“Mendelssohn Bartholdy, Te Deum” door Kammerchor Stuttgart o.l.v. Frieder Bernius, op het laberl Hänssler Classic. De perfectie!

In 1968 richtte de toen 21-jarige Frieder Bernius, het Kammerchor Stuttgart op. De naam Frieder Bernius maakt bijgevolg al decennia lang, een integraal onderdeel uit van de koorscène. Op 7 mei 2021 wordt het “Te Deum” van Felix Mendelssohn Bartholdy uitgebracht door Hänssler Classic. Het is een opname die Frieder Bernius en zijn koor, in de zomer van 2020 maakten. Bovendien staan Mendelssohns motet, “Hora est”, en zijn offertorium, “Ave Maria”, op de cd. Continue reading

“The Royal Chapel of Madrid, Sacred Music After the Great Fire of 1734”, door Nereydas o.l.v. Javier Ulises Illan, op het label Pan Classics. Subliem!

In de geschiedenis van de Spaanse monarchie was de koninklijke kapel een fundamentele entiteit voor de oprichting en verspreiding van politieke en religieuze doctrine. In de koninklijke kapel speelde liturgische muziek als legitimatiemiddel van de goddelijke oorsprong van de katholieke monarchen, dan ook een essentiële rol. Op de cd ontdekt u werk van 3 componisten, verbonden aan het hof, Francesco Corselli (1705-1778), José Lidón (1748-1827) en Domenico Porretti (ca.1720-1783). Continue reading

“Forqueray Unchained”, door Andre Lislevand, gamba, op het label Arcana. Magnifiek!

“Forqueray Unchained” de debuut cd van de jonge, talentvolle gambaspeler, André Lislevand, heeft misschien een provocerende titel, maar bevat een passende toespeling op de vrijheid in Forqueray’s muziek. Forqueray componeerde nl. muziek zonder kettingen, zonder stilistische beperkingen, in perfecte balans tussen de Franse en de Italiaanse stijl. Continue reading

“Alfonso El Sabio, Cantigas de Santa María” door Capella de Ministrers o.l.v. Carles Magraner, op het label Licanus. Indrukwekkend!

Vanaf het midden van de 5de eeuw verspreidde de muzikale, lyrische poëzie rond de Maagd Maria zich over de hele christelijke wereld. Hoewel veel werken uit de vroegchristelijke periode anoniem waren, zijn de namen van veel Latijnse dichters die hun inspiratie wijdden aan de glorie van de Maagd Maria, reeds vanaf de vroege 6de eeuw, bekend. Continue reading

Vivaldi, “Concerti particolari”, door Academia Montis Regalis o.l.v. Enrico Onofri, op het label Passacaille. Heerlijk!

Antonio Vivaldi’s Concerti voor strijkers, onderverdeeld in ripieno (tutti) en een klein concertino, behoren waarschijnlijk tot zijn eigenzinnigste werken. Op deze opname, de eerste samenwerking tussen Academia Montis Regalis en Enrico Onofri als chef-dirigent, worden de briljantste gepresenteerd, werken waarin Vivaldi soms extreem durfde te experimenteren. Continue reading

Leçons de Ténèbres van Couperin o.l.v. Stéphane Fuget, op het label Château de Versailles Spectacles. Subliem!

Frankrijk en Italië waren in de 17de- en 18de eeuw, belangrijk voor de geschiedenis van het toonzetten van klaagliederen. In Frankrijk ontstond een unieke vorm, de “Leçons de ténèbres”, die zich sterk onderscheidde van het vroeger, Frans motet en de Italiaanse lamentaties. De schitterende vocale solisten zijn de sopranen, Florie Valiquette en Sophie Junker. Continue reading

“Stradella, Cantatas & Serenatas Vol. 1”, door Alessandro Stradella Consort o.l.v. Estévan Velardi, op het label Dynamic. Subliem.

Ondanks de vele schandalen in zijn leven, werd de muziek van Alessandro Stradella (1639-1682) in Rome alom geprezen. In een tijd waarin opera vaak werd gedenigreerd door de kerk, waren zijn cantates en serenata’s met hun opeenvolging van recitatieven, aria’s en instrumentale stukken, daarentegen, een groot succes. Continue reading

“Johann Simon Mayr, Mass in E-flat major” en “Messa di Gloria”, door het Simon Mayr Chorus en Concerto de Bassus o.l.v. Franz Hauk, op het label Naxos.

Johann Simon Mayr (1763-1845) geboren in Oberbayern, liet wel zestig opera’s en meer dan zeshonderd religieuze composities (waaronder 7! Requiems) en kamermuziek na. Hij componeerde ook twee pianoconcerti. Mayr werkte een groot deel van zijn leven als componist en muziekdocent in Italië. Continue reading