Philip Mansel “Lodewijk XIV, koning van de wereld”, uitgegeven door Spectrum. Een monument!

Lodewijk XIV, de Zonnekoning, behoeft nauwelijks introductie. Als koning van Frankrijk breidde hij de Franse grens in de tweede helft van de zeventiende eeuw uit naar Nederland en Duitsland en stichtte koloniën in Amerika, Afrika en India. Louisiana, dat ooit een derde van het grondgebied van de huidige Verenigde Staten in beslag nam, is zelfs naar hem vernoemd. Continue reading

“Het verhaal van de reuzenschildpad”, de evolutietheorie van Darwin opnieuw verteld en geïllustreerd door Sabina Radeva, een uitgave van Van Goor. Magnifiek!

Waarom is een reuzenschildpad zo groot, bestaan er pony’s met strepen en hebben mensen een staartbotje? De antwoorden op deze en nog veel meer vragen vind je in deze prachtig geïllustreerde hervertelling van Charles Darwins beroemd boek “Over het ontstaan van soorten”. Continue reading

Mario Goossens, Karel Van Mileghem en Fabrice Debatty, “Paradise City Healing Cities with Music”, een opvallende, heel bijzondere, Engelse uitgave van Lannoo.

Heel wat steden in de wereld kregen een uppercut. Van de natuur, maar ook van de mens. Orkanen, aardbevingen, oorlogen, bommen: ze lieten hun littekens na. Maar de wonden kunnen helen. De mens krabbelt terug recht, niet zelden dankzij muziek. Paradise City vertelt het verhaal van Port-au-Prince in Haïti (aardbeving in 2010), Belfast in Noord-Ierland (The Troubles), Kigali in Rwanda (genocide 1994), New Orleans in de VS (orkaan Katrina 2005), Hiroshima in Japan (de atoombom in 1945) en Detroit in de VS (teloorgang van een stad), aan de hand van portretten van bijzondere mensen die via muziek van hun stad een ‘paradise city’ trachten te maken. Continue reading

“De dirigent”, een heel mooie roman (en film) van Maria Peters, gebaseerd op het waargebeurd verhaal van de eerste succesvolle, vrouwelijke dirigent, uitgegeven door Boekerij.

Willy Wolters wil orkestdirigent worden. Er is echter één probleem, het is 1928 en Willy is een vrouw. In haar tijd worden vrouwen zelden toegelaten tot het conservatorium, laat staan dat ze orkestdirectie mogen studeren…Deze meeslepende roman is de verdere uitwerking van Peters’ gelijknamige film, nu ook op dvd, gebaseerd op het levensverhaal van de Rotterdamse Antonia Brico, die uitgroeide tot de eerste, succesvolle, vrouwelijke dirigent ter wereld Continue reading

Violet Moller, “De zeven steden”, een schitterend boek, uitgegeven door Meulenhoff.

“De zeven steden” (“The Map of Knowledge”) laat zien hoe het denken van Byzantijnse, islamitische en Europese wetenschappers zich heeft ontwikkeld tussen de klassieke oudheid en de renaissance, een periode die van groot belang was voor ons huidig denken. We volgen de belangrijkste ideeën, die de basis vormden van de hedendaagse geneeskunde, wiskunde en astronomie, op een spannende reis, voortgedreven door een onverzadigbare nieuwsgierigheid naar de wereld. Subliem! Continue reading

Karen Haller, “Het kleine boek over kleur, de kracht van kleur in je leven”, een heel aantrekkelijke en charmante uitgave van Boekerij.

Ontdek hoe je een thuis creëert dat je persoonlijkheid weerspiegelt, vergroot je vertrouwen in het gebruik van kleur, voeg kleur toe aan je werkplek, kies kleding die helemaal past bij wie je bent en vind je eigen unieke kleuren. Het boek van Karen Haller wil een gids zijn om de kracht van kleur te gebruiken om je geluk, welzijn en zelfvertrouwen te verbeteren. Continue reading