“RØTA, Ragnhild Hemsing, Violin & Hardanger Fiddle”, gesublimeerde volksmuziek, op het label Berlin Classics.

Ragnhild Hemsing beheerst niet alleen perfect de viool, ze groeide op in een muzikaal gezin en leerde van jongs af aan ook de traditionele Hardanger-viool spelen. Op haar nieuwe cd, RØTA, combineert ze klassieke muziek met Noorse volksmuziek, want speciaal voor deze opname werden nl. klassieke werken voor Hardanger-viool gearrangeerd. Met deze cd begint ze vol energie haar exclusieve samenwerking met het label, Berlin Classics. Continue reading

“Royal Handel” door Eva Zaïcik en Le Consort, op het label Alpha. Heerlijk!

Londen, februari 1719, geboorte van de Royal Academy of Music. Georg Friedrich Handel wordt aangesteld als muzikaal leider. Van oorsprong Duits, maar na vier jaar in Italië te hebben doorgebracht, wil Händel van Londen de nieuwe hoofdstad van de opera maken. De enige taal die op het podium van het King’s Theatre zal worden gezongen, is Italiaans, en twee andere componisten worden rechtstreeks van het schiereiland binnengehaald, Attilio Ariosti en Giovanni Battista Bononcini. Continue reading

Mozart . Double concerti K365, K505 & Anh. 56/315f” door Sinfonie Orchester Biel Solothurn o.l.v. Kaspar Zehnder en Queen Elisabeth Music Chapel, op het label Fuga Libera. Heerlijk!

De prestigieuze Muziekkapel Koningin Elisabeth en het Sinfonie Orchester Biel Solothurn werken al meerdere jaren samen aan het produceren van concerten, gebaseerd op het concept van het leerlingwezen, en bieden gerenommeerde artiesten en veelbelovende jonge musici de mogelijkheid van een residentie in de Muziekkapel. Continue reading

“J. S. Bach, Cello Suites for Solo Piano,Transcribed and performed by Eleonor Bindman” door Eleonor Bindman (piano), op het label Grand Piano. Subliem!

Een aanzienlijk deel van het oeuvre van Bach bestond uit transcripties van zijn eigen werk, een traditie die levend gehouden wordt in Eleonor Bindmans pianoversies van zijn 6 Suites voor cello solo. Bindman heeft vermeden om deze iconische stukken te verfraaien. Ze koos er voor om de intrigerende ambiguïteiten van Bachs geïmpliceerde harmonieën te behouden en hun expressieve kwaliteiten te laten horen via een prachtige Bösendorfer-piano. Deze bewonderenswaardig nauwkeurige transcripties onthullen de mysterieuze gratie en flexibiliteit van de structuur die Bachs kunst zo organisch en eeuwig maakt. Continue reading

Massenet, “Visions, Brumaire, Phèdre, Espada, Les Érinnyes”, door het Royal Scottish National Orchestra o.l.v. Jean-Luc Tingaud, op het label Naxos.

Jules Massenet (1842-1912) werd beroemd om zijn 30! opera’s, waaronder “Manon” (1884), “Werther” (1892) en “Thaïs” (1894), maar hij componeerde ook aanzienlijk veel schitterende orkestmuziek, waaronder balletten, orkestsuites en toneelmuziek. De hier gepresenteerde werken tonen zijn veelzijdigheid en lyriek en omvatten o.a. de eenakter “Espada”, overgoten met Iberische kleuren en verleidelijke ritmes, “Les Érinnyes” met levendige, contrasterende thema’s, en “Visions”, een symfonisch gedicht, gemodelleerd naar Liszt, met zowel etherische als dramatische kracht. Continue reading

“Song of Beasts, Fantastic Creatures in Medieval Songs”, door Ensemble Dragma, op het label Ramée. Heel bijzonder!

Middeleeuwse belangstelling voor dieren en mythische wezens bleef niet beperkt tot de beeldende kunst en literatuur. Op hetzelfde moment dat bestiaria, manuscripten met afbeeldingen van dieren en mythische wezens werden samengesteld, produceerden componisten ontelbare stukken die deze zelfde beesten vanuit muzikaal oogpunt beschreven. Continue reading

Ontdek “Óscar da Silva, Piano Music, Volume One”, door Luis Pipa, op het label Toccata Classics.

De Portugese componist en pianist Óscar da Silva (1870-1958) was één van de belangrijkste figuren van het Portugees en Braziliaans muziekleven in de eerste helft van de 20ste eeuw. Hij liet composities na voor zijn instrument, in een zachte en zwoele, romantische stijl. De 4 composities de die hier zijn opgenomen, Images, op. 6, Embalos, Romanticas en “Dolorosas” (“Musique Intime”), op. 11, drukken met verfijnde, Portugese klankkleuren, het gevoel van menselijke emotie uit.
Continue reading

“El Cant de La Sibilla and other Sacred Medieval Works” door Musicaround Ensemble en Vera Marenco, op het label  Dynamic. Subliem!

Als profetes van Apollo, waarzegster en voorspelster van tegenslagen en rampen, kwam de Sibille de christelijke wereld binnen als de eerste aankondiger van de komst van Christus en van zijn terugkeer op de dag des oordeels. In 2010 verklaarde Unesco “El Cant de La Sibilla” (Het Lied van de Sibille) van o.a. Alfonso X El Sabio, tot onderdeel van het immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid. Het beschouwde “El Cant” als één van de meest fascinerende documenten van de middeleeuwse, Europese cultuur. Continue reading

“Rudolf Wagner-Régeny, Genesis, Mythological Figures, Orchestral Music with Piano”, door het Rundfunkchor-Sinfonieorchester Berlin o.l.v. Johannes Kalitzke, op het label Capriccio. Niet te missen!

Ondanks dat hij innerlijk afstand nam van het communistisch regime van zijn tijd, werd Rudolf Wagner-Régeny (1903-1969) beschouwd als een van de meest vooraanstaande artistieke persoonlijkheden in Oost-Duitsland. Karl Böhm en Herbert von Karajan waren slechts twee van de vooraanstaande dirigenten die zijn muziek verdedigden. Hoewel Wagner-Régeny zelf niet als een stilistische pionier werd beschouwd, gaf de manier waarop hij oude en nieuwe muzikale elementen adopteerde en vermengde, hem een heel eigen stem. Continue reading

“Jan Ladislav Dussek, messe solemnelle” door het Choir of the AAM en Academy of Ancient Music, o.l.v. Richard Egarr, op het label AAM Records. Een ontdekking!

Op deze cd ontdekt u de wereldpremière van de Messe Solemnelle van Jan Ladislav Dussek (1760-1812), gecomponeerd in 1811 voor de naamdag van prinses Maria Josepha Hermenegilde Esterházy (geb. Liechtenstein). Als vooruitstrevende, avontuurlijke componist wordt Dusseks muziek erkend als een van de meest vernieuwende van zijn tijd. Zijn hier opgenomen, laatste grote werk, was daarop geen uitzondering. Continue reading