“L’AMOROSO E CRUDO STILE” van Luca Marenzio door RossoPorpora o.l.v. Walter Testolin op het label ARCANA. Subliem!

Luca Marenzio (ca.1553-1599) was de briljante vertegenwoordiger van de sublieme madrigaal kunst in de laatste twintig jaar van de 16de eeuw. Terwijl de stijl van zijn vroeg werk eerder licht, en transparant was, evolueerde Marenzio later naar meer complexiteit en introspectie, waardoor hij de meest emblematische, muzikale exponent werd van de melancholie van de late Renaissance. Continue reading

“18th-century Neapolitan Flute sonatas” en muziek van Devienne, twee heerlijke, nieuwe cd’s op de labels Dynamic en Naxos.

Napels kende in de 18de eeuw een groot aantal uitstekende instrumentalisten. Dientengevolge is de Napolitaanse muziek ook een onuitputtelijke en verrassende bron voor nieuwe ontdekkingen van kleine meesterwerken. Geen van deze sonates werd ooit eerder opgenomen. De laatste cd in de reeks fluitconcerti van Devienne, bevat o.a. het Concert nr. 13, met zijn overvloedige thematische ideeën en vernieuwende  orkestratie, één van zijn allerbeste composities.

Continue reading

“1700”, een sublieme, nieuwe cd van Concerto Italiano o.l.v. Rinaldo Alessandrini op het label naïve. Niet te missen!

“1700” is de logische en chronologische voortzetting van “1600”, de vorige opname van Concerto Italiano en Rinaldo Alessandrini. De nieuwe cd brengt nu orkestwerken samen van acht Italiaanse componisten, waarvan sommige, zoals Vivaldi en Caldara, bekend zijn, maar anderen zoals Gaetano Pugnani en Michele Mascitti, helemaal niet. Een ontdekking, dus. Continue reading

“Variations on Variations”, de nieuwe Naïve cd van Concerto Italiano o.l.v. Rinaldo Alessandrini. Subliem!

Voor zijn cd “Variations on Variations”, koos Rinaldo Alessandrini, om Bachs Goldberg-variaties en de “Aria-variata alla maniera italiana”, oorspronkelijk gecomponeerd voor klavier, te arrangeren voor een klein strijkersensemble, van duo tot kwartet. Het is een knappe, intellectuele herlezing van de muziek geworden. Continue reading

Reeds twee cd’s met Pianotrio’s van Beethoven door het Van Baerle Trio op het label Challenge Classics. Aanraders!

Het “Van Baerle Trio”, bestaande uit pianist Hannes Minnaar (derde prijs, Koningin Elisabeth Wedstrijd in 2010), violiste Maria Milstein en cellist Gideon den Herder, is de uitdaging aangegaan om alle pianotrio’s van Ludwig van Beethoven op te nemen. In november werd de eerste cd gereleased. Nu is er ook de tweede. Niet te missen! Continue reading

Het label Naxos stelt op twee cd’s, vier Japanse topmusici voor, die onbekende kamermuziek voor dwarsfluit van de jonge Ludwig van Beethoven spelen. Aanraders.

De beide programma’s laten het talent horen van de jonge Beethoven als componist van lichte en vermakelijke kamermuziek, aangenaam om te beluisteren. De duo’s volgen, in de lijn van Mozart, de sonatevorm en dansbewegingen, terwijl de Serenade de vorm aanneemt van een guitig, 18de eeuws divertimento. Continue reading

“O Lux Beata Trinitas”, het Choir of Clare College Cambridge o.l.v. Graham Ross op harmonia mundi. Meesterlijk!

Graham Ross rondt zijn verkenning van liturgische muziek af met Russische en Engelse koormuziek rond de Heilige Drie-eenheid, van Glinka en Tsjaikofski tot Britten, van de Engelse Renaissance tot twee creaties van hedendaagse muziek. Met de grootste vakkundigheid, legt Ross de nadruk op de vele verbanden tussen koortradities die in de loop van de eeuwen rond het mysterie van de Drie-eenheid zijn ontstaan en ontwikkeld. Continue reading