Bert Gevaert en Johan Mattelaer over “Roma intima. Liefde, lijf en lust”, een prachtboek, uitgegeven door Sterck & Devreese.

Ter gelegenheid van de van het boek ‘Roma Intima : Liefde, lijf en lust’, geschreven door classicus Bert Gevaert en uroloog Johan Mattelaer, werd onder hetzelfde thema,  een wonderbaarlijke tentoonstelling gerealiseerd. U wordt daar nl. als bezoeker langsheen drie grote luiken, sensatie, werkelijkheid en creativiteit, meegenomen naar de wereld van…Romeins naakt en erotiek! Continue reading

“I have got you a pair of horses that will fly like Whistlejacket”. “George Stubbs, de man, het paard, de obsessie”, het magnifiek boek van Lea van der Vinde bij de tentoonstelling, uitgegeven door de prestigieuze uitgeverij, Waanders & de Kunst.

Vandaag, donderdag 20 februari, opent in het Mauritshuis in Den Haag, de allereerste, Nederlandse tentoonstelling “George Stubbs De man, het paard, de obsessie”, over de legendarische, Britse paardenschilder. Expositie van 20 februari t/m 1 juni in het Mauritshuis, Den Haag.
Continue reading

Luk Corluy, “Al-Andalus”, alweer een indrukwekkende uitgave van Sterck & De Vreese.

Bij uitgeverij uitgeverij Sterck & De Vreese verscheen het boek Al Andalus (711-1494), over acht eeuwen godsdienststrijd in Spanje. In de achtste eeuw veroveren de moslims het Iberisch schiereiland Spanje. Al-Andalus (Arabisch Spanje) groeide uit tot een zelfstandig kalifaat met een grote welvaart. Drie eeuwen later heroveren de christenen het gebied in een strijd die bekend staat als de ‘reconquista’. Continue reading

Ben Street, “Blauw, rood, groen en goud”, een kleurrijke uitgave van Meulenhoff.

In Blauw, rood, groen en goud gaat kunsthistoricus Ben Street op zoek naar de geschiedenis van de schilderkunst aan de hand van 48 schilderijen en vier kleuren: hemelsblauw, sensueel rood, gifgroen en glinsterend goud. Deze vier kleuren zijn de sleutel tot fascinerende verhalen: van de pigmenten waarmee de kleuren gemaakt worden – soms bijzonder duur, zoals ultramarijn, of gevaarlijk giftig, zoals smaragdgroen – tot de verschillende betekenissen die de kleuren door de tijd hebben gekregen. Continue reading

Dan Jones, “De Kruisvaarders, De strijd om het Heilige Land”, een monumentale uitgave van Omniboek.

Tussen de 11de en de 13de eeuw vochten christelijke en islamitische legers om zeggenschap over het Heilig Land. In De Kruisvaarders vertelt Dan Jones het verhaal van de eerste kruistocht in 1095 onder aanvoering van de Brabander Godfried van Bouillon en graaf Robrecht van Béthune, de Leeuw van Vlaanderen, tot en met het verlies van het laatste christelijke bolwerk in de Levant. Continue reading

Fred Brouwers, “Beethoven in de bunker, Musici onder het nazisme: vereerd, verbannen, vergast”, een beklemmende uitgave van epo.

In mei 1945 doorzochten Sovjetsoldaten Hitlers bunker in Berlijn. Ze vonden lichamen, documenten, juwelen en schilderijen maar ook een uitgebreide collectie 78-toerenplaten. Dat daar werk van Beethoven, Wagner en Bruckner tussen zat, verbaast niemand. Opvallender is dat tussen de platen ook werken van ‘verboden’ joodse en Russische componisten en uitvoerders aangetroffen werden. In zijn boek “Beethoven in de bunker. Musici onder het nazisme: vereerd, verbannen, vergast”, vertelt Fred Brouwers over de verhouding van de nazi’s tot klassieke muziek. Continue reading

Vaderland, vlaanderland, nondedjus patatteland, Willem Vermandere, “Als ‘t maar geestig is, prenten en vertellementen”, een aanstekelijke uitgave van Lannoo.

De innemende Vlaamse zanger en beeldhouwer Willem Vermandere wordt tachtig. In dit heel mooi boek brengt Willem Vermandere een selectie van ingekleurde houtsneden die hij afdrukt in zijn eigen atelier, een bundeling van 80 geestrijke gedachten over het leven, gekoppeld aan een selectie van zijn nieuwste grafisch werk. Continue reading

Jacob Burckhardt “Wereldhistorische beschouwingen”, nu vertaald uitgegeven door Boom.

Na de publicatie van zijn wereldvermaarde “Cultuur der Renaissance in Italië” gaf Jacob Burckhardt een bijzondere reeks colleges die voor het nageslacht bewaard is gebleven: “Weltgeschichtliche Betrachtungen” (1905), “Wereldhistorische beschouwingen”. Hierin ontwikkelde hij een persoonlijke visie op de grote, vele eeuwen omspannende ontwikkelingen in de menselijke beschaving. Het boek is nu voor het eerst in het Nederlands vertaald en van een nabeschouwing voorzien door Peter Claessens, die eerder werk vertaalde van Harry Kessler, Gert Ledig, Alma Mahler en Friedrich Nietzsche. Continue reading