Prokofievs compleet ballet “Romeo en Julia” door het Baltimore Symphony Orchestra, o.l.v. Marin Alsop, op het label Naxos, en op dvd door het Ural Opera Ballet, uitgegeven door BelAir.

Marin Alsop vervolgt dit keer haar veelgeprezen opnamen van de symfonieën van Prokofjev met een uitvoering vol drama, guitige, jeugdige humor en emotie, van het meesterlijk ballet, “Romeo en Julia”. Choreograaf, Vyacheslav Samodurov, gaf het meesterwerk een eigentijdse look vanuit een wijk in Jekaterinenburg. Meteen twee aanraders. Continue reading

“A la claire fontaine, chante Rossignol, chante…”Hoogst originele ”Les Amours d’un Rossignol, Musique pour le flageolet français”, door La Simphonie du Marais o.l.v. Hugo Reyne, op het label Hugo Vox. Een prachtuitgave!

Al meer dan 30 jaar biedt “La Simphonie du Marais” concerten en spektakels met symfonische muziek, balletten, kamermuziek en opera’s. Als een ensemble met nationale en internationale bekendheid, onderscheidt het zich van het barokke landschap van vandaag door zijn originaliteit, toegankelijkheid en het contact met het publiek. Deze nieuwe uitgave is daarvan een schitterend voorbeeld.

Continue reading

Purcells “King Arthur” door de Staatsoper Unter den Linden in Berlijn, o.l.v. René Jacobs. Een dvd uitgegeven door Naxos. Schitterend!

Aan de Staatsoper Unter den Linden in het Schiller Theater in Berlijn hebben de regisseur Sven-Eric Bechtholf en Julian Crouch zich aan dit werk gewijd. Het resultaat is een verbeeldingsvolle enscenering, passend bij de schoonheid van de muziek, schitterend gedirigeerd door René Jacobs. Continue reading

Knotsgekke en potsierlijke ernst. “Charles Ives Incomplete Universe” door Christoph Marthaler, Titus Engel en Anna Viebrock & “The Unanswered Ives, A Documentary by Anne-Kathrin Peitz”, 2 dvd’s, uitgegeven door accentus music.

Accentus heeft twee sensationele producties gecombineerd in een dubbele dvd. Op de ene dvd is er de zeer inzichtelijke en opwindende filmdocumentaire “Unanswered Ives”, die zowel het ongewoon leven van deze componist als de oorsprong van Ives ‘eigenaardige muzikale persoonlijke stijl onderzoekt, en op de andere dvd is er het muzikaal spektakel te zien en te horen, nl. de poging om Charles Ives ‘Universe Symphony’ vervolledigd uit te voeren. Heel, heel bijzonder! Continue reading

De geschiedenis van Le Sacre du Printemps, deel 4, van Nikolaj Roerich tot Martha Graham.

Nikolaj  Roerich  (1874-1947) werd geboren  in Sint-Petersburg. De familie Roerich woonde  in de zomer  in hun buitenhuis Isvara, ten zuidwesten van Sint-Petersburg. In de huiskamer van Isvara hing een schilderij van het Himalaya gebergte. Dit schilderij maakte diepe indruk op Nikolaj en zou een blijvende liefde voor berglandschappen bij hem ontwikkelen. In de periode dat hij op het gymnasium zat, kreeg hij interesse voor archeologie en ook hiervoor ontwikkelde hij een blijvende liefde.  Continue reading

Hoogtepunt van muzikaal modernisme. De geschiedenis van…”Le sacre du printemps”!, deel 1, de adellijke voorgeschiedenis, en “Stravinsky, Le Sacre Du Printemps (10 Reference Recordings)” op het label Sony.

Grootvorst Vladimir Aleksandrovitsj Romanov van Rusland (1847-1909) was de derde zoon van Tsaar Alexander II (1818-1882). Vladimir was voorzitter van de Academie van de Schone Kunsten en een liefhebber van kunst en literatuur die zich omringde met acteurs, zangers en schilders. Continue reading

“Stravaganza d’Amore, La naissance de l’opéra chez les Médicis” o.l.v. Raphaël Pichon, een magnifieke dvd, uitgegeven door Château de Versailles Spectacles.

De uitvoeringen van muziek aan het hof van de Medici in Firenze, waren in heel Europa beroemd. De muzikale intermezzo’s waren reeds echte dramatische meesterwerken die muziek en poëzie op wonderbaarlijke wijze combineerden. Ze vormden het kader voor de geboorte van de Italiaanse Opera. Raphaël Pichon nodigt u uit om deze Italiaanse pracht te ontdekken met de meest weelderige muziekstukken van rond de eeuwwisseling, zowel met echte operascènes als met gigantische dubbelkorige muziek voor wel dertig stemmen, en gefilmd in de mooiste galerij ter wereld, de Spiegelzaal van het kasteel van Versailles! Continue reading