“Elgar, From the Bavarian Highlands” door het Chor des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Howard Arman, op het label BR Klassik. Magnifiek!

Wie Edward Elgar alleen kent van zijn ‘Pomp & Circumstance’-marsen, heeft slechts een glimp opgevangen van het rijk en gevarieerd oeuvre van deze grote, Engelse componist, dat zowel symfonieën, concerti, kamer- en pianomuziek als talrijke koorwerken (o.a. oratoria en cantates) omvat. Op deze magnifieke cd is een representatieve selectie van zijn koorliederen met en zonder begeleiding te ontdekken. Continue reading

Renée Smithuis, “Piet van Wijngaerdt (1873-1946), Grondlegger van de Bergense School”, een interessante en verruimende, rijk geïllustreerde monografie, uitgegeven door Waanders & de kunst.

Met zijn manifest ‘De Nieuwe Schilderkunst’ legde Piet Van Wijngaerdt (1873-1964) in 1916, het theoretisch’ fundament onder de expressionistische beweging. Zijn pleidooi voor ‘grootere innerlijkheid’, gebruik van dissonanten en het ‘vermijden van gemaniëreerdheid’, maakte veel indruk op de schilders in Bergen. In het boek met wel 200 illustraties, maakt Renée Smithuis duidelijk hoe Van Wijngaerdt tot deze opvattingen is gekomen en hoe deze van invloed zijn geweest op Bergense Schoolkunstenaars als Arnout Colnot, de gebroeders Wiegman, Filarski, Gestel en Van Blaaderen. Continue reading

Sublieme “Antonio Vandini, Complete Works” door celliste, Elinor Frey, op het label Passacaille.

Antonio Vandini (1691-1778) was een van de meest vooraanstaande cellisten van zijn tijd en bracht het grootste deel van zijn carrière door als eerste cellist van de “Veneranda Arca″ in de Basilica del Santo in Padua, waar Tartini, eerste violist en concertmeester was. Ontdek op deze cd, zijn 6 sonates en zijn Concerto. Continue reading

“Pietro Locatelli, il labirinto armonico”, door violist, Ilya Gringolts, op het label BIS. Fenomenaal!

Pietro Locatelli’s “L’Arte del violino” voor viool solo, strijkers en basso continuo, gepubliceerd in 1733, vernieuwde zowel de viooltechniek als het soloconcerto als genre. De twaalf concerti speelden ook een belangrijke rol bij de beeldvorming van de vioolvirtuoos, die tegen het einde van de eeuw, met Niccolò Paganini, zijn hoogtepunt bereikte. Continue reading

“Hans Rott, Orchestral Works Vol. 1” & Vol.2″, door het Gürzenich Orchester Köln o.l.v. Christopher Ward, op het label Capriccio. Een belangrijke (her)ontdekking!

Hans Rott (1858-1884) was voor de meeste mensen van zijn tijd onbekend en voor veel critici alleen bekend bij naam. Ook vandaag nog is de muziek van Hans Rott helaas nog onbekend. In zijn tijd werd hij nochtans gewaardeerd door niemand minder dan Anton Bruckner en Gustav Mahler. Alleen zijn tragisch vroeg overlijden belette hem een vaste positie in het repertoire te verwerven. Met deze opname van zijn orkestwerken, waarvan sommige gereconstrueerd, heeft Capriccio geprobeerd die leemte in te vullen en zijn fascinerend, muzikaal nalatenschap voor het nageslacht te behouden. Continue reading

Ontdek “Georgi Catoire, Piano Concerto Op.21, Piano Quintet G minor op.28 en Piano Quartet A minor op.31”, door Oliver Triendl en het Vogler Quartett, op het label Capriccio.

De vrijwel onbekende Russische componist, Georgy (Georges) Catoire (1861-1926), die net als zijn collega, César Cui, de zoon was van een Franse vader, was één van de vele Russische componisten uit het begin van de 20ste eeuw. Zijn stijl was voor een groot deel de sonore weerspiegeling van het prerevolutionair Rusland, van het Zilveren Tijdperk van de Russisch-Slavische muziek. Continue reading