DER FLIEGENDE HOLLÄNDER

Deutsche Grammophon bracht de opvoering van de Dresdense versie van Wagners “Der Fliegende Holländer” in Zürich uit op dvd. Bryn Terfel en Matti Salminen tonen hun sterke podium présence, hoewel er ook gezongen moet worden en er geen verlossing volgt.

Richard Wagner was een dichter en toneelschrijver bij uitstek. In mythen en legenden vond hij verhalen en personages die de spanning van gevaarlijke handelingen in  het menselijk bestaan tot uitdrukking brachten. In Wagners opera’s en drama’s mondt die spanning en de unieke kracht van de suggestie altijd uit in alles of niets. In zijn muziektheater over redding en ondergang, liefde en haat, overheersing en onderwerping, ascese en lust leidt de dramatische ontwikkeling altijd tot de uitvergrote suggestie van oplossing voorzien van magistrale, extatische en lyrische muziek. Zo ook in zijn romantische opera “Der fliegende Holländer”, een opera over het lot van een man die probeert te ontsnappen aan zijn verdoemenis. Continue reading

BRUCKNER’S DECISION • BRUCKNERS ENTSCHEIDUNG

In navolging van de film “The Strange Affliction of Anton Bruckner” van Ken Russell uit 1990,  regisseerde Jan Schmidt-Garre (°1962) een film over Bruckners verblijf in 1867 in het kuuroord Bad Kreuzen. Na de behandeling besliste Bruckner definitief componist  te worden…

Tot de leeftijd van 43 was Anton Bruckner weinig meer dan een plaatselijke belofte. Hoewel hij zich   onweerstaanbaar aangetrokken voelde tot muziek, zocht hij almaar uitvluchten om te vermijden en uit te stellen dat hij zijn leven zou moeten opbouwen vanuit zijn creatieve ambities. Na elk denkbaar aspect van muziek gestudeerd te hebben werd hij geconfronteerd met de belangrijkste beslissing van zijn leven. Of naar Wenen gaan en componeren, of in Linz blijven als organist, koorleider en muziekleraar. De druk van deze beslissing dompelde Bruckner in een zenuwinzinking. De film toont Bruckners zoektocht naar rust in het kuuroord (Kneippkurzentrum) Bad Kreuzen in Opper-Oostenrijk, waar hij een jonge Duitse architect met de naam Otto ontmoet. Continue reading

Arnold Schönbergs Gurre-Lieder als muziektheaterproductie

Hoewel Schönberg er zich zijn hele leven heeft tegen verzet, realiseerde regisseur Pierre Audi toch een geënsceneerde opvoering van Gurre-Lieder, oorspronkelijk een groots opgezette cantate voor vijf vocale solisten, een spreker, grote koren en een immens groot symfonieorkest. Gurre-Lieder was bedoeld om enkel in concertvorm uitgevoerd te voeren.

Arnold Schönberg (1874-1951) baseerde zich op de gedichten/liederen “Gurresange” uit 1867-1870 van de Deense schrijver Jens Peter Jacobsen (1847-1885), een dichter die rond 1900 grote invloed had op de Duitse literatuur. Deze gedichten werden door de Weense literatuurhistoricus en bibliothecaris Robert Franz Arnold (1872-1938) in het Duits vertaald. Schönberg had overigens reeds tussen 1899 en 1903, als het vierde (Hochzeitslied) van zijn zes liederen voor middenstem en klavier op. 3, tekst van Jacobsen getoonzet.

Continue reading