Hoogtepunt van muzikaal modernisme. De geschiedenis van…”Le sacre du printemps”!, deel 1, de adellijke voorgeschiedenis, en “Stravinsky, Le Sacre Du Printemps (10 Reference Recordings)” op het label Sony.

Grootvorst Vladimir Aleksandrovitsj Romanov van Rusland (1847-1909) was de derde zoon van Tsaar Alexander II (1818-1882). Vladimir was voorzitter van de Academie van de Schone Kunsten en een liefhebber van kunst en literatuur die zich omringde met acteurs, zangers en schilders. Continue reading

“Liszt, O lieb!”, Mélodies en Liederen door Cyrille Dubois (tenor) en Tristan Raës (piano), op het label Aparté. Magnifiek!

Liszts liederen zijn een onbekend onderdeel van zijn omvangrijk oeuvre, duidelijk overschaduwd door zijn vele pianowerken. Het duo dat Cyrille Dubois vormt met pianist Tristan Raës, biedt op deze magnifieke, eerste cd voor Aparté, een mooie, representatieve bloemlezing van 23 van zijn liederen en Mélodies. De cd bevat nl. zowel Duitse, Franse als Italiaanse Liederen. Continue reading

Ontdek “Nadia & Lili Boulanger, Mélodies” door tenor, Cyrille Dubois en pianist, Tristan Raës, op het label Aparte.

Na het succes van hun Liszt-recital en de lovende kritieken herontdekken Cyrille Dubois en Tristan Raës deze onbekende maar opmerkelijke composities en onthullen ze met Palazzetto Bru Zane hun uitzonderlijke moderniteit. Ze brengen zo het niet-erkend genie van Nadia en Lili Boulanger opnieuw onder de aandacht en herstellen dit onrecht met hun gedenkwaardige opname. Continue reading

“Ich revoltiere, also bin ich! Denn ich bin um der Kunst willen geboren.” Josef Lehmkuhl, “Der Kunst-Messias, Richard Wagners Vermächtnis in seinen Schriften”,  een uitgave van Königshausen und Neumann. Unausweichlich, een Must!

Geen enkele andere componist heeft naast zijn composities, zoveel geschriften nagelaten als Richard Wagner. Over het geheel genomen vullen ze ongeveer tien lijvige volumes. De heroriëntering van het Festival van Bayreuth en de nieuwe inzichten en perspectieven in  de werken van Richard Wagner zijn opnieuw ambitieus. Daarom is het in deze context  interessant om de meester zelf te lezen, welke ideeën hij had over zijn kunst, en over kunst in het algemeen. En er is veel te lezen. Heel veel. Continue reading

“What a wonderful world it could be…”. John Cage, Sonatas and Interludes for Prepared Piano” door Cedric Pescia, op het label Aeon. Fascinerend!

Tijdens een lezing in februari 1948 aan het Vassar College, New York State, vertelde John Cage aan de studenten, dat een ogenschijnlijk onopvallende opmerking van de dichter Edwin Denby (1903-1983), hem  twee jaar geleden aanzette tot het componeren van  korte “Sonatas and Interludes”. De opmerking hield nl. in dat korte stukken even veel in zich kunnen hebben als lange. Een maand na de lezing voltooide Cage er twintig, nl. zestien sonaten en vier interluden. Continue reading