“Mozart, Complete Sonatas For Keyboard And Violin”, door Rachel Podger, viool en Gary Cooper, klavier, op het label Channel Classics. Hemels!

Channel Classics bracht de 8 cd’s met Mozarts complete Sonates voor klavier en viool nu uit in een box. Rachel Podger en Gary Cooper laten deze moeilijke muziek moeiteloos, geestig en elegant klinken op de allereerste opname van de complete sonates op historische instrumenten. De opname van vroege, midden- en late sonates geeft een evenwichtig overzicht van Mozarts muziek voor viool en klavier. Elke sonate valt op zichzelf op en onthult een momentopname van zijn ontwikkelende persoonlijkheid. Van de originele releases zei Gramophone Magazine dat “het onmogelijk is om de individualiteit, vitaliteit en toewijding van hun optredens te negeren”, terwijl BBC Music Magazine opmerkte dat dit “karakteristiek intelligente en inzichtelijke uitvoeringen” zijn.

Lees verder

“Fauré, Intégrale de la Musique de chambre” op het label Alpha. Subliem!

In deze 6 cd box ontdekt u alle sublieme kamermuziek, die Gabriel Fauré tussen 1875 en 1924 heeft gecomponeerd. Deze opnames bevatten enkele van de beste musici op de Franse en internationale scène, nl. de violist Daishin Kashimoto, de cellist François Salque, de altvioliste Lise Berthaud, de pianist Alexandre Tharaud, de fluitist Emmanuel Pahud, de klarinettist Paul Meyer en het Quatuor Ébène. Een uitzonderlijk project geïnitieerd door pianist Éric Le Sage, wiens opname in 2019, van Fauré’s dertien Nocturnes, het programma vervolledigt.

Lees verder

“Pergolesi, Stabat Mater & Vivaldi, Nisi Dominus” door Maarten Engeltjes (contratenor), Shira Patchornik (sopraan) en Prjct Amsterdam, op het label Pentatone. Magnifiek!

Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736), die wereldberoemd werd met zijn Stabat Mater, was een belangrijke vertegenwoordiger van de Napolitaanse School en speelde een leidende rol bij de ontwikkeling van de Italiaanse opera buffa. Hij studeerde eerst in zijn geboorteplaats Jesi in de Italiaanse provincie Ancona (regio Marche), bij Francesco Santini, voor hij in 1725 naar Napels trok, om daar aan het Poveri di Gesu Cristo conservatorium (foto), o.a. bij Gaetano Greco en bij de operacomponist, Francesco Feo te studeren. Pergolesi werkte daarna vooral aan de Napolitaanse hoven maar overleed op 26!-jarige leeftijd aan tuberculose.

Lees verder

“Johann Sebastian Bach, Die Kunst der Fuge”, door Masaaki Suzuki (klavecimbel), op het label BIS. Heerlijk!

Bach componeerde tussen 1742 en 1750, tijdens de laatste acht à negen jaar van zijn leven, gecompliceerde contrapuntwerken, de Goldbergvariaties (1742), het Musicalisches Opfer (1747), de Canonischen Veränderungen über Von Himmel Hoch (1747) en Die Kunst der Fuge (1745-1749). Bachs “Die kunst der Fuga” is, door de grote verscheidenheid aan thematisch materiaal, even intiem in uitvoering als wetenschappelijk van aard. Het was de samenvatting van de glorieuze tradities van zowel compositietechniek als uitvoeringspraktijk.

Lees verder

“Berg – Brahms – Poulenc – Schumann, Sonatas for Clarinet and Piano”, door Michel Portal (klarinet) en Michel Dalberto (piano), op het label La Dolce Volta.

Deze cd neemt u mee door verschillende tijdperken van de Romantiek, van Schumann tot Poulenc, via Brahms en Alban Berg. Het is daarenboven ook het verhaal van een lange vriendschap en een artistieke samenwerking. De klarinettist Michel Portal heeft hier met name een spannende ontmoeting met de pianist Michel Dalberto.

