“The Original Bösendorfer Piano of Ernst von Dohnányi, Suite in the olden style Pastorale Variations on a Hungarian folk song”, door Sofja Gülbadamova op het label Capriccio. Een overweldigende ontdekking!

Ernst of Ernö von Dohnányi (1877-1960) toonde zijn hele leven interesse in een reeks uitvindingen, dus het is niet verrassend dat hij rond 1909-1910, een van de belangrijkste promotors werd van piano’s die een halfrond toetsenbord hadden. Er werd al lang geëxperimenteerd met het creëren van een zo comfortabel mogelijk toetsenbord, met alle toetsen op dezelfde afstand van de pianist, waardoor dezelfde lichaams- en handposities over het volledige bereik van het toetsenbord mogelijk waren. De legendarische, Weense fabrikant Ludwig Bösendorfer begon in 1910, met het maken van piano’s met een concaaf toetsenbord (Bogenklaviatur), en Dohnányi gebruikte ze tijdens de periode van het Oostenrijks-Hongaarse rijk. Toen hij eind 1915, naar Boedapest verhuisde, was een van zijn eigen piano’s de Clutsam-Bösendorfer, die momenteel eigendom is van het Budapest Museum of Music History. Deze opvallende cd biedt de eerste opname van dit bijzonder instrument na een langdurige restauratie.

Lees verder

“Rimsky-Korsakov Scheherazade & Mussorgsky Night on Bald Mountain (Original versions of 1867 & 1880)”, door het Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, o.l.v. Antonio Pappano, op het label Warner Classics. Indrukwekkend!

Rimski-Korsakovs S(c)heherazade, die weelderige verhalen vertelt, en Moessorgski’s huiveringwekkende, “Nacht op de Kale Berg”, zijn twee van de populairste werken uit het Russisch repertoire. Door ze samen te programmeren herinnert Sir Antonio Pappano aan de banden tussen de twee componisten. Tegelijkertijd biedt hij een zeldzame gelegenheid om beide versies van Moessorgski’s “Nacht op de Kale Berg” te horen, één voor orkest en één voor orkest en… zang!

Lees verder

Bijzonder verfijnde “J.S. Bach, Passionsoratorium”, door Il Gardellino Choir & Orchestra o.l.v. Alexander Grychtolik, op het label Passacaille.

De klavecinist en dirigent Alexander Grychtolik en het Belgisch topensemble Il Gardellino presenteren een poging om het Passieoratorium BWV Anh. 169 te reconstrueren, waaraan Bach rond 1725 begon, maar nooit voltooide. Deze opname is bedoeld om aan te tonen dat de componist met Picanders vrij Passiegedicht ook zijn eigen bijdrage moet hebben gepland aan het toen populair genre van het vrij gecomponeerd Passieoratorium. Talrijke gedetailleerde vragen over het werk zullen waarschijnlijk voor altijd onbeantwoord blijven. In de geest van artistiek experiment is deze versie weliswaar bedoeld om een nieuw en verruimend aspect van Bachs passiestijl te verkennen. Lees verder

“Mendelssohn & Bach, Matthäus-Passion”, door The Bach Choir of Bethlehem en het Bach Festival Orchestra o.l.v. Christopher Jackson, op het label Analekta.

Bijna 74 jaar lang, vanaf het overlijden van J.S. Bach in 1750, was zijn Matthäus Passion vrijwel compleet vergeten. Een  verjaardagscadeau voor de jonge Felix Mendelssohn in 1824, nl. een kopie van Bachs Matthäus Passion, zou de muziekgeschiedenis veranderen, toen hij vijf jaar later in Berlijn, het werk voor het eerst opnieuw uitvoerde… Deze dubbel cd is dan ook een indrukwekkende, authentieke, historische ontdekking! Lees verder

“Maurice Yvain, Albert Willemetz, Yes!”, door Les Frivolités Parisiennes, op het label Alpha. Heerlijk!

