Prachtige tentoonstelling in het het Rijksmuseum en schitterend boek over de Tachtigjarige Oorlog, uitgegeven door Atlas Contact. Niet te missen!

Het Rijksmuseum, NTR en Uitgeverij Atlas Contact publiceren gezamenlijk een rijk in kleur geïllustreerd boek “80 Jaar Oorlog. De geboorte van Nederland”. Het verhaal van de oorlog wordt hierin beschreven door Gijs van der Ham, senior conservator Geschiedenis van het Rijksmuseum, waarvoor kunstwerken en voorwerpen uit de tentoonstelling het uitgangspunt vormen. Zijn verhaal wordt afgewisseld met persoonlijke verhalen uit de NTR-serie met een link naar het heden en bijzonder interessante essays van Marchien den Hertog, Judith Pollmann, Peter Vandermeersch en Stephanie Archangel.

Continue reading

“Een naoorlogse achtbaan, Europa 1950-2017” van Ian Kershaw, uitgegeven door Prometheus. Zeker lezen!

Na twee verwoestende oorlogen in de eerste helft van de twintigste eeuw begon Europa aan zijn wederopbouw. Dit boek, het vervolg op “De afdaling in de hel”  is een verhaal over draaien en wendingen, hoogte- en dieptepunten, voorbijgaande veranderingen en grote, snellere transformatie. “Het verhaal over Europa sinds 1950 was als een rit in een achtbaan”, schrijft Kershaw, “inclusief spanning en angst”. Continue reading

Bart Slijper “Hemelbestormers. De revolutie van de Tachtigers”, uitgegeven door Prometheus. Meesterlijk!

De sonnetten van Jacques Perk en Willem Kloos, “Mei” van Herman Gorter, “De kleine Johannes” van Frederik van Eeden, het zijn en blijven tot de verbeelding sprekende titels uit de literaire beweging der “Tachtigers”. In navolging van zijn grandioze biografieën over Willem Kloos en J.C.Bloem, schreef Bart Slijper nu over de niet-aflatende samenwerking tussen dichters, schrijvers en schilders binnen de beweging der “Tachtigers”. Overgevoelige kunstenaars die met veel durf de gevestigde orde aanvielen. Continue reading

Patrick Cornillie over “Koersen in de Groote Oorlog”, een bijzondere uitgave van Lannoo.

“Op 28 juni 1914”, zo lezen we, “klonken vrijwel gelijktijdig twee schoten. In Parijs ging de twaalfde Tour de France van start en in Sarajevo werd de Oostenrijkse kroonprins Franz Ferdinand doodgeschoten, de aanleiding voor de Eerste Wereldoorlog. Het professioneel wielrennen kwam in heel Europa tot stilstand, maar de eerste vedetten van de fiets bleven ‘koersen’.” Continue reading

Paul Van Nevel en Luk Van Eeckhout, “Het landschap van de polyfonisten, De wereld van de Franco-Flamands”, een magistrale uitgave van Lannoo

Paul Van Nevel, de artistiek directeur van het Huelgas Ensemble is bekend voor zijn interdisciplinaire benadering van de originele bronnen van de polyfonie, rekening houdend met de tijdsgeest (literatuur, oude uitspraak, temperament en tempo). De zoektocht van Paul Van Nevel naar de leefwereld van de polyfonisten is nu een adembenemend mooi boek geworden. En dit mede door de prachtige foto’s van Luk Van Eeckhout en de bijbehorende cd. Niet te missen! Continue reading