“Ah! quel diner je viens de faire! Et quel vin extraordinaire!”, heerlijke opname van Offenbachs “La Périchole” door Les Musiciens du Louvre en het Chœur de l’Opéra National de Bordeaux o.l.v. Marc Minkowski, de nieuwste uitgave (boek + 2 cd’s) van Bru Zane. Verfijnd amusement verzekerd!

“La Périchole” is een komische opera van Jacques Offenbach, op een libretto van Henri Meilhac en Ludovic Halévy, gebaseerd op een komedie van Prosper Mérimée, “Le Carrosse du Saint-Sacrement”, (cfr. de film uit 1953, “Le Carrosse d’or”, van Jean Renoir). Continue reading

Maite van Dijk en Joost van der Hoeven over “Gauguin en Laval op Martinique”, een interessante en heel mooi geïllustreerde uitgave van Thoth.

Paul Gauguin is na Vincent van Gogh de belangrijkste kunstenaar in het Van Gogh Museum. Hij is met 27 kunstwerken (schilderijen, prenten, tekeningen en een sculptuur) en bijna 100 brieven, ruim vertegenwoordigd in de collectie. Opmerkelijk genoeg zijn de bijzondere kunstwerken die Gauguin in 1887 op het Caraïbische eiland Martinique maakte, waarvan er drie in het Van Gogh Museum worden bewaard, en die aan het begin stonden van de vriendschap tussen Gauguin en de gebroeders van Gogh, nog nooit het hoofdonderwerp geweest van een tentoonstelling of publicatie. Dit is nu anders. Continue reading

Richard Wagners “Geschriften uit de nalatenschap, open brieven en herinneringen”, uitgegeven door Ijzer.

In het negende deel van Richard Wagners prozageschriften volgen we de componist gedurende zijn hele scheppend leven in een omvangrijke reeks artikelen, die grotendeels ontleend zijn aan de na Wagners overlijden uitgegeven, aanvullende banden op zijn verzamelde werken. Met dit deel is nagenoeg al het prozawerk van Richard Wagner in het Nederlands beschikbaar. Niet te missen! Continue reading

In het boek “Mijn ware verhaal” vertelt de cabaretière, Nederlands diva, Karin Bloemen, over haar traumatische jeugd. Een aangrijpende uitgave van uitgeverij Ambo|Anthos.

De jonge jaren van Karin Bloemen werden getekend door misbruik, mishandeling en angst. Maar we lezen ook hoe ze ondanks dit traumatisch begin van haar leven, de vrouw werd die ze nu is: liefdevol, sterk, open en voor niemand bang. “Mijn ware verhaal” is een ode aan het leven. Continue reading

“Herinneringen aan Gustav Mahler” van Natalie Bauer-Lechner, nu vertaald in het Nederlands. Een uitgave van Ijzer. Essentieel!

Na een voorwoord van Bernard Haitink, biedt dit boek een fascinerende kijk op het leven en denken van de jonge Mahler. Natalie Bauer-Lechner was nl. een bijzondere vrouw in Mahlers leven. Ze was zijn zielsverwante, hoopte op een huwelijk, maar werd uiteindelijk uit zijn leven verbannen door Alma Schindler. In de jaren van 1890 tot 1901 had ze nauwkeurig aantekeningen gemaakt van hun talrijke ontmoetingen en gesprekken, waardoor dit boek een sleuteltekst is voor de kennis van het leven en de opvattingen van de geniale componist/dirigent. Continue reading

Tim Birkhead over “De fantastische meneer Willughby”, de eerste echte ornitholoog in de geschiedenis, magnifiek uitgegeven door Atlas Contact.

Francis Willughby was de 17de-eeuwse grondlegger van de ornithologie. In die eeuw werd de basis gelegd voor de moderne wetenschap: alleen door middel van observatie en experimenten zou er echt nieuwe kennis opgedaan kunnen worden. Samen met John Ray, zijn acht jaar oudere vriend en docent aan de Universiteit van Cambridge, reisde Willughby door woeste natuur, dwars door Europa, op zoek naar kennis over vogels. Het resultaat hiervan, hun in 1676 verschenen standaardwerk “Ornithologiae”, kan beschouwd worden als het allereerste, wetenschappelijk boek over vogels. Continue reading

Frederick Taylor over het jaar “1939, De oorlog die niemand wilde”, een uitgave van Spectrum. Buitengewoon!

“In het cruciaal jaar tussen de herfst van 1938 en de herfst van 1939”, zo lezen we, “dreven de landen van West-Europa van een vredig bestaan naar de verschrikkingen van een oorlog. Maar hoewel de nadruk veelal op de gebeurtenissen op politiek niveau wordt gelegd, waren er miljoenen gewone mensen die gevangen raakten in deze catastrofe en geraakt werden door een serie noodlottige politieke besluiten waar ze vrijwel geen invloed op hadden”. Continue reading

“Breng mij die horizon! Filosofische reisverhalen” van Jos de Mul, een heel, heel originele uitgave van Boom uitgevers.

Hoe wij de wereld ervaren, wordt in belangrijke mate bepaald door de plaats en tijd waarin wij leven. Reizen is een van de uitdagendste manieren waarop we onze beperkte horizon kunnen verbreden, verstrooien en laten versmelten met andere vergezichten. In Breng mij die horizon! reflecteert Jos de Mul op de vraag welke invloed reizen op ons denken heeft en neemt hij ons in een reeks filosofische reisverhalen mee op een adembenemende conceptuele reis door drie eeuwen en continenten. Continue reading