Saint-Saëns, “Déjanire”, door het Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo en het Chœur de l’Opéra de Monte-Carlo, o.l.v. Kazuki Yamada, een nieuwe uitgave (boek + 2 cd) van Bru Zane. Alweer een grandioze (her) ontdekking!

“Déjanire”, een opera in vier bedrijven op een libretto van Louis Gallet, naar “Vrouwen van Trachis” (Trachiniai), een Attische tragedie van Sophocles en “Hercules op Oeta”, toegeschreven aan Seneca, werd in 1911, gecreëerd in het theater van Monte Carlo en werd opgedragen aan Ferdinand Castelbon de Beauxhostes, organisator van het Théâtre des Arènes de Béziers.

Lees verder

“20th Century Foxtrots, Vol. 6 Southern Europe”, door Gottlieb Wallisch, piano, op het label Grand Piano. Alweer heerlijk!

Het zesde deel van de veelgeprezen 20e-eeuwse Foxtrots-serie van Gottlieb Wallisch neemt u mee naar Zuid-Europa, waar componisten in Italië, Spanje en andere mediterrane landen verstrikt raakten in de jazzgekte die in de jaren twintig door dans- en concertzalen raasde. Internationale invloeden vermengden zich met regionaal karakter en bekende namen verdrongen zich met nieuwe ontdekkingen, een vrolijke mix creërden van uitbundige theatraliteit tot suggestieve elegantie en kleurrijke blues.

Lees verder

Jeroen Jansen, “Literair vermaak in de zeventiende eeuw”, alweer een magnifieke uitgave van Amsterdam University Press. Een monument!

Waarom beleven we plezier aan het lezen van een goed boek, het luisteren naar een mooi liedje of het bespreken van droevige of amusante literatuur? In zijn erudiet, breed opgezet onderzoek, ontrafelde Jeroen Jansen hoe scherpzinnigheid, ontraadseling, zintuiglijkheid, verwondering, emotionaliteit en ontspanning, het literair genoegen van zeventiende-eeuwse literatuur waarborgden. Niet te missen!

Lees verder

“Collection Schumann, Trios et quatuor pour piano et cordes”, door Pierre Fouchenneret, Lise Berthaud, Victor Julien-Laferrière en Theo Fouchenneret, op het label b records. Top!

Robert Schumann (1810-1856) was één van de belangrijkste figuren van de Duitse romantiek. Samen met Felix Mendelssohn-Bartholdy, bedacht hij, in het bijzonder in zijn Leipzigse periode (1828-1844), de stijl en de klank van het tijdperk. Zijn symfonieën en concerti, kamermuziek en liederen, en vooral zijn pianowerken, behoren tot de belangrijkste composities van de Duitse 19de eeuw. Zijn oeuvre is dan ook een integraal onderdeel geworden van de hoogstaande, Europese muziekcultuur. Voor het derde deel van de Schumann-collectie die Pierre en Théo Fouchenneret samen initieerden, bundelden ze de krachten met Victor Julien-Laferrière en Lise Berthaud om de volledige Trio’s voor piano en strijkers en zijn Kwartet voor piano en strijkers uit te voeren. Deze vier meesterwerken onthullen zowel de invloed van Felix Mendelssohn, Roberts liefde voor Clara als de sterke persoonlijkheid van een componist die in het bezit was van een uitbundig poëtisch universum.

Lees verder

Uiterst verfijnde, “Carl Philipp Emanuel Bach, Instrumental theatre of affects – Hamburg Symphonies & Fantasias”, door Arte dei Suonatori o.l.v. Marcin Świątkiewicz, op het label BIS.

Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) was de tweede en meest succesvolle zoon van Johann Sebastian Bach. Hij was stilistisch een overgangsfiguur tussen de barok en het classicisme en had grote invloed op de stijl van Mozart en Beethoven, mede dankzij zijn klaviersonates. Tussen 1738 en 1768, woonde en werkte C.P.E. Bach als klavecinist en componist in Ruppin en Berlijn. Daar componeerde de “Berlijnse Bach” o.a. zijn Magnificat (1749), een Paas cantate (1756), verschillende symfonieën en concerti, drie Liederbände, zijnde Geistliche Oden en liederen op teksten van Gellert (1758), Oden met melodieën (1762) en Sing-Oden (1766), en wereldlijke cantaten. In 1768 werd hij als “städtischer Musikdirektor und Kantor am Johanneum” in Hamburg, de opvolger van zijn overleden dooppeter, Georg Philipp Telemann.

