“Richard Strauss und die Oper”, een prachtuitgave van Residenz Verlag.

In Wenen liep in 2014, in het Theatermuseum aan de Lobkowitzplatz, ter gelegenheid van het Richard Strauss Jubileumjaar ‘Zum 150. Geburtstag des großen Komponisten’, de tentoonstelling ‘Richard Strauss und die Oper’. De vooraanstaande Duitse uitgeverij Residenz Verlag gaf met steun van de Ernst von Siemens Kunststiftung de prachtige catalogus uit. Wel vijftien specialisten schreven over het wel en wee van de wellicht fascinerendste operawereld van de 20ste eeuw. Su-subliem ! Continue reading

Wagner in Tribschen en de tentoonstelling, “So wird mir der Weg gewiesen, Siegfried Wagner (1869-1930)”. Een must.

Tijdens een verblijf van twee keer enkele jaren in Zwitserland, in eerste instantie in politieke ballingschap, kende de componist er vruchtbare perioden. Hij componeerde er gedeeltelijk “Die Meistersinger”, de volledige Handlung, “Tristan und Isolde”, de “Wesendonck-Lieder”, en werkte er aan “Der Ring des Nibelungen”. Landhaus Tribschen werd een populaire ontmoetingsplaats voor bekende persoonlijkheden die deel uitmaakten van de vriendenkring van de componist. Onder anderen waren de Beierse koning Ludwig II, Franz Liszt en Friedrich Nietzsche te gast op het Vierwoudstedenmeer. In 1872 verliet Wagner de zogenaamde “Tribschener Idylle” om zijn plannen voor zijn eigen Festspielhaus in Bayreuth te realiseren.  Continue reading

“Kaiser Maximilian I. Ein großer Habsburger”, een prachttentoonstelling in de “Österreichische Nationalbibliothek” in Wenen. Niet te missen!

Ter gelegenheid van de 500ste sterfdag van keizer Maximiliaan I, herdenkt de Oostenrijkse nationale bibliotheek de grote Habsburger en zijn tijd met een speciale tentoonstelling. Keizer Maximiliaan I van Habsburg (1459-1519), een humanistisch opgeleide prins en bekwame jager, werd de laatste ridder van het Romeins-Duitse rijk genoemd, maar, deze zoon van keizer Frederik III en Eleonora van Portugal, was ook een vooruitstrevende vorst die de uitdagingen van zijn tijd erkende. Continue reading

De tentoonstelling “THEODOOR VAN LOON, een caravaggist tussen Rome en Brussel” en de cd “the ear of theodoor van loon” van het huelgas ensemble op het label Cypres. Hemels!

Theodoor van Loon (1581/82-1649) was één van de eerste schilders uit de Zuidelijke Nederlanden die zich verregaand liet beïnvloeden door de kunst van Caravaggio. Net als zijn tijdgenoot Rubens ontwikkelde Van Loon een krachtige, originele stijl en liet hij zich zijn leven lang inspireren door de meesters uit Italië. Deze uitzonderlijke tentoonstelling die voor de allereerste keer het oeuvre van deze atypische kunstenaar toont, wordt ook sonoor aanschouwelijk gemaakt op de meer dan schitterende, nieuwe cd van het huelgas ensemble o.l.v. Paul Van Nevel.. Een tentoonstelling en een muzikale soundscape die u zeker niet mag missen!

Continue reading

“World Lace Congress” in Brugge en Martine Bruggeman over “Kant in Vlaanderen, Erfgoed & hedendaagse kunst”. Een prachtuitgave van Lannoo.

Naar aanleiding van het bijzonder “World Lace Congress” in Brugge 2018, publiceert Martine Bruggeman een hoogst interessant en uitzonderlijk mooi kunstboek “Kant in Vlaanderen” (“Lace in Flanders”). Dit boek verschijnt bij de uitgeverij Lannoo met dank aan Karine Huts, Erelid van het Wereldcongres, die bereid was een mooie inleiding te schrijven. Continue reading

Goldbrun Tentoonstelling en cd van Yuri Honing & Mariecke van der Linden in het Museum de Fundatie. Magnifieke Jazz!

Museum de Fundatie in Zwolle (provincie Overijssel) bezit en beheert een bijzondere en omvangrijke collectie beeldende kunst. Collectie en tentoonstellingen zijn te zien op twee locaties, Kasteel het Nijenhuis met beeldentuin bij Heino en Museum de Fundatie in Zwolle. In het Museum zijn Yuri Honing en Mariecke van der Linden te gast.

Continue reading

“Rubensgids Antwerpen”, Irene Smets op bezoek bij de grootmeester van de barok. Een prachtuitgave van Lannoo.

Deze gids brengt je naar de verschillende plekken in Antwerpen waar werk van Peter Paul Rubens te zien is. Je kunt er zijn huis bezoeken met het atelier waar zijn schitterende oeuvre tot stand kwam. Je komt ook langs de woningen van zijn vrienden Balthasar Moretus en Nicolaas Rockox, en je kan schilderijen van hem gaan bewonderen in de historische kerken, in de ruimten waarvoor ze werden gemaakt. Continue reading

„Das verdächtige Saxophon. ‚Entartete Musik’ im NS-Staat“ am Richard Wagner Museum Bayreuth

Vom 15. März bis 27. Mai 2018: Eine kommentierte Rekonstruktion der Düsseldorfer Ausstellung von 1938
Plakatmotiv_Saxophon_1803_Web
Nach den nationalsozialistischen Bücherverbrennungen von 1933 und der Vertreibung und Inhaftierung regimekritischer Künstler folgte 1937 die Münchner Ausstellung „Entartete Kunst“.  Auch in der Musik wurden vor allem die ästhetischen und stilistischen Tendenzen der Moderne als „Degeneration“ und „Zersetzung“ gebrandmarkt.  So wurde im Mai 1938 bei den „Reichsmusiktagen“ in Düsseldorf eine Ausstellung „Entartete Musik“ gezeigt.

Richard Wagner Museum
Wahnfriedstraße 2
95444 Bayreuth
Tel.: + 49 (0)921- 757 – 28 – 0
Fax + 49 (0)921- 757 – 28 – 22

Een tentoonstelling, Jan Brokken en anderen over Mata Hari

Mata Hari, die in 1917 na een geheim proces wegens spionageactiviteiten ter dood veroordeeld werd, was eigenlijk een beeldschoon, Fries meisje dat als oosterse naaktdanseres één van de sterren werd van de Parijse belle époque. Op 15 oktober was het honderd jaar geleden dat ze voor het vuurpeloton stierf. Niet geblinddoekt, naar haar laatste wens. Continue reading