Ontdek de heerlijk mooie piano- en orkestmuziek van Gabriel Dupont, op de labels Mirare en FugaLibera.

De vandaag veel te weinig bekende Gabriel Dupont (1878-1914) studeerde compositie bij Massenet en Charles-Marie Widor en orgel bij Alexandre Guilmant. In 1901, tijdens zijn militaire dienst, nam Dupont deel aan de Prix de Rome. Hij won de tweede prijs, na André Caplet maar voor Maurice Ravel. Hij werd ook benoemd tot laureaat van de Sonzogno-competitie voor zijn opera ‘La Cabrera’, die later met succes werd gepresenteerd in La Scala en vervolgens in 1938 aan het Théâtre national de l’Opéra-Comique. Dupont overleed op 36-jarige leeftijd aan tuberculose en was misschien wel de laatste vertegenwoordiger van de Franse romantiek.  Continue reading

Charlotte Rulkens, “Rembrandt en het Mauritshuis” en Gerdien Verschoor, “Het Meisje en de Geleerde”, twee heel mooie uitgaven over Rembrandt, indrukwekkend erudiet en boeiend , uitgegeven door Waanders en atlas/contact

Het Mauritshuis in Den Haag bezit één van de belangrijkste collecties Rembrandts ter wereld. Dit nieuw boek belicht op een verrassende manier alle achttien schilderijen die ooit onder de naam ‘Rembrandt’ in de collectie van het museum zijn gekomen. Hieronder zijn niet alleen iconische werken als “De anatomische les” en het late “Zelfportret”, maar ook collectiestukken die inmiddels niet meer aan Rembrandt worden toegeschreven. In ‘Het meisje en de geleerde’ vertelt Gerdien Verschoor het wonderlijk verhaal van de vele omzwervingen van twee schilderijen die Rembrandt in 1641 schilderde: het ‘Meisje in een schilderijlijst’ en de ‘Geleerde aan zijn lessenaar’.  Continue reading

“Nietzsches tranen, Roman van een obsessie” van Irvin Yalom, uitgegeven door Balans. Zeker lezen!

Met zo maar eventjes 150.000 verkochte exemplaren is “Nietzsches tranen” van Irvin D. Yalom, uitgegroeid tot één van de bij ons nog weinig besproken maar grote bestsellers. Sinds 1995 beleeft deze klassieker herdruk na herdruk en ter ere daarvan verschijnt de 34ste druk in een schitterende gebonden editie, naast de andere bestsellers, in de Balans Klassiek-reeks.  Continue reading

Cello Concertos, Stabat Mater & Quintet van Boccherini, door Ophélie Gaillard en Pulcinella Orchestra, op het label Aparte.

Celliste Ophélie Gaillard en het Pulcinella Orkest richten zich op Luigi Boccherini, de Italiaanse componist en eerste virtuoze cellist in de muziekgeschiedenis. Boccherini, geboren in de Toscane, ging vervolgens naar de hoven van Pruissen en Spanje. Zijn muzikale opleiding zag eruit als een reis door Europa.  Continue reading

“Concertos pour violoncelle” van Jean-Louis Duport, door Raphael Pidoux en “Stradivaria” o.l.v. Daniel Cuiller, op het label Mirare. Een belangrijke herontdekking!

Het repertoire voor deze release is gekozen uit de allereerste celloconcerti in Frankrijk, nl. deze van Jean-Louis Duport (“le cadet” of “le jeune”). Raphaël Pidoux en “Stradivaria” spelen drie (nrs 1,3 en 5) van de zes bestaande werken (“6 concertos à violoncelle principal”, op. 1 (1785) en op. 2 (1788)), die ze volgens de wens van de componist, uitvoeren met een strijkorkest, en in twee van hen, aangevuld met blaasinstrumenten.  Continue reading

“Baroque Consolation”, ingetogen Sacred Aria’s aan het keizerlijk Hof in Wenen, door sopraan Sarah Van Mol en Oltremontano o.l.v. Wim Becu, op het label Accent.

De Habsburgse dynastie was van de vroege 13de- tot de vroege 19de  eeuw, één van de machtigste vorstenhuizen van Europa. Het was ook een belangrijke macht in culturele artistieke aangelegenheden en trok de beste musici en componisten aan. Het muzikaal leven aan het keizerlijk hof in Wenen had weliswaar een sterk Italiaans tintje. Italianen bekleedden de functie van hofkapelmeester en de positie van hofcomponist werd nog steeds gedomineerd door Italianen. Ontdek op deze cd bv. muziek van Conti en van de beide Ziani’s. Continue reading

“The complete music for violin and orchestra” van Bohuslav Martinů, een box met 4 cd’s, op het label hyperion. Een heuse ontdekking!

In opdracht van of in première gespeeld door enkele van de grootste violisten van hun tijd, Kreisler, Dushkin en Elman, zijn alle kenmerken van Martinů’s boeiende muziek hier in overvloed aanwezig. Een decennium na hun oorspronkelijke release, blijven deze opnamen onbetwist hun belang behouden.  Continue reading

Sergei Prokofiev, Piano Concertos Nos.1, 3 & 4 door Vadym Kholodenko en het Fort Worth Symphony Orchestra o.l.v. Miguel Harth-Bedoya, op het label harmonia mundi. Indrukwekkend! 

De Van Cliburn Gold-medaillewinnaar Vadym Kholodenko, werd in 2014/15, de eerste artistieke partner van het Symfonieorkest van Fort Worth. Hij besluit nu met deze nieuwe cd de opname van zijn complete cyclus van Prokofievs pianoconcerti. De drie concerti die hier te horen zijn, werden gecomponeerd gedurende een periode van twee decennia (1911-1930) en stuitten op een zeer ongelijke ontvangst, die varieerde van grote populariteit en lovende kritieken in het geval van nr.3, tot onbegrip en verwaarlozing, in het geval van nr.4. Deze cd mag rekenen op een goeie ontvangst. Ze is nl. meesterlijk! Continue reading

“CAVALLI, MISSA 1660” door Galilei Consort o.l.v. Benjamin Chéner, een magistrale cd, uitgegeven door “Chateau de Versailles Spectacles”.

Mazarin slaagde erin het Verdrag van Parijs te ondertekenen dat de toekomstige vrede van de Pyreneeën valideerde, en bezegelde het in 1660 met het huwelijk van Lodewijk XIV met de Infanta van Spanje. In het kader van deze vieringen, gaf de Franse ambassadeur in Venetië, de opdracht aan Cavalli om een mis te componeren. Cavalli was immers de grootste componist van zijn tijd.  Continue reading

Fijne “Concerti per Violino” Opp 7 & 10 – Nos 2 & 6 van Jean-Marie Leclair, door La Cetra Barockorchester Basel o.l.v. Leila Schayegh, op het label Glossa.

Het Soloconcerto is omstreeks 1700 in Italië ontstaan en werd door leerlingen van Corelli en door Vivaldi ontwikkeld. Hun nieuwe concertostijl werd door componisten in heel Europa nagevolgd en na jaren van weerstand tegen al wat Italiaans was, volgden in de jaren 1720 zelfs de Fransen. Met name Vivaldi’s concerti werden regelmatig uitgevoerd op de Concerts Spirituels, toen de belangrijkste publieke/openbare concerten in Parijs. Daar speelde de violist Jean-Marie Leclair vaak zijn Sonaten en zijn composities begonnen een toename van Italiaanse invloed te vertonen.  Continue reading