“Chormusik der Welt/Choir Music of the world” door SWR Vokalensemble o.l.v. Marcus Creed, 9 cd box op het label SWR Classic. Een prachtuitgave!

De box bevat alle negen van de veelgeprezen publicaties van de reeks, gewijd aan muziekportretten uit verschillende landen. Tegelijk met het 20-jarig bestaan van het SWR Classic-label markeert deze box ook het einde van de langdurige samenwerking tussen chef-dirigent Marcus Creed en het vocale ensemble van de SWR. Continue reading

“Bernd Alois Zimmermann, Complete Works for Piano” door Eduardo Fernández, op het label BIS. Verrassend lyrisch. Niet te missen!

Ter herdenking van het 50-jarig jubileum van Bernd Alois Zimmermanns overlijden in 1970, een  “Komponist zwischen den Epochen”, nam de veelgeprezen, Spaanse pianist, Eduardo Fernández, na de Griekse pianist, Andreas Skouras (°1972) (Neos), de werken voor piano solo van Bernd Alois Zimmermann op, een mijlpaal in de voorgeschiedenis van de postmoderne muziek. Continue reading

“Robert Schumann, Complete works for pedal piano or organ” door Daniel Beckmann op het orgel van Bernhard Dreymann (1837) in de St. Ignaz Kirche Mainz, op het label Aeolus.

Aeolus’ eerste samenwerking met de kathedraalorganist Daniel Beckmann uit Mainz, leidt ons naar een prachtig Bernhard Dreymann-orgel, in de St. Ignazkirche in Mainz, dat zojuist in zijn oude glorie is hersteld. Het instrument, gebouwd in 1837 aan het begin van de romantische periode, wordt algemeen geprezen als voorbeeld van de toenmalige moderne orgelgebouw en dateert precies uit de tijd waarin Robert Schumann zijn werken voor pedaalpiano of orgel componeerde.

Continue reading

“Isaac Albéniz” door pianist Martin Jones, op het label Nimbus. Magnifiek!

Isaac Albeniz (1860-1909), de vooraanstaande Spaanse componist, was een productieve componist, vooral van pianomuziek. Hier gepresenteerd is een verzameling van zijn werken uitgevoerd door de gevierde pianist, Martin Jones. In deze collectie zijn stukken opgenomen die bij het overlijden van Albeniz onafgewerkt waren en door Martin Jones werden voltooid. Continue reading

“Haydn, Cello Concertos” door Natalie Clein en het Recreation-Grosses Orchester Graz o.l.v. Michael Hofstetter, op het label Oehms Classics. Dit is Top!

De celliste, Natalie Clein werd geboren in het Verenigd Koninkrijk en kwam op zestienjarige leeftijd in de belangstelling toen ze zowel BBC Young Musician of the Year werd als het Eurovisieconcours voor jonge muzikanten in Warschau won. Beschreven door The Times als ‘betoverend’ en ‘enorm gepassioneerd’, heeft ze een vooraanstaande carrière opgebouwd door regelmatig op grote podia en met orkesten over de hele wereld op te treden. Continue reading

Ontdek “Carlo Arrigoni, Tiranni affetti, Works for Mandolin and Voice” door Accademia degli Erranti, op het label Dynamic. Heel bijzonder!

Deze opvallend originele release is een wereldpremière die ons in staat stelt het verbazingwekkend talent van de onbekende, 18e-eeuwse componist, Carlo Arrigoni te herontdekken. Hij componeerde oratoria, opera’s, aria’s en cantates, en instrumentale muziek.De uitvoerders noemen zich de Accademia degli Erranti. Continue reading