“Liszt, O lieb!”, Mélodies en Liederen door Cyrille Dubois (tenor) en Tristan Raës (piano), op het label Aparté. Magnifiek!

Liszts liederen zijn een onbekend onderdeel van zijn omvangrijk oeuvre, duidelijk overschaduwd door zijn vele pianowerken. Het duo dat Cyrille Dubois vormt met pianist Tristan Raës, biedt op deze magnifieke, eerste cd voor Aparté, een mooie, representatieve bloemlezing van 23 van zijn liederen en Mélodies. De cd bevat nl. zowel Duitse, Franse als Italiaanse Liederen. Continue reading

Ontdek “Nadia & Lili Boulanger, Mélodies” door tenor, Cyrille Dubois en pianist, Tristan Raës, op het label Aparte.

Na het succes van hun Liszt-recital en de lovende kritieken herontdekken Cyrille Dubois en Tristan Raës deze onbekende maar opmerkelijke composities en onthullen ze met Palazzetto Bru Zane hun uitzonderlijke moderniteit. Ze brengen zo het niet-erkend genie van Nadia en Lili Boulanger opnieuw onder de aandacht en herstellen dit onrecht met hun gedenkwaardige opname. Continue reading

“What a wonderful world it could be…”. John Cage, Sonatas and Interludes for Prepared Piano” door Cedric Pescia, op het label Aeon. Fascinerend!

Tijdens een lezing in februari 1948 aan het Vassar College, New York State, vertelde John Cage aan de studenten, dat een ogenschijnlijk onopvallende opmerking van de dichter Edwin Denby (1903-1983), hem  twee jaar geleden aanzette tot het componeren van  korte “Sonatas and Interludes”. De opmerking hield nl. in dat korte stukken even veel in zich kunnen hebben als lange. Een maand na de lezing voltooide Cage er twintig, nl. zestien sonaten en vier interluden. Continue reading

“Hirtengesang. Frohe und dankbare Gefühle nach dem Sturm”. “Beethoven, Symphony no. 6 “Pastoral”/Knecht Le Portrait musical de la Nature ou Grande Symphonie” door de Akademie für Alte Musik Berlin, op het label harmonia mundi. Subliem!

Van de negen symfonieën die Beethoven componeerde, werd deze maand zijn zesde uitgebracht in de nieuwe, prestigieuze harmonia mundi reeks, “Beethoven 2020 – 2027”. De schitterende musici van de Akademie für Alte Musik Berlin combineerden Beethovens beroemde “Pastorale” met een kwarteeuw eerder gecomponeerd “Portrait musical de la Nature ou Grande Symphonie” van ene Justin Heinrich Knecht (1752-1817). Continue reading

“Beethoven Ein neuer Weg”, Piano Sonatas op. 31 en Variations opp. 34 & 35 door Andreas Staier, op het label harmonia mundi. Helder, verfijnd en bedachtzaam.

De pianoforte speler Andreas Staier richt zich op composities die Beethoven na 1800 componeerde. De componist wilde toen een nieuwe weg inslaan, daar hij niet meer tevreden was met zijn eerder geschreven werken. Andreas Staier voert de werken uit op een pianoforte uit ca. 1810 van de ‘KK Hof Fortepianomacher’, Mathias Müller uit de collectie van Edwin Beunk. Continue reading

Zomer, 1788. Mozart Symphonies nos. 39, 40 & 41 “Jupiter” door het Ensemble Resonanz o.l.v. Riccardo Minasi, op het label harmonia mundi. Verrassend, gedreven en verfijnd, en onvoorspelbaar.

Na het groot succes met hun schitterende opnames,gewijd aan C.P.E Bach en Haydn, gaat het Hamburgs Resonanz Ensemble verder met de verkenning van de laatste drie symfonieën van Mozart. De retorische dimensie, zo niet theatraal, van de beroemde trilogie, verschijnt hier in het volle sonoor licht en is onweerstaanbaar. Continue reading

Joseph Haydn op. 51, VII LW, “Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze”, door het Matangi Quartet. Berustend en intiem.

Oorspronkelijk waren “De zeven woorden” een orkestwerk, bestaande uit een inleiding, zeven langzame sonata’s, in feite symfonische bewegingen, gebaseerd op Jezus’ zeven laatste woorden aan het kruis, en een afsluitend Presto (Il Terremoto). Het werk werd gecomponeerd in opdracht van Don José Sáenz de Santa María, marqués de Valde-Íñigo, een mecenas die de decoratie van de Santa Cueva-grot onder de Santo Rosario-kerk te Cádiz in Spanje, bekostigd had. Het was bedoeld voor de bijzondere liturgische dienst die ieder jaar op Goede Vrijdag in die grot gehouden werd. Continue reading

“J.S. Bach The Well-Tempered Consort – I” door Phantasm, op het label Linn. Meesterlijk, een hoogtepunt!

“Phantasm” arrangeerde enkele van Bachs opmerkelijke klaviermuziek voor een consort van gamba’s. Onder leiding van Laurence Dreyfus legden ze als het ware de verborgen rijkdommen achter de fascinerende, individuele partijen van Bachs meesterlijke polyfonie, bloot. Een tweede cd van The Well-Tempered Consort staat al gepland voor 2021. Continue reading