“Italian Violin Concertos”, 10 cd’s op het label Dynamic. Subliem!

Het soloconcerto, verscheen net als de sonate en de symfonie, voor het eerst aan het begin van de 18de eeuw in Italië en verspreidde zich over vijf generaties violisten/componisten over heel Europa. Deze 10 cd box bevat een onmisbare bloemlezing van Italiaanse vioolconcerti, gecomponeerd door de derde generatie, Vivaldi, Bonporti, Locatelli, Tartini, Lolli en Nardini, een lid van de vijfde generatie, Giovanni Battista Viotti, en Rolla en Paganini. Continue reading

Ontdek Beethovens heel mooie Lieder, Vol. 1, door Elisabeth Breuer (sopraan), Rainer Trost (tenor), Paul Armin Edelmann (bariton), Ricardo Bojorquez (bas) & Bernadette Bartos (piano), op het label Naxos.

Midden 18de eeuw ontstond de eerste Berlijnse liedschool rond Carl Philipp Emanuel Bach. Dit was een groep componisten die uitging van het principe dat alles eenvoudig moest zijn (te vergelijken met Glucks “Reformoper”). Het klavier werd ondergeschikt. In de 2e helft van de 18e eeuw ontstond de tweede Berlijnse liedschool. Hun motto was eenvoud. Ze stonden onder grote invloed van het volkslied en er werd veel gebruikgemaakt van teksten van Goethe en Schiller. Het klavier als begeleidingsinstrument werd belangrijk. Continue reading

“Khachaturian – Piano Works” door Iyad Sughayer, op het label BIS. Een verrassende ontdekking!

Voor zijn debuut cd heeft de jonge, talentvolle, Jordaans-Palestijnse pianist, Iyad Sughayer, een recital samengesteld van de ruime en veeleisende Sonate, tot het heerlijk “Kinderalbum”, bestaande uit tien miniaturen, speels en aangrijpend. Het recital sluit af met een compositie die samen met zijn eerste Pianoconcerto (1937), de naam van Khachaturian vestigde aan het begin van zijn internationale carrière. Gecomponeerd in 1932 naar verluidt op een avond, vestigde dit Toccata in Es zich al snel tussen de pronkstukken van het modern repertoire en werd een visitekaartje voor aspirant-virtuozen.Ga vlug luisteren. Continue reading

Beethovens “Works for Voice and Orchestra” op het label Naxos. Een heuse ontdekking!

Naast zijn bekend oeuvre, componeerde Ludwig van Beethoven ook cantates, koorwerken en concertaria’s en duetten met orkest. Op deze cd ontdekt u zijn Italiaanse aria’s en drie Duitse aria’s, de twee “Einlagearien”, “O welch ein Leben! ein ganzes Meer” en “Soll ein Schuh nicht drücken”, componeerde hij in 1795 voor Ignaz Umlaufs Singspiel, “Die schöne Schusterin, oder Die pücefarbenen Schuhe”. Continue reading

Requiem en Trauermusik van de jonge Anton Bruckner, door RIAS Kammerchor Berlin en de Akademie für Alte Musik Berlin o.l.v. Łukasz Borowicz, op het label accentus music. Hemels!

Op 14 maart 1849 voltooide de 24-jarige Anton Bruckner zijn eerste grote vocale compositie. Het was het enige Requiem van de componist die later de architect van grootse, symfonische meesterwerken zou worden. Deze heel bijzondere en uitermate professionele cd verschijnt op 22 november. Continue reading

Hermann Grädener Orchestral Music, Volume One, door violiste, Karen Bentley Pollick, en het National Symphony Orchestra of Ukraine o.l.v. Gottfried Rabl, op het label Toccata Classics. Onbekende maar prachtige muziek. Een revelatie!

De in Duitsland geboren,en in Wenen gevestigde Hermann Grädener (1844-1929), is een componist wiens muziek in zijn eigen tijd beroemd was, maar door de tijden heen in de vergetelheid is geraakt. Deze eerste opname van zijn twee Vioolconcerti, beide substantiële werken, in het stilistisch, neoklassiek kielzog van Brahms, is muziek van één van de belangrijkste romantici, met een sterk gevoel voor drama, aandacht voor muzikale architectuur en een natuurlijke flair voor lyrische melodieën. Continue reading

Dohnányi, Piano Quintets & String Quartet No. 2 door het Takács Quartet en pianist, Marc-André Hamelin, op het label Hyperion. Schitterend gespeeld!

De gevierde samenwerking tussen Marc-André Hamelin en het Takács Quartet leidde al tot referentie-opnames van Pianokwintetten van Schumann, Franck en Sjostakovitsj. Deze nieuwste opname is al even illuster. het is een belangrijke mijlpaal in de kritische herevaluatie van het werk van Ernö Dohnányi (1877-1960). Op de cd staan de Pianokwintetten nrs. 1 uit 1895 & 2 uit 1914, en het Strijkkwartet nr. 2 uit 1906. Continue reading

Berlioz’ Symphonie fantastique en de ouverture “Les Francs-juges” op historische instrumenten door Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth, op het label harmonia mundi. Niet te missen!

Toen Berlioz in 1826 wilde meedingen naar de Prix de Rome kwam hij niet eens door de voorronde. Hij schreef zich in aan het conservatorium, waar hij les kreeg van Jean François Lesueur (1760-1837), gewezen “maître de chapelle” van Napoleon, en Anton Reicha (1770-1836). In deze tijd ontdekte hij de werken van Shakespeare, Beethoven en Goethe en werd hij hopeloos verliefd op de Ierse toneelspeelster en Shakespeare-vertolkster Harriet Smithson. Zijn passie voor haar inspireerde hem in 1830 tot het componeren van zijn “Symphonie fantastique” en het vervolg erop, “Lélio ou le retour à la vie”. Continue reading

Haydns “Missa Cellensis in honorem Beatissimae Virginis Mariae” door het RIAS Kammerchor en de Akademie Fur Alte Musik Berlin o.l.v. Justin Doyle, op het label harmonia mundi. Top!

Joseph Haydn componeerde tussen 1749 en 1805, 15 missen, waarvan er zes, de missen 9 t.e.m. 14, gecomponeerd werden voor de familie Esterházy, in het bijzonder voor de viering van de naamdag van Prinses Maria Hermengilde, de echtgenote van Prins Nikolaus II. De Missa Cellensis in honorem Beatissimae Virginis Mariae Hob. XXII: 5 was de vijfde mis die Haydn componeerde. Continue reading