Knotsgekke en potsierlijke ernst. “Charles Ives Incomplete Universe” door Christoph Marthaler, Titus Engel en Anna Viebrock & “The Unanswered Ives, A Documentary by Anne-Kathrin Peitz”, 2 dvd’s, uitgegeven door accentus music.

Accentus heeft twee sensationele producties gecombineerd in een dubbele dvd. Op de ene dvd is er de zeer inzichtelijke en opwindende filmdocumentaire “Unanswered Ives”, die zowel het ongewoon leven van deze componist als de oorsprong van Ives ‘eigenaardige muzikale persoonlijke stijl onderzoekt, en op de andere dvd is er het muzikaal spektakel te zien en te horen, nl. de poging om Charles Ives ‘Universe Symphony’ vervolledigd uit te voeren. Heel, heel bijzonder! Continue reading

De geschiedenis van Le Sacre du Printemps, deel 4, van Nikolaj Roerich tot Martha Graham.

Nikolaj  Roerich  (1874-1947) werd geboren  in Sint-Petersburg. De familie Roerich woonde  in de zomer  in hun buitenhuis Isvara, ten zuidwesten van Sint-Petersburg. In de huiskamer van Isvara hing een schilderij van het Himalaya gebergte. Dit schilderij maakte diepe indruk op Nikolaj en zou een blijvende liefde voor berglandschappen bij hem ontwikkelen. In de periode dat hij op het gymnasium zat, kreeg hij interesse voor archeologie en ook hiervoor ontwikkelde hij een blijvende liefde.  Continue reading

Hoogtepunt van muzikaal modernisme. De geschiedenis van…”Le sacre du printemps”!, deel 1, de adellijke voorgeschiedenis, en “Stravinsky, Le Sacre Du Printemps (10 Reference Recordings)” op het label Sony.

Grootvorst Vladimir Aleksandrovitsj Romanov van Rusland (1847-1909) was de derde zoon van Tsaar Alexander II (1818-1882). Vladimir was voorzitter van de Academie van de Schone Kunsten en een liefhebber van kunst en literatuur die zich omringde met acteurs, zangers en schilders. Continue reading

“Stravaganza d’Amore, La naissance de l’opéra chez les Médicis” o.l.v. Raphaël Pichon, een magnifieke dvd, uitgegeven door Château de Versailles Spectacles.

De uitvoeringen van muziek aan het hof van de Medici in Firenze, waren in heel Europa beroemd. De muzikale intermezzo’s waren reeds echte dramatische meesterwerken die muziek en poëzie op wonderbaarlijke wijze combineerden. Ze vormden het kader voor de geboorte van de Italiaanse Opera. Raphaël Pichon nodigt u uit om deze Italiaanse pracht te ontdekken met de meest weelderige muziekstukken van rond de eeuwwisseling, zowel met echte operascènes als met gigantische dubbelkorige muziek voor wel dertig stemmen, en gefilmd in de mooiste galerij ter wereld, de Spiegelzaal van het kasteel van Versailles! Continue reading

“Le Sacre de Louis XIV/The Coronation of Louis XIV”, live door Ensemble Correspondances en Les Pages du Centre de Musique Baroque de Versailles o.l.v. Sébastien Daucé, een dvd uitgegeven door Château de Versailles. Magistraal!

Sébastien Daucé, zijn ensemble Correspondances en Les Pages du Centre de Musique Baroque de Versailles, brengen de muzikale reconstructie van de kroning van Lodewijk XIV in de Koninklijke Kapel van het paleis van Versailles. Een ware onderdompeling in één van de meest memorabele ceremonieën in de geschiedenis van Frankrijk. Continue reading

“Itzhak”, een meer dan schitterende documentaire op dvd over de violist Itzhak Perlman, uitgegeven door Pink Moon.

I

De voor een Grammy Award 2019 (Best Music Film) genomineerde documentaire “Itzhak”, vertelt het buitengewone verhaal over het leven en de muziek van Itzhak Perlman, alom beschouwd als de grootste nog levende violist, die samenwerkt(e) met vele andere grootheden en mede verantwoordelijk was voor de gelauwerde soundtracks van o.a. Schindler’s List en Memoirs of a Geisha. Continue reading