Terwijl Reynaldo Hahn en André Messager met een liefdevolle blik naar het verleden keken, componeerden Maurice Yvain, Henri Christiné en Raoul Moretti, de nieuwe Franse operette, wiens waanzinnige ritmes, zij het duidelijk met een Parijse inslag, in de richting van de eigentijdse jazz of swing keken. De geest van de Années folles combineerde elegantie en brutaliteit met verfijning. De operettes van Maurice Yvain waren in de jaren ’20, heel succesvol. De fantasie van de ‘swing’-muziek, de pakkende chansons in perfect geoliede ritmes, waren een rage in het Parijs van toen.

Lees verder

“The King’s Playlist”, door Ensemble Molière, op het label Linn.

In het Versailles van de Franse koningen was muziek overal aanwezig, vooral bij ceremoniële evenementen, en specifiek bij de koninklijke maaltijden. Tientallen jaren dineerde de vorst nl. in het openbaar met muziek. Lalande’s “Symphonies pour les Soupers du Roi” waren daar prachtige voorbeelden van. Het Ensemble Molière presenteert op deze cd een weelderige en gevarieerde selectie van Franse barokmuziek, die de Zonnekoning Louis XIV begeleidde in zijn dagelijks leven.

Lees verder

“Haendel, Poro, re delle Indie”, door Il Groviglio o.l.v. Marco Angioloni, op het label Château de Versailles Spectacles. Een magnifieke, verrijkende ontdekking!

Het Italiaans libretto van “Poro, re dell’Indie”, een opera seria in drie bedrijven, is een bewerking van “Alessandro nell’Indie” door Metastasio, gebaseerd op de ontmoeting van Alexander de Grote met Porus in 326 voor Christus. De opera verlegde weliswaar de nadruk van het verhaal van Alessandro naar de  relatie tussen Poro en Cleofide. Het libretto was al in 1729, op muziek gezet door Leonardo Vinci en werd gedurende de 18de eeuw gebruikt als tekst voor wel meer dan zestig opera’s. De jonge tenor Marco Angioloni, die de rol van Alexander zingt, brengt deze opera met zijn Ensemble Il Groviglio en een schitterende cast opnieuw tot leven.

Lees verder

“Richard Strauss, Josephs Legende” door de Staatskapelle Halle o.l.v. Fabrice Bollon, op het label Naxos. Een (her) ontdekking!

Niet veel mensen associëren Richard Strauss met de balletwereld, en zijn Josephs Legende is dan ook een van zijn veel minder bekende tot onbekende orkestpartituren. De partituur van het ballet is ronduit fantastisch en vereist een enorm orkest, groter dan in welke opera van Strauss dan ook, wat het uitdagend maakt om het uit te voeren. Een gigantisch orkest inclusief drie klavieren, vier harpisten, twee tuba’s en een enorme slagwerksectie maakt de muziek niet alleen weelderig, ze is ook verbazingwekkend op de subtiele momenten en delicate passages, waarbij slechts vier solisten, nauwelijks twee minuten samen spelen. Het werk is ontzettend uitdagend en atypisch voor Strauss, ook al bevat het veel momenten die aan zijn typische stijl doen denken.

Lees verder

“Bach Triple” door Frank Theuns (traverso), Sophie Gent (viool), Bertrand Cuiller (klavecimbel) en Les Muffatti, op het label Ramée. Alweer schitterend!

Drie instrumenten, drie emblematische werken en drie uitstekende solisten! Met Sophie Gent op viool, Frank Theuns op traverso en Bertrand Cuiller op klavecimbel bieden Les Muffatti een frisse interpretatie van Bachs Tripelconcert, zijn Vijfde Brandenburgse Concert en de Orkestsuite in B mineur. Ze bieden een verscheidenheid aan orkestrale texturen, passend bij de meer solistische stijl in het Brandenburgse Concerto, en de afwisselende ripieno-tutti-bezetting in het Triple Concerto en de 2de Suite.

Lees verder