“Höchste Herrscherin der Welt”, Mahler Symphony No. 8 door het Philadelphia Orchestra o.l.v. Yannick Nézet-Séguin, op het label Deutsche Grammophon. Magistraal!

Yannick Nézet-Séguin leidde het Philadelphia Orchestra bij de opname van Mahlers Symfonie nr. 8 voor Deutsche Grammophon. Dirigent en orkest, vergezeld door uitstekende solo- en koorpartners, voerden de symfonie uit ter ere van het honderdjarig bestaan van de Amerikaanse première, in de Verizon Hall van het Kimmel Center for the Performing Arts aan Broad Street in Center City, Philadelphia. Het geheel werd opgenomen door Deutsche Grammophon. Continue reading

“Ludwig van Beethoven, The Complete Piano Sonatas played on period Instruments” door Paul Badura-Skoda, 9 cd’s op het label Arcana. Een sublieme uitgave!

Ter gelegenheid van de grote Beethoven-viering dit jaar, brengt Arcana een nieuwe editie uit van een gerelateerde opname die in de jaren tachtig is gemaakt en die al vele jaren niet meer werd uitgegeven. Tot op de dag van vandaag is het één van de weinige complete opnames van Beethovens pianosonates op historische instrumenten, een in veel opzichten, ongeëvenaarde prestatie. Subliem! Continue reading

“Mozart, Divertimenti & Eine kleine Nachtmusik” door Archi di Santa Cecilia o.l.v. Luigi Piovano, op het label Arcana. Niet te missen!

Na het groot succes van hun schitterende cd’s, ‘Cinema per archi’ uit 2017, met muziek van Rota, Morricone en Piovani en met de Serenaden van Tsjaikofski en Dvořák, zet het label Arcana zijn vruchtbare samenwerking met Archi di Santa Cecilia, verder. Het in Rome gevestigd ensemble, gevormd uit leden van het beroemd orkest van de Accademia Nazionale di Santa Cecilia, wordt geleid door Luigi Piovano, de eerste cellist van het orkest, en sinds 2007, vaste partner in een cello-piano duo met Sir Antonio Pappano, de chef-dirigent. Archi di Santa Cecilia bieden nu een nieuwe, alweer stralende opname, geheel gewijd aan Mozart. Continue reading

“Beethoven Piano Concertos nos. 2 & 5 “Emperor”” door Kristian Bezuidenhout op fortepiano en het Freiburger Barockorchester o.l.v. Pablo Heras-Casado, op het label harmonia mundi. Grandioos!

De vijf pianoconcerti van Beethoven maakten in zekere zin zo’n twintig jaar deel uit van zijn leven, een periode waarin hij als jonge musicus uit Bonn, verschillende herziene versies maakte van het eerste concerto, dat hij componeerde als springplank naar het Weens succes, en dat uiteindelijk nummer 2 werd. In Wenen werd hij de bekende keizer van de muziek, belichaamd door het briljant en indrukwekkend Pianoconcerto nr. 5. Continue reading

Mozarts muziek voor Haffner en “Ein musikalischer Spass” door  Kölner Akademie o.l.v. Michael Alexander Willens, op het label BIS. Kostelijk amusant maar schitterend! Verschijnt op 28 februari.

Naast een veelgeprezen reeks opnames met Ronald Brautigam van de complete Pianoconcerti van Mozart, Mendelssohn en Beethoven, deden Kölner Akademie en Michael Alexander Willens opnieuw een hoogst professioneel onderzoek naar Mozarts-serenades en ander incidenteel werk. Op de cd staan Mozarts Mars in D, K. 249, zijn Serenade nr. 7 in D, K250 “Haffner” en “Ein musikalischer Spass” K522. Continue reading

Sonore generositeit. Heerlijke klavecimbelmuziek, “Johan Brouwer Plays Bach, Böhm, Couperin en Forqueray” en “Johan Brouwer Plays Bach”, door Johan Brouwer, op het label Aliud.

Na o.a. een opvallende Aliud cd met Duitse klavecimbelmuziek, vervolgt de Nederlandse klavecinist Johan Brouwer zijn reeks opnamen van uitvoeringen op een David Rubio en een Vaudry klavecimbel met Franse klavecimbelmuziek,  gecombineerd met werk van Georg Böhm en J .S. Bach. Heel mooi. Continue reading

Drie schitterende Pianoconcerti van Mozart door Robert Blocker & Peter Frankl en de Yale Philharmonia, op het label Nimbus.

Critici en uitvoerders hebben doorheen de tijd, de prachtige melodieën, kleurrijke orkestraties, virtuositeit en expressie bewonderd in de Pianoconcerti van Mozart. Ze bevatten enkele van zijn meest innovatieve, formele experimenten en ingewikkelde motivische ontwikkelingen, en, zoals duidelijk wordt door deze selectie, was elk concerto uniek. Continue reading

“Friedrich Gulda Piano Concertos” op het label SWR Classic. Sonore transparantie en meesterlijk, expressieve frasering. Fantastisch!

Na de cd box met Gulda’s Stuttgart-recitals, bevat deze uitgave zijn SWR-Live opnames van pianoconcerti. Verschillende van deze opnames werden nog nooit eerder uitgebracht: Mozart K491, Beethoven nr. 4, het pianoconcerto van Haydn, Strauss’ Burleske en de Debussy als bis. Deze opnames onthullen Gulda’s beheersing en frisse en opwindende interpretatie van de grote klassiekers. Continue reading

“A Circle in the Water”, laat- Elizabethaanse melancholie bij Dowland, Tobias Hume en William Corkine, door Capella de Ministrers en Carles Magraner, op het label CdM. Prachtig!

Met de woorden “A pleasant melancholy” beschreef Robert Burton in 1621 in zijn “The Anatomy of Melancholy”, de gevoelens die bepaalde muziek kan oproepen. Ongeveer twintig jaar eerder had John Dowland (1563-1626), dé melancholicus par excellence, een soortgelijk idee uitgedrukt in zijn “Lachrimae, or Seven Tears” (1607). Continue reading