Boek bij de tentoonstelling, “Lucas Gassel van Helmond, Meester van het landschap”, uitgegeven door Waanders & de Kunst. Een ontdekking!

Museum Helmond in het Nederlandse Noord-Brabant presenteert van 10 maart tot en met 7 juni 2020, de eerste, grote overzichtstentoonstelling van het werk van Lucas Gassel (ca. 1488-1568/69), een meester van het landschap van de zestiende eeuw, ook wel de Brabantse Gouden Eeuw genoemd. De prestigieuze uitgeverij, Waanders & de Kunst, publiceerde alweer een heel mooi, bijbehorend boek. Een ontdekking! Continue reading

Bert Gevaert en Johan Mattelaer over “Roma intima. Liefde, lijf en lust”, een prachtboek, uitgegeven door Sterck & Devreese.

Ter gelegenheid van de van het boek ‘Roma Intima : Liefde, lijf en lust’, geschreven door classicus Bert Gevaert en uroloog Johan Mattelaer, werd onder hetzelfde thema,  een wonderbaarlijke tentoonstelling gerealiseerd. U wordt daar nl. als bezoeker langsheen drie grote luiken, sensatie, werkelijkheid en creativiteit, meegenomen naar de wereld van…Romeins naakt en erotiek! Continue reading

“I have got you a pair of horses that will fly like Whistlejacket”. “George Stubbs, de man, het paard, de obsessie”, het magnifiek boek van Lea van der Vinde bij de tentoonstelling, uitgegeven door de prestigieuze uitgeverij, Waanders & de Kunst.

Vandaag, donderdag 20 februari, opent in het Mauritshuis in Den Haag, de allereerste, Nederlandse tentoonstelling “George Stubbs De man, het paard, de obsessie”, over de legendarische, Britse paardenschilder. Expositie van 20 februari t/m 1 juni in het Mauritshuis, Den Haag.
Continue reading

“Richard Strauss und die Oper”, een prachtuitgave van Residenz Verlag.

In Wenen liep in 2014, in het Theatermuseum aan de Lobkowitzplatz, ter gelegenheid van het Richard Strauss Jubileumjaar ‘Zum 150. Geburtstag des großen Komponisten’, de tentoonstelling ‘Richard Strauss und die Oper’. De vooraanstaande Duitse uitgeverij Residenz Verlag gaf met steun van de Ernst von Siemens Kunststiftung de prachtige catalogus uit. Wel vijftien specialisten schreven over het wel en wee van de wellicht fascinerendste operawereld van de 20ste eeuw. Su-subliem ! Continue reading

Wagner in Tribschen en de tentoonstelling, “So wird mir der Weg gewiesen, Siegfried Wagner (1869-1930)”. Een must.

Tijdens een verblijf van twee keer enkele jaren in Zwitserland, in eerste instantie in politieke ballingschap, kende de componist er vruchtbare perioden. Hij componeerde er gedeeltelijk “Die Meistersinger”, de volledige Handlung, “Tristan und Isolde”, de “Wesendonck-Lieder”, en werkte er aan “Der Ring des Nibelungen”. Landhaus Tribschen werd een populaire ontmoetingsplaats voor bekende persoonlijkheden die deel uitmaakten van de vriendenkring van de componist. Onder anderen waren de Beierse koning Ludwig II, Franz Liszt en Friedrich Nietzsche te gast op het Vierwoudstedenmeer. In 1872 verliet Wagner de zogenaamde “Tribschener Idylle” om zijn plannen voor zijn eigen Festspielhaus in Bayreuth te realiseren.  Continue reading

“Kaiser Maximilian I. Ein großer Habsburger”, een prachttentoonstelling in de “Österreichische Nationalbibliothek” in Wenen. Niet te missen!

Ter gelegenheid van de 500ste sterfdag van keizer Maximiliaan I, herdenkt de Oostenrijkse nationale bibliotheek de grote Habsburger en zijn tijd met een speciale tentoonstelling. Keizer Maximiliaan I van Habsburg (1459-1519), een humanistisch opgeleide prins en bekwame jager, werd de laatste ridder van het Romeins-Duitse rijk genoemd, maar, deze zoon van keizer Frederik III en Eleonora van Portugal, was ook een vooruitstrevende vorst die de uitdagingen van zijn tijd erkende. Continue reading

De tentoonstelling “THEODOOR VAN LOON, een caravaggist tussen Rome en Brussel” en de cd “the ear of theodoor van loon” van het huelgas ensemble op het label Cypres. Hemels!

Theodoor van Loon (1581/82-1649) was één van de eerste schilders uit de Zuidelijke Nederlanden die zich verregaand liet beïnvloeden door de kunst van Caravaggio. Net als zijn tijdgenoot Rubens ontwikkelde Van Loon een krachtige, originele stijl en liet hij zich zijn leven lang inspireren door de meesters uit Italië. Deze uitzonderlijke tentoonstelling die voor de allereerste keer het oeuvre van deze atypische kunstenaar toont, wordt ook sonoor aanschouwelijk gemaakt op de meer dan schitterende, nieuwe cd van het huelgas ensemble o.l.v. Paul Van Nevel.. Een tentoonstelling en een muzikale soundscape die u zeker niet mag missen!

Continue reading

“World Lace Congress” in Brugge en Martine Bruggeman over “Kant in Vlaanderen, Erfgoed & hedendaagse kunst”. Een prachtuitgave van Lannoo.

Naar aanleiding van het bijzonder “World Lace Congress” in Brugge 2018, publiceert Martine Bruggeman een hoogst interessant en uitzonderlijk mooi kunstboek “Kant in Vlaanderen” (“Lace in Flanders”). Dit boek verschijnt bij de uitgeverij Lannoo met dank aan Karine Huts, Erelid van het Wereldcongres, die bereid was een mooie inleiding te schrijven. Continue reading