appogiaturas en messa di voce spel zoals beschreven in zijn Trattato delle Appoggiatur, (1771) en zijn Trattato di musica secondo la vera scienza dell’armonia (1754). Schitterend!

Geboren in 1984 in Lyon in een muzikaal gezin, begon Chouchane Siranossian haar muzikale studies aan het ‘Conservatoire de Musique in het Franse Romans, waar ze de Prix d’Excellence behaalde. Tegelijkertijd kreeg ze tot 1999, les van Tibor Varga. Het jaar daarop werd ze toegelaten tot het Conservatoire National Supérieur van Lyon in de klas van Pavel Vernikov en kort daarna begon ze te studeren bij de legendarische Zakhar Bron aan de befaamde Hochschule der Künste in Zürich. Daar studeerde ze in 2007 af met een solistendiploma met de hoogste onderscheiding. Na haar studie won ze de auditie voor solo-viool en concertmeester van het Symfonisch Orkest van Sankt Gallen in Zwitserland. Toen ze in 2009 Reinhard Goebel, de stichter van het ensemble Musica Antiqua Köln, ontmoette, besloot ze spontaan om barokviool en de historische uitvoeringspraktijk te studeren.

Ze werkte intensief met hem samen in het Mozarteum in Salzburg en werkt sindsdien regelmatig met hem samen als soliste en concertmeester. Door haar omvattende kennis van de bronnen, gecombineerd met haar virtuoze interpretatie op een historisch instrument, levert ze spannende uitvoeringen die door het publiek en de pers zeer worden geprezen. Ze bespeelt overigens een barokviool van Giuseppe en Antonio Gagliano en een viool van Domenico Montagnana, op punt gezet en in bruikleen gegeven door de lutier, Fabrice Giradin in La Chaux de Fonds.

De Italiaanse organist, klavecinist en dirigent, Andrea Marcon (°1963 ), geboren in Treviso,  studeerde orgel en klavecimbel bij Vanni Ussardi. In 1983 schreef hij zich in aan de Muziekacademie Bazel en volgde er de lessen van Jean-Claude Zehnder, Jesper Christensen en Jordi Savall. In 1987 behaalde hij zijn diploma’s voor oude muziek, orgel en klavecimbel. Hij wilde zich specialiseren in Italiaanse barokmuziek en volgde daarom lessen bij Luigi Ferdinando Tagliavini. Andrea Marcon werd docent orgel, klavecimbel en historische uitvoeringspraktijk aan de Schola Cantorum in Bazel en werd ook gastprofessor aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hij behaalde heel wat prijzen in orgelwedstrijden, ondernam heel wat initiatieven voor het oprichten van ensembles en het starten van activiteiten op zijn naam, hij geeft meestercursussen, en is vaak jurylid voor internationale wedstrijden. In 1997 richtte hij het Venice Baroque Orchestra (VBO) op.

Het Venice Baroque Orchestra of Orchestra barocca di Venezia was het eerste Venetiaans ensemble, dat zich specialiseerde in de historische interpretatie van oude muziek. Het belangrijkste doel van het orkest is de herontdekking van Venetiaanse barokwerken, een doel dat met name wordt geïllustreerd door de eerste (her)uitvoeringen van veel composities van Vivaldi, Francesco Cavalli, maar ook van opera’s van Händel, Cavalli en Cimarosa, in samenwerking met het theater La Fenice. Hier heerst “duivelse” virtuositeit, een rijk, expressief palet in de aria-achtige, langzame bewegingen en een overweldigende klank. Deze cd mag u voor geen geld ter wereld missen. Fantastisch!Na een cd met Sonates van Giuseppe Tartini (foto), met Davit Melkonyan, cello, en Stanislav Gres, klavecimbel, biedt Evgeny Sviridov voor het jubileumjaar van de illustere, Paduaanse virtuoos, ook een opname van Tartini’s Vioolconcerti aan. Van Tartini’s ongeveer 200 overgebleven Vioolconcerti heeft Evgeny Sviridov er ook vijf geselecteerd (D majeur D24, A majeur D89, E groot D48, E klein D55, G klein D85). Dit is zijn eerste samenwerking met het Millenium Orchestra, het in 2014, door de Argentijnse dirigent, Leonardo García Alarcón (°1976), in het kader van het CAVE&MA (Centre d’Art Vocal et de Musique Ancienne) in Namen/Namur, opgericht ensemble. De meeste van de geselecteerde Concerti zijn afkomstig van manuscriptkopieën, gemaakt in de 18de eeuw in Duitsland, waar Tartini (foto) een bijzondere reputatie had. Evgeny Sviridov heeft in deze partituren cadensen en ornamenten gevonden die zeer waarschijnlijk van de hand zijn van Johann Georg Pisendel (1687-1755) (foto), de virtuoze violist aan het hof in Dresden, een vriend en vertolker van Johann Sebastian Bach. In navolging van een praktijk die in die tijd in Duitsland steeds gebruikelijker werd, heeft een van de Concerti naast strijkers, twee hoornpartijen.

Evgeny Sviridov (foto), geboren in 1989 in Sint-Petersburg, kreeg zijn eerste opleiding aan het conservatorium van Sint-Petersburg. Nog tijdens zijn studie, was hij al laureaat van grote internationale wedstrijden zoals de Menuhin Competition in Cardiff en de Paganini Wedstrijd in Genua in 2008. In 2010 nam hij deel aan een Bach Wedstrijd in Leipzig en behaalde daar de eerste prijs. Deze prijs overtuigde hem om zich op de authentieke uitvoering te richten en barokmuziek grondig te bestuderen. In 2016 ontving hij een eerste prijs en publieksprijs op het “Concours Corneille” in Rouen, en in 2017, won hij de Internationale Wedstrijd,  “Musica Antiqua” in Brugge. Evgeny bespeelt een unieke, originele barokviool van Januarius Gagliano (Napels, 1732), hem ter beschikking gesteld door de Stichting “Jumpstart Jr” in Amsterdam.Tartini Violin Concertos Chouchane Siranossian Venice Baroque Orchestra Andrea Marcon cd Alpha ALPHA596

Giuseppe Tartini VIolin Concertos Evgeny Sviridov Millenium Orchestra cd Ricercar RIC414

https://www.stretto.be/2020/09/22/vertigo-giuseppe-tartini-the-last-violin-sonatas-door-het-duo-tartini-david-plantier-en-annabelle-luis-op-het-label-muso-heerlijk/