Ingetogen en stijlvolle “Resurrection of Christ” van Heinrich Schütz, door La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken, op het label Accent.

De “Geschiedenis van de blijde en glorierijke opstanding van onze enige redder en verlosser Jezus Christus”, in 1623 gecomponeerd door Heinrich Schütz, wordt beschouwd als het eerste oratorium in de Duitse taal. Stilistisch situeerde de muziek zich tussen Gabrieli en Monteverdi. Continue reading

World premiere recording van Vesper Psalms van Donizetti op het label Naxos, en een nieuwe opname van zijn Messa di Requiem, op het label Dynamic. Twee ontdekkingen!

Gaetano Donizetti (1797-1848) uit Bergamo, was en is bekend als een vooraanstaand componist van Italiaanse, romantische opera’s in meesterlijke bel canto-stijl. Maar in zijn vroegere jaren en als leerling van Simon Mayr, kwam zijn dramatisch genie ook naar voor in zijn toonzetting van psalmteksten als Vespers, een vorm die in Donizetti’s tijd nog heel populair was in Italië. Continue reading

Boccherini’s intiem Stabat Mater door Dominique Labelle en het Sarasa Ensemble op het label Naxos.

Boccherini genoot enorme populariteit tijdens zijn leven dankzij muziek met een rijke melodie, instrumentale levendigheid en ontwapenende schoonheid. Hij koos de intimiteit van een kamermuziek-bezetting voor zijn Stabat Mater, en componeerde het werk voor een solo-sopraan en een strijkkwintet waar doorheen hij de instrumentale texturen de betekenis van de tekst weefde. Continue reading

“Ein Lämmlein geht und trägt die Schuld”, een ontzettend mooi Passion oratorio uit 1731, van Gottfried Heinrich Stölzel, op het label Glossa.

Het hier opgenomen, veertig nummers tellend werk is een typisch voorbeeld van een “passie oratorium”, een muzikale vorm die populair was in de Duits sprekende, Lutherse wereld van de 18de eeuw, gebouwd op een reeks lyrische beschouwingen bij het verhaal van de passie van Christus. Het libretto van “Ein Lämmlein geht und trägt die Schuld” werd geschreven door Stölzel zelf. Continue reading

“Bach Concertos for Pianos” door Anna Vinnitskaya, Evgeni Koroliov, Ljupka Hadzi-Georgieva en de Kammerakademie Potsdam, op het label Alpha. Muzikaal Hamburg. Grandioos!

Russische pianisten, die al een tijdje de wens hadden om de Bach-concerti voor twee en drie klavieren op te nemen, besloten om een Duits ensemble uit te nodigen dat zeer deskundig is in de interpretatie van Bach, het Kamerorkest van Potsdam. De opname vond plaats in de Jesus-Christus-Kirche in Berlijn. Continue reading

“Russian Seasons”, een cd met solo pianomuziek van Tchaikovsky, Rubinstein en Glinka, door Roberte Mamou, op het label PAVANE. Gracieus, verfijnd en heerlijk melodieus.

Rubinstein componeerde in een romantische, westers georiënteerde stijl, waarmee hij zich distantieerde van de muziek van de leden van “Het Machtige Hoopje”. De pianomuziek van Glinka is tot op vandaag weinig gespeeld en is dus nog grotendeels onbekend. Glinka componeerde deze salonmuziek (in de positieve betekenis van het woord), omdat hij een tijd lang in Italië als pianist, op opera melodieën improviseerde. Tsjaikofski componeerde zijn 12 karakterstukken, “De Jaargetijden”, op verzoek van de redacteur N.M. Bernard, die hem vroeg om 12 korte pianostukken te componeren over de 12 maanden van het jaar. Deze zouden maandelijks in het jaar 1876, in het Petersburgs muziektijdschrift “Nouvellist” worden gepubliceerd. Continue reading

“Total Eclipse : Music for Handel’s Tenor”, door Aaron Sheehan en het Pacific MusicWorks Orchestra o.l.v. Stephen Stubbs, op het label Naxos. Magnifiek!

John Beard (1716-1791) was een jonge tenor die reeds de aandacht van Händel trok toen hij nog een tiener was. Beard inspireerde de componist om extra aandacht te besteden aan de tenorstem in zijn Engelse oratoria en werd het ideaal van Händels eisen voor duidelijke uitspraak van de woorden en een correcte uitdrukking van de melodie. Dit leidde tot een intense samenwerking die o.a. tot uiting kwam in de creatie door Beard van de eerste echt grote tenorpartij van de held in Händels “Samson”. Continue reading