Frans Verhagen over “Pilgrim Fathers, Van Leiden naar het beloofde land, 1620” en “De Founding Fathers, De grondleggers van de Verenigde Staten”, twee opvallend interessante uitgaven van Omniboek.

In “Pilgrim Fathers” vertelt Frans Verhagen het historisch verhaal van de reis met de Mayflower en de Leidse periode van deze ‘eerste kolonisten’ van Amerika. Een groep elf jaar eerder uit Engeland gevluchte puriteinen vroegen zich af hoe ze hun geloof zuiver konden houden in het libertijnse Nederland? In zijn boek “Founding Fathers”, vertelt hij het verhaal van zeven mannen die een wereldmacht stichtten. Continue reading

Toegankelijk en interessant. Mischa Spel en Floris Don, “De Matthäus-Passion, wat Bachs meesterwerk je vertelt als je weet waar je op moet letten. Complete luistergids”, uitgegeven door Meulenhoff.

Elk jaar wonen alleen al in Nederland, in de weken voor Pasen, tienduizenden gelovigen en muziekliefhebbers, één van de ruim vijfhonderd uitvoeringen van Bachs Matthäus-Passion bij. Waarom houden zoveel mensen, vaak ook luisteraars die verder nauwelijks klassieke concerten bezoeken, toch zo van dit Passie-oratorium?, vragen de auteurs zich af. En, wat heeft Bachs muziek te vertellen, als je eenmaal weet waar je moet naar luisteren? Continue reading

De Grande Dame van het Nederlands chanson is niet meer. Het levensverhaal van Liesbeth List, uitgegeven door Luitingh-Sijthoff. Een dierbare terugblik.

De geliefde Nederlandse chansonnière en actrice overleed op 25 maart op 78-jarige leeftijd tijdens haar slaap in haar woonplaats Soest nabij utrecht. De Uitgeverij Luitingh-Sijthoff publiceerde het heel bijzonder boek van Dave Boomkens over het leven van de zangeres met nooit eerder gepubliceerde foto’s en een bijzondere cd. Continue reading

“Ich revoltiere, also bin ich! Denn ich bin um der Kunst willen geboren.” Josef Lehmkuhl, “Der Kunst-Messias, Richard Wagners Vermächtnis in seinen Schriften”,  een uitgave van Königshausen und Neumann. Unausweichlich, een Must!

Geen enkele andere componist heeft naast zijn composities, zoveel geschriften nagelaten als Richard Wagner. Over het geheel genomen vullen ze ongeveer tien lijvige volumes. De heroriëntering van het Festival van Bayreuth en de nieuwe inzichten en perspectieven in  de werken van Richard Wagner zijn opnieuw ambitieus. Daarom is het in deze context  interessant om de meester zelf te lezen, welke ideeën hij had over zijn kunst, en over kunst in het algemeen. En er is veel te lezen. Heel veel. Continue reading

“De zes freules, de geschiedenis van de zussen Mitford” van Laura Thompson en “De freule en de Führer, het verhaal van Unity Mitford” van Marja Coenradie, twee intrigerende uitgaven van Omniboek.

“De zes freules” is het verhaal van de zes dochters uit een oude Engelse, adellijke familie. Ze schitterden op de debutanten bals in het interbellum en waren voorbestemd om een goed huwelijk te sluiten. Maar het liep eventjes heel anders. Marja Coenradie is schrijfster en journaliste. Haar brede historische interesse brengt haar geregeld op het spoor van vrouwen met een bijzonder verhaal. In “De freule en de Führer” ontvouwt ze op levendige wijze het waargebeurd verhaal van de relatie tussen Unity Mitford en…Adolf Hitler. Continue reading

Nihil credendum nisi prius intellectum. Raoul Bauer, “De geniale mislukking van de middeleeuwen”, een inspirerende uitgave van Sterck & Devreese.

In de 12de eeuw was er het conflict tussen Pierre Abélard, die de wetenschap nieuwe wegen wees door de eis van rationele benadering, en Bernardus van Clairvaux, die alleen waarde hechtte aan religieus-intuïtieve kennis. Raoul Bauer ziet in zijn boek een overeenkomstige situatie met wat hij “de verweesde twintigste eeuw” noemt. Continue reading