“Baldassare Galuppi, Jahel oratorio 1747”, door Musica Fiorita o.l.v. Daniela Dolci, op het label Pan Classics. Een ontdekking!

Het ensemble, Musica Fiorita, rond de klaveciniste Daniela Dolci, presenteert hier met Galuppi’s oratorium, samen met de Madchenkantorei Basel en jonge solisten, een eersteklas repertoireverrijking in een voorbeeldige interpretatie.Baldassare Galuppi (“Il Buranello”) (1706-1785), uit Burano nabij Venetië, was een leerling van Antonio Lotti (1667-1740), de organist van San Marco. Hij was klavecinist van het Teatro della Pergola in Florence en werkte korte tijd in Londen (1741-1743) als componist voor o.a. het Haymarket Theatre. Hij keerde terug naar zijn geboortestad om er verschillende dirigentenfuncties te bekleden, o.a. vanaf 1748, aan San Marco en het Conservatorio degli Incurabili (foto). Vervolgens werkte Galuppi op uitnodiging van Catharina II (foto) enkele jaren aan het hof in Sint-Petersburg (1765-1768), als kapelmeester en hofcomponist. Maar ook van daaruit bleek Venetië te veel aantrekkingskracht op Galuppi te hebben. Hij keerde terug naar Venetië om er met zijn opera’s in de nieuwe dramma giocoso stijl met indrukwekkende vocale ensembles, verdere successen te boeken. Hij componeerde opera’s op libretti van Carlo Goldoni, Pietro Metastasio en van zijn eigen zoon, Antonio Galuppi.De vier beroemde meisjesweeshuizen Ospedali Grandi” of Ospedali Maggiori, van Venetië, het Ospedale della Pietà, het Ospedale degl’Incurabili, het Ospedale di Santa Maria dei Derelitti, en het Ospedale di San Lazzaro dei Mendicanti, waren samen met de Basiliek van San Marco, dé muzikale centra van de stad en een Europese attractie voor reizigers. Beroemde leraren zoals Vivaldi, Hasse, Porpora, Legrenzi, Rosenmuller en vele anderen gaven er de meisjes een hoogwaardige muzikale opleiding. Baldassare Galuppi, die centraal stond in de ontwikkeling van de Italiaanse opera, was twaalf jaar lang maestro di coro in het Ospedale di San Lazzaro dei Mendicanti (foto), waarvoor hij in 1747 het oratorium “Jahel” componeerde en het daar uitvoerde. Het oratorium gaat over de Bijbelse heldin Jahel, de vrouw van Haber, wiens moord op de Kanaänitische generaal en legerleider, Sisara, tijdens zijn slaap, leidt tot de bevrijding van Israël. De muziek was met alle kracht gericht op de Weense klassieke periode en de stijl van de ervaren Galuppi-operacomponist was in elke noot voelbaar. Hij componeerde de aria’s voor de verschillende solisten van het Ospedale en demonstreerde daarmee hun hoog zangniveau.In zijn religieuze werken mengde Galuppi moderne en antieke stijlen. Het was toen de gewoonte om in de nieuwe kerkmuziek de contrapuntische stijl antico op te nemen met vloeiende zanglijnen in de traditie van Palestrina. Galuppi paste de stijl antico eerder spaarzaam toe, en wanneer hij al contrapuntische muziek voor het koor componeerde, bracht hij dat in evenwicht met een heldere moderne stijl voor de orkestbegeleiding. In zijn missen en psalmzettingen voor San Marco maakte hij gebruik van alle middelen die een moderne componist in het midden van de 18de  eeuw ter beschikking stonden, met een koor ondersteund door een orkest van strijkers, fluiten, hobo’s, fagotten, hoorns, trompetten en orgel. In zijn tutti-koorschriftuur neigde Galuppi over het algemeen naar syllabische toonzettingen en reserveerde de technisch veeleisende melismatische passages voor de solisten.De uitvoerders zijn Dina König (Sisara) (foto), Julia Kirchner (Nabal) (foto), Christina Metz (Barac), Gunhild Alsvik (Debbora), Jenny Högström (Jahel), Kristine Jaunalksne (Haber), Musica Fiorita en de Mädchenkantorei Basel o.l.v. Daniela Dolci. De klaveciniste en leider van het ensemble Musica Fiorita, de siciliaanse Daniela Dolci (foto), studeerde oude muziek aan de Schola Cantorum Basiliensis in Basel, en specialiseerde zich in historische klavierinstrumenten. Vervolgens ging ze in Amsterdam verder studeren bij Gustav Leonhardt. Haar belangrijkste focus, geïnspireerd door haar werk met Jesper B. Christensen, docent aan de Schola Cantorum in Basel, is de historische basso continuo-praktijk, gebaseerd op bronnen uit de 17de– en 18de eeuw.Baldassare Galuppi Jahel oratorio 1747 Musica Fiorita, Daniela Dolci 2 cd Pan Classics PC10420