Atze van Wieren, “Waar bleef God bij Rilke?”, een heel bijzondere uitgave van Ijzer.

“Ze reiken eindeloos ver boven mij uit”, schreef Rilke over zijn Duineser Elegien, “het was een orkaan in de geest”. Atze Van Wieren vertaalde dit werk reeds in 2005. De pracht van de taal en de kracht van de metaforen grepen hem. Hier zong een dichter over een leven vol moeilijkheden tot aan de bevrijdende jubel, “Hiersein ist herrlich”. Lees nu zijn nieuw boekje over de elegieën, gerelateerd aan Spinoza en de…kwantummechanica! Is de materie goddelijk bezield?

Lees verder

Frank Tallis “Freud, Wenen en de ontdekking van de moderne geest”, een hoogst uitzonderlijke uitgave van Atlas contact.

Freud heeft een blijvende invloed op ons zelfbeeld. Maar, hoe werden hij en de psychoanalyse gevormd door het Wenen van rond 1900? Het nieuw boek van Frank Tallis draait om het leven van Freud en situeert het ontstaan van zijn revolutionaire ideeën tegen de achtergrond van Wenen aan het begin van de 20ste eeuw. Een kroniek van de Gouden Eeuw van Wenen en de invloed van Freud op de moderne wereld door een klinisch psycholoog, wiens mysterieromans de basis vormen van PBS’ Vienna Blood-serie.

Lees verder

Saint-Saëns, “Déjanire”, door het Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo en het Chœur de l’Opéra de Monte-Carlo, o.l.v. Kazuki Yamada, een nieuwe uitgave (boek + 2 cd) van Bru Zane. Alweer een grandioze (her) ontdekking!

“Déjanire”, een opera in vier bedrijven op een libretto van Louis Gallet, naar “Vrouwen van Trachis” (Trachiniai), een Attische tragedie van Sophocles en “Hercules op Oeta”, toegeschreven aan Seneca, werd in 1911, gecreëerd in het theater van Monte Carlo en werd opgedragen aan Ferdinand Castelbon de Beauxhostes, organisator van het Théâtre des Arènes de Béziers.

Lees verder

Jeroen Jansen, “Literair vermaak in de zeventiende eeuw”, alweer een magnifieke uitgave van Amsterdam University Press. Een monument!

Waarom beleven we plezier aan het lezen van een goed boek, het luisteren naar een mooi liedje of het bespreken van droevige of amusante literatuur? In zijn erudiet, breed opgezet onderzoek, ontrafelde Jeroen Jansen hoe scherpzinnigheid, ontraadseling, zintuiglijkheid, verwondering, emotionaliteit en ontspanning, het literair genoegen van zeventiende-eeuwse literatuur waarborgden. Niet te missen!

Lees verder

Dirk Noordman, “Spinoza in het Torentje, Wat de politiek kan leren van Spinoza’s Politiek Traktaat, met een voorwoord van Alexander Rinnooy Kan”, uitgegeven door Wereldbibliotheek. Zeker lezen!

In zijn “Politiek traktaat” pleitte Spinoza voor een staatsvorm, berustend op een mengvorm van monarchie, aristocratie en democratie. In het boek van Dirk Noordman, nodigt premier Mark Rutte, Spinoza uit voor een bezoek in het Torentje en praat met hem over het functioneren van de politiek en de verslechterende verhouding tussen de bevolking en de overheid. Spinoza’s gedachten daarover zijn immers nog altijd hoogst actueel!

Lees verder

Andrea Harrandt (Hg.) Thomas Leibnitz (Hg.), “Anton Bruckner, Der fromme Revolutionär” en Norbert Trawöger, “Bruckner! Journal einer Leidenschaft”, 2 uitgaven van Residenz Verlag.