Lees verder

“Mieczysław Weinberg, The Four Sonatas for Solo Cello”, door Mario Brunello op het label Arcana.

Mieczysław Weinberg (1919-1996), werd geboren in Polen, vluchtte voor de nazi’s en vestigde zich uiteindelijk in Moskou, waar hij meer dan 30 jaar lang Sjostakovitsj’ beste muzikale vriend was. Als componist van 26 symfonieën, zeventien strijkkwartetten en zeven opera’s, was hij ook een meester van de solosonate voor strijkinstrumenten, een genre waarmee Sjostakovitsj niet vertrouwd was en dat toen nauwelijks gecultiveerd werd in de Sovjet-Unie. Zijn vier sonates voor cello solo werden gecomponeerd tussen 1960 en 1985 en bevatten enkele van zijn meest geconcentreerde en poëtische inspiraties.

Lees verder

“Keigo Mukawa, Maurice Ravel Complete Works for solo Piano” op het label Et’cetera. Subliem!

Hoewel Maurice Ravel (1875-1937) pianist was en hij zijn magische pianomuziek componeerde met alle kennis van het instrument, had hij niet de techniek van bv. Chopin, Liszt of Rachmaninov, om een echte virtuoze componist-pianist te zijn. Daarom werden Ravels pianowerken niet geschreven om pianistische virtuositeit als doel op zich te demonstreren. Ook al waren sommige ervan, zoals de suite “Gaspard de la Nuit”, immense uitdagingen voor de uitvoerder. In de ban van nooit eerder gehoorde klanken uit het Oosten, nieuwsgierig naar Oost-Europese folklore, de Spaanse cultuur koesterend, gedeeltelijk gekoppeld aan zijn persoonlijke, Baskische afkomst, liet Ravel zich daarentegen voortdurend inspireren door de meest diverse, muzikale bronnen. Ontdek dit alles door de magische vingers van Keigo Mukawa. De perfectie!

Lees verder

“Anton Bruckner, Symphony No. 8”, Live in 2016, door het Yomiuri Nippon Symphony Orchestra o.l.v. Stanisław Skrowaczewski, op het label Denon/mdg. Fenomenaal!

De symfonieën van Anton Bruckner (1824-1896) bezetten een unieke plaats in de muziekgeschiedenis. Bruckner bracht het classicisme van Beethoven en Brahms samen met de narratieve kracht van Wagner en schonk de symfonie als dusdanig, een nieuwe structurele, persoonlijke en emotionele reikwijdte van een uitzonderlijke intensiteit. Zijn krachtige harmonische taal en zijn indrukwekkende, koperrijke orkestratie, beïnvloed door Richard Wagner, waren vernieuwend en uniek. Bruckners massieve, orkestrale landschappen voelen aan als onstuitbare natuurkrachten, stralend, prachtig en opwindend. Het is muziek met schoonheid en kracht. Gevoelens van eerbied en ontzag worden geaccentueerd door orgelachtige sonoriteiten en stoutmoedige harmonieën. Niet verwonderlijk dat zijn eerste symfonie het publiek op de première in 1868, in Linz, verbijsterde en verwarde.

Lees verder

“Forgotten Czech Piano Concertos, Kovařovic – Kaprálová – Bořkovec”, door Marek Kozak en het Prague Radio Symphony Orchestra o.l.v. Robert Jindra, op het label Supraphon. Wat een ontdekking!

Het Tsjechisch pianoconcertrepertoire van de 19de  en 20ste eeuw bestond niet enkel en alleen uit werken van Smetana, Dvorák en Martinu. Wel integendeel. Met deze opname wordt op bewezen dat dit verre van het geval was. Op deze cd staan drie te ontdekken Pianoconcerti van Karel Kovarovic (1862-1920), Vitezslava Kapralova (1915-1940) en Pavel Borkovec (1894-1972). Niet te missen!

Lees verder