Les Routes de l’Esclavage 1444-1888, een prachtuitgave van Alia Vox o.l.v. Jordi Savall

Ondanks het feit dat gedurende meer dan vier eeuwen, vanaf 1444 (het jaar van de eerste massale slaven-expeditie, beschreven in een tekst uit die periode) tot 1888 (het jaar waarin de slavernij in Brazilië werd afgeschaft), meer dan 25 miljoen Afrikanen werden verscheept door Europese landen voor de slavernij, is deze periode, één van de pijnlijkste en schandelijkste in de geschiedenis van de mensheid, nog grotendeels onbekend bij het breed publiek. Continue reading

Heel mooie “Il Trovatore” vanuit de “Arena Sferisterio” in het Italiaanse Macerata op dvd

Verdi componeerde Il Trovatore voor de uitzonderlijke zangers, Giovanni Guicciardi, Carlo Baucardé, Emilia Goggi en Rosina Penco. Sedert de première in het Teatro Apollo in Rome in januari 1853, worden mensen aangetrokken tot de opwindende melodieën, zijn gruwelijke maar krachtige plot en zijn eenvoudige structuur, elementen die het tot één van de beste voorbeelden maken van Verdi’s geniale theatermuziek.  Continue reading

Alban Bergs “Lulu” door de Bayerische Staatsoper nu op dvd

Tijdens zijn verblijf in Parijs zag Frank Wedekind “Lulu, clowneske danseuse”, een pantomine, van Felicien Champsaur. Daarin werd de draak gestoken met een filosoof die gevoelloos wilde analyseren wat alleen te ervaren is. Wedekind smeedde het plan dit gegeven in een drama te verwerken. Hij zag verband met de cholera-epidemie die in 1892 Hamburg teisterde en met de gruwelijke verhalen over de Londense moordenaar Jack the Ripper. Uiteindelijk werd het een opera van Alban Berg. Continue reading

HULDE AAN JARIGE KRZYSTOF PENDERECKI

Bepaalde muziek ziet u ook best uitgevoerd worden. Dit is vaak het geval met composities van Penderecki. Accentus music bracht een dvd uit waarop u de verdeling en de solistische behandeling van het orkest bij hem kan volgen omdat u het kan zien. Een bijzondere opname en een heel, heel bijzonder document.

Ik herinner mij nog  goed hoe ik rond ’74-’75 te midden van Berio, Nono en Xenakis, de muziek van Penderecki als klassiek tonaal ervoer. Dat kwam door zijn vioolconcerto, zijn 1ste symfonie, zijn ‘Duivels van Loudun’ (een onvoorstelbare opera naar Aldous Huxley) en door zijn 2de ‘De natura sonoris’. Ik stond toen weliswaar nog niet echt stil bij het feit dat we beiden op dezelfde dag jarig zijn. Krzysztof Penderecki (°1933), icoon van de Poolse klassieke muziek, werd vorig jaar 80. Zijn 80ste verjaardag in november 2013 was dé gelegenheid voor een buitengewone bijeenkomst van enkele van ‘s werelds  belangrijkste musici. Continue reading

AMARCORD

Het is wel geleden van 1954 maar alleen al omdat Visconti Bruckners 7de gebruikte in de film, zal u zich ‘Senso’ toch wel herinneren? Maar herinnert u zich ook de magistrale villa waar de mooie Venetiaanse gravin Livia Serpieri woonde ? Wel, in deze villa werd in oktober 2013  een dvd opgenomen.

Een dvd van amarcord, hét ensemble bij uitstek voor de uitvoering van oude, wereldlijke a capella muziek. Beeld en muziek zijn prachtig ! Een magnifieke dvd ! Continue reading

RICHARD WAGNER TE ZIEN IN FILM

Als u er in mei vorig jaar in Baden-Baden niet  bij kon zijn, kan u nu rustig thuis kijken want  de toen vertoonde, gerestaureerde film ‘Richard Wagner’ uit… 1913, is nu te zien op dvd. Onmisbaar voor Wagnerianen en  heel onderhoudend voor elke melomaan of  cinefiel.

‘Richard Wagner’ is een Duitse ‘Stummfilm’  uit 1913. De film werd voor het eerst vertoond in Berlijn in mei 1913 ter gelegenheid van de 10ste ‘Geburtstag’ van Richard Wagner. Door de film kwam een heel breed, Duits publiek voor het eerst in contact met het leven en de muziek van Richard Wagner. De dure ‘Festspiele’ en andere operaopvoeringen waren toen immers enkel voor de Happy Few. Continue reading

RICHARD WAGNER

De documentaire “Wagner, een genie in ballingschap” werd eind juli 2013 uitgebracht door de Bel Air Classiques studio. In deze biografische en muzikale documentaire/roadmovie van Andy Sommer, wereldberoemd om zijn documentaires over grote componisten, reist Antoine Wagner naar Zwitserland in het spoor van zijn over-overgrootvader, Richard Wagner. Dit met het oog  om de complexe persoonlijkheid van zijn geniale voorvader/componist te vatten. In de film bezoekt Antoine Wagner de tot de verbeelding sprekende plaatsen waar zijn voorvader woonde, beminde, bewonderde en werkte. Hij ontmoet er historici, musicologen, musici en andere kenners en verkent de magistrale landschappen die Richard Wagner inspireerden tijdens de twee meest artistieke perioden van zijn leven. Continue reading