Franz Liszt, “Buch der Lieder/ Geharnischte Lieder”, door Alexandre Dossin, piano, op het label Naxos.

Franz Liszt componeerde van eind jaren 1830 tot midden jaren 1880, op verschillende tijdstippen gedurende vijftig jaar van zijn leven, ongeveer tachtig liederen. Naarmate de jaren verstreken, transcribeerde hij ze voor piano solo. Deze zette hij vervolgens om in twee boeken en noemde ze, “Buch der Lieder”.Na het componeren van zijn eerste liederen tijdens zijn verblijf in Italië met gravin d’Agoult, waaronder “Angiolin dal biondo crin” en de “Petrarca Sonnetten”, componeerde Franz Liszt de komende jaren verschillende liederen. Deel één van zijn “Buch der Lieder” werd gepubliceerd in 1843, terwijl deel twee tijdens zijn leven niet werd gepubliceerd en pas in 1985, in druk verscheen. In het eerste deel heeft Liszt gedichten van Goethe, Heine en Boccella (een dichter en vriend van Liszt) getoonzet. Het album begint met Liszts transcriptie van zijn eerste versie van “Die Loreley”, die niet zo vaak wordt uitgevoerd als de tweede. De tweede versie is nl. duidelijk pianistischer en comfortabeler om te spelen. Niettemin roepen beide versies het drama van de poëzie op in sterk contrasterende passages.Dit wordt gevolgd door een ander gedicht van Heine, eveneens geïnspireerd door de Rijn, “Am Rhein im schönen Strome”. Liszt creëerde de illusie van drie handen, met een deskundig gebruik van pedaal en alle registers van de piano. De volgende drie nummers zijn toonzettingen van poëzie van Goethe. Deze omvatten “Mignons Lied” en “Der König von Thule”. “Der du von dem Himmel bist”. Het eerste van Goethe’s Wanderers Nachtlied-gedichten, werd door Liszt in verschillende versies gezet. De pianotranscriptie die hier wordt gepresenteerd, is gebaseerd op de eerste versie. Het eerste deel eindigt met een eenvoudig lied op een gedicht van Césare Boccella (1810-1877) en is een ander interessant voorbeeld van Liszts driehandige techniek.Het tweede deel, dat pas onlangs is verschenen, is gewijd aan de poëzie van Victor Hugo (foto). Elk van deze prachtige stukken heeft een eigen karakter. Terwijl absolute lyriek in overvloed aanwezig is in “Oh! Quand je dors”, verschijnt een gevoel van onheilspellende ostinato en fascinerende harmonische taal in “Comment, disaient-ils”. Een koninklijke en majestueuze kwaliteit weerspiegelt de tekst van “Enfant, si jétais roi” en contrasteert met de landelijke sfeer van “S’il est un charmant gazon”. Het donkerste stuk van het album (“La Tombe et la Rose”) komt vlak voor de bombastische, orkestrale en virtuoze “Gastibelza” en sluit deze verbazingwekkende reeks pianistische pareltjes af. Het programma wordt gecompleteerd door drie korte pianostukken, de Geharnischte Lieder, S511 / R202 – “Vor der Schlacht”, “Nicht gezagt” en “Es rufet Gott uns mahnend”, arrangementen van originele werken voor a capella mannenkoor.Voor hij in 2006 bij de muziekfaculteit van de Universiteit van Oregon kwam, was Alexandre Dossin (foto’s) van 2001-2002 lid van de faculteit van de Universiteit van Louisiana in Lafayette en van 2002-2006 aan de Universiteit van Wisconsin in Eau Claire. De belangrijkste docenten van Dossin waren Sergei Dorensky aan het Tsjaikovski Conservatorium en William Race en Gregory Allen aan de Universiteit van Texas in Austin. In 1997 was Dossin de jongste ooit, die de prestigieuze staatsprijs “Ambassador of Rio Grande do Sul” in Brazilië ontving, en in 1998 was hij de enige student aan de Universiteit van Texas aan de Austin School of Music die de Graduate Pre-Emptive ontving. Dossin voerde talloze live recitals uit voor de openbare radio in Wisconsin en Illinois, waaronder de Dame Myra Hess Memorial Concert Series in Chicago en speelde op internationale festivals in Japan, Canada, de Verenigde Staten en Argentinië, met Martha Argerich.Critici noemden Dossin een ‘geweldige pianist’, ‘meester van contrasten’, ‘meester van expressiviteit’ en ‘een verbluffende pianist met een symbiotische relatie met het instrument’. Dossin heeft vijf albums wereldwijd uitgebracht door Naxos (Verdi-Liszt Paraphrases, Kabalevsky Sonatas, Kabalevsky Preludes, Liszt in Russia, Leonard Bernstein pianomuziek) en is redacteur voor de Schirmer Performance Edition Series (Tchaikovsky The Seasons, Tchaikovsky Album for the Youth, Prokofiev Visions Fugitives, Liszt Consolations and Liebesträume, Rachmaninoff Preludes, vol. 1 en 2). Hij is een Steinway-artiest, vice-president van de American Liszt Society en voorzitter van het Oregon Chapter. Momenteel is hij voorzitter van de piano-afdeling, leidt hij een studio van gevorderde pianisten uit verschillende landen.Tracklist:

Buch der Lieder, Book 1, S531/R209

No. 1. Die Loreley (1st version)

No. 2. Am Rhein im schönen Strome

No. 3. Mignon’s Lied

No. 4. Der König von Thule (Le Roi de Thule)

No. 5. Der du von dem Himmel bist: Invocation

No. 6. Angiolin dal biondo crin

No. 7.Die Loreley (2nd version), S532/R209/1Buch der Lieder, Book 2

No. 1. Oh! Quand je dors, S536/R210

No. 2. Comment, disaient – ils, S535/R204

No. 3. Enfant, si j’étais roi, S537/R205

No. 4. S’il est un charmant garzon, S538/R206

No. 5. La tombe et la rose, S539/R207

No. 6. Gastibelza, S540/R208 Geharnischte Lieder, S511/R202

No. 1. Vor der Schlacht

No. 2. Nicht gezagt

No. 3. Es rufet Gott uns mahnendFranz Liszt Buch der Lieder Geharnischte Lieder Alexandre Dossin Complete Piano Music Volume 57 cd Naxos 8.574106

http://www.stretto.be/2020/03/25/liszt-o-lieb-melodies-en-liederen-door-cyrille-dubois-tenor-en-tristan-raes-piano-op-het-label-aparte-magnifiek/