“Santiago de Murcia, Entre dos almas”, door Stefano Maiorana op barokgitaar, op het label Arcana. Subliem.

Santiago de Murcia (1682-1732), waarschijnlijk een leerling van Francisco Guerau, was één van de belangrijkste vertegenwoordigers van het barokgitaarrepertoire. Hij was vermoedelijk van 1702 tot 1714, ‘maestro de guitarra’ van de Spaanse koningin, Maria Louisa Gabriella van Savoye, de echtgenote van Filips V, een kleinzoon van Lodewijk XIV.Eén van de belangrijke aspecten van de muziek van Santiago de Murcia was zijn interesse in populaire dansvormen en in muziek voor gitaar van andere Spaanse, Franse en Italiaanse componisten. Hierdoor ontstond het idee van Stefano Maiorana, om de relatie tussen de Spaanse en Italiaanse stijlen in de gitaarmuziek van Santiago de Murcia te onderzoeken. Zijn collecties groepeerden nl. werken van verschillende stijlen, wat resulteerde in een rijk en gevarieerd panorama van het barokrepertoire voor gitaar. Het gevarieerd oeuvre van de Murcia, bevatte ook transcripties van de Vioolsonates op.5 van Corelli (foto). Stukken als “Fandango”, “Folias Ytalianas. Despacio” (variaties), “Jacaras” en “Ydea especial de clarines”, worden op de cd gecombineerd met twee Sonates uit het op.5 van Corelli. Het resultaat is bijgevolg een aanstekelijke caleidoscoop van verschillende klankkleuren.In navolging van “Poema harmónico”, een bundel composities voor gitaar uit 1694, van zijn vermoedelijke leraar, Francisco Guerau, publiceerde Santiago de Murcia in 1714, “Resumen de acompañar la parte con la guitarra”, “Cifras selectas de guitarra” (1722), “Codice Saldivar no. 4” (ca. 1730) en “Passacalles y obras de guitarra por todos los tonos naturals y acidentales” (1732). “Resumen de acompañar la parte con la guitarra”, de eerste van drie muziekcollecties voor vijfsnarige gitaar, gecomponeerd en gearrangeerd door Santiago de Murcia, werd, met een aanbeveling van Antonio de Literes, de kapelmeester van de Capilla Real in Madrid en een componist van zarzuelas, in 1714 gedrukt. “Resumen de acompañar” werd opgedragen aan Don Jacome Francisco Andriani, ridder in de Orde van Sint-Jacob en Embiado por los Cantones Catolicos, buitengewoon gezant van de katholieke kantons. Andriani was nl. na het overlijden van Maria Luisa, de beschermheer van Murcia. Hij was een geboren Noord-Italiaan die naar Spanje verhuisde, waar hij in 1712, toetrad tot de Orde van de Ridders van Santiago. Andriani maakte het voor de Murcia mogelijk om zijn “Resumen” te publiceren door de gravure van het werk op koper platen te sponseren.Twee van de overgebleven manuscripten van de Murcia, “Passacalles y obras”, opgedragen aan, Joseph Alvarez de Saavedra, de notaris van de Spaanse koning, en “Codice Saldivar no. 4”, werden hoogstwaarschijnlijk door latere eigenaren meegenomen. “Códice Saldívar No. 4”, ook bekend als de “Saldívar Codex No. 4”, met de hier opgenomen Fandango en Jácaras, werd in 1943, door de Mexicaanse musicoloog, Gabriel Saldívar y Silva (1909-1980), in León de los Aldama in Mexico, ontdekt. Op 18 september 2006, berichtte de krant, “El Mercurio”, dat het manuscript van Santiago de Murcia’s “Cifras selectas de guitarra”, bestaande uit Franse en Spaanse dansen, door de musicoloog, Alejandro Vera, van het Muziekinstituut van de Pontificia Universidad Catolica de Chile, (de auteur van “The Sweet Penance of Music. Musical Life in Colonial Santiago de Chile” (Oxford University Press, 2020) (foto), in Chili was ontdekt. Het lijkt desondanks onwaarschijnlijk dat Santiago de Murcia zelf naar Mexico of Chili zou zijn gereisd. Daarentegen had Jacome Francisco Andriani blijkbaar handelsbetrekkingen met Chili en Mexico. Het meest waarschijnlijke is dat Murcia kopieën van zijn muziek maakte voor opdrachtgevers die naar de Nieuwe Wereld reisden.Stefano Maiorana studeerde klassieke gitaar aan het Conservatorio S. Cecilia in Rome. Hij vervolgde zijn studie aan het Conservatorio S. Cecilia en behaalde cum laude een Level II Degree in Classical Guitar, gespecialiseerd in uitvoering en compositie bij Bruno Battisti D’Amario, en een Level II Degree met onderscheiding en speciale aanbeveling in luit en vroege tokkelinstrumenten, bij Andrea Damiani. Hij volgde gitaarspecialisatiecursussen aan de Accademia Chigiana bij Oscar Ghiglia, en cursussen oude muziek in Fima, in Urbino bij Paul O’Dette. Daarnaast studeerde af in ‘Architectuur en bouwtechnieken’ aan de Prima Facoltà di Architettura de La Sapienza.
Santiago de Murcia Entre dos almas Stefano Maiorana Baroque guitar cd Arcana A484

https://www.stretto.be/2018/08/04/bailar-cantando-muziek-bij-een-fiesta-mestiza-in-peru-een-nieuwe-aliavox-cd-van-jordi-savall-magistraal/

https://www.stretto.be/2019/01/07/muy-hermosa-es-maria-door-musica-temprana-alweer-een-heel-heel-bijzondere-cobra-cd/

https://www.stretto.be/2019/03/09/bailes-tonadas-cachuas-songs-and-dances-from-trujillo-peru-door-musica-temprana-o-l-v-adrian-rodriguez-van-der-spoel-op-cobra-records/