De muziekwereld viert 200 jaar Anton Bruckner (1824-1896) en de Oostenrijkse Nationale Bibliotheek presenteert hoogtepunten uit haar unieke collectie. De magnifieke catalogus voor de speciale tentoonstelling in de Oostenrijkse Nationale Bibliotheek toont de grote componist als een veelzijdige persoonlijkheid, gevangen tussen tegengestelde sociale sferen en gedurfde, muzikale vernieuwing. Bruckners belangrijkste werken worden gepresenteerd in tekstbijdragen van gerenommeerde experts, evenals zijn biografie, die de diversiteit van het Oostenrijks cultureel leven in de 19e eeuw aanschouwelijk maken. De tekstbijdragen worden aangevuld met een uitgebreid beeldkatern met talrijke originele documenten, van Bruckners doopakte tot contracten, foto’s en werkschetsen. Lees verder

“Meister Eckhart, In den beginne was het woord, Commentaar bij het Johannesevangelie”, uitgegeven bij Halewijn. Indrukwekkend!

Van de grote middeleeuwse ‘meesters’, briljante theologen en filosofen met een toen internationale uitstraling, zijn er maar weinigen die nog gelezen, vertaald of uitgegeven worden. Slechts specialisten van de middeleeuwse cultuur kennen nog de namen van Petrus Lombardus of Johannes Duns Scotus. De dominicaan Meister Eckhart (1260-1328), eigenlijk Eckhart van Hochheim, is daarbij een grote uitzondering. Satoshi Kikuchi bespreekt in deze uitgave in een grondige inleiding, zowel het leven van Eckhart als zijn geschriften.

Lees verder

Nick Cave, Sean O’Hagan, “Geloof, hoop en ravage”, uitgegeven door Kokboekencentrum. Een aanrader!

“Geloof, hoop en ravage” is een weerslag van gesprekken van popzanger Nick Cave met zijn vriend, de journalist Sean O’Hagan. In dit boek onthult Nick Cave zijn diepe emoties. Het verkent existentiële vragen over geloof, kunst, muziek, vrijheid, verdriet en liefde en stapt zonder terughoudendheid Cave’s levensreis in. Van zijn vroege jeugd tot het heden, met inbegrip van zijn liefdes, zijn onwankelbare arbeidsethos en zijn opmerkelijke metamorfose in recente jaren. Van heroïneverslaving tot het uiteenvallen van bands: de singer-songwriter vertelt over zijn verleden en de pijn van het verlies door de dood van zijn 15-jarige zoon, Arthur in 2015.

Lees verder

“Louis Thevenet – Een leven in kleur”, een prachtuitgave van Hannibal. Om te ontdekken!

De schilder, Louis Thevenet, wordt binnenkort 150 jaar. In Halle laten ze deze verjaardag niet onopgemerkt voorbijgaan. Louis Thevenet (1874-1930) werd in Brugge geboren maar woonde nl. meer dan 14 jaar in Halle. Een groot deel van zijn oeuvre kwam daar tot stand en bood een unieke blik op de stad. Ontdek wie deze bijzondere schilder was en laat je meenemen in 150 jaar Thevenet. Deze internationaal bekende kunstenaar werd door James Ensor omschreven als “meester-schilder van de geneugten uit Zuid-Brabant”. Hij verbleef op diverse plekken, van de kust tot Halle, waar hij zijn laatste veertien levensjaren doorbracht. Het boek hoort bij de gelijknamige tentoonstelling van 23 maart tot 27 oktober 2024 in den AST en Villa Servais in Halle.

Lees verder

“Constant Permeke”, alweer een heel bijzondere uitgave van Hannibal. Niet te missen!

Het boek, “Constant Permeke”, verschijnt naar aanleiding van de heropening van het Permekemuseum in Jabbeke. Want, na drie jaar renovatiewerken is het zover. Het Permekemuseum opent vanaf 29 maart, opnieuw haar deuren voor het publiek. Het boek is prachtig geïllustreerd met tientallen schilderijen, beelden en tekeningen en veel archieffoto’s, die samen met verhelderende essays van Permeke-experts als o.a. Inne Gheeraert en literaire bijdragen van David Van Reybrouck en Daniël Rovers, een uitvoerige, deskundige kijk geven op zijn leven en zijn werk.

Lees verder