Jacques Ibert, “Flute Concerto, Escales, Symphonie marine, Suite Symphonique en Louisville-Concert”, door Helen Dabringhaus, fluit, en Brandenburger Symphoniker o.l.v. Peter Gülke, op het label MDG. Magisch en poëtisch.

Na Schuberts Symfonie nr. 8 D 994 en Brahms’ 1ste Pianoconcerto met Dina Ugorskaja, staat nu de Franse componist, Jacques Ibert, centraal in de derde productie die Peter Gülke heeft opgenomen met zijn Brandenburg Symphony Orchestra voor MDG. Op deze cd presenteert Gülke dit keer bijzondere muziek, tussen impressionisme en neoclassicisme, romantiek en modernisme. Jacques Ibert (1890-1962) kreeg zijn eerste muziekles kreeg van zijn moeder. Vanaf 1910 studeerde hij bij André Gédalge, Paul Vidal en Gabriel Fauré aan het Conservatoire national supérieur de musique in Parijs. Tijdens de Eerste Wereldoorlog, was hij in 1917 en 1918, als marineofficier, in Duinkerke gelegerd. In 1919 won hij met zijn cantate “Le poète et la fée”,  de prestigieuze Prix de Rome. Verbonden daaraan was een driejarig verblijf in de Villa Medici in Rome. Daar ontstonden zijn hier opgenomen, symfonische fresco’s “Escales”. Deze compositie verbeeldt muzikale reisherinneringen aan de exotische bekoring van verschillende havens aan de Middellandse Zee. Verder componeerde hij daar een symfonisch gedicht naar Oscar Wilde “La ballade de la geôle de Reading” en de orkestfantasie, “Persée et Andromède”.Na zijn terugkeer in Parijs componeerde hij toneelmuziek, maar met het doel van concertuitvoeringen, zoals “Divertissement”, een zesdelige reeks naar de toneelmuziek bij “Un chapeau de paille d’Italie” van Eugène Labiche, en de symfonische suite, “Paris”, die op een humoristische manier, indrukken van de Metro naar het Bois de Boulogne weerspiegelen en bijwijlen aan Gershwins “An American in Paris” doen denken. In 1937 werd Ibert directeur van de Académie de France in de Villa Medici in Rome, waar hij met uitzondering van de jaren in de Tweede Wereldoorlog, tot 1960 verbleef. Verder leidde hij in 1955-1956, de Parijse opera en de Opéra Comique.Jacques Ibert is moeilijk te categoriseren als behorend tot een bepaalde stijl. Hij had contact met de ongeveer even oude componisten van de “Groupe des Six” en invloeden van Ravel en Debussy waren nooit ver weg. Op deze Super Audio CD presenteert Gulke de bijzondere, individuele kwaliteiten van deze muziek tussen impressionisme en neoclassicisme, romantiek en modernisme,  tussen virtuositeit en klankschildering. In deze werken voor fluit en orkest kan men tevens de technische moeilijkheid van de werken waarderen.  Peter Gülke, die vanwege zijn respectabele leeftijd, slechts tijdelijk het Brandenburg Symfonie Orkest wilde overnemen, vormt samen met Helen Dabringhaus, deze poëtische werken om tot magische klankschilderijen.Helen Dabringhaus begon haar muziekstudie aan de Hochschule für Musik, Theater und Medien in Hannover bij Vukan Milin en voltooide haar masterstudie in 2016 bij Marina Piccinini. Sinds 2011 is ze solofluitiste in het Kammerorchester Hannover en sinds 2018 bij Aoide Symphonie in Hannover. Concerttournees brachten haar naar China, Zuid-Korea, Frankrijk, Finland en de VS. Helen Dabringhaus speelt ook kamerconcerten in de formatie “Duo Images”, met de gitarist Negin Habibi en met haar pianopartners, Sebastian Berakdar en Fil Liotis (“Duo FlautoPiano”). Haar discografie, die door MDG is uitgegeven, bevat tal van eerste opnames, o.a. de Fantasy op. 55 van Carl Frühling of de kamermuziek voor fluit van de Duitse violist en componist, Bernhard Molique (1802-1869), opgenomen met de solisten van de Parnassus Akademie. Verschillende van haar cd’s hebben prijzen gewonnen, bv. de “Klassik Heute Empfehlung” (Rendezvous, The Young Beethoven) en de “AUDIOphile Pearl” (Rendezvous, Bernhard Molique: Chamber Music Vol. 2).Peter Gülke werd in 1934 geboren in Weimar en studeerde er cello en musicologie aan de Hochschule für Musik Franz Liszt. Hij voltooide zijn doctoraat in de filosofie in Leipzig in 1958, gevolgd in 1985 door zijn proefschrift aan de Technische Universiteit van Berlijn. In 1976 werd hij dirigent bij de Sächsische Staatsoper Dresden en in 1981 werd hij benoemd tot chef-dirigent in Weimar. Van 1986 tot 1996 was hij chef-dirigent in Wuppertal. Van 1996 tot 2001 was hij professor directie aan de Hochschule für Musik Freiburg en van 1999 tot 2002 professor musicologie aan de Universiteit van Basel. Van 2011 tot 2014 was hij voorzitter van de Sächsische Akademie der Künste en van 2015 tot 2020, chef-dirigent van de Brandenburger Symphoniker.Tracklist :

-Louisville-Concert

-Suite Symphonique :

Le Metro

Faubourgs

La Mosquee De Paris

Restaurant Au Bois De Boulogne

Le Paquebot ‘ Ile-de France’

Parade Foraine-Concerto Pour Flute Et Orchestre

-Symphonie marine

-Escales :

Rome – Paris

Tunis – Nefta

Valencia Jacques Ibert Flute Concerto Escales Symphonie marine Suite Symphonique Louisville-Concert Helen Dabringhaus flute Brandenburger Symphoniker Peter Gülke cd MDG9012185

http://www.stretto.be/2017/08/16/peter-gulke-over-dirigenten/