Marie Antoinette, Ballet van Thierry Malandain op muziek van Haydn en Gluck o.l.v. Mélanie Levy-Thiébaut, een magnifieke dvd uitgave van Château de Versailles Spectacles.

De laatste koningin van Frankrijk, met een uitzonderlijk lot, tragisch en glamoureus tegelijk, verdiende een ballet. Thierry Malandain borduurde een schitterend kostuumballet op maat voor een kleurrijk spektakel, gewijd aan de koningin, Versailles en zijn Koninklijke Opera. Continue reading

“Phaéton” van Lully o.l.v. Vincent Dumestre, een nieuwe uitgave in de reeks Château de Versailles Spectacles. Prachtig!

Phaëton (LWV 61) is een Tragédie en musique in een proloog en vijf akten van Jean-Baptiste Lully. Philippe Quinault schreef het libretto naar een verhaal uit Ovidius ‘Metamorphoses. Het kan worden beschouwd als een allegorische weergave van de straf die wacht op die stervelingen die zichzelf zo hoog als de “zon” (d.w.z. de Zonnekoning) durven te verheffen. Continue reading

Magistrale “Coronation of King George II – Le Couronnement du Roi George II” op dvd, uitgegeven door het Château de Versailles.

De kroning van Koning George II, een magnifieke gebeurtenis, met veel pracht en praal, werd nog versterkt door muziek van o.a. Händel. De gevierde operacomponist, kreeg de opdracht van de prins, die de nieuwe koning zou worden, om de muziek te componeren bij deze grootse ceremonie  in Westminster Abbey. Deze uitvoering o.l.v. Robert King, werd live opgenomen in de Chapelle Royale van het kasteel van Versailles. Adembenemend mooi!  Continue reading

Alexandre Tharaud speelt Beethovens Pianosonaten Opus 109, 110 en 111 (cd + dvd) op het label Erato. Magistraal!

Voor zijn eerste cd volledig gewijd aan Beethoven, heeft Alexandre Tharaud voor de laatste drie sonates van de componist gekozen, nr. 30 in E, op 109, nr. 31 in As, op 110 en nr. 32 in do klein, op 111. Het resultaat is naar zoals de grote, Franse pianist zelf zegt: “Ik heb lang gewacht voor ik deze Everest van de Romantische muziek opnam.” Sonore, transparante transcendentie. Indrukwekkend!  Continue reading

St. Thomas Choir Leipzig, 4 dvd’s, uitgegeven door accentus music. Magistraal!

Het St. Thomas Koor Leipzig (Thomanerchor Leipzig), opgericht in 1212, is één van de beroemdste en meest prestigieuze jongenskoren ter wereld. Deze box bevat de bekroonde twee uur durende documentaire “Die Thomaner – A Year in the Life van het St. Thomas Boys Choir Leipzig” van Paul Smaczny en Günter Atteln, en de adembenemende opnames van twee van Johann Sebastian Bachs meesterwerken, zijn Matthäus-Passion en zijn h-moll Messe. Continue reading

Magistrale dvd opname van de Messe de Noël van Praetorius door Paul McCreesh, uitgegeven door het Château de Versailles.

De Britse dirigent Paul McCreesh, bekend van zijn schitterende uitvoeringen van oude muziek, presenteert de feestelijke kerstmis van Praetorius in de context van een liturgische reconstructie, vergelijkbaar met wat er in een grote Lutherse kerk in Duitsland te horen was. De opname vond plaats op 9 december 2017 in Versailles en de uitvoerders hebben geen presentatie nodig, McCreesh dirigeert zijn Gabriel Consort & Players, naast “Les Pages & les Chantres du Centre de musique baroque” de Versailles. Continue reading

Alban Bergs “Wozzeck” op cd vanuit de Opera in Frankfurt en op dvd vanuit de Salzuburger Festspiele. Grandioze uitgaven van Oehms classics en harmonia mundi.

De productie van de Salzburger Festspiele van 2017 op dvd werd geregisseerd door William Kentridge. Hij trok in deze productie een parallel met de Eerste Wereldoorlog. De Opera van Frankfurt, o.l.v. Sebastian Weigle, levert een vlijmscherpe en spannende interpretatie. Met Audun Iversen en Claudia Mahnke in de hoofdrollen toont de opname een ideale cast. Aanraders. Continue reading

Les Funérailles Royales de Louis XIV o.l.v. Raphaël Pichon, magnifieke dvd + Blue ray, uitgegeven door Harmonia Mundi

De begrafenis van Lodewijk XIV weerspiegelde zijn regering. Het was groots en vervuld van pathos. Raphaël Pichon koos als locatie, de schitterende Chapelle Royale in Versailles, immers gebouwd voor gebruik van de Zonnekoning. Plechtige Grands motets als “De profundis” en “Dies irae” van Michel-Richard de Lalande en de aangrijpende “Marche funèbre pour le Convoy du Roy” van André Danican Philidor worden afgewisseld met zelden uitgevoerde muziek van François Colin, Louis Chein en Charles d’Helfer. Een uitstekende uitvoering door “Pygmalion”, gefilmd in november 2015, ter gelegenheid van de 300ste herdenking van dit bijzonder evenement. Continue reading