Ontdek de genetische code in “Canto Ostinato” van Simeon Ten Holt, door het Nederlands Saxofoon Octet op het label Cobra, en door het Noord Nederlands Orkest, o.l.v. David Porcelijn, op het label Aliud. Grandioos!

Canto Ostinato werd tussen 1976-1979 oorspronkelijk gecomponeerd voor toetsinstrumenten , maar is sindsdien op veel verschillende instrumenten uitgevoerd en opgenomen. De Cobra cd is de eerste opname, uitgevoerd door acht saxofoons. Continue reading

Danish String Quartet, “Prism III Beethoven/Bartók/Bach”, op het label ECM. Schitterend!

Dit derde deel van de Prism-reeks van het Deens strijkkwartet, laat zien hoe het licht en de uitstraling van het prisma van fuga’s van Bach, door Beethovens kwartetten werd gebroken, om het werk van latere componisten te belichten. “Beethoven nam fundamenteel de lineaire ontwikkeling van Bach over en liet alles in talloze verschillende kleuren, richtingen en mogelijkheden exploderen, ongeveer zoals een prisma een lichtstraal splitst”, merkt het ensemble op. Op deze cd volgen ze de straal van Bachs Fuga in cis klein BWV 849 (Das wohltempertierte Klavier, Boek I), gevolgd door Beethovens Strijkkwartet, nr. 14 op. 131 uit 1826, en Bartóks Strijkkwartet nr. 1, op.7. Continue reading

“Shostakovich, Chamber Symphony Op. 73a & Op. 83a (arr. Barshai)” door het Orchestre de Chambre de Lausanne o.l.v. Joshua Weilerstein, op het label Fuga Libera. Meesterlijk!

Het Orchestre de chambre de Lausanne, dat bijna 80 jaar geleden werd opgericht, geniet een grote reputatie en heeft in haar 80 jarig bestaan, de grootste musici verwelkomd, van Clara Haskil en Alfred Cortot tot Murray Perahia en Martha Argerich, van Paul Hindemith tot Günter Wand. Hier schittert het prestigieus orkest in de uitvoering van de arrangementen, die Rudolf Barschaï maakte van Sjostakovtsj’ 3de – en 4de strijkkwartet. Continue reading

John Abraham Fisher, Symphonies Nos.1-6, door Petra Žďárská, klavecimbel, en het Czech Chamber Philharmonic Orchestra Pardubice, o.l.v.Michael Halász, op het label Naxos. Een verruimende ontdekking en meerwaarde.

John Abraham Fisher (1744–1806) was een belangrijke, muzikale figuur in Londen in de tweede helft van de 18de eeuw. Hij was een virtuoos op de viool en hij componeerde toneelmuziek voor het Royal Theatre, Covent Garden. Continue reading

Anton Schweitzer, Die Auferstehung Christi, Missa Brevis & Cantata” door het Thüringer Bach Collegium o.l.v. Gernot Süßmuth, op het label Capriccio. Grandioos!

Er bestaat weinig documentatie over Anton Schweitzer (1735-1787) en helaas zijn er relatief weinig van zijn manuscripten bewaard gebleven. Sommige van de hier opgenomen werken, bijna zijn hele nog bestaande religieuze muziek, werden onlangs in verschillende archieven in Thüringen ontdekt. Deze World Premiere Recordings, presenteren heel bijzondere, kleurrijke en virtuoze muziek van een ten onrechte vergeten componist. Continue reading

“Graun, Bach, Telemann, Wer ist der, so von Edom kömmt, Passion Pasticcio ca. 1750”, door het Purcell Choir en Orfeo Orchestra o.l.v. György Vashegyi, op het label Glossa. Een heel belangrijke ontdekking!

György Vashegyi en zijn ensembles, het Orfeo Orchestra en het Purcell Choir, beheersen en combineren verschillende gebieden van barok en klassieke muziek, met een bijzondere voorliefde voor Franse barokopera. Maar, één van hun favoriete werkterreinen is Lutherse, religieuze muziek. Een goed voorbeeld hiervan is dit prachtig werk, “Wer ist der, so von Edom kömmt”, een pasticcio met stukken van verschillende componisten, Graun, Telemann en Bach. Continue reading

Authentieke “Carl Maria von Weber, Complete Works for Piano and Orchestra” door Ronald Brautigam (pianoforte) en de Kölner Akademie o.l.v. Michael Alexander Willens, op het label BIS.

Na veelgeprezen opnames van de complete concerti van zowel Mozart en Beethoven als Mendelssohn, brengt deze cd, Ronald Brautigam en Kölner Akademie naar het kruispunt van classicisme en romantiek. Op de cd staan nl. Webers Pianoconcerto No. 1 in C, J. 98, op. 11 en het Pianoconcerto No. 2 in Es, J. 155, op. 32, en het Konzertstück in fa klein, op. 79 voor piano & orkest. Continue reading

“Santiago de Murcia, Entre dos almas”, door Stefano Maiorana op barokgitaar, op het label Arcana. Subliem.

Santiago de Murcia (1682-1732), waarschijnlijk een leerling van Francisco Guerau, was één van de belangrijkste vertegenwoordigers van het barokgitaarrepertoire. Hij was vermoedelijk van 1702 tot 1714, ‘maestro de guitarra’ van de Spaanse koningin, Maria Louisa Gabriella van Savoye, de echtgenote van Filips V, een kleinzoon van Lodewijk XIV. Continue reading