Reynaldo Hahn, “L’île du rêve”, door het  Münchner Rundfunk Orchester o.l.v. Hervé Niquet, de nieuwe cd + boek uitgave van Palazzetto Bru zane.

Gecomponeerd toen Reynaldo Hahn nog geen achttien jaar oud was, bezat “L’Île du rêve” reeds de kwaliteiten van de grote werken uit die periode. Het onthulde de coloristische talenten van Bizet, de gepassioneerde uitbarstingen van Massenet en Gounod, en zelfs reeds de prosodische originaliteit van de jonge Debussy. Continue reading

Elke Brems, Marnix Beyen, Ariane Bazan, Olivier Luminet, Valérie Rosoux, “Dialogen over België, Herinneringen, beelden, opvattingen”, een uitgave van  University Press Leuven.

Welke gebeurtenissen, plekken en figuren blijven er hangen in het geheugen van achttien prominente Belgen als ze aan hun land denken? Op deze vraag zochten Franstalige en Nederlandstalige academici gedurende enkele jaren een antwoord. Achttien bekende Belgen bieden nu in dit boek een unieke blik op het Belgisch collectief geheugen Continue reading

Chris van de Ven,  “Multatuli verknipt, een portret in 500 fragmenten”, een uitgave van Boom uitgevers Amsterdam.

Multatuli (1820-1887), schrijver van de Max Havelaar, was een bijzonder persoon. ‘Een vat vol tegenstrydigheids’ noemde hij zichzelf. Maar, voor zijn vele adepten was hij speciaal, geniaal, een fantastisch schrijver, een groots denker, een voorloper en een held, edelmoedig, vastberaden, een wereldburger, goudeerlijk, onwrikbaar op zoek naar het goede, hulpvaardig, een groot spreker en aantrekkelijk. Continue reading

Gerald Easter, Mara Vorhees, “De verzonken kunstschatten van de Vrouw Maria, de geschiedenis van een verdwenen zeilschip vol Hollandse meesters”, een intrigerend verhaal, uitgegeven door Ambo|Anthos.

“De verzonken kunstschatten van de Vrouw Maria” van Gerald Easter en Mara Vorhees is de geschiedenis van een verdwenen zeilschip vol schilderijen van Hollandse meesters. In hun boek reconstrueren Gerald Easter en Maria Vorhees met veel oog voor persoonlijke details, het fascinerend verhaal van het gezonken zeilschip, een verhaal waarin politiek, kunst, kunsthandel en -conservering in heden en verleden op levendige wijze met elkaar verweven zijn. Continue reading

Nikolaus Harnoncourt, “Über Musik, Mozart und die Werkzeuge des Affen”, een uitgave van Residenz Verlag.

De basisprincipes van Nikolaus Harnoncourts muziekpraktijk maakten hem beroemd in de muziekwereld. Met zijn ensemble Concentus Musicus brak hij met oude tradities en maakte hij de interpretatie van oude muziek op een nieuwe manier toegankelijk. Deze teksten getuigen van zijn inzicht aangaande luisteren en uitvoeren. Continue reading

“Grosses Welttheater, 100 Jahre Salzburger Festspiele”, een tentoonstelling en een boek/catalogus, uitgegeven door Residenz verlag.

In 2020 viert het wereldwijd belangrijkste festival voor klassieke muziek en podiumkunsten, de “Salzburger Festspiele”, zijn 100ste verjaardag. Het weelderig vormgegeven boek begeleidt de tentoonstelling in de Neue Residenz, georganiseerd door de Salzburger Festspiele en het Salzburger Museum. Essays en teksten in het Duits en in Engelse vertaling, bieden nieuwe perspectieven op het uniek fenomeen van de Festpiele. Daarnaast bieden de foto’s een bijzondere kijk op het Festival. Continue reading

John Kaag, “Met Nietzsche de bergen in, Word wie je bent” en “Amerikaanse filosofie”, 2 magnifieke uitgaven van ten have.

John Kaag maakt in “Met Nietzsche de bergen in”, twee filosofische reizen, als 19-jarige en als 36-jarige echtgenoot en vader. Tijdens beide reizen gaat Kaag op zoek naar de bronnen van Nietzsche’s filosofie en leven en verweeft hij filosofische ontdekkingen met zijn eigen zoektocht naar een authentiek leven. In een afgelegen bibliotheek botste John Kaag op het oeuvre van belangrijke, Amerikaanse filosofen, zoals John Dewey, Walt Whitman en William James. Geïnspireerd daardoor, vertelde Kaag het voor velen onbekend verhaal van hun denken in zijn boek, “Amerikaanse filosofie”, een filosofie die het leven omarmt en zich kenmerkt door pragmatisme en zelfvertrouwen.

Continue reading

Edward De Maesschalck, “De Bourgondische vorsten 1315-1530”, uitgegeven door Davidsfonds.

Over de Bourgondische hertogen en hun tijd zijn in de loop van de jaren al heel wat boeken verschenen. Maar, Edward De Maesschalck vertelt het verhaal van hertogen, die werden geboren als prinsen, die leefden als vorsten en hoopten als koningen te sterven. Zijn verhaal wordt geschetst tegen de achtergrond van een woelige periode en heeft oog voor alle facetten van de toenmalige samenleving. Continue reading