Alban Bergs “Wozzeck” op cd vanuit de Opera in Frankfurt en op dvd vanuit de Salzuburger Festspiele. Grandioze uitgaven van Oehms classics en harmonia mundi.

De productie van de Salzburger Festspiele van 2017 op dvd werd geregisseerd door William Kentridge. Hij trok in deze productie een parallel met de Eerste Wereldoorlog. De Opera van Frankfurt, o.l.v. Sebastian Weigle, levert een vlijmscherpe en spannende interpretatie. Met Audun Iversen en Claudia Mahnke in de hoofdrollen toont de opname een ideale cast. Aanraders. Continue reading

Les Funérailles Royales de Louis XIV o.l.v. Raphaël Pichon, magnifieke dvd + Blue ray, uitgegeven door Harmonia Mundi

De begrafenis van Lodewijk XIV weerspiegelde zijn regering. Het was groots en vervuld van pathos. Raphaël Pichon koos als locatie, de schitterende Chapelle Royale in Versailles, immers gebouwd voor gebruik van de Zonnekoning. Plechtige Grands motets als “De profundis” en “Dies irae” van Michel-Richard de Lalande en de aangrijpende “Marche funèbre pour le Convoy du Roy” van André Danican Philidor worden afgewisseld met zelden uitgevoerde muziek van François Colin, Louis Chein en Charles d’Helfer. Een uitstekende uitvoering door “Pygmalion”, gefilmd in november 2015, ter gelegenheid van de 300ste herdenking van dit bijzonder evenement. Continue reading

Opvallende opname op 2 dvd’s en 2 cd’s van Meyerbeers opera “Margherita d’Anjou” door het Orchestra Internazionale d’Italia, uitgegeven door Dynamic.

“Margherita D’Anjou” is een melodrama semiserio op een libretto van Felice Romani, de beroemde librettist van veel belcanto-opera’s zoals “Norma” en “La sonnambula” van Bellini. “Margherita D’Anjou” was de vierde van de zes Italiaanse opera’s die Giacomo Meyerbeer tussen 1817 en 1824 componeerde. Het was zijn eerste echt succes. Continue reading

Les Routes de l’Esclavage 1444-1888, een prachtuitgave van Alia Vox o.l.v. Jordi Savall

Ondanks het feit dat gedurende meer dan vier eeuwen, vanaf 1444 (het jaar van de eerste massale slaven-expeditie, beschreven in een tekst uit die periode) tot 1888 (het jaar waarin de slavernij in Brazilië werd afgeschaft), meer dan 25 miljoen Afrikanen werden verscheept door Europese landen voor de slavernij, is deze periode, één van de pijnlijkste en schandelijkste in de geschiedenis van de mensheid, nog grotendeels onbekend bij het breed publiek. Continue reading

Heel mooie “Il Trovatore” vanuit de “Arena Sferisterio” in het Italiaanse Macerata op dvd

Verdi componeerde Il Trovatore voor de uitzonderlijke zangers, Giovanni Guicciardi, Carlo Baucardé, Emilia Goggi en Rosina Penco. Sedert de première in het Teatro Apollo in Rome in januari 1853, worden mensen aangetrokken tot de opwindende melodieën, zijn gruwelijke maar krachtige plot en zijn eenvoudige structuur, elementen die het tot één van de beste voorbeelden maken van Verdi’s geniale theatermuziek.  Continue reading

Alban Bergs “Lulu” door de Bayerische Staatsoper nu op dvd

Tijdens zijn verblijf in Parijs zag Frank Wedekind “Lulu, clowneske danseuse”, een pantomine, van Felicien Champsaur. Daarin werd de draak gestoken met een filosoof die gevoelloos wilde analyseren wat alleen te ervaren is. Wedekind smeedde het plan dit gegeven in een drama te verwerken. Hij zag verband met de cholera-epidemie die in 1892 Hamburg teisterde en met de gruwelijke verhalen over de Londense moordenaar Jack the Ripper. Uiteindelijk werd het een opera van Alban Berg. Continue reading

HULDE AAN JARIGE KRZYSTOF PENDERECKI

Bepaalde muziek ziet u ook best uitgevoerd worden. Dit is vaak het geval met composities van Penderecki. Accentus music bracht een dvd uit waarop u de verdeling en de solistische behandeling van het orkest bij hem kan volgen omdat u het kan zien. Een bijzondere opname en een heel, heel bijzonder document.

Ik herinner mij nog  goed hoe ik rond ’74-’75 te midden van Berio, Nono en Xenakis, de muziek van Penderecki als klassiek tonaal ervoer. Dat kwam door zijn vioolconcerto, zijn 1ste symfonie, zijn ‘Duivels van Loudun’ (een onvoorstelbare opera naar Aldous Huxley) en door zijn 2de ‘De natura sonoris’. Ik stond toen weliswaar nog niet echt stil bij het feit dat we beiden op dezelfde dag jarig zijn. Krzysztof Penderecki (°1933), icoon van de Poolse klassieke muziek, werd vorig jaar 80. Zijn 80ste verjaardag in november 2013 was dé gelegenheid voor een buitengewone bijeenkomst van enkele van ‘s werelds  belangrijkste musici. Continue reading