Renée Smithuis, “Piet van Wijngaerdt (1873-1946), Grondlegger van de Bergense School”, een interessante en verruimende, rijk geïllustreerde monografie, uitgegeven door Waanders & de kunst.

Met zijn manifest ‘De Nieuwe Schilderkunst’ legde Piet Van Wijngaerdt (1873-1964) in 1916, het theoretisch’ fundament onder de expressionistische beweging. Zijn pleidooi voor ‘grootere innerlijkheid’, gebruik van dissonanten en het ‘vermijden van gemaniëreerdheid’, maakte veel indruk op de schilders in Bergen. In het boek met wel 200 illustraties, maakt Renée Smithuis duidelijk hoe Van Wijngaerdt tot deze opvattingen is gekomen en hoe deze van invloed zijn geweest op Bergense Schoolkunstenaars als Arnout Colnot, de gebroeders Wiegman, Filarski, Gestel en Van Blaaderen. Continue reading

“De mens, ge kunt gij daar niet aan uit” (Gerard Walschap). Daniël Biltereyst, “Verboden beelden, De verborgen geschiedenis van filmcensuur in België”, een bijzondere uitgave van Houtekiet

In theorie had België een van de meest vrije filmkeuringssystemen ter wereld. In films voor volwassenen (16+) kon zowat alles. Enkel films die voor kinderen bedoeld waren, moesten gekeurd en geschikt bevonden worden. In de praktijk liep het weliswaar helemaal anders. Daniël Biltereyst schreef daar een magnifiek boek over. Continue reading

Stefan Zweig, “Joseph Fouché, Portret van een politicus”, uitgegeven door Ijzer. Een meesterlijke vertelling.

Stefan Zweig heeft met zijn schitterende biografieën (over o.a. Marie Antoinette en Maria Stuart) honderdduizenden lezers weten te boeien. Van alle figuren die hij op onnavolgbare wijze heeft getekend is Joseph Fouché (1759-1820) misschien wel de interessantste. Fouché heeft zich nl. als tegenspeler en/of medespeler van Robespierre, Napoleon en Talleyrand, onder elk bewind weten te handhaven, dankzij zijn geslepenheid en zijn volkomen gemis aan gewetensbezwaren. Continue reading

“Het woord “boeddhisme” suggereert een eenheid die er niet is, niet in het Westen, maar ook niet in Azië.” Paul van der Velde, “In de huid van de Boeddha”, een onthullende en heel verrijkende uitgave van Balans.

Het boeddhisme is al jaren zeer populair in het Westen. De Boeddha is te vinden in interieurs en tuinen, woorden als ‘mindfulness’ en ‘zen’ zijn volkomen ingeburgerd en meditatiecursussen bestaan in talloze varianten, van intensieve retraiteweekenden tot ‘buddhism light’ in wellnesscentra. Maar, wat zoeken moderne westerlingen die zichzelf zo vaak als ‘niet-religieus’ beschouwen, eigenlijk in het boeddhisme? “Een ding is zeker: de ideeën die wij erover hebben, kloppen vaker niet dan wel. Het boeddhisme is niet de antistressreligie die het Westen er graag van maakt”, zo klinkt het. Continue reading

Renée Smithuis, “Bergense School, 1914-1925, De eerste Hollandse expressionisten”, een uitgave van Waanders & de kunst. Niet te missen!

In Bergen in de Nederlandse provincie Noord-Holland, de woonplaats van Adriaan Roland Holst (1888-1976), de “Prins der Dichters”, bestond  ruim tien jaar een schilderschool. In de periode 1880-1940, de ’tweede Gouden Eeuw’, behoorde die School tot de Europese avant-garde. Directe aanleiding voor deze publicatie was de schenking door Renée Smithuis van een aanzienlijk deel van haar verzameling Bergense School en verwante Nederlandse expressionisten, aan Singer Laren. Over de Bergense School liep in 2015 overigens een tentoonstelling in Singer Laren, het museum en concertzaal in de Nederlandse plaats Laren in Noord-Holland. Continue reading

Arthur Japin, “Mrs. Degas”, een heel bijzondere roman, uitgegeven door De Arbeiderspers.

De roman, ”Mrs Degas”, gaat over de liefde van de kunstschilder, Edgar Degas, voor zijn blind geworden, Amerikaans nichtje, Estelle, een Creoolse uit New Orleans. Hij schilderde haar terwijl zij bloemen aan het schikken was. In “Mrs. Degas” vertelt Arthur Japin over de relatie die de beroemde, Franse schilder had met Estelle. Zij was zijn grote liefde, maar ze trouwde met zijn broer, René. Ze leeft verder in zijn schilderijen. Continue reading

“Each men kill the thing they love”. Oscar Wilde, “De ballade van Reading Gaol”, vertaling Maarten Asscher, een uitgave van Boom uitgevers Amsterdam.

“The Ballad of Reading Gaol” is een gedicht uit 1898 van de Brits-Ierse schrijver Oscar Wilde. Schrijver Maarten Asscher, die eerder poëzie vertaalde van Albrecht Haushofer, Fernando Pessoa en Paul Valéry, maakte een nieuwe berijmde en metrische, Nederlandse vertaling en schreef als nawoord bij deze tweetalige uitgave een kleine studie over het ontstaan van het gedicht, onder de titel, ‘Hoe Oscar Wilde uit de gevangenis ontsnapte’. Continue reading

Kristof Reulens, “Station d’artistes Genk, Verhalen uit een vergeten kunstenaarskolonie”, een prachtuitgave van MER/ Borgerhoff & Lamberigts. Een heuse (her)ontdekking!

Honderd dagen lang schreef conservator Kristof Reulens, de conservator van het Emile Van Dorenmuseum in Genk, op facebook, een ander verhaal over de geschiedenis van de kunstenaarskolonie die Genk tussen 1840 en 1940 was. De reeks werd een groot succes en de verhalen uit de vergeten kunstenaarskolonie werden samengebundeld in het magnifiek boek, “Station d’artistes Genk”. Continue reading