MOJO, van een idee op een zolderkamertje in Delft tot pionier in de polder en concertgigant. Een bijzondere uitgave van Lebowski.

“Mojo Concerts”, het grootste rock-‘n-rollbedrijf van Nederland, bestond vorig jaar vijftig jaar. In deze door Irma Boom vormgegeven jubileum uitgave, staan uiteenlopende verhalen, reportages en interviews, geschreven door Nederlandse en Vlaamse schrijvers, voorzien van tal van originele foto’s. Dit uniek boek biedt een kijk in de werking van Mojo, een Delfts bedrijf omgeven door nationale en internationale wereldsterren, en een blik in de backstage-wereld van de concertgigant, die ooit begon op een zolderkamertje en in een zaaltje van de studentenvereniging in Delft….  Continue reading

Peter Neumann schreef “De republiek der vrije geesten” over Jena, het Duits stadje waar rond 1800, de briljantste intellectuelen samenkwamen. Een sublieme uitgave van Spectrum.

De schrijver en filosoof Peter Neumann heeft een boek geschreven over de eeuwwisseling in Jena rond 1800. Het gaat om een hoogtepunt in de Duitse en Europese cultuurgeschiedenis. Goethe, Schiller, de schilder Anselm Feuerbach, de taal- en letterkundigen August en Friedrich Schlegel en de filosofen Fichte, Schelling en Hegel, woonden of verbleven er. De kleine universiteitsstad werd voor even hét intellectueel centrum van Europa.  Continue reading

Edition Lammerhuber gaf “BEL CANTO” uit, een prachtig lees- en kijkboek over de geschiedenis van de lyrische kunst in de jarige, Weense Staatsopera. Niet te missen!

“BEL CANTO” met prachtige, grote foto’s en de tekst in drie talen, is gewijd aan de 150ste verjaardag van de Weense Staatsopera. Het succesverhaal van het “Operahuis aan de Ring” wordt in dit magistraal boek aangetoond door de presentatie van de 150 grootste zangers en zangeressen van de voorbije 150 jaar, o.a. Agnes Baltsa, Montserrat Caballé, Maria Cebotari, Plácido Domingo, Ferruccio Furlanetto, Elina Garanca, Thomas Hampson, Jonas Kaufmann, Simon Keenlyside, Anna Netrebko, Luciano Pavarotti, Leontyne Price en Richard Tauber. Continue reading

Dan Jones’ “De Tempeliers, De opkomst en ondergang van de tempelridders”. Een monumentale uitgave van Omniboek.

“De tempeliers”, zo lezen we, “waren religieuze soldaten. De tempeliers waren het product van de kruistochten, de door de middeleeuwse kerk geïnitieerde oorlogen die voornamelijk, maar niet uitsluitend, gericht waren tegen de islamitische heersers in Palestina, Syrië, Klein-Azië, Egypte, Noordwest-Afrika en Zuid-Spanje. De tempeliers waren dan ook in grote delen van de mediterrane wereld en elders te vinden: op de slagvelden van het Nabije Oosten en in steden en dorpen in heel Europa, waar ze grote landerijen beheerden die het geld opbrachten voor hun militaire avonturen. Maar wie waren die tempeliers nu precies? Dit boek probeert de geschiedenis van de echte tempeliers te vertellen, niet zoals ze sindsdien in de legenden zijn afgeschilderd. Continue reading

“Rausch und Stille, Beethovens Sinfonien” van Karl-Heinz Ott, een uitzonderlijk interessant boek, uitgegeven door Hoffmann und Campe.

Karl-Heinz Ott schreef een eerbetoon aan Beethovens muzikaal nalatenschap. De negen symfonieën van Ludwig van Beethoven hebben een speciale plaats in de muziekgeschiedenis. Karl-Heinz Ott nodigt u uit op een literair-filosofisch geïnspireerde reis doorheen het symfonisch universum van Beethoven. Hij vertelt over de irritaties die de symfonieën kunnen oproepen, over de roes waarin ze ons kunnen brengen, en vraagt zich af, waarom windt deze muziek ons zo op en hoe kan iemand praten over “Ein Kosmos ohne Worte”, over datgene wat woorden te boven gaat? Continue reading

Na zijn grandioze “Germania” en “Danubia”, is er nu, Simon Winders “Lotharingia, Een persoonlijke geschiedenis van Europa’s Grote Breuklijn, van de Lage Landen tot aan het Juragebergte”. Alweer meesterlijk!

In zijn wervelende geschiedenis van Midden-Francië, is Lotharingia de brede strook land die van de Noordzee tot aan het Juragebergte loopt. Een gebied dat ontstond na de opdeling van het rijk van Karel de Grote in 843 tussen zijn drie zonen. Simon Winder leidt u langs de steden en dorpen van Lotharingia en vertelt haar geschiedenis, van de Frankische oorsprong in de 9de eeuw tot onze tijd. Eerder verschenen van hem Germania (2014) en Danubia (2015). Continue reading

Charlotte Rulkens, “Rembrandt en het Mauritshuis” en Gerdien Verschoor, “Het Meisje en de Geleerde”, twee heel mooie uitgaven over Rembrandt, indrukwekkend erudiet en boeiend , uitgegeven door Waanders en atlas/contact

Het Mauritshuis in Den Haag bezit één van de belangrijkste collecties Rembrandts ter wereld. Dit nieuw boek belicht op een verrassende manier alle achttien schilderijen die ooit onder de naam ‘Rembrandt’ in de collectie van het museum zijn gekomen. Hieronder zijn niet alleen iconische werken als “De anatomische les” en het late “Zelfportret”, maar ook collectiestukken die inmiddels niet meer aan Rembrandt worden toegeschreven. In ‘Het meisje en de geleerde’ vertelt Gerdien Verschoor het wonderlijk verhaal van de vele omzwervingen van twee schilderijen die Rembrandt in 1641 schilderde: het ‘Meisje in een schilderijlijst’ en de ‘Geleerde aan zijn lessenaar’.  Continue reading

“Nietzsches tranen, Roman van een obsessie” van Irvin Yalom, uitgegeven door Balans. Zeker lezen!

Met zo maar eventjes 150.000 verkochte exemplaren is “Nietzsches tranen” van Irvin D. Yalom, uitgegroeid tot één van de bij ons nog weinig besproken maar grote bestsellers. Sinds 1995 beleeft deze klassieker herdruk na herdruk en ter ere daarvan verschijnt de 34ste druk in een schitterende gebonden editie, naast de andere bestsellers, in de Balans Klassiek-reeks.  Continue reading