“L’Alessandro amante”, de sublieme, nieuwe cd van contratenor Xavier Sabata op het label Aparte.

De onweerstaanbare stem van Xavier Sabata betovert dit keer in jubelende barokaria’s rond het thema van de figuur van Alexander de Grote. Porpora, Händel, Bononcini en vele andere componisten werden immers geboeid door dit personage, dat de kracht van de keizer combineerde met de gevoeligheid van een man. Xavier Sabata concentreert zich op dat veelzijdig gevoel en met de Spaanse dirigent Dani Espasa en zijn ensemble “Vespres d’Arnadí”, stelde de zanger een boeiend en afwisselend programma samen.  Continue reading

“NOËL ÉTERNEL”, Maîtrises van Radio France en van Notre-Dame de Paris, twee internationaal gerenommeerde kinderkoren, vieren zingend de geboorte van Christus op een Alpha dubbel cd. Subliem!

In de barokperiode componeerden veel componisten originele meesterwerken op basis van eenvoudige volksmelodieën. Op deze speciale dubbel cd-editie worden traditionele en barokke kerstliederen gezongen door het koor La Maîtrise de Radio France, met Les Musiciens de Saint Julien, evenals de bekendste, Franse kerstliederen (o.a. “Les anges dans nos campagnes”, “Venez divin messie”) door zowel de Maîtrise van Radio France als de Maîtrise de Notre-Dame de Paris. Continue reading

“Advent live”, The Choir of St John’s College, Cambridge’s advent service op het label Signum Classics. Hemels mooi!

De advent dienst van het prestigieus koor van St John’s College Cambridge is een hoofdbestanddeel van de Britse koorwereld. De service biedt geliefde favorieten uit de kerstperiode naast nieuwe werken die speciaal voor de dienst zijn gecomponeerd. “Advent Live” is hun eerste cd met een selectie van live opnames van vier van hun Advent Carol Services, die sinds 1981, elk jaar door BBC Radio 3 worden uitgezonden. Deze cd met live-opnamen bevat uitvoeringen van het koor van hun vier meest recente services van 2014-17.  Continue reading

“Anima Sacra”, de nieuwe Erato cd van contratenor Jakub Józef Orliński en “Il Pomo D’oro”, o.l.v. Maxim Emelyanychev. Magistraal!

Deze cd, “Anima sacra”, markeert een aantal primeurs. Het is het debuutalbum van de jonge, talentvolle contratenor Jakub Józef Orliński, geboren in Polen maar opgeleid aan de beroemde Juilliard School in New York. Het programma op de cd bevat o.a. naar men veronderstelt, wereldpremière opnames, van acht barok aria’s, met name van componisten van de Napolitaanse school, Fago, Sarro, Feo, Schiassi en Durante, met daarnaast, aria’s van Duitse tijdgenoten, Heinichen, Zelenka en Hasse.  Continue reading

“Origins” en “Impressions de Pelléas”, twee originele, nieuwe cd’s op het label Fuga libera.

Onder de titel “Origins” zijn werken voor fluit en piano verzameld van componisten uit de eerste helft van de 20ste eeuw die geïnspireerd waren door de muzikale tradities van hun land. Deze muzikale reis gaat van Frankrijk tot de grenzen van Azië. In 1992 publiceerde Marius Constant, die het werk van Debussy zeer goed kende, “Impressions de Pelléas”, een sterk verkorte, maar heel originele versie voor zes zangers en twee pianisten van Debussy’s opera. Continue reading

“WEBER SYMPHONIE N°1 & CONCERTOS”, door het Orchestre Victor Hugo Franche-Comté op het label Klarthe. Een heuse ontdekking!

Het Orchestre Victor Hugo Franche-Comté o.l.v. Jean-François Verdier. nam een hoogst ongewone cd op. Op de cd staan nl. de Symfonie nr. 1 in do groot, op.19, het Concertino in mi klein voor hoorn en orkest, op.45, het Adagio en rondo in fa voor glasharmonica! en orkest en het Concerto nr. 2 in Es voor klarinet en orkest, op.74, van Carl Maria von Weber. Continue reading

“100 Years of Nine Lessons & Carols” door The Choir of King’s College Cambridge, uitgegeven door hyperion/BBC. Niet te missen!

De universiteit werd in 1829 opgericht op initiatief van de eerste hertog van Wellington Arthur Wellesley en koning George IV van het Verenigd Koninkrijk. Dit is een retrospectieve opname van het wereldberoemd koor van King’s College in Cambridge, terugkijkend op een eeuw van feestelijke muziek maken en vooruit blikken naar een nieuw tijdperk. Wondermooi Continue reading

Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach door Sigiswald Kuijken en Daniela Dolci op de labels Challenge Classics en Pan Classics

Bach componeerde zijn “Oratorium Tempore Nativitatis” voor de periode van Kerst 1734 tot en met Driekoningen 1735. De teksten ontleend aan het Lucas Evangelie en het Evangelie volgens Mattheüs, werden waarschijnlijk samengesteld door librettist Picander, pseudoniem van Christian Friedrich Henrici. Ontdek twee schitterende uitvoeringen, gezongen door solisten. Continue reading