Ravenmeester Christopher Skaife schreef een heel, heel bijzonder boek, uitgegeven door Spectrum, over…de Raven van de Tower of London.

Eén van de vele legendes over de raven zegt dat, als er niet minstens zes raven binnen de Tower wonen, de Tower én de monarchie zullen vallen. Maar raven zijn intelligente vogels, die zich niet laten niet dwingen. Ze moeten het er zo prettig hebben, dat ze er blijkbaar wíllen blijven. In elk geval, de raven van de Tower of London mogen nooit verdwijnen. Ze zijn daarenboven allemaal officieel ingeschreven bij de Royal Army! Continue reading

Richard Wagner, “Het kunstwerk van de toekomst”, uitgegeven door Ijzer/epo. Uniek!

Oh, uniek en heerlijk volk! Smeed je vleugels en verhef je ten hemel!”

Wagners belangrijk essay over de kunst en de kunstenaar van de toekomst is eindelijk vertaald in het Nederlands! Het dateert van 1849…We hebben er lang moeten op wachten maar ons geduld wordt beloond. Voortaan kunnen we het belangrijk geschrift in onze eigen taal lezen. De vertaling is een fantastische prestatie. Grandioos. Continue reading

Wagners “Over kunst, politiek en religie”, uitgeven door Ijzer/epo. Een must!

Richard Wagner was niet alleen componist, hij heeft ook een uitgebreid oeuvre aan teksten geschreven. Na “Het kunstwerk van de toekomst” publiceerde de uitgeverij De IJzer nu de Nederlandse vertaling van enkele van Richard Wagners geschriften over kunst, politiek en religie. Bespreekbaar en beoordeelbaar, maar in elk geval niet te missen! Continue reading

Wagners Geschriften over cultuur en maatschappij, uitgegeven door Ijzer/epo. Een must!

In dit deel van de Richard Wagners Prozageschriften gaat Wagner in op de maatschappelijke functie van kunst. Hij stelt zijn “Gesamtkunstwerk” in dienst van een universeel humanistisch ideaal – een utopische, ‘zuiver menselijke’ gemeenschap. Maar hoe verhoudt dit ideaal zich tot zijn Duits-nationalistische opvattingen? Hoe kunnen we dit rijmen met zijn antisemitisme? Continue reading

“Mit Rilke durch Venedig” van Birgit Haustedt , uitgegeven door Insel taschenbuch. Magnifiek!

Een stad bezoek je best met een goeie gids. En wie is er nu een betere gids voor Venetië dan Rainer Maria Rilke, die de stad meerdere keren bezocht. Maar wie kan u beter gidsen door het Venetië van Rilke, dan Birgit Haustedt? Naar Venetië gaat u dus best in het gezelschap van dit boek. En, omdat Rilke’s werk al sinds 1900 uitgegeven wordt door de uitgeverij Insel, is deze uitgeverij de meest geschikte om een prachtig virtueel-imaginair en inspirerend boek uit te geven over de relatie van één van hun sterauteurs met Venetië. Continue reading