Jitske Jasperse, “Het vrouwelijk oog wil ook wat, Vrouwen als opdrachtgevers, verzamelaars en kunstenaars”, een magnifieke uitgave van Sterk & De Vreese.

Vrouwen worden in de kunstgeschiedenis veelal neergezet als geportretteerde figuren en naakten. Dit boek toont dat zij veel meer waren dan blikvangers. Vrouwen als Eleanora van Aquitanië, Clara Peeters en Peggy Guggenheim waren opdrachtgever, kunstenaar en verzamelaar en droegen in belangrijke mate bij aan de creatie van kunst en de vormgeving van de maatschappij. Continue reading

Joris Verbeurgt, “Wachtend op het vuurpeloton, Theodor Fontane: ooggetuige van de Frans-Duitse oorlog (1870)”, een bijzondere uitgave van Vrijdag.

“Wachtend op het vuurpeloton” is de eerste, Nederlandse vertaling van een uniek ooggetuigenverslag van de Frans-Duitse oorlog van 19 juli 1870 tot 10 mei 1871, geschreven door één van de belangrijkste auteurs van de “Gründerzeit”, de periode van de overgang van het literair realisme naar het naturalisme. Continue reading

Rüdiger Safranski, “Goethe en Schiller, het verhaal van een vriendschap”, een uitgave van Atlas.

De vriendschap tussen Goethe (1749-1832) en Friedrich Schiller (1759-1805) wordt in de Duitse, klassieke cultuurgeschiedenis beschouwd als een droompaar, “eine Sternstunde des deutschen Geistes”. Maar, hun relatie was niet geheel vrij van conflicten. Hoewel ze elkaar hielpen en inspireerden, benijdde Schiller de grote Goethe en vreesde hij op zijn beurt de opkomst van Schiller. In zijn alweer schitterend boek, vertelt Rüdiger Safranski het gemeenschappelijk verhaal van de twee spirituele helden, vanaf hun eerste ontmoeting in Stuttgart in 1779 tot de begrafenis van Schiller in Weimar, waar Goethe wegbleef… Continue reading

Authentieke “Beethoven, Coriolan Overture – Eroïca”, Live door Ensemble Cristofori o.l.v. Arthur Schoonderwoerd, op het label AVI.

Arthur Schoonderwoerd wordt beschouwd als één van de meest vakbekwame fortepianisten van zijn generatie en is gespecialiseerd in de interpretatie van pianomuziek uit de 18de -, 19de – en 20ste  eeuw. Naast een carrière als solist over de hele wereld, besteedt hij veel van zijn tijd aan het dirigeren van het klassieke en romantische repertoire, kamermuziek en liedrepertoire. Ontdek hier zijn hoogst originele interpretatie van 2 van Beethovens meesterwerken. Continue reading

Ontdek “Carlo Tessarini, concerti & sinfonie”, door Compagnia de Musici o.l.v. Francesco Baroni, op het label Pan Classics.

De Compagnia de Musici o.l.v. Francesco Baroni, heeft een bloemlezing samengesteld uit het aanzienlijk instrumentaal oeuvre van de Italiaanse violist, componist en uitgever, Carlo Tessarini (1690-1766), waaronder enkele Concerti in de stijl van Vivaldi en 2 “Grandes sinfonies”, in de “Stile galante”. Continue reading

“Key Notes, Early European Keyboard Music”, door Corina Marti, op het label Ramée. Een verrijking!

In dit programma verkent Corina Marti de oudste klaviermuziek uit Europa en getuigt ze van dit virtuoos universum door haar verbazingwekkend spel op verschillende instrumenten, een clavicymbalum met metalen snaren (eigenl. een psalterium met toetsen), een verticaal (rechtopstaand), darmsnarig claviciterium, 2 organetti’s (positief orgels) van verschillende grootte, en het Coci-Klapmeyer orgel uit 1497, in de kerk van Altenbruch in Noord-Duitsland, met zijn nog originele, 15de-eeuwse pijpen. Continue reading

Franz Peter Schubert, Works for Fortepiano & Complete Works for Four Hands, door Jan Vermeulen & Veerle Peeters, op het label Et’cetera.  

Naast zijn veelgeroemde cyclus met de complete solo pianomuziek van Schubert, uitgevoerd op een historische pianoforte van Nanette Streicher/Stein, koos Jan Vermeulen om Schuberts complete werken voor piano vierhandig op te nemen, als partner, zijn oud-leerling, Veerle Peeters. Een samenspel met een grote gevoeligheid en een diep begrip van elkaar, wat leidde tot een prachtige samenwerking en opname. Continue reading