“Cusanus, Over de wetende onwetendheid”, uitgegeven door Damon. Indrukwekkend!

In “De docta ignorantia” bekende Cusanus de neoplatonische negatieve theologie, vooral benadrukt door Pseudo-Dionysius, die alle positieve uitspraken over God als ontoereikend en daarom misleidend verwierp. Hij wendde zich niet tot God door voor zichzelf kennis over hem op te eisen, maar eerder door kennis te vergaren over zijn eigen onwetendheid en daardoor een ‘geïnformeerde onwetendheid’ (docta ignorantia) over zichzelf. “De docta ignorantia” is nu voor het eerst in het Nederlands vertaald.

Lees verder

Inge Misschaert, “Verzameld! Gepassioneerde verzamelaars door de eeuwen heen”, een originele tentoonstelling in Gent en een opvallende uitgave van Walburg Pers.

Al eeuwenlang heeft de mens de neiging om dingen te verzamelen en te bewaren, altijd koortsachtig op zoek naar nieuwe aanvullingen. Wat bezielt de verzamelaar? Wat schuilt er achter die bezitsdrang? Achter de zoektocht naar veel van hetzelfde? Met de tentoonstelling ‘Onder vrienden’ exploreert het MSK de nauwe banden tussen kunstverzamelaars en het museum. En dit met een uitzonderlijke reeks werken uit privécollecties, samen met historische schenkingen en legaten in de MSK-collectie. Inge Misschaert verzamelde levendige verhalen over die historische en hedendaagse verzamelaars, en bracht ze onder in haar boek.

Lees verder

“Wybrand Hendriks was hier!” en “Wybrand Hendriks (1744-1831) kunstenaar, conservator, kastelein, restaurator, bestuurder, verzamelaar, kunsthandelaar en netwerker”, een tentoonstelling in Teylers museum in Haarlem en alweer een prachtboek, uitgegeven door Waanders.

Wybrand Hendriks was hier! - YouTube

Wybrand Hendriks was hier! - YouTube

Wybrand Hendriks was een Nederlands kunstschilder. Daarnaast was hij vanaf 1785 opzichter van de Kunstverzamelingen en gastheer in Teylers Museum. Hendriks bleef vooral bekend vanwege zijn portretschilderingen. Ontdek zijn tot de verbeelding sprekend, veelzijdig werk in de overzichtstentoonstelling, “Wybrand Hendriks was hier!” en in het magnifiek boek, uitgegeven door Waanders. Een ontdekking!

Lees verder

Edwin Buijsen, “Ick soeck en vind. De schilderijen van Adriaen van de Venne” en “De omgekeerde wereld van Adriaen van de Venne”, een tentoonstelling in Zeeuws Museum en 2 prachtuitgaven van Waanders.  

De omgekeerde wereld van Adriaen van de Venne' in Zeeuws Museum

Adriaen van de Venne (1590-1662) behoort niet tot de bekendste namen uit de Hollandse 17deeeuw. Toch is hij te beschouwen als een van de meest markante kunstenaarspersoonlijkheden uit die periode. U ontdekt hem in 2 prachtuitgaven van Waanders. In het uitgebreid, rijk geïllustreerd boek, “Ick soeck en vind”, wordt met name Van de Vennes geschilderd oeuvre voor het eerst uitgebreid en diepgaand onderzocht binnen de context van zijn gehele artistieke productie. 

Lees verder

“Raphael, The Revolution in Tapestry Design”, een magistrale tentoonstelling in het Kunsthistorisches Museum in Wenen en een al even magistrale uitgave van Hannibal Books.

Met de ontwerpen van Rafaël als uitgangspunt, tonen de tentoonstelling en het boek de evolutie van de wandtapijtkunst in de 16de eeuw, en presenteert een selectie meesterwerken uit de rijke collectie wandtapijten van het Kunsthistorisches Museum. Rafaëls ontwerpen behoren nl. tot een van de meest succesvolle series in de geschiedenis van de wandtapijtproductie. Ontdek de spectaculaire pracht er van zoals u het nooit eerder zag.

Lees verder

“ECHO, Gehuld in herinnering, Louise Bourgeois, Simone Rocha en Anne Teresa De Keersmaeker”, een tentoonstelling in MoMu Antwerpen en een uitgave van Lannoo.

MoMu - Fashion Museum Antwerp on LinkedIn: ECHO. Wrapped in Memory — Coming  October 2023 'ECHO' reflects on the…

MoMu - Fashion Museum Antwerp on LinkedIn: ECHO. Wrapped in Memory — Coming  October 2023 'ECHO' reflects on the…

“Echo” toont en onderzoekt de intieme relatie tussen kleding en herinnering door de ogen van drie artiesten, die verbonden zijn door de tactiele en emotionele intensiteit van hun werk: de kunstenares Louise Bourgeois, de ontwerpster Simone Rocha en de choreografe Anne Teresa De Keersmaeker.

Lees verder

Vinzenz Brinkmann, Ulrike Koch-Brinkmann, Sam Cleymans, “De oudheid in kleur, Hoe antieke standbeelden er echt uitzagen”, een bijzondere tentoonstelling in Tongeren en een al even bijzondere uitgave van Lannoo Campus.

Chromophobia: The greatest conspiracy in ancient art - BBC Culture

Chromophobia: The greatest conspiracy in ancient art - BBC Culture

De klassieke oudheid was veel kleurrijker dan we denken. De zogenaamd witte, marmeren beelden uit de tijd van Grieken en Romeinen, waren in de oudheid nl. net als de tempels overigens, beschilderd met felle kleuren. De tragediedichter Euripides gebruikte zelfs de idee van een beeld zonder kleuren, als metafoor voor iets bijzonder lelijks…

Lees verder

Madelief Hohé, “Royals & Rebels – British Fashion”, een magnifieke tentoonstelling in Den Haag en een magnifieke uitgave van Waanders.

Royals & Rebels | Kunstmuseum Den Haag

Royals & Rebels | Kunstmuseum Den Haag

Royals & Rebels – British Fashion zet dit najaar de spotlights op de Britse mode, met als rode draad de aanwezigheid van Vivienne Westwood. Met haar gevoel voor de rijke traditie en haar rebelse, geniale invallen bereidde zij de weg voor vele anderen: in the city, in the country en als royal & rebel. De tentoonstelling werd vormgegeven door Maarten Spruyt en wordt vergezeld door een rijk geïllustreerde catalogus, uitgegeven door Waanders. Duik in de rijke geschiedenis van de Britse mode, inclusief een eerbetoon aan Vivienne Westwood.

Lees verder

“Blik op Haarlem, De stad verbeeld in de zeventiende eeuw”, een tentoonstelling en een uitgave van Uitgeverij Waanders.

Frans Hals Museum krijgt niet eerder getoond werk in bruikleen |  Noord-Holland | AD.nl

Frans Hals Museum krijgt niet eerder getoond werk in bruikleen |  Noord-Holland | AD.nl

Bijzondere Haarlemse stadsgezichten uit de 17de eeuw zijn voor het eerst samen te zien in het Frans Hals Museum. Een boek, gewijd aan het Haarlemse stadsgezicht in de zeventiende eeuw, geschreven door Norbert Middelkoop en Alexander de Bruin, conservatoren van het Frans Hals Museum en het Noord-Hollands Archief, verschijnt bij de gelijknamige tentoonstelling.

Lees verder