“Francisco de Peñalosa, Lamentationes” door New York Polyphony, op het label BIS. Kristalheldere, Iberische meerstemmigheid!

Bij Spaanse renaissancemuziek denken we eerder aan het werk van componisten als Tomás Luís van Victoria of Francisco Guerrero in plaats van aan hun voorgangers. Maar componisten zoals Francisco de Peñalosa, die in 1528 overleed, hetzelfde jaar dat Guerrero werd geboren, waren musici met veel verbeelding en veel vaardigheid, wiens werk een formidabele individualiteit bezat. Op de cd staan religieuze a capella composities van Pedro de Escobar (ca.1465- na 1535), Francisco Guerrero (1528-1599) en Francisco de Peñalosa (ca.1470-1528). Schitterend! Continue reading

Händels “Rodrigo”, een bijzondere, nieuwe Live productie met Erica Eloff in de titelrol en het Festspielorchester Göttingen o.l.v. Laurence Cummings, op het label Accent.

Lange tijd werd gedacht dat een groot deel van Händels vroege opera “Rodrigo” verloren was gegaan. Het was immers pas in 1974 dat het gedrukt libretto weer opdook en negen jaar later werd de derde akte gevonden in de collectie van Lord Ashley/Earl of Shaftesbury in St Giles House in Wimborne St Giles in East Dorset. Op 29 augustus 1984 werd het werk uiteindelijk nieuw leven ingeblazen tijdens het Innsbruck Festival en dit jaar staat het op het programma van het prestigieus Göttingen International Händel Festival.   Continue reading

“Haydn L’Impatiente” door Sophie Karthäuser (sopraan) en Le Concert de la Loge o.l.v Julien Chauvin, op het label Aparte. Alweer, niet te missen!

De uitgave van de Haydn-reeks op historische instrumenten gaat verder met zijn Parijse Symfonie nr. 87 en verschillende, vergeten werken, een symfonie en vijf aria’s, van andere componisten uit dezelfde periode, Gluck, Sacchini, Lemoyne, Ragué en Vogel. Alle werken waren opdrachten van de “Concert de la Loge olympique”, model voor het ensemble van Julien Chauvin, en alle werken raakten in de loop van de 19de eeuw in de vergetelheid, behalve de symfonieën van Joseph Haydn.  Continue reading

“Hypermnestre” van Charles-Hubert Gervais door het Purcell Choir en Orfeo Orchestra o.l.v. György Vashegyi, op het label Glossa. Een prachtige ontdekking!

De opmerkelijke “Hypermnestre” van Charles-Hubert Gervais is een onbekende, vroeg 18de-eeuwse, Franse opera. Joseph La Font schreef het libretto bij het verhaal over de Danaïde, “Hypermnestra”, een verhaal dat populair was in de vroege achttiende eeuw. Deze Glossa-opname bevat de gereviseerde versie uit 1717, met als extra de oorspronkelijke vijfde akte ut 1716.  Continue reading

“Phaéton” van Lully o.l.v. Vincent Dumestre, een nieuwe uitgave in de reeks Château de Versailles Spectacles. Prachtig!

Phaëton (LWV 61) is een Tragédie en musique in een proloog en vijf akten van Jean-Baptiste Lully. Philippe Quinault schreef het libretto naar een verhaal uit Ovidius ‘Metamorphoses. Het kan worden beschouwd als een allegorische weergave van de straf die wacht op die stervelingen die zichzelf zo hoog als de “zon” (d.w.z. de Zonnekoning) durven te verheffen. Continue reading