Het LINOS ENSEMBLE reconstrueerde op 8 cd’s, de programma’s van Schönbergs Privé concerten in Wenen. Een niet te missen uitgave van het label Capriccio. Een must!

Opgericht in november 1918 door Arnold Schönberg (1874-1951) en enkele van zijn vertrouwelingen, vormden de concerten van de “Vereniging voor privé-muziekuitvoeringen” wellicht de meest vooruitstrevende gelegenheid voor een uitgelezen Weens publiek, om vertrouwd te raken met de hedendaagse en de nieuwste werken van jonge componisten. Continue reading

George Frideric Handels “Ode for St. Cecilia’s Day” door het Dunedin Consort o.l.v. John Butt op het label LINN records. Magnifiek!

Onder leiding van John Butt is het Dunedin Consort voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om barokmuziek opnieuw tot leven te brengen. Afgelopen april dirigeerde Butt een uitvoering van Händels “Ode voor St. Cecilia’s Day” tijdens het slotconcert van het Misteria Paschalia Festival 2018 in Polen. Deze uitvoering door het Dunedin Consort, Ian Bostridge, en de sopraan Carolyn Sampson, is nu op cd verschenen. Continue reading

Ontdek de verfijnde “Cantate e Sonate” van Giovanni Lorenzo Lulier op het label Alpha.

In het Rome van de late 17de-, begin van de 18de eeuw, trokken de academies en “conversazioni”, georganiseerd door aristocraten en kardinalen, geleerden en musici aan. Onder hen bevonden zich Corelli, Alessandro Scarlatti en de jonge Händel. Ook de cellist en componist, Giovanni Lorenzo Lulier, nam deel aan deze intense muzikale samenkomsten. Continue reading

Over joodse Klezmer en Argentijnse Tango. Joëlle Strauss schittert op de cd’s “Mazl”, “Krupnik” en “The Astor Klezmer Trio”.

Omstreeks 1880 ontstond in Buenos Aires de tango uit een rijke smeltkroes van onder meer Italiaanse, Spaanse en Afro-Argentijnse muziekculturen. Wanneer een paar decennia later ook een omvangrijke joodse diaspora in deze multiculturele wereldstad neerstreek, was dat het begin van een rijke geschiedenis van wederzijdse beïnvloeding tussen de energieke tango en de melancholische klezmer muziek. Het Astor Klemzer Trio brengt op hun cd het beste van die twee werelden. Continue reading

De tentoonstelling “THEODOOR VAN LOON, een caravaggist tussen Rome en Brussel” en de cd “the ear of theodoor van loon” van het huelgas ensemble op het label Cypres. Hemels!

Theodoor van Loon (1581/82-1649) was één van de eerste schilders uit de Zuidelijke Nederlanden die zich verregaand liet beïnvloeden door de kunst van Caravaggio. Net als zijn tijdgenoot Rubens ontwikkelde Van Loon een krachtige, originele stijl en liet hij zich zijn leven lang inspireren door de meesters uit Italië. Deze uitzonderlijke tentoonstelling die voor de allereerste keer het oeuvre van deze atypische kunstenaar toont, wordt ook sonoor aanschouwelijk gemaakt op de meer dan schitterende, nieuwe cd van het huelgas ensemble o.l.v. Paul Van Nevel.. Een tentoonstelling en een muzikale soundscape die u zeker niet mag missen!

Continue reading

“A Walk with Ivor Gurney”, een aangrijpende herdenking van W.O.I door het koor “Tenebrae” op het label signum classics.

“A Walk with Ivor Gurney” is de titel van de nieuwe release van het koor “Tenebrae”, samen met het “Aurora Orchestra” en de mezzosopraan, Dame Sarah Connolly. Op deze dubbel cd staat hemels mooie vocale en orkestrale muziek van Ralph Vaughan Williams, Ivor Gurney, Herbert Howells en Judith Bingham. Continue reading

Motetten van Josquin des Prez door Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss en zijn Missen “Fortuna desperata” en “Une musque de Biscaye” door de Ensembles vocaux Biscantor!&Métamorphoses o.l.v. Juliette de Massy op de labels harmonia mundi en AR RE SE. Hemels!

Door de hemelse uitvoering van motetten en parodiemisen op twee cd’s, krijgt u een prachtig sonoor beeld van de meesterlijke, vocale muziek uit de Renaissance. Dit is top! Continue reading

Sublieme muziek voor gitaar van Roland Dyens op het label Cobra Records. Meer dan een ontdekking!

U zal zijn naam niet kennen, maar Roland Dyens (1955-2016) was een unieke Franse gitaarvirtuoos, componist, arrangeur en improvisator. Zijn eigen concerten begon hij steevast met een improvisatie om vervolgens de programmakeuze aan het moment over te laten. Daarnaast componeerde hij weliswaar de mooiste muziek voor gitaar die u zich kan voorstellen. Continue reading

Charles Gounods “LE TRIBUT DE ZAMORA”, de nieuwe uitgave in de reeks boek + cd’s van Palazetto Bru Zane. Een belangrijke (her)ontdekking!

Na “Polyeucte” (1878) richtte Gounod zich in 1881 nog één keer tot het operagenre met wat waarschijnlijk zijn meest ambitieuze werk zou worden, “Le Tribut de Zamora”. De actie vindt plaats in het 9de -eeuws Spanje op een pittoreske plaats aan de oevers van de Guadalquiver voor Córdoba. Hier greep Gounod, de grootmeester der lyrische kunst, bekend om zijn neoklassieke pastiches en vurige romantiek, zijn kans om zijn talenten als orkestrator en colorist in een exotische omgeving tentoon te spreiden. Continue reading