100 jaar Bauhaus bij uitgeverij Prestel. Essentieel!

In 2019 viert het Bauhaus zijn 100-jarig jubileum. Gevestigd in Weimar in 1919, verhuisd naar Dessau in 1925 en gesloten in 1933 in Berlijn onder druk van de nationaal-socialisten, blijft het Bauhaus wereldwijd actief tot op de dag van vandaag. In zijn internationale vorm is het naast muziek, een van de meest succesvolle culturele exportartikelen van Duitsland. Continue reading

Hans Dooremalen, een spannend detective verhaal over “Descartes in Amsterdam”, een uitgave van Boom. Een aanrader.

Amsterdam, oktober 1634. Naast de Westerkerk wordt een lijk gevonden. In de verse sneeuw is een vreemd symbool getekend en de hand van het naakte lijk omklemt een rapier. Wanneer meer doden onder vergelijkbare, mysterieuze omstandigheden worden aangetroffen, wordt de hulp ingeschakeld van een beroemde inwoner van de stad: René Descartes. Continue reading

Geschiedenis van de Duitse literatuur volgens Marcel Reich-Ranicki, uitgegeven door “Deutsche Verlags-Anstalt” (DVA). Een must!

Marcel Reich-Ranicki wijdde zijn leven aan literatuur en aarzelde nooit om een strikt persoonlijke selectie te maken van de volgens hem belangrijkste auteurs en hun werken. Het boek bevat een uitgebreide verzameling van de belangrijkste en beste essays van deze gepassioneerde criticus. Marcel Reich-Ranicki had een uitgebreide kennis van de Duitse literatuur. Maar, hoe kritisch hij zich ook over de schrijvers en hun werk uitliet, het was altijd met passie en liefde. Continue reading

Marie-Theres Arnbom schreef over De villa’s aan de Attersee en in Bad Ischl. Twee prachtuitgaven van Amalthea.

Bij Litzlberg ligt een klein kasteeleiland dat de schilder Gustav Klimt in de zomer regelmatig bezocht. Hij werd er geïnspireerd tot het schilderen van meerdere schilderijen van het meer. Maar, hij was niet de enige. Het kuuroord Bad Ischl was en is wereldvermaard. De Oostenrijks-Hongaarse keizer Franz Jozef I en zijn echtgenote Elisabeth van Oostenrijk-Hongarije kwamen hier kuren en ook de adel en de rijken kwamen zich hier te goed doen aan de lucht en de kuurbaden. In haar boeken beschrijft de auteur de fascinerende geschiedenis van de villa’s en hun bewoners. Continue reading

“Het achtste leven” van Nino Haratischwili, uitgeven door atlas contact. Een monument! Niet te missen!

Nino Haratischwili staat met haar roman “Het achtste leven (voor Brilka)” op de longlist voor de Europese Literatuurprijs 2018. Elf Nederlandse boekhandels hebben twintig titels geselecteerd die naar hun oordeel tot de beste Europese romans behoren die in 2017 in het Nederlands zijn verschenen. De prijs wordt op 28 juni aanstaande aan zowel de schrijver van de winnende roman als de vertaler uitgereikt. Continue reading

“Stoeterij van Europa”, Jan van den Berghe over De Coburgs, muzikale levensgenieters. Een uitgave van De Bezige Bij. Zeker lezen!

De prestigieuze uitgeverij De Bezige Bij publiceerde de tweede druk van het boek van Jan Van den Berghe over het, zeg maar ons, huis Coburg. Naast het indrukwekkend aandeel van de Coburgs in de geschiedenis van Europa, waren veel leden van dit vooraanstaand Huis vaak heel artistiek en heel muzikaal. Continue reading

“Haus der Könige, Das Wiener Palais Coburg”. De Weense geschiedenis van een schitterende, Europese dynastie. Boeiend!

Met zijn hoge statige zuilen en elegante witte façade geeft het Palais Coburg in Wenen de indruk van macht en wereldbelang. Met de bruiloft van Ferdinand Georg van Saksen-Coburg en Maria Antonia Kohárys, begon de snelle opkomst van de Oostenrijkse Coburgs. Naast prachtige feesten en triomfen, was het paleis in Wenen ook het toneel van menig menselijke tragedie. Gunter Führmann vertelt voor het eerst het verhaal van de Weense Coburgs, van het begin tot vandaag, en tekent het indrukwekkend portret van een grote, heel vooraanstaande familie. Continue reading