Intieme en stijlvolle “Dialogues”, door Ronald Martin Alonso, viola da gamba, op het label Paraty.

De composities voor gamba solo van Monsieur de Sainte-Colombe op deze cd, werden rond 1690 gecomponeerd. Ze maken deel uit van een manuscript dat zich bevindt in het patrimoniumfonds van de gemeentelijke bibliotheek van Tournus, ten zuiden van Beaune in Bourgondië, van waar de naam, “Manuscript van Tournus”.  Op de cd staat werk van Philippe Hersant (°1948) en Monsieur de Sainte Colombe, de jongere, (ca.1660-1720). Continue reading

“Bach, Redemption”, Aria’s en koren uit Bachs cantaten, door Anna Prohaska en Lautten Compagney o.l.v. Wolfgang Katschner, op het label Alpha. Een bijzonder mooie, hoopvolle cd.

Aan het begin van de coronaviruscrisis, vroeg Anna Prohaska nl. aan Wolfgang Katschner en de Lautten Compagney, of ze in deze periode niet spontaan een muzikaal samenzijn moesten organiseren. Dit resulteerde in de cd, “Redemption”, met muziek, geselecteerd uit Bachcantates, samengesteld in overeenstemming met de conceptuele associatie van Verlossing. Continue reading

“Luigi Cherubini, Messe Solenelle in d” en “Requiem in c”, o.l.v. Frieder Bernius, op het prestigieus label, Carus. Meesterlijk!

De Italiaanse componist, Luigi Cherubini, kreeg een dominante positie in het Frans muziekleven. Vanaf de oprichting was hij werkzaam aan het Conservatorium van Parijs en vanaf 1822 was hij directeur van de instelling en behield deze functie tot het jaar van zijn overlijden. Zijn werken omvatten composities voor het toneel, voor de kerk en voor politieke doeleinden in de turbulente revolutionaire jaren.
Continue reading

Jeannick Vangansbeke over “Lorenzo Da Ponte”, een aanstekelijke uitgave van Aspekt.

Bij uitgeverij Aspekt kan u terecht voor een boeiend, onderhoudend boek over Mozarts librettist, Lorenzo Da Ponte. Hoewel zijn naam begrijpelijk voor eeuwig verbonden zal blijven aan drie meesterwerken van Mozart, verdient de naam da Ponte meer aandacht. Uit het boek blijkt o.a. hoe belangrijk da Ponte is geweest voor de ontwikkeling van het Italiaans als taal. Niet te missen. Continue reading

Gregor Joseph Werner, “Der Gute Hirt”, door het Purcell Choir & Orfeo Orchestra o.l.v. György Vashegyi, op het label Accent. Zalig mooi.

Gregor Joseph Werner (1693-1766) uit Ybbs an der Donau, was eerst organist in de benedictijnenabdij (Stift) van Melk, voor hij kapelmeester werd aan het hof van de Eszterhazys in Eisenstadt. Hij werd in 1766 in Eisenstadt opgevolgd door Joseph Haydn. Een manuscript van zijn oratorium, “Der gute Hirt”, wordt bewaard in de Nationale Bibliotheek van Hongarije in Boedapest. Continue reading

“Hallé, Vaughan Williams, Job, Songs of Travel” door Neal Davies en het Hallé Orchestra o.l.v. Mark Elder, op het label Hallé.

“Songs of Travel” is een liedcyclus, oorspronkelijk gecomponeerd voor bariton, op gedichten uit de “Songs of Travel and Other Verses” uit 1896, van Robert Louis Stevenson (1850-1894). Ze werden oorspronkelijk gecomponeerd voor zang en piano, maar Vaughan Williams orkestreerde de eerste, derde en achtste liederen, en zijn assistent Roy Douglas orkestreerde de overige. Continue reading

Ontdek “Richard Strauss, Tanzsuite/Divertimento” door het New Zealand Symphony Orchestra o.l.v. Jun Märkl, op het label Naxos.

Richard Strauss werd in 1919, samen met Franz Schalk, benoemd tot directeur van de Weense Staatsopera. Hij begon al snel met het componeren van een nieuw ballet voor de gerenoveerde, historische Redoutensaal, en tijdens het carnaval in februari 1923, werd het verrassend werk onthuld. Continue reading

“Works For Saxophone and Orchestra by Paul Gilson” en “The Saxophone in 19th Century Brussels” door Kurt Bertels, op het label Etcetera. Dit is Belgisch, c’est du Belge. Top!

Een onderzoeksproject naar de saxofoonklas van het Koninklijk Conservatorium Brussel tussen 1867 en 1904, leidde tot de ontdekking van ‘s werelds eerste Concerti voor saxofoon en orkest van Paul Gilson (1865-1942). Saxofonist, Kurt Bertels, hoopt met zijn cd’s niet alleen het werk voor saxofoon en orkest van de Belgische componist Paul Gilson bekender te maken, maar ook om het standaardrepertoire van dit toch wel bijzonder instrument, uit te breiden. Bertels presenteert deze werken daarenboven op een historisch geïnformeerde manier, met de bedoeling het instrument te koppelen aan de beweging van historisch geïnformeerde uitvoeringen. Schitterend! Continue reading