Lees verder

“A Life With Mozart”, door Frans Brüggen en het Orchestra of the Eighteenth Century Orchestra, een magnifieke 9 cd box op het label Glossa.

De hemelse muziek van Mozart is sinds de oprichting in 1981, altijd een van de bestaansredenen geweest van Frans Brüggens Orkest van de Achttiende Eeuw. In die zin is het geen wonder dat Mozart de meest vertegenwoordigde componist is in de collectie van The Grand Tour, de reeks van het label Glossa, waarop het orkest sinds 1997, al zijn opnames uitbracht. Daarenboven is als meerwaarde, de opname van Mozarts Hoboconcerto uit 2015, uit het post-Brüggen-tijdperk, aan de box toegevoegd.

Lees verder

“Leuven Chansonnier”, door Sollazzo Ensemble, op het label Passacaille/Ambronay. Subliem!

Het Leuven Chansonnier (1470-1475) bevat o.a. 50 composities van vooraanstaande 15de -eeuwse Franco-Vlaamse componisten als Johannes Ockeghem, Antoine Busnoys en Firminus Caron. Het Ensemble Sollazzo, opgericht in 2014 in Basel en geleid door violiste Anna Danilevskaia, breng op deze opnames een selectie van chansons tot leven in de meest verfrissende en briljante interpretatie. Met vol. 3 & 4 (een dubbel cd) presenteert Ambronay de afsluiting van de lovenswaardige, hoogstaande en veelgeprezen complete opnames van dit fascinerend manuscript

Lees verder

“Shostakovich, The Complete String Quartets”, door het Quatuor Danel, op het label Accentus Music. Topniveau!

Met deze hoogstaande opname van de complete strijkkwartetten van Dmitri Sjostakovitsj heeft het Quatuor Danel een indrukwekkende prestatie geleverd, die met een diep muzikaal inzicht in het leven van de componist dook en ongeëvenaarde normen stelde bij de interpretatie van zijn kamermuziek. Deze nieuwe live-opnames, die voortkomen uit hun residentie in 2022 in de Mendelssohn Hall van het Gewandhaus Leipzig, vangen het volledig spectrum van emoties op die zijn ingebed in de kwartetcyclus van Sjostakovitsj, van etherisch tot diepzinnig, van grillig tot contemplatief. Niet te missen!

Lees verder

“Mondonville, Le Carnaval du Parnasse” door Les Ambassadeurs, La Grande Écurie en het Choeur de Chambre de Namur, o.l.v. Alexis Kossenko, op het label Château de Versailles Spectacles. Meesterlijk!

“Le Carnaval du Parnasse”, het heroïsch ballet van Mondonville, beleefde bij de première in 1749, een oogverblindende triomf en overschaduwde zelfs Rameau’s “Zoroastre”, die datzelfde jaar in première ging. Opgedragen aan Madame de Pompadour, de muze van de kunsten en de grote favoriet van de koning, was dit feestelijk carnaval niets minder dan een heerlijk huwelijk. Op de berg Parnassus genieten Apollo en zijn Muzen nl. van zintuiglijke feesten en amusement van het hart.

Lees verder

“She Composes Like A Man”, door Tine Thing Helseth en Tenthing Brass Ensemble, op het label Lawo. Schitterend samenspel en een warme, genuanceerde sonoriteit. Subliem!

Naar aanleiding van het verhaal over Ethel Smyth en een criticus, die schreef dat ze ‘componeerde als een man’, en dat een ander haar verweet dat ze “te mannelijk was voor een vrouwelijke componiste”, wist tenThing meteen dat dit de titel moest worden van hun originele, nieuwe cd. Van Clara Schumann en Fanny Mendelssohn tot Florence Price en Ethel Smyth, viert dit origineel programma het werk van wel 13 vrouwelijke componisten, van de 18de– t.e.m. de 20ste eeuw, in wereldpremière transcripties voor koperensemble. Niet te missen! Lees verder